חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שְׂכַר דִּירָה, מִסּוּי

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים16/06/2016813 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שְׂכַר דִּירָה, מִסּוּי

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

מרצה מצטיין טכניוני – ראוי לשבח בהוראה לשנת התשע"ו.

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורסים "חשבונאות פיננסית" ו"עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa.

שיעורי מבוא – שכר ותגמולים – חשבונאי, משפטי, מיסויי

מבוא – בקרת עלויות – עקרונות החשבונאות – חשבונאות פיננסית

מִסּוּי הַכְנָסוֹת מִשְּׂכַר דִּירָה

רשות המסים בישראל, הוציאה ביום רביעי ה-15 ביוני 2016, אזהרה לבעלי דירות, אשר אינם מדווחים על ההכנסות מדירותיהם. רשות המיסים הודיעה כי היחידה לניהול ספרים ברשות המיסים צפויה לערוך פעימה נוספת של ביקורות, הצפויה לקראת סוף חודש יוני, אליה זומנו כ-60 בעלי דירות נוספים; וכי בשנה הקרובה יושם דגש מיוחד על ביקורות בענף שכר הדירה למגורים. "הביקורות בשלב הראשון מתרכזות באזור המרכז והשרון ועתידות להתרחב ולהתפרס על פני כל הארץ", נכתב בהודעת הרשות.

הביקורות הללו מהוות המשך לחקירה מקיפה בענף שנערכה לפני כשנה לערך, במסגרתה נחקרו עשרות בעלי דירות מכל רחבי הארץ המשכירים את דירותיהם, ובניגוד לחוק לא מדווחים לרשות המסים על הכנסותיהם משכר דירה.

בעלות על דירות

מס הכנסה שולח טופסי הצהרה לאזרחים הנובעת מבעלות על מספר דירות. מפקח המס מזין במחשב שאילתה פנימית (שמספרה 905), על מנת לסנן, מתוך מאגר מספרי הזהות שבמחשבו, מי הם האזרחים שבבעלותם שתי דירות ומעלה. המחשב פולט את כל האזרחים שבבעלותם שני נכסי נדל"ן ומעלה (בעיקר דירות), בין אם הם בבעלות מלאה ובין אם חלקית.

הַכְנָסוֹת מִשְּׂכַר דִּירָה

דירות מושכרות, נמצאות בבעלות משקיעים שונים. חלקם, יחידים ללא פנסיה, אשר משכירים את הדירה בזקנתם על מנת להפיק ממנה תשואה; וחלקם, אזרחים אשר בבעלותם דירה נוספת לשם השקעה בלבד.

רבים מרוכשי הדירות הם מבוגרים, הרוכשים אותן לטווח ארוך, כמקור הכנסה קבוע שיעבור בירושה לילדיהם. לא קיים מיסוי על הכנסות נמוכות משכר דירה (עד 5,030 ₪ בערכי שנת 2016). בשל כך, ההשקעה בנדל"ן הפכה לאלטרנטיבה המשתלמת ביותר ביחס לריביות הנמוכות בשוק ההון.

יש לזכור כי המניע העיקרי לזינוק במחירי הדירות בשנים האחרונות היה ירידת הריבית, שדחקה משקיעים משוק ההון וגרמה להם לחפש תשואות בהשכרת דירות. הביקוש לקניית דירות להשקעה זינק וההיצע לא הגיב בעוצמה, מה שגרם לעליית מחירים. בפועל, משקיעים עשירים העלו את המחירים ודחקו החוצה משקי בית עשירים פחות, שכבר לא יכלו להרשות לעצמם לקנות דירה למגורים.

אפקט הריבית הגביר את העיוות במערכת המס הישראלית. ולפיכך, אזרחים נאלצו למצוא דרכים אחרות למקסם את התשואה על כספם. המס על הכנסות משכירות עומד על 10% בלבד והוא חל רק על דמי שכירות חודשיים של 5,030 ₪ ומעלה. יתרה מכך, עקב אכיפה חלשה, גם מיסוי מזערי זה נגבה בשיעור נמוך. לפיכך, גברה ההעדפה להשקיע בדירות, אשר גרם אף לעליה בביקוש לרכישת דירות.

עמדת רשות המיסים:

"התנאים לקבלת פטור ממס הכנסה, על הכנסה משכר דירה למגורים, כדלהלן:

הדירה מיועדת לשמש למגורים לפי טיבה;

הדירה איננה רשומה בספרי העסק של המשכיר או איננה חייבת ברישום כאמור.

הדירה מושכרת לשוכר שהוא יחיד.

ניתן גם להשכיר לחבר בני אדם, אך נדרש כי עיקר פעילותו של חבר בני האדם הואלמטרות של מתן דיור לזכאים שקבע משרד הבינוי והשיכון, לקליטת עליה, לבריאות ולסעד ופעילותם אינה לצורכי רווח ובלבד שהתקבל אישור מנהל רשות המסים לחבר בני האדם השוכר.

הדירה משמשת לשוכר למגורים בלבד, ברשותו של המשכיר ישנה הצהרה בכתב על כך או לחילופין חוזה שכירות לפיו ברור כי הדירה משמשת לשוכר למגורים בלבד.

הכנסה חודשית משכר דירה כוללת את ההכנסות מכל דירות המגורים המושכרות על ידי המשכיר, בן זוגו המתגורר עמו או של ילדו עד גיל שמונה עשרה. בין אם הדירה מושכרת למגורים, ובין אם למטרה עסקית."

רשות המיסים בישראל תומכת במיסוי בעלי הדירות על הכנסה משכר דירה.

בבדיקות שנערכו על ידי משרדי הממשלה, ההכנסה הצפויה לאוצר משכ"ד עומדת על כ-2 מיליארד ₪ בשנה. לכן, לטובת הגדלת ההכנסות משוק השכירות, יש להחיל חובת דיווח על כל משכירי הדירות.

אם יש בבעלותך יותר מדירת מגורים אחת

במקרה כזה עומדות בפני המשכיר מספר אופציות מיסוי:

א. משכירים בעלי דירה, או דירות, אשר חל עליהם פטור בשל הכנסה נמוכה משכר דירה (עד 5,030 ₪ לחודש). מכאן, שחל עליהם הפטור מדיווח למס הכנסה ופטור מתשלום מס.

ב. בעלי דירה, שהכנסתם משכר דירה היא מעל 5,030 ₪, מגישים דיווח מקוצר לרשויות המס מדי שנה (קיים טופס המוגש בתום שנת המס בו מדווחים על כתובת הדירה המושכרת בלבד). המשכירים יכולים לשלם מס של 10% על כל ההכנסה, כעולה מסעיף 122 לפקודת מס הכנסה. אולם, אין באפשרותם לנכות את ההוצאות או לקבל ניכויים או זיכויים. המס שמוטל הינו אחוז מהכנסת שכר דירה מהשקל הראשון.

ג. משכירים המגישים דו"ח שנתי לרשות המיסים כל שנה מדווחים גם על ההכנסות משכר הדירה. הם יכולים לבחור בין תשלום מס של 10% (ללא ניכוי הוצאות) או במסלול מיסוי אחר שבו הם יהיו רשאים להגיש דו"ח על ההוצאות ששולמו בגין הדירה המושכרת.

סיכום

השקעה בדירות, בדרך כלל, מניבה לאזרחים הכנסות משכר דירה החייבות במס הכנסה. על האזרח לדווח על מקורות ההכנסה משכר הדירות. הצהרה הבאה בעיתוי מאוחר, עלולה לגרור אישום פלילי. זאת במידה ואותם דירות הניבו הכנסות בשנים עברו ולא דווחו לרשויות המס. כאמור, דיווח כוזב תוך השמטת מקורות הכנסה כלשהם, לרבות הכנסות משכר דירה, מסכן את האזרח העומד מול רשויות המס.

במאמר זה פורטו רק חלק מאופציות המיסוי האפשריות. בנושא קיומן של אופציות נוספות, יש לפנות לעו"ד המתמחה בנושא מיסים.

הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להיפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורסים "עקרונות החשבונאות" ו"חשבונאות פיננסית".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-25 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים 7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04,

פל': 5443671- 050 , cpa-adv-itamar@bezeqint.net : e-mail

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211497 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211292 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201243 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא דיני מיסים

מאת: בנימין קלינגרדיני מיסים14/01/222134 צפיות
פורסם תזכיר חוק הכולל שורת תיקונים בחוק מיסוי מקרקעין נושא מיסוי מקרקעין תאריך פרסום 13.01.2022 תזכיר חוק שפורסם היום (ה') 13.1.22 להערות הציבור כולל שבעה תיקונים מוצעים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שמטרתם עידוד מכירת קרקעות לבנייה למגורים, הרחבת מדרגות מס הרכישה לרוכשי דירה יחידה ותיקון עיוותי מס שונים. התיקונים המוצעים צפויים לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב ומתוך שאיפה להביא להגדלת היצע ולהורדת מחירי הדירות. התזכיר פתוח להערות הציבור עד 3/2/22 בשעה 23:59

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201109 צפיות
רשות המסים קיבלה מידע על חשבונות של 35 אלף ישראלים בארה"ב

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/20994 צפיות
נציבות תלונות הציבור על שופטים והמפקח לפי סימן ה' 1 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד- 1984 הכפופה למשרד המשפטים פרסם חוברת הסבר על חובת הגשת הצהרת הון של שופט.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica