חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ביקורת: "אנה" – עיבוד חדש ליומנה הנודע של אנה פרנק – מרגש ועצמתי – תיאטרון הקאמרי

מאת: חיים נויתיאטרון04/05/20161412 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ביקורת:  "אנה" – עיבוד חדש ליומנה הנודע של אנה פרנק – מרגש ועצמתי – תיאטרון הקאמרי

מאת חיים נוי

"אנה"- עיבוד חדש ליומן הנודע של אנה פרנק, העולה בתיאטרון הקאמרי הוא מחזה מרגש ועצמתי, חוויה תיאטרלית והצגה חובה, לכל שוחרי התרבות ומנציחי השואה,  לצעירים ולכל אדם השואף להבין את הטרגדיה היהודית מבעד לדירת המסתור הקטנה בהולנד, שם הסתתרו אנה ומשפחתה וידידים עד שנתפסו בידי הנאצים. סיפורה של אנה פרנק באמצעות יומן הנעורים שכתבה, הפך לנכס צאן ברזל ברחבי תבל. היומן שימש בסיס להצגות ולסרטים בקולנוע ובטלוויזיה ועתה מועלית ההפקה , המתבססת על היומן המלא, בעיבוד חדש של מחזאים הולנדים.

הגרסה החדשה מתמקדת בחיים היומיומיים בדירת המסתור, ביכולת לחיות חיי משפחה בתת תנאים, ובהתבגרותה של הנערה , חדת המבט והיכולת הספרותית, התמימה והנבונה.

המיוחד בהצגה החדשה היא התצורה המיוחדת, הן של המתרחש על הבמה והן של  נוסח העלילה. בפתח המחזה אנו צופים באנה הבוגרת הנועדת עם מוציא לאור ומעוניינת לפרסם באמצעותו את יומן הנעורים שכתבה בדירת המסתור. במהלך ההצגה, אנה עוברת מהעבר להווה וחוזר חלילה, ביחד עם המוציא לאור שהוא בעצם בבואתו של אהובה מאותה הדירה, פטר. זוהי מעין אלגוריה באמצעותה חוזים הצופים בחיים הבלתי נתפסים של חיי יום יום בדירת מסתור צפופה ובמה שעבר עליהם. גם בתנאים קשים אלה, על ההורים לנסות ולארגן את יומם ולפקח על התנהלות בני הבית וגידול הבת המתבגרת שיש לה שאיפות וקשיים בהתבגרות שלה.

התפאורה מאופיינת בכך שעל הבמה מוצב בית שלם ובו דירת המסתור בת שתי הקומות עם חדרי המשפחות והיא מסתובבת לאורך ההצגה ופורסת את המתחולל בכל החדרים, בהתאם להתפתחות העלילה. עד לסוף הידוע והמר.

כוכבת ההצגה היא דנה מיינרט, שמצליחה להשתלב באורח מקצועי ונהדר בדמותה של אנה פרנק. דנה מגישה משחק נפלא, מרגש וכובשת את הקהל . אמנם היא נאלצת לזלול עוגת קצפת בראשית המחזה, אבל הדובדבן שבעוגה הוא משחקה שובה הלב והמכמיר ואין ספק שנולדה לנו כוכבת אמיתית .

הבמאי אלון אופיר העלה הפקה מרשימה והצליח ללהטט עם להקת השחקנים, רובם ככולם שחקנים בכירים וידועים המגישים לנו את היומן הנודע בעטיפה קצת אחרת ומרגשת מאוד.

אוהד שחר מגלם את אוטו פרנק והוא מצליח להעביר את הדמות של האב הקפדן לערכיה של בתו ומייצג את הנציג השפוי במערכת המסובכת הזו. אוהד משחק באורח מצוין.

עדי ארד מגלמת נפלא את אדית, אימא של אנה. עדי מצליחה להעביר את התפקיד באורח מעולה ובמשחק משובח. העימות שלה עם אנה פרנק, הסולדת ממנה, הוא ביצוע מצוין במיוחד.

טל בלנקשטיין מגלמת נהדר את מרגוט, האחות הבכורה. טל היא נעימה ומוצלחת ומעבירה יפה מאוד את תפקיד האחות שכמעט אין לה מה לעשות בבית,ונעוריה נגזים עם הזמן.

מוטי כץ מוצלח מאוד בתפקיד מר ון פלס, המתמודד עם שגאוניותיה של אשתו ומצליח להתמודד עם כל קושי בחיוך רחב. מוטי הוא שחקן מעולה והקטע של סיר הלילה בשעת הדומייה הוא אמנם מצחיק אך כואב בלב.

שרה פון שוורצה מופלאה בגילום גברת ון פלס המקפידה על רכושה הפרטי והמשתמשת בסיר לילה פרטי. שרה מצליחה להעביר את חייה של אשת החיים הטובים המוטלת אל בור התחתיות בעוצמה מרגשת ומטלטלת.

אסף פרי מקסים בדמות פטר האוהב את אנה ולא מצליח להגשים את התאווה.

יגאל זקס הוא שחקן נהדר והוא מגלם את רופא השיניים דר' פפר במשחק מוצלח ומשכנע בזכות הגשה מקצועית וכישרון משחק שהוא חוויה לצופים. יגאל הוא שחקן מצטיין. הקטע שבו הוא בודק כרופא שיניים המתיימר להיות ידען רפואי את הריאות של אנה מצד החזה גורם להרגשת לחלוחית והבנה שגם בתנאים קשים, לא נעדרים אפיזודות שכאלה.

איה גרניט-שבא מגלמת את מיפ חיס הידידה שעוזרת למשפחות באספקת מצרכים. איה היא שחקנית מצוינת וכל נוכחותה על הבמה היא כישרון מהלך.

אבי טרמין מגלם בהצלחה רבה את בעלה, יאן.

אורי זלצמן מגלם את המוציא לאור בן דמותו של פטר מהמחבוא ומשחקו נאה ביותר.

איוון לוריא מגלם באורח מוצלח את הקצין הנאצי ואת המלצר בפריז.

המחזאים ההולנדים ג'סיקה וליאון דורלאכר דה וינטר, הצליחו להעתיק את דפי היומן אל מציאות יומיומית , עטופה בהבזקים ובאפיזודות מרגשים .  הם נכחו בהצגת הפרמיירה בתיאטרון. יחד עימם נכח גם ניצול שואה בן 85 שלמד עם אנה פרנק בבית הספר.

רבקה משולח תרגמה את המחזה  לשפה עכשווית ורהוטה.

לילי נחשון עצבה את התפאורה הייחודית והמוצלחת. אורן דר עיצב את התלבושות התקופתיות והנאות. מיכאל גוטליב אחראי למוזיקה המקורית המקסימה. קרן גרנק עצבה את התאורה הנהדרת.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חיים נוי

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים29/11/222365 צפיות
NWTN Inc (נאסד"ק: NWTN), חברת טכנולוגיות לניידות עם מודעות לסביבה המביאה לעולם פתרונות ניידות ממוקדת נוסעים ברמת הפרמיום, הודיעה כי הבנייה של מתקן הרכבת הרכב החשמלי שלה באיחוד האמירויות, באזור התעשייה ח'ליפה באבו דאבי (KEZAD), מתבצעת בהתאם ללוח הזמנים, והוא יושלם ברבעון הרביעי של 2022.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי29/11/222488 צפיות
אירוע הפתיחה בהשתתפות הילרי רודהם קלינטון, ג'יסו ניה, שיידה סולימאני, שירין נשאט עם הופעה מיוחדת של ג'ון בטיסט

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222365 צפיות
רוזן, יועץ לאומי למשקיעים, מעודד את המשקיעים ב- Wine Estates, Inc. להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – VWE

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222334 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים בעל שם עולמי, מעודד את המשקיעים ב- Unisys Corporation להשיג ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – UIS

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222430 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- FIGS, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – FIGS

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים25/11/222310 צפיות
רוזן, חברה מובילה, מעודד את המשקיעים ב- Torrid Holdings שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CURV

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222575 צפיות
בואינג 737 BBJ2 הוא תוספת נהדרת לצי המטוסים הפרטיים הבלעדי של KlasJet מכיוון שהוא אמור לספק את הצרכים הספציפיים של לקוחות בכירים הנוסעים בקבוצות קטנות יותר.

מאמרים נוספים בנושא תיאטרון

מאת: חיים נויתיאטרון02/03/223222 צפיות
המחזמר פיטר פן, העולה בתיאטרון הקאמרי (בשיתוף תיאטרון אורנה פורת) הוא מלהיב ותוסס, עטור אפקטים והברקות בימוי, מופע מוצלח לילדים ולכל המשפחה.

מאת: חיים נויתיאטרון17/02/222803 צפיות
מחלת נעורים , יצירתו הקלאסית של פרדיננד ברוקנר מתמודדת עם חיי בני הנעורים על סף הבגרות וההפקה בבית צבי היא רוויה במשחק משובח ומרגש של להקת השחקנים שמפגינה יכולת מקצועית נפלאה. הבמאית ליאת פישמן לני, שגם תרגמה ועבדה מחדש את המחזה וגם ערכה את הליווי המוזיקלי, הצליחה ללהטט עם השחקנים והתוצאה היא חוויה תיאטרלית מענגת ועם זו נוקבת ומהדהדת לזמן רב לאחר הצפייה.

מאת: חיים נויתיאטרון31/01/223098 צפיות
"לעבור את הקיר" המחזה המוזיקלי על פי הסרט באותו השם, שעלה בתיאטרון בית ליסין הוא תוסס, קולח וקסום; זהו הלהיט הבא של התיאטרון והוא מהווה חוויה תיאטרלית לחובבי הז'אנר.

מאת: חיים נויתיאטרון30/12/213128 צפיות
"לעבור את הקיר" המחזה המוזיקלי על פי הסרט באותו השם, יעלה בתיאטרון בית ליסין ב-20 בינואר והוא עשוי להיות הלהיט הבא של התיאטרון. בפרזנטציה לעיתונאים ולמנהלי תרבות ברשויות, גילתה מנכ"ל התיאטרון ציפי פינס, שכבר מתוכנן מחזמר נוסף לפי אותו הז'אנר שיהיה מבוסס על סרט הקאלט "בלוז לחופש הגדול".

מאת: חיים נויתיאטרון28/11/214215 צפיות
"פנתר כפול" העולה בתיאטרון בית ליסין – היא הצגה נוקבת ומרגשת, סוחפת ומותחת על תנועת הפנתרים השחורים במלאת 50 שנה להקמתה ועל יו"ר התנועה שהיה בעצם סוכן משטרה סמוי . המחזה נכתב בידי יואב שוטן-גושן בהשראת תולדות תנועת המחאה החברתית שהגיעה בסופו של דבר לכנסת ועל פעילותה והיא שזורה בשמות ובאירועים אמיתיים, אם כי המחזה נותן דרור גם לגיבורים דמיוניים ולתרחישים שלא התרחשו , אך מעניקים נופך דרמטי ותיאטרלי .

מאת: חיים נויתיאטרון24/11/213277 צפיות
קיץ אחרון הוא מחזה העוסק באהבת נשים ובסיפור אהבתן הטראגית של שתיים מהן. ההצגה העולה בבית צבי ברמת גן היא מרגשת, נוקבת ומעניקה חשיפה של טפח מחיי האהבה של נשים . שיאה של ההצגה היא הגורל האכזר שפוקד את אחד הזוגות , כאשר אחת הבחורות מקפדת את חייה ממחלה ממארת, בדיוק כפי שאירע למחזאית האמריקנית ג'יין צ'יימברס שמצאה את מותה מסרטן , 3 שנים לאחר שעלתה ההפקה הראשונה על הבמה.

מאת: חיים נויתיאטרון02/11/213689 צפיות
ההצגה הנודעת מונולוגים מהואגינה, העולה בבית צבי ברמת גן, היא הפקה תוססת ומרגשת מאוד, בזכות העוצמה שבמחזה, הבמאית המצוינת ליאת פישמן-לני ולהקת השחקניות המוכשרות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica