חפש מאמרים:
שלום אורח
19.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על מירוץ הסמכויות בדיני המשפחה

מאת: עדי לנקרי, עו"דדיני משפחה30/12/20091188 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

על מירוץ הסמכויות בדיני המשפחה

השיפוט בעניינים שונים הנוגעים לתחום דיני המשפחה מפוצל בכמה מובנים. בשיטתנו המשפטית מתקיימים מרוץ סמכויות בין בעלי הדין על הערכאה המועדפת בין בית משפט אזרחי לבית דין רבני ויישנו מאבק סמכויות בין הערכאות(1). החוק החל על דיני המשפחה בישראל לא שונה מהותית מימי המנדט הבריטי, אז נקבע בדבר המלך ומועצתו- 1922 כי בענייני המעמד האישי , כל עוד לא יינתנו חוקים אחרים יחול הדין האישי של הצדדים.

 במדינת ישראל יש ריבוי ערכאות שיפוטיות המוסמכות לדון בענייני משפחה. חלק מהערכאות הינם בתי הדין הדתיים, בית משפט לענייני משפחה, בית המשפט המחוזי ובית המשפט הגבוה לצדק. בתי המשפט לענייני משפחה הינם בדרגה של בית משפט שלום ומהווים כיום את הערכאה האזרחית המוסמכת במקביל לבתי הדין הדתיים. הם מוסמכים  לדון בין היתר בענייני רכוש, משמורת, סדרי ראיה ואפוטרופסות. זאת בעקבות חקיקת חוק בית המשפט לענייני משפחה (2)וסעיפים 78 ו- 79 לחוק האפוטרופסות(3). הערכאות השיפוטיות פועלות על פי עקרונות משפטיים משותפים אליהם הן מחויבות. יחד עם זאת, הן מכריעות על פי עקרונות מיוחדים לכל אחת מהן. בית הדין מונחה על ידי המשפט העברי ואילו בית המשפט על ידי החוקים האזרחיים(4).

סמכות השיפוט הייחודית  של בתי הדין הרבניים משתרעת על הפעולה המשפטית של הנישואין והגירושין עצמם.  בנוסף לנישואין וגירושין עצמם קיימים עניינים הקשורים בהליך הגירושין כגון: מזונות אישה, מזונות ילדים, הסדרי משמורת, חלוקת רכוש משותף ועוד. עניינים אלה אינם שלובים הכרחית באקט הגירושין עצמו, על כן ישנה סמכות מקבילה בעניינים אלו גם לבית המשפט לענייני משפחה(5).

הנה כי כן בישראל פיצול בין ערכאות דתיות לאזרחיות, עניינים שונים מתחום דיני המשפחה נידונים בערכאות שונות באופנים הבאים:

  1. סמכות ייחודית- ענייני נישואין וגירושין נמצאים בסמכותן הייחודית של הערכאות הדתיות השונות. סעיף 3 לחוק בתי דין רבניים(6) קובע, כי כל עניין הכרוך בתביעת הגירושין יהיה בסמכות ייחודית של בית הדין.
  2. סמכות מקבילה בין ערכאות דתיות לאזרחיות.
  3. סמכות על פי ברירה(7).

הפיצול בערכאות בין הדין הדתי לדין האזרחי מוביל ל"מרוץ סמכויות" בין בני זוג יהודיים בתחום האישות. מי שהקדים בהגשת התביעה אל הערכאה המועדפת עליו: בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, הוא המנצח במרוץ.

מרוץ הסמכויות נובע מתוכנם וניסוחם של סעיפים 3 ו-4 לחוק שיפוט בתי דין רבניים, ישנם שני סוגים עיקריים של עניינים אשר כרוכים בתביעת גירושין. האחד, עניין הכרוך מעצם טיבו וטבעו בתביעת הגירושין, כדוגמת: החזקת ילדים. השני, עניינים אשר נכרכו בפועל ממש בתביעת הגירושין על ידי התובע ונתקיימו לגביהם מבחני הכריכה(8).

מטרת הלכת הכריכה היתה להביא למצב בו כלל הסכסוך בין הצדדים יידון בפני ערכאה אחת ובכך ימנע מהצדדים מפח הנפש של דיונים שונים בפני ערכאות שונות. הלכה למעשה התוצאה הייתה הפוכה מן המטרה שלשמה נוצרה הכריכה.. ראשית, את הכריכה מבצעים בדרך כלל הבעלים. שנית, אין מוסד המזונות מתפקד הלכה למעשה כאמצעי לחץ על הבעל למתן גט. נהפוך הוא, אמצעי מניעת המזונות פועל לעיתים כנגד האישה אשר מהווה את הצד החלש בעימות. שלישית, תפקיד בית הדין כמתווך מפשר בעימות כמעט ואינו קיים בפועל. רביעית, אין המזונות כהסדר ביניים פועלים כסגולה להתרככות מחשבת המעורבים.

דווקא הלכת הכריכה היא זאת הגוררת את השיטה למרוץ סמכויות וממילא גורם המאיץ את הליך הידרדרות היחסים במשפחה. הטענה כאילו יש בכריכה כדי להביא לפיוס משפחתי והפעלת אמצעי פישור בין בני הזוג מנותקת מהמציאות. יתרה מזאת עדכוני הפסיקה הנוגעים להלכת הכריכה הביאו בשורה של כללים משפטיים לחוסר בהירות ואי וודאות המסכל כליל את מטרת הכריכה(9)

הסכסוכים בין הדין הדתי לחוק החילוני בולטים תדיר בשאלת קביעת סמכות השיפוט. בין הנורמה האזרחית והנורמה הדתית קיימת תחרות. כביכול, על ההכרעה המהותית של הסכסוך(10). זאת על אף שהדין המהותי בענייני מעמד אישי מחייב שיפוט על פי הדין האישי גם בבית משפט אזרחי. יחד עם זאת, נסוגה תחולתו של הדין הדתי בבית המשפט האזרחי מפני תחולתם של כללי המשפט הבינלאומי(11).  פיצול השיפוט גורר אחריו גם פיצול שבדין, המעניק לעיתים לציבור המתדיינים מרחב של תמרון לשם השגת התוצאה הרצויה. השיטה הישראלית מעמידה את חופש הבחירה של הערכאה השיפוטית לבני הזוג ואלו מנצלים את האפשרויות העומדות בפניהם, על פי הערכת הסיכויים בכל אחת מערכאות השיפוט(12). רוזן צבי במאמרו גורס כי התופעה של "מרוץ הסמכויות" בהתדיינות בענייני משפחה בישראל גוררת אחריה השגת יתרונות לאחד מבני הזוג על חשבון הסדר ראוי של ענייני המשפחה בכללותה(13). המרוץ מחייב וממריץ את הצדדים לפתוח בהתדיינות משפטית גם מקום בו ניתן היה להגיע לפתרון הסכסוך בדרכים מתונות יותר(14). לא רק שמרוץ הסמכויות מוסיף התדיינויות על עצם שאלת הסמכות, יש בו כדי להביא את הצדדים להגשת תביעות גם בשלבים מוקדמים של הסכסוך, זאת בטרם גיבשו סופית את רצונם להתגרש. הדבר נובע מחשש שבן הזוג השני יקדים ויפנה לערכאה המשפטית הנוחה לו ובכך יתפוס סמכות באותה ערכאה(15).

למרות הסמכות המקבילה הקיימת בין שתי הערכאות ועל אף העובדה שבשתיהן הדין הוא זהה. הרי שבפועל ישנו שוני רב בתוצאות המשפטיות בכל אחת מן הערכאות. שוני זה בא לידי ביטוי בשלושה נושאים עיקריים: מזונות, יחסי ממון ומשמורת ילדים(16)

הכותב הינו עו"ד בתחום דיני המשפחה.

www.lh-law.co.il  אתר הבית



1אריאל רוזן צבי דיני המשפחה בישראל בין קודש לחול (תש"ן) עמוד 26.

2.  חוק בית משפט לענייני משפחה, תשנ"ה-1995.

3. חוק הכשרות והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962.

4. טל גופנא-פינטו משמורת וסדרי ראיה של ילדים לאחר הגירושין – ההמלצות בתסקיר פקיד הסעד, ההחלטות 

     המשפטיות, הביצוע על ידי המשפחה והקשר הורה לא משמורן-ילד (חיבור לשם קבלת התואר מוסמך בעבודה  

     סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב, 1996) עמוד20-21.

5. אסתר סיוון גירושין בישראל ומעמד האישה הבנייה של אי-שוויון ואלטרנטיבות לפיתרון (2002) עמוד 13.

6. חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג- 1953.

7. אריאל רוזן צבי דיני המשפחה בישראל בין קודש לחול (תש"ן) עמוד 27-28.

8. אריאל רוזן צבי דיני המשפחה בישראל בין קודש לחול (תש"ן) עמוד 48.

9. אריאל רוזן צבי דיני המשפחה בישראל בין קודש לחול (תש"ן) עמוד 49-50.

10. פנחס פישמן דיני המשפחה בישראל חלק א (תשמ"ד) עמוד 20.

11. פנחס פישמן דיני המשפחה בישראל חלק א (תשמ"ד) עמוד 28.

12. אריאל רוזן צבי דיני המשפחה בישראל בין קודש לחול (תש"ן) עמוד 100.

13. אריאל רוזן צבי "הלכת "הכריכה" ו"מרוץ הסמכויות" והשפעתם על המשפחה ודיני המשפחה" עיוני משפט יד(1)67.

14. אסתר סיוון גירושין בישראל ומעמד האישה הבנייה של אי-שוויון ואלטרנטיבות לפיתרון (2002) עמוד 14.

15. מנשה שאווה סוגיות נבחרות בדיני אישים משפחה וירושה (תש"ן) עמוד 138-139.

16. אסתר סיוון גירושין בישראל ומעמד האישה הבנייה של אי-שוויון ואלטרנטיבות לפיתרון (2002) עמוד 15.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

משרד עורכי דין לנקרי-הראל

משרדנו מאמין במקצועיות ומומחיות, ומעניק שירות משפטי בתחום דיני המשפחה והירושה.
כמי שמכירים את הלך הרוח המלווה את הניצבים בפני הליכים בתחום דיני המשפחה אנו מלווים באופן אישי את לקוחותינו תוך מתן שירות משפטי המותאם ליעדיהם ושאיפותיהם.

משרדנו מאמין כי בסבך האמוציות המלוות את תהליך הגירושין רצוי לנסות ולסיים את הסכסוך בדרכי נועם על ידי הסכם הוגן וראוי שישרת את האינטרסים של הלקוח. לגישתנו, ניהול המו"מ על ידי עו"ד המתמחה בתחום המשפחה הינו בעל משקל רב להגעה להסכם המשקף נאמנה את רצון הלקוח.

יחד עם זאת, קיימים מקרים רבים בהם היעדר שיתוף פעולה מן הצד השני מחייב תכנון וניהול אסטרטגי בטרם נקיטת ההליכים המשפטיים, וזאת על מנת להגיע ליעדים ולמטרות המקוות.

משרדנו מלווה זוגות רבים בהסכמי ממון וחיים משותפים, על הסכמים אלו לעמוד בדרישות הדין ולענות באופן מלא על דרישות הלקוחות. כמו כן, מאופן טיבם וטבעם של הסכמים אלו עליהם לעמוד במרכיב הזמן ושינויי החיים המלווים את התא המשפחתי. 

כתובת מייל adi@lh-law.co.il

אתר הבית www.lh-law.co.il

טלפון 03-6174028

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עדי לנקרי, עו"ד

מאת: עדי לנקרי, עו"דדיני משפחה15/11/094354 צפיות
מאמר זה סוקר את הגישות השונות אשר בחנו תא השפעות הגירושין על ילדים.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211521 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211315 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201630 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182024 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181593 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181720 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171810 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica