חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כ"ה/ח').

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע17/02/20101188 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

                                              פרשת "תרומה"

 

                מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

 

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כ"ה/ח').

פרשת "תרומה", המהווה המשך למעמד הר סיני - שם קיבל עם ישראל את בסיס המצוות האמורות לקשור אותו לבורא יתברך ושם הפך להיות העם הנבחר שלו. הקב"ה לא מסתפק בבסיס, הוא רוצה להשרות את שכינתו בקרבם, באופן קבוע, כדי להרחיב את היריעה ולצוות עליהם מצוות נוספות. לשם כך הקב"ה מצווה על עמו את בניית המשכן.

הציווי הראשון בבניית המשכן היה על בניית "ארון העדות", העשוי מעצי שיטים, היות שכל מטרת בניית המשכן היה הארון. אמנם היו במשכן מרכיבים נוספים של כלים, ששימשו את הכהנים: השולחן, המנורה, מזבח הנחושת ומזבח הקטורת והפרוכת שהבדילה בין הקודש לקודש הקודשים. אך ארון העדות היה החשוב שבמרכיבי המשכן - על ה"כפורת" וה"כרובים" שהיו על הארון נאמר "ונועדתי לך שם" - שם היה ה' מתוועד עם משה ומעביר לו את כל המסרים הרוחניים, כך שהארון לא שימש רק ללוחות הברית אלא כמקום התגלות לדבר ה' חוקותיו ומשפטיו וכל קדושת המשכן נבעה מן השכינה ששרתה באופן קבוע בארון העדות .

הרמב"ם, בספר הלכות בית הבחירה,מרחיב בתיאור בניית כלי המקדש השונים יותר מתיאור אופן בניית הארון. כמו כן הוא אינו מונה את עשיית הארון כחלק מתרי"ג המצוות. מדוע?

לביאור  הדברים יש צורך יש להדגיש את ההבדל בין השימוש בכלי המשכן השונים לארון העדות: כלי המשכן שימשו לעבודה יום יומית ואילו הארון לא שימש לעבודה כלשהיא אלא מטרתו היתה, שבו תשרה השכינה במשכן ומאוחר יותר גם בבית המקדש. זו הסיבה שאין מונים את עשיית הארון במניין תרי"ג המצוות היות שתרי"ג המצוות כוללות מצוות הנוהגות לדורות עולם ואילו ציוויים חד-פעמיים אינם נכללים במניו תרי"ג המצוות.

"ספר החינוך" (מצווה צו') מתאר בלשונו את אחד הציוויים שלא להסיר את בדי הארון המשמשים להובלת הארון מתוך הטבעות המחזיקות אותם פן נהיה צריכים לצאת עם הארון למקום כלשהו באופן פתאומי ובמהירות ועלול להיות שמתוך חיפזון לא נבדוק אם הבדים מחוזקים לפי הצורך. אבל בהיותם מוכנים לתנועה באופן קבוע, לעולם לא יסורו ממנו ולא תהיה תקלה בהם.

מוכנות תמידית זו לתנועת הארון מלמדת אותנו שעלינו, בהיותנו דומים לארון העדות, להיות מוכנים לנוע עם כל המטען הרוחני שנמצא ב"ארון העדות" שלנו ולהקרין ממנו - בידיעותינו וביכולותינו - לאחרים הזקוקים לתמיכה רוחנית, ולעזור לכל הנצרך לכך לקיים את "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". 

 

                                                                        דוד דרומר

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרומר

מאת: דוד דרומריהדות26/11/181626 צפיות
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(

מאת: דוד דרומריהדות12/11/181556 צפיות
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...

מאת: דוד דרומריהדות06/11/181585 צפיות
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!

מאת: דוד דרומריהדות04/11/181515 צפיות
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).

מאת: דוד דרומריהדות31/10/181383 צפיות
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)

מאת: דוד דרומריהדות29/10/181440 צפיות
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.

מאת: דוד דרומריהדות22/10/181250 צפיות
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181041 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181080 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181026 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181048 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181034 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181126 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica