חפש מאמרים:
שלום אורח
19.09.2021
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עיכבון וקיזוז - נקודות שכל יבואן צריך להכיר

מאת: עו"ד גיל נדלמכס04/05/2021474 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עיכבון וקיזוז - נקודות שכל יבואן צריך להכיר

עו"ד גיל נדל

דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

זכות העיכבון

זכות העיכבון הנה זכות עפ"י דין לעכב נכס מיטלטלין כערובה לחיוב עד שיוחזר החיוב. זכות זו מוגדרת בסעיף 11 (א) לחוק המיטלטלין: "עיכבון הוא זכות עפ"י דין לעכב נכס מיטלטלין, כערובה לחיוב עד שיסולק החיוב". סעיף זה אינו מקנה את הזכות לעיכבון אלא קובע כי זכות זו יכול שתוקנה באחת משתי דרכים:

1. מכח הוראות חוק. 2. מכוח הסכם.

עיכבון מכוח הוראת חוק: בדין ישנן הוראות חוק שונות המאפשרות קיומה של זכות העיכבון. אנו נתמקד בשתי הוראות חוק רלבנטיות לענייננו: האחת - חוק חוזה קבלנות - סעיף 5 לחוק קובע כי "לקבלן תהא זכות עיכבון על נכס שמסר לו המזמין לביצוע מלאכתו או למתן  שירותו, כדי תשלומים המגיעים לו עקב עיסקת הקבלנות". יבואן המתקשר עם מוביל בחוזה הובלה - הרי זו עסקת קבלנות, והסחורה שנמסרה למוביל עבור ביצוע ההובלה הנה כנכס שנמסר לקבלן לביצוע שירותו ועל כן ניתנת לעיכבון. העיכבון יחול אך ורק לשם קבלת דמי הובלת אותה סחורה ולא עבור הובלות אחרות. המוביל אינו יכול לעכב את הסחורה לצורך קבלת חובות קודמים. השניה - חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) - "קיבל הנפגע עקב החוזה נכס של המפר שעליו להחזירו, תהא לנפגע זכות עיכבון באותו נכס כדי תשלום הסכומים המגיעים לו מן המפר עקב ההפרה." גם על פי חוק החוזים, נדרשת זהות בין העסקה ממנה נוצר החוב, לבין העסקה במסגרתה הגיעו הטובין לידי הנושה.

ומהו עיכבון מכח הסכם? הכוונה היא לזכות עיכבון המוקנית לאחד הצדדים במסגרת הסכם שנכרת ביניהם. באחד המקרים, למשל, סוכן המכס עיכב שלושה שטרי מטען אצלו וסרב לשחרר שלושה משלוחים בטענה של עיכבון בגין חוב של החברה כלפיו. לטענתו, זכות העיכבון שלו נובעת מן ההסכם בין הצדדים. החברה טענה, מנגד, כי  החובות  המדוברים הנם חובות מעסקאות אחרות הקשורות למשלוחים שכבר שוחררו.

באותו מקרה פסק בית המשפט המחוזי בת"א פסק כי על עמיל המכס לשחרר את שטרי המטען ואת הסחורה, וקבע כי  לא נוצר עיכבון הסכמי שכן עיכבון מכח הסכם הנו זכות קניינית ולכן יכול להיווצר אך ורק ע"י חוזה ברור ומפורש בכתב בין הצדדים, ואין די באומד דעתם. בית המשפט גם קבע באותו מקרה כי אין לראות את עסקאות החברה עם המכס כעסקת מסגרת אחת, אלא כל עסקה עומדת בפני עצמה, שכן אין הן נכללות בחוזה מפורש בודד.

זכות הקיזוז

האם קיימת הזכות למוביל לקזז את כספי הפקדונות/יתרות הזכות של סוכן המכס/היבואן המצויים אצלו כנגד חוב שסוכן המכס/היבואן חייב למוביל (השהיות, נזקים למכולות, ועוד).

מקורה של זכות הקיזוז בחוק החוזים (ס` 53 לחוק). זכות זו מאפשרת לקזז חיובים כספיים שצדדים חבים זה לזה. הזכות לקזז מאפשרת לקזז גם חיובים שלא מאותה "משפחה" כגון קיזוז זכות נזיקית מול זכות חוזית.

חוק החוזים קובע אימתי ניתן להפעיל את זכות הקיזוז:

חלופה א`: החיובים הם מתוך עסקה אחת. חלופה ב`: אם החיובים אינם מעסקה אחת, עליהם להיות חיובים קצובים.

צריך לבחון בכל מקרה ומקרה האם החוב של היבואן/סוכן המכס למוביל (השהיות, נזק למכולה) צמח מאותה עיסקה (ברוב המקרים - מאותו משלוח) שבה גם קיימת יתרת זכות ליבואן/ סוכן המכס. בדרך כלל, התשובה היא שלילית.

כיוון שכך, יש לבדוק את האופציה השנייה – במידה והחיובים אינם מעסקה אחת, האם הם חיובים קצובים? חיובים קצובים הנם כאלה שנקבעו בפירוש בחוזה או בהסכם או כאלו שאינם מצריכים הערכה או שומה, ודי בחישוב אריתמטי פשוט. השהיות מכולות הינן בדרך כלל קבועות מראש וניתן לראות בהן חיוב קצוב. נזקים למכולות מצריכים הערכה של שמאי (או פסיקת בימ"ש), ואין הם נחשבים לחיוב קצוב.

*           *           *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי.

 



תגיות המאמר: מיסים, ייצוא, ייבוא, מכס


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/08/2196 צפיות
מבול של תוכניות ממשלתיות לרפורמות שונות נחת על הציבור האחרונה. ברשימה הזאת נספר על מספר תוכניות של משרד האוצר הנוגעות למיסוי עקיף

מאת: עו"ד גיל נדלמכס28/07/21205 צפיות
יצואנים - אל תחכו לדפיקה בדלת - על הגברת האכיפה מצד אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי עו"ד גיל נדל, עו"ד שירית נקר בחודש אפריל 2021 פרסם אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי במשרד הכלכלה את ההודעה הבאה: "אל תחכו לדפיקה בדלת - אגף הפיקוח על היצוא הדו-שימושי והאב"כ במשרד הכלכלה והתעשיה מגביר את ביקורי הפיקוח היזומים שהוא עורך, במטרה לוודא כי יצואנים של מוצרים דו-שימושיים ואב"כ מייצאים בהתאם להוראת החוק". למה הכוונה? על כך המאמר

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/07/21218 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

מאת: עו"ד גיל נדלמכס20/07/21224 צפיות
ציבור היבואנים, כמו כלל הציבור בישראל, 'מופצץ' חדשים לבקרים בהוראות רגולציה שונות. תחומים שבעבר לא אוסדרו -הוכפפו להוראת חדשות, נהלים חדשים -נכתבו, אמצעי אכיפה מינהליים שלא ננקטו בעבר - ננקטים, חובות דיווח שונות - נקבעות, ועוד ועוד. האם זה נחוץ? האם זה חיוני? האם מישהו בודק את הענין? ובכן, התשובה היא חיובית ולכך נקדיש את הדברים הבאים.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס11/07/21282 צפיות
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מר איגור דוסקלוביץ, הודיע לאחרונה לציבור כי ב-1 ביולי 2021 הוא יחל להפעיל את סמכויותיו להמצאת התראות מנהליות והטלת עיצומים כספיים על עוסקים שיפרו את הוראות חוק התקנים ואת הוראות פקודת היבוא והיצוא. לדברי הממונה על התקינה, התראות מנהליות / עיצום כספי הם כלי אכיפה מנהלי לצורך הגברת יעילות הפיקוח והאכיפה על עוסקים המפרים את ההוראות לעניין עמידה בדרישות התקנים הרשמיים בעיקר במטרה לשמור על שלומו, בריאותו ובטיחותו של הציבור.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס06/06/21401 צפיות
במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט השלום בראשון לציון, במקרה שבו רשות המכס תפסה רכוש בשווי כ-130 מיליון ₪ השייך לשתי חברות טכנולוגיה שעוסקות בייצוא ביטחוני. לאחר שתוקף התפיסה פקע ביקשו החברות מבית המשפט כי רכושן יוחזר להן. בית המשפט קבע כי יוחזר סך של 200,000 ₪ אך יתרת הרכוש התפוס יישאר בידי המכס לאור חומרת החשדות.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס31/05/21420 צפיות
קראו על החלטה חשובה ביותר שקיבלנו לאחרונה בתיק שאנו מייצגים בו יבואנית רכבים. במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, בתיק שהמחלוקת העיקרית בו עוסקת בשאלה האם יש להוסיף לערך של כלי רכב מיובאים את ערכו של גלגל חלופי אשר נרכש בישראל ומותקן ברכבים ע"י יבואנית הרכבים לאחר גמר היבוא, כאשר המשמעות היא כמובן שיעור מס גבוה יותר על הגלגל (כשיעורו של רכב מיובא). ההחלטה קובעת כי על המכס למסור לידי היבואנית מסמכים רבים וקריטיים, ביניהם תרשומות ותכתובות פנימיות של פקידי מכס, תוכני חקירות ועוד.

מאמרים נוספים בנושא מכס

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/08/2196 צפיות
מבול של תוכניות ממשלתיות לרפורמות שונות נחת על הציבור האחרונה. ברשימה הזאת נספר על מספר תוכניות של משרד האוצר הנוגעות למיסוי עקיף

מאת: עו"ד גיל נדלמכס28/07/21205 צפיות
יצואנים - אל תחכו לדפיקה בדלת - על הגברת האכיפה מצד אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי עו"ד גיל נדל, עו"ד שירית נקר בחודש אפריל 2021 פרסם אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי במשרד הכלכלה את ההודעה הבאה: "אל תחכו לדפיקה בדלת - אגף הפיקוח על היצוא הדו-שימושי והאב"כ במשרד הכלכלה והתעשיה מגביר את ביקורי הפיקוח היזומים שהוא עורך, במטרה לוודא כי יצואנים של מוצרים דו-שימושיים ואב"כ מייצאים בהתאם להוראת החוק". למה הכוונה? על כך המאמר

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/07/21218 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

מאת: עו"ד גיל נדלמכס20/07/21224 צפיות
ציבור היבואנים, כמו כלל הציבור בישראל, 'מופצץ' חדשים לבקרים בהוראות רגולציה שונות. תחומים שבעבר לא אוסדרו -הוכפפו להוראת חדשות, נהלים חדשים -נכתבו, אמצעי אכיפה מינהליים שלא ננקטו בעבר - ננקטים, חובות דיווח שונות - נקבעות, ועוד ועוד. האם זה נחוץ? האם זה חיוני? האם מישהו בודק את הענין? ובכן, התשובה היא חיובית ולכך נקדיש את הדברים הבאים.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס11/07/21282 צפיות
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מר איגור דוסקלוביץ, הודיע לאחרונה לציבור כי ב-1 ביולי 2021 הוא יחל להפעיל את סמכויותיו להמצאת התראות מנהליות והטלת עיצומים כספיים על עוסקים שיפרו את הוראות חוק התקנים ואת הוראות פקודת היבוא והיצוא. לדברי הממונה על התקינה, התראות מנהליות / עיצום כספי הם כלי אכיפה מנהלי לצורך הגברת יעילות הפיקוח והאכיפה על עוסקים המפרים את ההוראות לעניין עמידה בדרישות התקנים הרשמיים בעיקר במטרה לשמור על שלומו, בריאותו ובטיחותו של הציבור.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס06/06/21401 צפיות
במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט השלום בראשון לציון, במקרה שבו רשות המכס תפסה רכוש בשווי כ-130 מיליון ₪ השייך לשתי חברות טכנולוגיה שעוסקות בייצוא ביטחוני. לאחר שתוקף התפיסה פקע ביקשו החברות מבית המשפט כי רכושן יוחזר להן. בית המשפט קבע כי יוחזר סך של 200,000 ₪ אך יתרת הרכוש התפוס יישאר בידי המכס לאור חומרת החשדות.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס31/05/21420 צפיות
קראו על החלטה חשובה ביותר שקיבלנו לאחרונה בתיק שאנו מייצגים בו יבואנית רכבים. במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, בתיק שהמחלוקת העיקרית בו עוסקת בשאלה האם יש להוסיף לערך של כלי רכב מיובאים את ערכו של גלגל חלופי אשר נרכש בישראל ומותקן ברכבים ע"י יבואנית הרכבים לאחר גמר היבוא, כאשר המשמעות היא כמובן שיעור מס גבוה יותר על הגלגל (כשיעורו של רכב מיובא). ההחלטה קובעת כי על המכס למסור לידי היבואנית מסמכים רבים וקריטיים, ביניהם תרשומות ותכתובות פנימיות של פקידי מכס, תוכני חקירות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica