חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

משולחנו של מתרגם – על כתיבה נכונה של רשימות

מאת: רז אלמליחלימוד עצמי11/03/20101382 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אחת מהטעויות הנפוצות ביותר בהן אני נתקל כמתרגם ועורך היא מה שאני אוהב לכנות "רשימה ללא מוצא". מדהים כמה אנשים מבריקים מבצעים את הטעות הזו מבלי לדעת. היא מייצרת טקסטים מורטי-עצבים לקריאה ותיקון, אך עם מעט ידע בסיסי ניתן להימנע ממנה לחלוטין.

טעות מסוג זה קורה ברשימות בהן אחד הפריטים הוא בעצמו רשימה. דהינו, ברשימה בתוך רשימה - או אם לשאול מושג מתחום המחשוב, ברשימה מקוננת (nested list), מהמילה "קן".

דוגמה למשפט נכון:

רונן אוהב לאכול גלידה, לשחק כדורסל ולקרוא עיתונים, ספרים ומגזינים.

במשפט זה, הרשימה הראשית היא של שלושת הפעילויות החביבות על רונן: אכילה, משחק וקריאה. פריט מס' 3 ברשימה הראשית כולל בתוכו תת-רשימה של שלושת הדברים שרונן אוהב לקרוא: עיתונים, ספרים ומגזינים.

ניתן לשרטט את הרעיון של המשפט הנ"ל במבנה הלוגי שראיתם באינספור מצגות PowerPoint:

רונן אוהב
• לאכול גלידה
• לשחק כדורסל
• לקרוא
   - עיתונים
   - ספרים
   - מגזינים

נשמע פשוט. הצרות מתחילות כשבאים לכתוב את תרשים הזרימה הזה בצורת משפט.

**** הפושע – פיסוק שגוי ****

לפיסוק תפקיד קריטי: הוא תוחם עבורנו את הרעיונות שהמילים באות להביע ועוזר לנו לעכל אותם בסדר הנכון. כאשר הפיסוק עקום, התחביר וההגיון של המשפט מתפרקים, ומתקבל משפט עמום וקשה להבנה. למשל:

רונן אוהב לאכול גלידה ולשחק כדורסל, לקרוא עיתונים, ספרים ומגזינים.
או
רונן אוהב לאכול גלידה, לשחק כדורסל, לקרוא עיתונים, ספרים ומגזינים.

נסו לקרוא את המשפטים ברצף. במשפט השגוי הראשון, לא ברור לאיזו רשימה שייך הפריט "לקרוא עיתונים", ולכן כל מה שממנו והלאה תלוש מהמבנה ההגיוני. במשפט השגוי השני ישנה הרשימה הבלתי-גמורה "לאכול, לשחק, לקרוא" ואחריה הרשימה התלושה "ספרים ומגזינים". ו'-החיבור שלפני "מגזינים" איננה משרתת את כלל המשפט, אלא רק את הרשימה "ספרים ומגזינים".

עתה, דמיינו את אותן טעויות במשפטים מורכבים יותר או במשפטים עם מספר תתי-רשימות: מה אם רונן אוהב לאכול גלידה, סושי ופיצה, לשחק כדורסל, כדורעף וסנוקר ולקרוא ספרים וכתבות ספורט באינטרנט, במגזינים ובעיתונים?

הפוטנציאל לנזק הוא כמעט אינסופי, ואינני מסוגל לספור את הפעמים שנתקלתי בטעות זו - אפילו במאמרים אקדמיים של תארים מתקדמים. עם זאת, הפתרון פשוט וקל.

**** הפתרון - הקפדה על כללי פיסוק בסיסיים ****

בעברית, יש לשים פסיק בין פריטי הרשימה למעט הפריט האחרון, המקבל את ו'-החיבור:

אני, אתה והוא (3 פריטים)
דובים, ג'ירפות, אריות, נמרים וברווזים
(5 פריטים)
שוחה ורץ
(2 פריטים – ללא פסיק)

באנגלית, יש לשים פסיק בין פריטי הרשימה כולל הפריט האחרון שמקבל and, אך למעט ברשימה בת שני פריטים:

work, rest, and play
ate a hamburger, drank a Coke, paid, and left
John and Lucy

במשפט לדוגמה, ניתן לראות שהרשימה הראשית (הפעילויות החביבות על רונן) מפוסקת כך: פריט 1 / פסיק / פריט 2 / ו'-החיבור / פריט 3 וכן שפריט 3 (תת-הרשימה של חומרי הקריאה) מפוסק גם הוא באותו אופן.

רונן אוהב לאכול גלידה, לשחק כדורסל ולקרוא עיתונים, ספרים ומגזינים.

גם אם נעביר את הרשימה הפנימית לאמצע הרשימה הכללית, ההיגיון והפיסוק של המשפט יישמרו:

רונן אוהב לאכול גלידה, לקרוא עיתונים, ספרים ומגזינים ולשחק כדורסל.

באנגלית, המשפט (המקורי) יכלול פסיקים גם לפני מילת החיבור and:

Ronen likes eating ice cream, playing basketball, and reading newspapers, books, and magazines.

**** הערה חשובה לגבי משפטים מחוברים ****

משפט מחובר (משפט המורכב ממספר משפטים עצמאיים) איננו סוג של רשימה. לכן יש לשים פסיק לפני ו'-החיבור המקשרת את חלקיו. לדוגמה:

סמי נסע לטבריה, מיכל נשארה בבית, ודני הלך לבקר חברים.

משפט זה מורכב משלושה משפטים שלמים שכל אחד מהם יכול לעמוד לבדו עם נקודה בסוף: סמי נסע לטבריה. מיכל נשארה בבית. דני הלך לבקר חברים. ו'-החיבור שנוספה ל"דני" איננה ו' של רשימה.

**** זהו זה ****

מעתה תוכלו לכתוב פסקאות פתלתלות ומורכבות הכוללות אינספור רשימות מקוננות - וכל זאת מבלי לאבד את המבנה התחבירי והדקדוקי, הרצף ההגיוני וקו המחשבה. (שמתם לב לרשימות?) בהצלחה!

לאתר הבית של רז

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רז אלמליח הנו מתרגם, כותב ועורך בעל נסיון מקצועי של מעל 10 שנים, דובר שפות אם עברית ואנגלית. אתר הבית שלו הוא www.razcontent.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רז אלמליח

מאת: רז אלמליחעסקים - כללי22/03/101173 צפיות
במאמר זה, רז אלמליח מהאתר www.razcontent.com (שירותי תרגום, כתיבה ועריכה באנגלית ובעברית) מלמד בקורס בן 60 שניות כיצד להוסיף ניקוד עברי למסמכים.

מאת: רז אלמליחעסקים - כללי16/03/101292 צפיות
במאמר זה, המתרגם והכותב רז אלמליח מהאתר www.razcontent.com עוזר להימנע מהבעיה הידועה של כתיבה המוגבלת ללשון זכר.

מאמרים נוספים בנושא לימוד עצמי

מאת: אופירלימוד עצמי01/08/161642 צפיות
לצורך קבל שירותי נוטריון בתל אביב חלה עליכם החובה לבדוק היטב אל מי אתם פונים על מנת לקבל את השירות. יש לדעת כי לא כל עורך דין יכול להעניק לכם אישור נוטריוני, ועל כן, הרישיון לספק אישורים אלו, כמו גם היעד והוותק בתחום הינה חשוב. אז כיצד תוכלו למצוא נוטריון בעיר תל אביב? לפניכם כל מה שחשוב לדעת.

מאת: ירון כהןלימוד עצמי16/04/152318 צפיות
אנשים שמעוניינים לשפץ את ביתם או לבנות את בית החלומות שלהם יכולים להיעזר בחשמלאי מוסמך שיכולותיו מתאימות לסוג כזה של עבודות. אך פרויקטים מורכבים יותר שיכולים לכלול גם עבודות במפעלי תעשייה (ולא רק עבודה במבני מגורים) הם עניין להנדסאים בתחום זה.

מאת: מאיה בית אחדלימוד עצמי18/05/145067 צפיות
בעיות קשב וריכוז אינם בעיות המונעות מהאדם להתרכז בפרט מסוים, או ההרגל לקפוץ מנושא לנושא. בעיות קשב וריכוז מתחילות מבפנים, כאשר לאדם יש המון "רעש" בפנים, מחשבות וקושי ריכוז בתוך עצמו

מאת: אוהד ז.לימוד עצמי01/10/131968 צפיות
טכנולוגיה ולמידה מקנות לעובד שעובר את ההדרכה הטכנולוגית שני יתרונות עיקריים. ראשית, הן תומכות היטב במטרות של הארגון ושנית הן מסייעות בצמצום עלויות הלמידה.

מאת: zivלימוד עצמי19/03/131811 צפיות
השנים חולפות ואתם לא מתקדמים בחיים? אם זה עתה חזרתם מטיול בחו"ל וגם אם אתם בגיל שלושים פלוס יש לכם עוד זמן!

מאת: קופירייטינג פלוסלימוד עצמי19/02/132072 צפיות
אם מגיל הקטן, אחד מהתחביבים האהובים ביותר שלכם, היה להחזיק עיפרון ביד, לתת דרור לדמיון שלכם, וזה עדיין לא השתנה, רק עבר לתכנת צייר במחשב, אולי, אתם צריכים ללמוד לצייר, ובכלל להירשם ללימודים של קורסים אנימציה. האם כדאי לכם ללמוד לצייר במסגרת של קורסים לציור בבי"ס לאומנויות, או שאתם יכולים ללמוד לצייר וגם להפוך לאנימטורים או לגרפיקאים עם תעודת מקצוע?

מאת: אבילימוד עצמי03/01/138306 צפיות
כל אחד מאיתנו שמתכנן להרים אירוע כלשהו, אם זאת מסיבת רווקות ואם בכלל ערב עסקי, יודע שחשוב לבדר את המוזמנים אשר יבואו. אוכל ומוסיקה אינם בדיוק מרכז האירוע, לפיכך מומלץ לשכור מפעיל מקצועי שיודע איך לספק לכלל המוזמנים חוויה שעוד לא ניסו. בגלל זה בימינו אנשים רבים בוחרים באופציה של סדנה מקצועית.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica