חפש מאמרים:
שלום אורח
25.10.2021
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מבול של רפורמות במיסוי עקיף

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/08/2021216 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מבול של רפורמות במיסוי עקיף

עו"ד גיל נדל

מבול של תוכניות ממשלתיות לרפורמות שונות נחת על הציבור האחרונה. ברשימה הזאת נספר על מספר תוכניות של משרד האוצר הנוגעות למיסוי עקיף.

א - הטלת מס קניה על כלים חד פעמיים מפלסטיק: מדובר בנושא חדש לגמרי, ובאמצעות הטלת מס קניה מבקש משרד האוצר להפחית את השימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק. המס המוצע יעמוד על 11 ₪ לק"ג, והוא יחול על כלים חד פעמיים מפלסטיק עד לרף עובי מסוים [שמעליו - הכלים כבר לא יוגדרו כחד פעמיים].

לדברי משרד האוצר, כ- % 90 מהזיהום בחופי ישראל מקורו בפסולת פלסטיק, וכלים חד-פעמיים בפרט תופסים כ-% 19 מנפח הפסולת בשטחים הציבוריים בישראל. עוד טוען משרד האוצר כי צריכת כלים חד-פעמיים מהווה איום חמור על המערכות האקולוגיות וכן על בריאות הציבור אשר נחשף לחלקיקי מיקרו-פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר. משרד האוצר הסביר כי רמת הצריכה של כלים חד-פעמיים בקרב משקי הבית בישראל חריגה ביחס למדינות עולם, והיא רווחת בכל המגזרים ובכל שכבות האוכלוסייה. כך, בעוד שבאיחוד האירופי הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד-פעמיים מוערכת בכ- 1.5קילוגרם לנפש בשנה, בישראל הצריכה הביתית גבוהה פי חמש ועומדת על כ-7.5קילוגרם לנפש לשנה.

מטרת הטלת המס הינה להפחית צריכת כלים חד-פעמיים ולעודד מעבר לשימוש בכלים רב פעמיים . לדעת משרד האוצר הטלת מס על רכישת רכיבים מזהמים עולה בקנה אחד עם עקרון "המזהם משלם", כך שמי שבוחר לצרוך כלים חד-פעמיים ברמות גבוהות יותר, יישא באופן משמעותי בעלות הנזק הסביבתי.

להערכת משרד האוצר, מדובר בתוספת הכנסה של כ 600 מיליון ₪ בשנה.

ב - הטלת מס קניה על משקאות ממותקים: גם כאן מדובר על נושא חדש לגמרי [לאחר שמס הקניה על משקאות ממותקים בוטל בשנות השמונים של המאה הקודמת], והוא הטלת מס קניה על משקאות מתוקים עתירי סוכר, ומשקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים. על פי ההצעה, מס הקניה יוטל על משקאות מתוקים, מיצי פירות ותרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים בשיעור דיפרנציאלי בהתאם לשיעור הסוכר הקיים במשקה.

לדברי משרד האוצר, בשנים האחרונות קיימת מגמת השמנה מדאיגה בעולם, שלא פוסחת על אזרחי וילדי ישראל, והשמנת היתר נובעת בעיקר מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים. משרד האוצר טוען כי מחקרים אפידמיולוגיים מעלים שצריכת סוכרים בצורתם הנוזלית גורמים לסיכון גדול יותר להתפתחות תסמונת מטבולית בהשוואה לסוכר מוצק, ומחקרים אחרים, אשר עסקו בממתיקים מלאכותיים וטבעיים, מצאו שצריכת הממתיקים עוקפת את תהליכי הוויסות המטבוליים הטבעיים בגוף, המשפיעים על רמות שובע וצריכת מזון. משרד האוצר גם ציין כי בשנים האחרונות בחרו מדינות רבות להתמודד עם תופעת ההשמנה באמצעות מיסוי מזונות מזיקים ובפרט משקאות מתוקים. בין המדינות הללו ישנן פינלנד, דנמרק, מקסיקו, הונגריה, צרפת ואחרות.

להערכת משרד האוצר, מדובר בתוספת הכנסות בהיקף מוערך של כ 380-מיליון ש"ח בשנה.

הביקורת על שני הצעדים הללו תתגבש ותתעצם ככל שהמהלכים הללו יקרמו עוד וגידים, ויש להניח כי היא תתמקד בכמה צירים עיקריים: במישור הכללי - האם יש הצדקה למיסוי פרטני של מוצר כזה או אחר, ובכך לפרוץ את מעטפת המיסוי העקיף האחידה יחסית? כיום - קיים מס עקיף רוחבי בדמותו של מע"מ, בשעה שמס קניה מוטל על סקטורים יחידאיים - רכב, טבק ואלכוהול. האם נכון לייצר "איי" מס נוספים? במישור הפרטני - האם הטלת המס הינה הכלי הנכון להפחית את הצריכה? בתחום המזון נכנסה לא לפני זמן רב רפורמת המדבקות האדומות שנועדו לתת אזהרה לציבור על מזונות עתירי סוכר, שומן או נתרן - האם לא נכון להמתין ולראות את תוצאות הרפורמה הזאת? האם לא ניתן למצוא תחליפים אחרים? ומה לגבי מוצרים אחרים שלא מוסו - האם ייווצרו פרצות ברשת המס? ומה לגבי זליגה מהרשות הפלסטינית שאין זה ברור האם היא תיישם את הרפורמה הזאת בשטחה? בקיצור -שאלות רבות.

ג - רפורמת הבלו על שמנים וממסים: במקרה הזה אין מדובר במשהו חדש לגמרי, אלא בניסיון מחודש לקדם את הרפורמה שנתקעה בשנתיים האחרונות בשל המשבר הפרלמנטרי בישראל.

לדברי משרד האוצר, בשנים האחרונות, קיימת עליה חדה ביבוא וייצור ממסים ושמני סיכה, המשמשים בפועל גם כתחליף לסולר לבעירה או למהילה עם סולר ובנזין, לרבות לשם שימוש בכלי רכב. משרד האוצר טוען כי תופעה זו גורמת לפגיעה בהכנסות המדינה, לפגיעה בכלי הרכב המונעים בתערובות אלו, לזיהום אויר ולסכנה
חמורה לבריאות הציבור ולבטיחותו.

לפיכך מבקש משרד האוצר להטיל בלו ומס קניה על תחליפי דלק, דהיינו, ממסים ועל חומרים נוספים המשמשים או עלולים לשמש להנעת רכב או כחומר בעירה בסכום הבלו החל על סולר. ומה יקרה לתעשיות שונות העושים שימוש בתחליפי הדלק הללו כחומרי גלם בתהליך הייצור [למשל -צבעים, דשנים ועוד)? בעניין הזה מציע משרד האוצר לקבוע פטור למפעלי תעשייה בענפים שונים. הפטור על תחליפי הדלק לתעשיות יוגבל לשימוש אשר אינו לצורך הפקת אנרגיה, שטיפה, ניקוי או שימון, והוא יינתן בתנאי שהמוצר הסופי שלצורך ייצורו נדרש הפטור אינו בעצמו דלק חב בלו או מס קניה או תחליף דלק.

להערכת משרד האוצר, מדובר בתוספת הכנסה של למעלה מ - 500 מיליון ₪ לשנה [יחד עם עוד כמה תיקונים בחקיקת הבלו].

למען הגילוי הנאות נציין כי הח"מ מייעץ לחברות וגופים שונים העלולים למצוא את עצמם נפגעים ממהלכי המיסוי שלמעלה.

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים

 



תגיות המאמר: מיסים, ייצוא, ייבוא, מכס


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל

מאת: עו"ד גיל נדלמכס03/10/21109 צפיות
מחירי ההובלה הימית במכולות ממשיכים להמריא כלפי מעלה, ושוברים שיאים חדשים. המשמעות היא כמובן, עלייה של מחירי הסחורות. על פי הפרסומים האחרונים, המצב עוד ילך ויחמיר עם ההתפרצות החוזרת של הקורונה בסין, שמביאה להגבלות על תפקוד נמלים מרכזיים בסין ובראשם נמל נינגבו. בסופו של דבר - מי שמשלם את המחיר הוא הצרכן. עלויות מחירי ההובלה מגדילה את העלות ליבואן, שבתורו - מגלגל את העלות על הצרכן. מסתבר, שבאירוע המתגלגל הזה קיים שחקן נוסף- רשות המסים

מאת: עו"ד גיל נדלמכס28/07/21325 צפיות
יצואנים - אל תחכו לדפיקה בדלת - על הגברת האכיפה מצד אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי עו"ד גיל נדל, עו"ד שירית נקר בחודש אפריל 2021 פרסם אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי במשרד הכלכלה את ההודעה הבאה: "אל תחכו לדפיקה בדלת - אגף הפיקוח על היצוא הדו-שימושי והאב"כ במשרד הכלכלה והתעשיה מגביר את ביקורי הפיקוח היזומים שהוא עורך, במטרה לוודא כי יצואנים של מוצרים דו-שימושיים ואב"כ מייצאים בהתאם להוראת החוק". למה הכוונה? על כך המאמר

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/07/21337 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

מאת: עו"ד גיל נדלמכס20/07/21344 צפיות
ציבור היבואנים, כמו כלל הציבור בישראל, 'מופצץ' חדשים לבקרים בהוראות רגולציה שונות. תחומים שבעבר לא אוסדרו -הוכפפו להוראת חדשות, נהלים חדשים -נכתבו, אמצעי אכיפה מינהליים שלא ננקטו בעבר - ננקטים, חובות דיווח שונות - נקבעות, ועוד ועוד. האם זה נחוץ? האם זה חיוני? האם מישהו בודק את הענין? ובכן, התשובה היא חיובית ולכך נקדיש את הדברים הבאים.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס11/07/21410 צפיות
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מר איגור דוסקלוביץ, הודיע לאחרונה לציבור כי ב-1 ביולי 2021 הוא יחל להפעיל את סמכויותיו להמצאת התראות מנהליות והטלת עיצומים כספיים על עוסקים שיפרו את הוראות חוק התקנים ואת הוראות פקודת היבוא והיצוא. לדברי הממונה על התקינה, התראות מנהליות / עיצום כספי הם כלי אכיפה מנהלי לצורך הגברת יעילות הפיקוח והאכיפה על עוסקים המפרים את ההוראות לעניין עמידה בדרישות התקנים הרשמיים בעיקר במטרה לשמור על שלומו, בריאותו ובטיחותו של הציבור.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס06/06/21533 צפיות
במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט השלום בראשון לציון, במקרה שבו רשות המכס תפסה רכוש בשווי כ-130 מיליון ₪ השייך לשתי חברות טכנולוגיה שעוסקות בייצוא ביטחוני. לאחר שתוקף התפיסה פקע ביקשו החברות מבית המשפט כי רכושן יוחזר להן. בית המשפט קבע כי יוחזר סך של 200,000 ₪ אך יתרת הרכוש התפוס יישאר בידי המכס לאור חומרת החשדות.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס31/05/21537 צפיות
קראו על החלטה חשובה ביותר שקיבלנו לאחרונה בתיק שאנו מייצגים בו יבואנית רכבים. במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, בתיק שהמחלוקת העיקרית בו עוסקת בשאלה האם יש להוסיף לערך של כלי רכב מיובאים את ערכו של גלגל חלופי אשר נרכש בישראל ומותקן ברכבים ע"י יבואנית הרכבים לאחר גמר היבוא, כאשר המשמעות היא כמובן שיעור מס גבוה יותר על הגלגל (כשיעורו של רכב מיובא). ההחלטה קובעת כי על המכס למסור לידי היבואנית מסמכים רבים וקריטיים, ביניהם תרשומות ותכתובות פנימיות של פקידי מכס, תוכני חקירות ועוד.

מאמרים נוספים בנושא מכס

מאת: עו"ד גיל נדלמכס03/10/21109 צפיות
מחירי ההובלה הימית במכולות ממשיכים להמריא כלפי מעלה, ושוברים שיאים חדשים. המשמעות היא כמובן, עלייה של מחירי הסחורות. על פי הפרסומים האחרונים, המצב עוד ילך ויחמיר עם ההתפרצות החוזרת של הקורונה בסין, שמביאה להגבלות על תפקוד נמלים מרכזיים בסין ובראשם נמל נינגבו. בסופו של דבר - מי שמשלם את המחיר הוא הצרכן. עלויות מחירי ההובלה מגדילה את העלות ליבואן, שבתורו - מגלגל את העלות על הצרכן. מסתבר, שבאירוע המתגלגל הזה קיים שחקן נוסף- רשות המסים

מאת: עו"ד גיל נדלמכס28/07/21325 צפיות
יצואנים - אל תחכו לדפיקה בדלת - על הגברת האכיפה מצד אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי עו"ד גיל נדל, עו"ד שירית נקר בחודש אפריל 2021 פרסם אגף הפיקוח על היצוא הדו שימושי במשרד הכלכלה את ההודעה הבאה: "אל תחכו לדפיקה בדלת - אגף הפיקוח על היצוא הדו-שימושי והאב"כ במשרד הכלכלה והתעשיה מגביר את ביקורי הפיקוח היזומים שהוא עורך, במטרה לוודא כי יצואנים של מוצרים דו-שימושיים ואב"כ מייצאים בהתאם להוראת החוק". למה הכוונה? על כך המאמר

מאת: עו"ד גיל נדלמכס25/07/21337 צפיות
דבר ידוע הוא שמובילים ימיים נוהגים לעכב סחורות של יבואנים/משלחים/סוכני מכס בגין חובות קודמים, בגין השהיות או בגין נזקים שנגרמו למכולות. האם המובילים רשאים לעכב סחורות עד לקבלת הכספים? האם הם רשאים לקזז כספים המגיעים להם מיתרות זכות של הלקוחות אצלם?

מאת: עו"ד גיל נדלמכס20/07/21344 צפיות
ציבור היבואנים, כמו כלל הציבור בישראל, 'מופצץ' חדשים לבקרים בהוראות רגולציה שונות. תחומים שבעבר לא אוסדרו -הוכפפו להוראת חדשות, נהלים חדשים -נכתבו, אמצעי אכיפה מינהליים שלא ננקטו בעבר - ננקטים, חובות דיווח שונות - נקבעות, ועוד ועוד. האם זה נחוץ? האם זה חיוני? האם מישהו בודק את הענין? ובכן, התשובה היא חיובית ולכך נקדיש את הדברים הבאים.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס11/07/21410 צפיות
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מר איגור דוסקלוביץ, הודיע לאחרונה לציבור כי ב-1 ביולי 2021 הוא יחל להפעיל את סמכויותיו להמצאת התראות מנהליות והטלת עיצומים כספיים על עוסקים שיפרו את הוראות חוק התקנים ואת הוראות פקודת היבוא והיצוא. לדברי הממונה על התקינה, התראות מנהליות / עיצום כספי הם כלי אכיפה מנהלי לצורך הגברת יעילות הפיקוח והאכיפה על עוסקים המפרים את ההוראות לעניין עמידה בדרישות התקנים הרשמיים בעיקר במטרה לשמור על שלומו, בריאותו ובטיחותו של הציבור.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס06/06/21533 צפיות
במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט השלום בראשון לציון, במקרה שבו רשות המכס תפסה רכוש בשווי כ-130 מיליון ₪ השייך לשתי חברות טכנולוגיה שעוסקות בייצוא ביטחוני. לאחר שתוקף התפיסה פקע ביקשו החברות מבית המשפט כי רכושן יוחזר להן. בית המשפט קבע כי יוחזר סך של 200,000 ₪ אך יתרת הרכוש התפוס יישאר בידי המכס לאור חומרת החשדות.

מאת: עו"ד גיל נדלמכס31/05/21537 צפיות
קראו על החלטה חשובה ביותר שקיבלנו לאחרונה בתיק שאנו מייצגים בו יבואנית רכבים. במאמר זה נסקור את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, בתיק שהמחלוקת העיקרית בו עוסקת בשאלה האם יש להוסיף לערך של כלי רכב מיובאים את ערכו של גלגל חלופי אשר נרכש בישראל ומותקן ברכבים ע"י יבואנית הרכבים לאחר גמר היבוא, כאשר המשמעות היא כמובן שיעור מס גבוה יותר על הגלגל (כשיעורו של רכב מיובא). ההחלטה קובעת כי על המכס למסור לידי היבואנית מסמכים רבים וקריטיים, ביניהם תרשומות ותכתובות פנימיות של פקידי מכס, תוכני חקירות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica