חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נר נשמה - מעט מן האור

מאת: נר לחייםיהדות31/03/20101665 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

נר נשמה, כמו באמרה המפורסמת, הוא מעט אור שדוחה הרבה מהחושך.

מקטני עולם
הוא לא מחמם אותנו כמו השמש האדירה ואפילו לא כמו מדורה גדולה או תנור חימום מכל סוג שהוא; הוא לא מאיר לנו כמו פנס הלוגן רב עוצמה או זרקור משוכלל; הוא לא צבעוני כמו האורות שמעל רחבת הריקודים או בחלונות הראווה; לא, נר נשמה איננו כשאר האורות. מטבעו הוא עדין ונחבא אל הכלים. הוא נראה רק לעיני אלו שרוצים לראות אותו וקל לפספס אותו בין האורות הגדולים והחזקים ממנו ששולטים בעולם שלנו. הוא לא מתיימר להיות הגדול מכולם או החזק מכולם. לא, נר נשמה מטבעו איננו כזה. נר הנשמה הוא מקטני ארץ, מהצנועים שבהם. וגם עליו היה יכול לומר שלמה המלך, כפי שאמר על ארבעת קטני הארץ, " והמה חכמים מחוכמים." לעיתים דווקא הצניעות והפשטות יכולות להצליח במקום שבו עוצמה וכוח מתגלים כחסרי ישע. לעיתים המעט מצליח במקום שבו המרובה אינו יכול שלא להיכשל.

מעט המחזיק את המרובה
"מעט אור דוחה הרבה חושך." אמרה מפורסמת זו מיוחסת לרבים וטובים אך מי שזכאי לזכות ראשונים עליה הוא רבנו בחיי, הרב-הפילוסוף שחי לפני כתשע-מאות שנה בספרד ושכתב בספרו תורת חובת הלבבות (בתרגומו של הרב יוסף קפאח) "...שהמעט מן האור מסלק הרבה מן החשכה." אין מתאים בעיני לאמרה זו מנר הנשמה הצנוע. שהרי אין חשיכה כחשכת המוות – אפילה זו שצונחת עלינו כשמישהו יקר לנו מת. והנה אורו הזעיר של נר הנשמה מאיר בתוך החשיכה הזאת ומצליח להכניס קרן אור לתוך האפילה. נר הנשמה איננו מנסה להחיות מתים אלא רק להזכיר לנו את הימים שבהם הם היו איתנו. הוא לא מתיימר להחזיר אחורה את הזמן אלא רק להאיר בעזרת הזיכרונות את הימים הבאים והולכים. לכן טבעו הוא צנוע. האבל איננו אוהב חצוצרות רמות וזיקוקי דינור. האבל מבקש שקט, הוא מבקש רגע קטן של זמן איטי שבו הוא יוכל לגעת לרגע בעבר ולהמשיך הלאה.

בעולם של רעש ושל המולה; בעולם של יותר ושל עוד ושל הכי נר נשמה עלול להיראות כחסר ערך. אך דווקא קטן-עולם זה, צנוע, עניו וחסר יומרות, דווקא הוא מאיר חזק יותר מכל מגדלור. הוא זה שבזכות מעט האור הצנוע שלו דוחה הרבה מהחושך שמסביבנו.

 



תגיות המאמר: נר נשמה, נרות, נר, נר הנשמה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נר לחיים

מאת: נר לחייםיהדות28/06/10993 צפיות
נר זיכרון המודלק ברגעי אבל או במועדי זיכרון מאפשר לנו, ולו לרגע, לחיות שוב את העבר שחלף.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19103349 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195614 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195679 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195696 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195653 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195681 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195673 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica