חפש מאמרים:
שלום אורח
03.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהי צוואה הדדית ?

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה09/02/20101235 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עו"ד אירית רייכמן ממליצה לערוך צוואה הדדית אשר נועדה להבטיח לכל אחד מבני הזוג שקט נפשי.

 

צוואות הדדיות הן צוואות שעורכים שני בני הזוג במשותף ובאופן הדדי ביניהם. בצוואה זו נקבעות הוראות זהות שיחולו על שניהם בנוגע לחלוקת רכוש לאחר פטירת כל אחד מהם. הוראות אלו נסמכות על התוכן הזהה של שתי הצוואות.          

היטיב להגדיר זאת כב’ השופט בדימוס, הנשיא אהרון ברק, בעניין הפרשנות שנתן למשמעותה של צוואה משותפת והדדית :

"צוואה הנה משותפת כאשר היא תוצאה של החלטה משותפת בדבר תוכנה. צוואה משותפת היא הדדית כאשר ההסדרים שקבע אחד המצווים מבוססים על ההסדרים שקבע המצווה השני ולא היו נערכים לולא הסדרים אלה".

ע"פ רוב, צוואה הדדית קובעת כי לאחר פטירת אחד מבני הזוג, בן הזוג הנותר בחיים יורש אותו ומחזיק בכל או ברוב הרכוש והכספים של שני בני הזוג, כל זאת מתוך מטרה שרק לאחר פטירת בן הזוג השני, ירשו הילדים המשותפים את העיזבון.
בעריכת צוואה הדדית כל אחד מבני הזוג מסתמך על עקרון ההדדיות בכך שהוראות הצוואה יחייבו גם בן הזוג השני והצוואה לא תשונה, אף לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג.

צוואה מהסוג הזה מעניקה לבן הזוג שנותר בחיים את הזכות להשתמש בנכסי העיזבון למשך כל ימי חייו, ובכך נמנע מאבק עתידי .

המאבק עלול  להיות ממשי וחריף,  מדגישה עו"ד אירית רייכמן , כאשר מדובר בנישואים שניים, בין בן הזוג הנותר בחיים, לבין ילדי המנוח, אשר כיורשים חוקיים, בהיעדר צוואה, הם עלולים לדרוש את חלקם בעיזבון, לעיתים תוך מימוש זכותם למכירת בית המגורים והוצאת בן הזוג הנותר בחיים מן הבית.

בעזרת צוואה הדדית מציינת עו"ד אירית רייכמן ,ניתן לצוות על העברת כל הרכוש לבן הזוג שנותר בחיים, תוך קביעת תנאי כי לאחר פטירתו יועבר הרכוש לילדים, וכך מתאפשר לבן הזוג שנותר בחיים  להמשיך לנהל את חייו, לפחות מן הבחינה הכלכלית, ללא עימותים מיותרים עם יורשים אחרים. 

בעבר היתה בעיה כאשר אחד מבני הזוג בחר לשנות או לבטל את צוואתו, בין בחיי בן זוגו (בידיעתו של זה או אף שלא בידיעתו), ובין לאחר פטירת בן זוגו.

בשנת 2005 תוקן חוק הירושה והוסף סעיף מיוחד  בנושא צוואה הדדית . סעיף זה, מסבירה עו"ד אירית רייכמן הסדיר מתן תוקף חוקי לצוואה הדדית  ואף הכיר במפורש, בעיקרון ההסתמכות של בני הזוג על הצוואות ההדדיות והגביל את אפשרות ביטול הצוואה באופן חד- צדדי.

התיקון לחוק קובע כי לביטול צוואה הדדית לא יהיה תוקף אלא אם כן יתקיים אחד מאלה:

א. מתן הודעה בכתב על ביטול הצוואה לבן הזוג השני, וכתוצאה מכך - בטלות שתי הצוואות ההדדיות של בני הזוג.

ב. אם בן זוגו נפטר – בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו כאמור, נדרש להסתלק מכל זכות בעיזבון שהוא אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית של המצווה שמת; אם חולק כבר העיזבון – עליו להחזיר כל מה שקיבל.

המחוקק נתן עדיפות לעיקרון ההסתמכות על פני רצון המצווה ולכן  המורישים אינם רשאים לקבוע הוראה אחרת בצוואותיהם אשר  שוללת את הזכות של כל אחד מהם לבטל את הצוואה  ההדדית בעודם  בחייהם.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אירית רייכמן

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אירית רייכמן

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה15/02/101198 צפיות
בהחלטה שניתנה בתאריך 10.12.09 בתיק בבית המשפט העליון בבע"מ 4197/09 פלונית נ' פלוני אושר פס"ד של בית המשפט למשפחה בתמ"ש 12259/04 בו הועברה משמורת על קטין לאביו היות ואימו לא אפשרה קיום תקין של הסדר הביקורים

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה28/01/101178 צפיות
שיעור הגירושין הגבוה בישראל אינו פוסח על ענף ההיי-טק. בניתוח שיעור הגירושין של הלמ"ס ניתן לראות כי אחוז המתגרשים גבוה יותר ביישובים המאופיינים בתושבים העובדים בענף היי-טק דוגמת מודיעין ( שבה חלה עלייה של 24% במספר הזוגות המתגרשים בשנת 2008 ביחס לאשתקד).

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה28/01/101221 צפיות
הגישור בהליך גירושין הינו הליך ליצירת הידברות ופתרון סכסוכים בין בני זוג . מטרת הגישור הינה לאפשר לכל צד בסכסוך להגדיר את האינטרסים והצרכים שלו בצורה שתאפשר גם לצד השני להבינם ובדרך זו מגיעים הצדדים במשותף להחלטות הממזערות את הנזק ומפיקות תובנות רבות מן הסיטואציה אליה נקלעו הצדדים. המגשר מוגדר על פי חוק בתי המשפט משנת 1984 כמי שתפקידו לסייע לבעלי הדין להגיע להסכמה על ישוב הסכסוך שביניהם בהליך גישור בדרך של ניהול משא ומתן חופשי, מבלי שיש בידו את הסמכות להכריע בו. הליך הגישור הינו הליך קצר וממוקד

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה25/01/101013 צפיות
בהתאם להלכות שהיו עד כה הפסיקה העמידה שני תנאים לקיומה של מערכת יחסים של ידועים בציבור האחד- חיי משפחה, חיים אינטימיים כמו בין בעל לאישה המושתתים על אותו יחס של חיבה ואהבה ,מסירות ונאמנות המראה כי קשרו את גורלם זה בזו. השני- ניהול משק בית משותף, שיתוף במקום המגורים ובשאר הצרכים שאדם נזקק אליהם בחיי היום יום, כאשר כל אחד מבני הזוג מקבל את הדרוש לו ותורם אם מכספו ואם מעמלו כפי יכולתו. עם זאת , עורכת דין אירית רייכמן מציינת כי לאחרונה חל שינוי משמעותי בתנאים שבית המשפט דורש לצורך הגדרת בני זוג

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה25/01/10979 צפיות
לצערי, אני נתקלת בשגרה בעובדה שילד מסרב לדבר עם אחד ההורים בעקבות הליך גירושין שאותו הורה יזם", אומרת עו"ד אירית רייכמן, מומחית לדיני משפחה. "אני מייצגת הרבה מאוד גברים שזועקים לקשר. הם כאובים, פגועים ולא יודעים מה לעשות כדי לחדש את הקשר עם ילדיהם. כמובן שהיו גם מקרים הפוכים שהאם יזמה את הליך הגירושין והאב נפגע מאוד ומנע קשר עם האם".

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה25/01/101058 צפיות
עו"ד אירית רייכמן ממליצה לכל זוג צעיר העומד להנשא כדת משה וישראל לחתום על הסכם קדם נישואין וזאת דוקא כדי לשמר את הנישואין . הסכם זה יכול להיות קצר בן עמוד אחד בלבד ובו מדגישים בלבד את העובדה שכל צד יכול לבקש מהצד השני להתגרש מבן זוגו ובן הזוג מתחייב להסכים בכל שלב ללא כל עיכובים.

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה25/01/10876 צפיות
הרקע לבקשה הינה תביעה רכושית שהגישה האשה באמצעות עורכת דין אירית רייכמן כנגד בעלה לבית משפט למשפחה במסגרתה בקשה לצרף שתי נתבעות שהן חברות בע"מ ואשר המבקש , בעלה , הינו בעל מחצית ממניותיהן וכן רשום כמנהל יחיד שלהן . האשה טענה כי הבעל איים לרוקן את החברות מתוכן דבר שיפגע בזכויותיה העתידיות.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211509 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211303 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201618 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182015 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181581 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181693 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171801 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica