חפש מאמרים:
שלום אורח
19.09.2021
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תרשומות פנימיות של רשות המכס ייחשפו במסגרת גילוי מסמכים

מאת: עו"ד גיל נדלמכס31/05/2021420 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תרשומות פנימיות של רשות המכס ייחשפו במסגרת גילוי מסמכים

עו"ד גיל נדל

תקציר:

קראו על החלטה חשובה ביותר שקיבלנו לאחרונה בתיק שאנו מייצגים בו יבואנית רכבים. במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, בתיק שהמחלוקת העיקרית בו עוסקת בשאלה האם יש להוסיף לערך של כלי רכב מיובאים את ערכו של גלגל חלופי אשר נרכש בישראל ומותקן ברכבים ע"י יבואנית הרכבים לאחר גמר היבוא, כאשר המשמעות היא כמובן שיעור מס גבוה יותר על הגלגל (כשיעורו של רכב מיובא). ההחלטה קובעת כי על רשות המכס למסור לידי היבואנית מסמכים רבים וקריטיים, ביניהם תרשומות ותכתובות פנימיות של פקידי מכס, תוכני חקירות, חשבוניות ועוד.

עובדות המקרה:

יבואנית רכב גדולה מייבאת לישראל רכבים, בין היתר מסוג סובארו XV. רכבי הסובארו XV מגיעים לישראל ללא צמיג חלופי, ובמקומו קיימת ערכת ניפוח לתיקון זמני של נקרים (פנצ'רים) בצמיגים. היות שהדין קובע כי הרכבים נדרשים להימכר כשהם מצוידים בצמיג חלופי, רכשה היבואנית צמיגים חלופיים בישראל מיבואנים מקומיים, הוציאה את ערכות הניפוח מהרכבים המיובאים והכניסה במקומן את הצמיגים החלופיים.

רשות המכס הודיעה ליבואנית כי עליה לשלם מיסי ייבוא בגין הגלגלים החלופיים, זאת למרות שהיבואנית כאמור אינה מייבאת את הצמיגים החלופיים אלא רק את רכבי הסובארו עצמם.

כחלק מהליכי גילוי המסמכים בתיק, היבואנית עתרה לבית המשפט בבקשה לצו שיורה לרשות למסור לה מסמכים רלוונטיים, כאשר רשות המסים אף הגישה חלק מהמסכים במעטפה סגורה לבית המשפט, על מנת שיעיין בהם ויכריע האם יש ממש בטענת רשות המסים.

טענות הצדדים:

רשות המיסים סירבה למסור לידי היבואנית את המסמכים בטענה כי מדובר ב"תרשומות פנימיות" ועל כן הם חסויים. מנגד טענה היבואנית כי אין כל הצדקה למנוע עיון במסמכים כה חשובים ורלוונטיים לתיק, על אחת כמה וכמה כאשר מחזיק המסמכים הינו רשות מנהלית.

דיון והכרעה:

בית המשפט המחוזי לא קיבל את ניסיונות הרשות להכתיר כל מסמך שעלול להזיק להגנתה בתור "תרשומת פנימית", ופסק על גילוי נרחב של מסמכים שהוכתרו כתרשומות פנימיות, וביניהם: תכתובות דוא"ל ותכתובות פנימיות בין עובדי הרשות הנוגעות לכלי הרכב; ממצאי בדיקות כלי הרכבה שערכה הרשות; ועוד. בית המשפט יוצא מנקודת הנחה כי גילוי מסמכים נדרש להיות גילוי מירבי, כאשר ככלל מספיק שמבקש הגילוי יצביע על כך שלמסמכים עשויה להיות רלבנטיות להליך.

חשוב במיוחד לציין כי גם לגבי תוכן תיק החקירה של הרשות קבע בית המשפט כי חשש בעלמא מצד הרשות שייחשפו שיטות עבודה וחקירה שלה, אינו טעם מספיק על מנת להצדיק חיסיון מלא על כל תוכן תיק החקירה.

משמעות הדברים היא שלא כל מסמך אשר תכתיר הרשות כתרשומת פנימית, יקבל באופן אוטומטי את הגנת בית המשפט, וזאת ככל הנראה לאור תקנות סדר הדין החדשות, אשר מחייבות גילוי ועיון מסמכים נרחב בין צדדים לתיק, גם אם מדובר במסמכים 'מזיקים'.

גם הרשות, אגב, הגישה בקשה לצו שיורה ליבואנית, בין היתר, לפנות לצד שלישי שאינו צד למחלוקת, על מנת לקבל ממנו מסמכים ומידע ולהעבירם לרשות. בית המשפט דחה בקשה זו וקבע כי אין לחייב את התובעת לפנות לצד שלישי, ועל הרשות להלך בדרך המלך ולבקש לזמן את הצד השלישי לעדות.

ברכות לעו"ד דייב זיתון ועו"ד רנון גורטשנשטיין שטיפלו ועודם מטפלים בתיק זה.

[ת"א (תל אביב-יפו) 26794-05-19 יפנאוטו- חברה ישראלית לרכב בע"מ נ' בית המכס נתב"ג לוד, מיום 25 במאי 2021, ע"י כבוד השופטת עינת רביד].

 



תגיות המאמר: מיסים, ייצוא, ייבוא, מכס


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/08/2196 צפיות
מבול של תוכניות ממשלתיות לרפורמות שונות נחת על הציבור האחרונה. ברשימה הזאת נספר על מספר תוכניות של משרד האוצר הנוגעות למיסוי עקיף

מאת: עו"ד גיל נדלמכס28/07/21205 צפיות
יצואנים - אל תחכו לדפיקה בדלת - על הגברת האכיפה מצד אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי עו"ד גיל נדל, עו"ד שירית נקר בחודש אפריל 2021 פרסם אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי במשרד הכלכלה את ההודעה הבאה: "אל תחכו לדפיקה בדלת - אגף הפיקוח על היצוא הדו-שימושי והאב"כ במשרד הכלכלה והתעשיה מגביר את ביקורי הפיקוח היזומים שהוא עורך, במטרה לוודא כי יצואנים של מוצרים דו-שימושיים ואב"כ מייצאים בהתאם להוראת החוק". למה הכוונה? על כך המאמר

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/07/21218 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

מאת: עו"ד גיל נדלמכס20/07/21225 צפיות
ציבור היבואנים, כמו כלל הציבור בישראל, 'מופצץ' חדשים לבקרים בהוראות רגולציה שונות. תחומים שבעבר לא אוסדרו -הוכפפו להוראת חדשות, נהלים חדשים -נכתבו, אמצעי אכיפה מינהליים שלא ננקטו בעבר - ננקטים, חובות דיווח שונות - נקבעות, ועוד ועוד. האם זה נחוץ? האם זה חיוני? האם מישהו בודק את הענין? ובכן, התשובה היא חיובית ולכך נקדיש את הדברים הבאים.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס11/07/21283 צפיות
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מר איגור דוסקלוביץ, הודיע לאחרונה לציבור כי ב-1 ביולי 2021 הוא יחל להפעיל את סמכויותיו להמצאת התראות מנהליות והטלת עיצומים כספיים על עוסקים שיפרו את הוראות חוק התקנים ואת הוראות פקודת היבוא והיצוא. לדברי הממונה על התקינה, התראות מנהליות / עיצום כספי הם כלי אכיפה מנהלי לצורך הגברת יעילות הפיקוח והאכיפה על עוסקים המפרים את ההוראות לעניין עמידה בדרישות התקנים הרשמיים בעיקר במטרה לשמור על שלומו, בריאותו ובטיחותו של הציבור.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס06/06/21401 צפיות
במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט השלום בראשון לציון, במקרה שבו רשות המכס תפסה רכוש בשווי כ-130 מיליון ₪ השייך לשתי חברות טכנולוגיה שעוסקות בייצוא ביטחוני. לאחר שתוקף התפיסה פקע ביקשו החברות מבית המשפט כי רכושן יוחזר להן. בית המשפט קבע כי יוחזר סך של 200,000 ₪ אך יתרת הרכוש התפוס יישאר בידי המכס לאור חומרת החשדות.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס04/05/21475 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

מאמרים נוספים בנושא מכס

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/08/2196 צפיות
מבול של תוכניות ממשלתיות לרפורמות שונות נחת על הציבור האחרונה. ברשימה הזאת נספר על מספר תוכניות של משרד האוצר הנוגעות למיסוי עקיף

מאת: עו"ד גיל נדלמכס28/07/21205 צפיות
יצואנים - אל תחכו לדפיקה בדלת - על הגברת האכיפה מצד אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי עו"ד גיל נדל, עו"ד שירית נקר בחודש אפריל 2021 פרסם אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי במשרד הכלכלה את ההודעה הבאה: "אל תחכו לדפיקה בדלת - אגף הפיקוח על היצוא הדו-שימושי והאב"כ במשרד הכלכלה והתעשיה מגביר את ביקורי הפיקוח היזומים שהוא עורך, במטרה לוודא כי יצואנים של מוצרים דו-שימושיים ואב"כ מייצאים בהתאם להוראת החוק". למה הכוונה? על כך המאמר

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/07/21218 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

מאת: עו"ד גיל נדלמכס20/07/21225 צפיות
ציבור היבואנים, כמו כלל הציבור בישראל, 'מופצץ' חדשים לבקרים בהוראות רגולציה שונות. תחומים שבעבר לא אוסדרו -הוכפפו להוראת חדשות, נהלים חדשים -נכתבו, אמצעי אכיפה מינהליים שלא ננקטו בעבר - ננקטים, חובות דיווח שונות - נקבעות, ועוד ועוד. האם זה נחוץ? האם זה חיוני? האם מישהו בודק את הענין? ובכן, התשובה היא חיובית ולכך נקדיש את הדברים הבאים.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס11/07/21283 צפיות
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מר איגור דוסקלוביץ, הודיע לאחרונה לציבור כי ב-1 ביולי 2021 הוא יחל להפעיל את סמכויותיו להמצאת התראות מנהליות והטלת עיצומים כספיים על עוסקים שיפרו את הוראות חוק התקנים ואת הוראות פקודת היבוא והיצוא. לדברי הממונה על התקינה, התראות מנהליות / עיצום כספי הם כלי אכיפה מנהלי לצורך הגברת יעילות הפיקוח והאכיפה על עוסקים המפרים את ההוראות לעניין עמידה בדרישות התקנים הרשמיים בעיקר במטרה לשמור על שלומו, בריאותו ובטיחותו של הציבור.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס06/06/21401 צפיות
במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט השלום בראשון לציון, במקרה שבו רשות המכס תפסה רכוש בשווי כ-130 מיליון ₪ השייך לשתי חברות טכנולוגיה שעוסקות בייצוא ביטחוני. לאחר שתוקף התפיסה פקע ביקשו החברות מבית המשפט כי רכושן יוחזר להן. בית המשפט קבע כי יוחזר סך של 200,000 ₪ אך יתרת הרכוש התפוס יישאר בידי המכס לאור חומרת החשדות.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס04/05/21475 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica