שלומי שבת סקירה מקצועית מוזיקלית
שלומי שבת הוא ללא ספק אחד הזמרים הותיקים בישראל, וכנראה אחד מאלה שהגדירו את הזמר המזרחי וגם סבלו תקופה לא קצרה בגלל אותו הזיהוי כזמר מזרחי.
שלומי שבת זכור לצעירים מבינינו בתור אותו הזמר, שהוציא את להיט הקיץ "בחוף של טרפטוני", שהפך להצלחה מיידית והביא לשלומי הכרה בתור אחד הזמרים המובילים בז'אנר שהוא למעשה המציא :" מזרחי- ים תיכוני". החוף של טרפטוני כבש את מצעדי השירים בגלגלץ במשך חודשים ארוכים והיה ללהיט בלתי מעורער של כל מסיבה, המכבדת את עצמה.
אך הקריירה המוסיקלית של שלומי שבת, החלה הרבה לפני כן, עוד המון שנים לפני שהחוף של טרפטוני הפך למציאות. שבת נולד ב1954 למשפחה של יוצאי טורקיה. הבית ספר לא היה בשבילו והוא מעולם לא סיים תיכון. לאחר שירות צבאי בתור נהג אמבולנס, שבת נסע לחפש הצלחה בניו יורק. הוא הופיע במועדונים וכך נוצר אצלו הרעיון לשיר מוזיקה מזרחית. זכור לי שסבא שלי היה באחת ההופעות שלו במנהטן וסיפר לי בהתרגשות על בחור ישראלי, אחד שלומי שבת, ששר על המזרח התיכון וגורם לך להרגיש כאילו אתה יושב בניו יורק ומסתובב ברחובות יוון.
בשנת 1986 שלומי שבת הוציא דיסק ראשון של מוסיקה מזרחית "מן החושך חזרתי", שהפך לכישלון מהדהד וכמעט שגרם לשלומי שבת להפסיק לשיר בכלל. אני מניח שהחלטה קלה מבחינתו של שבת הייתה יכולה להיות לנטוש את המוסיקה המזרחית ולעבור לשיר מיינסטרים ישראלי, אבל שבת כנראה הבין שהצלחות גדולות, כמו אהבות גדולות באות למי שמחכה. שבת לא התייאש מהמוזיקה המזרחית או מהמוסיקה בכלל והתחיל לעבוד על אלבום חדש.
שנת 1989 הייתה שנת הצלחה עבור שבת, הלהיט "בגלל הרוח" כחלק מאלבום באותו השם הרעיד את ישראל, שלומי שבת שלראשונה נכנס לקונסנזוס הישראלי כזמר מוביל, במיוחד בז'אנר שהוא עצמו עזר ליצור, היה בעננים. שנה אחרי זה יצא אלבום ההמשך תחת אותו השם והעתיד נראה מבטיח מאי פעם. שבת זכה למעמד ואף השתתף בקדם אירוויזיון.
השנים הבאות היו קשות מאי פעם עבור שלומי, האלבומים הבאים שלו זכו להצלחה מינימאלית והגרוע מכל יצרו ניכור בין שלומי שבת לבין הקהל הלא מזרחי. שבת בדומה לאמנים רבים סבל מדיכאונות רבים ותחושה שהעולם נגדו. עשור קשה עבר על שלומי שבת, כספים רבים נשפכו על הוצאת שורה של אלבומים, שלא זכו לעניין מטעם הקהל הרחב.
אבל ההתמדה השתלמה, כמו תמיד. בשנת 2000 השיר "לכל אחד יש" הפך ללהיט ובטח לשבת דלת לשורה ארוכה של הצלחות, כאשר התחנה האחרונה היא "החוף של טרפטוני". מעניין לציין שהסגנון המוסיקלי של שבת השתנה גם כן, שיריו הפכו ל "פופ ים תיכוני" יותר מאשר מזרחית, כנראה שלוקח זמן למצוא במה אתה טוב.
השוואה מעניינת ניתן לעשות בין שלומי שבת לבין בן דורו יהורם גאון. השניים נולדו פחות או יותר באותן שנים, אך עשו מסלול שונה לחלוטין. בעוד שבת לקח את המסלול המזרחי של המוסיקה, יהורם גאון באופן טבעי לו, בחר בקו ישראלי אשכנזי גרידא. גם שבת וגם גאון עברו מסלול של מכשולים, אך בעוד יהורם גאון נכנס להיסטוריה הישראלית בתור מותג יותר מאשר אדם, לשלומי שבת לקח המון שנים וכישלונות רבים להבטיח את מעמדו בהיסטוריה של המוסיקה הישראלית