חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אקרובטיקה חשבונאית בספרי החברה

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים22/04/20163788 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אקרובטיקה חשבונאית בספרי החברה

ייפוי דוחות כספיים בחברות פרטיות בתהליך התמוטטות

 

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa

שיעור מבוא

לא תמיד מוצג מצבה האמיתי של חברה, עם המתרחש בתוך כתלי החברה בפועל.

ידוע כי התוצאות הכספיות מושתתות על עקרונות חשבונאיים מקובלים. אולם, לעיתים, מנהלים "מייפִּים" את הדו"חות, וכתוצאה מכך הדוחות הכספיים "בלוליינות חשבונאית", אינם משקפים את מצבה הכלכלי של החברה. בעת ניתוח מצב החברה יתורגמו הנתונים המספריים למהותם הכלכלית.

בשיעורים בנושא ניתוח הדוחות הכספיים עמדנו על היחסים הפיננסיים הבאים:

יחסי רווחיות, יחסי נזילות, יחסי יעילות תפעולית ויחסי איתנות פיננסית, כאשר ציינו כי האיתנות הפיננסית מעידה על חוסנה של חברה.

ר' מאמרי בנושא – ניתוח דוחות כספיים, ד"ר איתמר כוכבי:

1 . יחסי רווחיות

2. יחסי נזילות

3. יחסי איתנות פיננסית

4. יחסי יעילות תפעולית

אעמיק בנושא החברות פרטיות, בהן אין חובה לדווח על פי כללי התקינה החשבונאית המקובלת בחברות ציבוריות-שיטת ה-IFRS. שיטה זו, מחייבת ביקורת מעמיקה ומחמירה יותר הכוללת דיווח לציבור. העדר הדיווח לציבור בחברה פרטית, מונע אפשרות מעקב שוטף, (מצד לקוחות, ספקים, בנקים, זכאים, נושים ועוד), אחר "התעלולים" המתרחשים בספרי החברה בפועל.

כך למשל, העדר דיווח ראוי, מונע מהמשקיעים בחברה או המעוניינים, לעקוב אחר "אקרובטיקה חשבונאית", המציגה "נתונים ורודים", העולה כדי תמונה שקופה.

למעשה, מוצגים "דוחות מיופים" שאין ביכולת המבקרים (רואי חשבון, אנליסטים, יועצי מס ומומחים), לגלות או לאבחן, כי אין לדוחות ולספרים, כל קשר למציאות.

הגדלת שווי הפרויקטים וניפוחם למחירים בלתי ריאליים, להגדלת מצבת הנכסים ביחס להתחייבויות, על מנת להעמיד את החברה על הון חיובי גבוה ובלתי מציאותי.

הצגת הדוחות הכספיים בצורה כוזבת תוך הטעיית הגורמים המעוניינים.

הדוחות הכספיים לא משקפים באופן נאות את מצב החברה, נכסיה והתחייבויותיה.

בספרי חברה בעייתית נעשים "תמרונים", על מנת להסתיר את הממצאים כדלהלן:

משיכות בעלים מהחברה שלא כשכר או כדיבידנד – בפעולת המשיכה החובות האישיים של בעל החברה, אמורים "לתפוח" בשיעור המס החל על הכספים אשר נמשכו ביוזמתו כפי שאתאר בהמשך. (ר' מאמרי בנושא דיבידנד, בעלי מניות).

השימוש בכספי החברה כרכוש פרטי. בכרטסת הנהלת חשבונות של החברה מופיעים הוצאות פרטיות, שבעל החברה משך לטובתו האישית, שלא כשכרו האישי.

שימוש בכספי החברה שלא למטרות עליהם הצהירה, הינה ראשיתה של פירוק.

כך, למשל, אציין את הבעיות העולות בחברה, בהתנהגות חסרת אחריות שכזו, כגון:

ניפוח הכנסות, על מנת  להראות רווחים המהווים נתיב כוזב, להגדלת ההון העצמי.

תשלומים שהועברו מפרויקט אחד לפרויקט אחר. ערבוב נכסים בין פרויקטים.

הוצאות עתק בגין שכירות משרדים יוקרתיים, דמי ניהול מופקעים, משכורות בלתי סבירות ואסטרונומיות לעובדים.

רישומי מלאיים והערכתם ביתר/בחסר שלא בערכם הנכון, לצרכים המתבקשים.

עסקאות עם צדדים קשורים ללא דיווח נאות אודות התוצאות הנובעות.

הסתרת התחייבויות לגורמים שונים ונותני שירותים כגון רואי החשבון ועורכי הדין.

חובות לבנקים ובעקבות כך קריסת החברה עקב החזרת הצ'קים וביטול הוראות קבע מצד הבנקים.

חובות ובעיות מול רשויות השלטון כגון אי העברת תשלומי ארנונה, אי העברת ניכויי עובדים בגין תשלומי ביטוח לאומי, אי העברת ניכויי מס הכנסה בגין העובדים, אי תשלום מקדמות מס הכנסה באופן שוטף ואי העברת תשלומי מע"מ.

חובות לעובדים בתוספת אי הפרשת ניכויי רשות של העובדים לחברות הפנסיה, ביטוחי המנהלים וקרנות ההשתלמות.

ניהול (כושל) של קבוצת החברות המתבצע בשיטת הפירמידה, וכיצד? השיטה בה חברה מקבלת כספים מלקוחות לפרויקט מסוים ואת הכספים מעבירה למקום אחד שממנו משלמים גם לפרויקטים אחרים (המשקיעים-הרוכשים המצטרפים לפרויקט אחרונים משלמים את העמידה בהבטחות שניתנו לרוכשים הראשונים). אולם כאשר פרויקט אחד נכשל, הפירמידה מתמוטטת כמגדל קלפים ועימה החברות.

רישום מקדמות מלקוחות. אלו סכומים שנתקבלו מלקוחות על חשבון דירה או מוצר או שירות, שהחברה תיתן בעתיד. לגבי סכום המקדמות, לא ניתן עדיין להכיר בהכנסה, כי טרם התגבשו התנאים להכרה בהכנסה. על אף זאת, נרשמו כהכנסה.

חובות בשוק האפור ומתן ערבויות אישיות, לגורמים המעניקים "מעט חמצן" לבלון הנפוח, אשר האוויר הנמצא בו עומד כל רגע להתפרץ ולהתפוצץ, בפני החברה.

הערה:  המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of  Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211497 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211292 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201243 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא דיני תאגידים

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/04/201260 צפיות
מימון אישי אינו נוגע רק לכסף. יש בו מידע נוסף על השכל הישר והמיושן. ניהול הכספים שלך הוא דבר שנלמד ורוב האנשים לומדים אחרי שהם כבר נקלעו לחובות. קחו את הטיפים הבאים ברצינות ונסו ליישם שינויים אלה בכספכם על מנת לחיות חיים מאושרים יותר ונטולי לחץ.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/01/191338 צפיות
השקעות נדל"ן מפחיד את רוב האנשים, אבל זה לא חייב להיות ככה בכלל. לא משנה אם אתה רק מתחיל או כבר להשקיע בתחום הנדל"ן במשך זמן מה, העצה הבאה יכולה לעזור. המשך קריאה ותלמד מה צריך לעשות עם השקעה בשוק הנדל"ן.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים23/10/171529 צפיות
If you are unable to get an unsecured credit card due to your low credit rating, sign up for a secured card. If you use it correctly, it will help improve your credit standing.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים05/02/172115 צפיות
בהתאם לדו"ח הכונס הרשמי שפורסם ביום 18-12-2016, נא לשים לב להערות בדו"ח הכנ"ר,מהן ניתן ללמוד שקיימות חברות מתוך החברות הנ"ל, שסיימו את הליך הפירוק.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים01/02/172207 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על תפקיד בעלי מניות בחברה

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים02/10/162043 צפיות
קיפוח הינו מניעת זכויות או הזדמנויות שוות תוך התנהגות שאינה הוגנת כלפי האחר. קיפוח מהווה אפליה לרעה או הבדלה לרעה כלפי מישהו.

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים20/04/163705 צפיות
הסכם מייסדים הינו, הסכם בכתב בין מספר שותפים – מייסדים, המעוניינים להקים ולנהל עסק משותף, באמצעות התאגדות כחברה. ההסכם נועד להסדיר את אופן התנהלות החברה בנושאים החשובים לשותפים – המייסדים,

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica