חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כתיבת זכרונות

כתיבת זיכרונות – למה דווקא בקבוצה?

מאת שלומית מירון, מנחת הסדנה "סיפור חיים"

אין דבר אנושי יותר מרצונו של אדם להטביע את טביעת אצבעו הייחודית בעולם הזה.

אמצע החיים הוא התחנה הראשונה שבה אנשים רבים שואלים את עצמם שאלות קיומיות הנוגעות למימוש ולמשמעות חייהם.

שאלות אלו מעוררות צורך עז לבחון את גרסתנו על אירועי חיינו, שכן - מהם חיינו אם לא גרסתנו עליהם?

צורך זה עולה שוב וביתר שאת גם בשלב הבא – שלב היציאה לגמלאות.

אנשים מבקשים לספר לאחרים את סיפורם, לא פחות מאשר לעצמם. לכל אדם יש סיפור מרכזי, אירוע מכונן, נושא מרכזי שסביבו סובבים חייו. הסיפור הזה זורם בעורקים, עומד על קצה הלשון, מסופר בפרקים ולסרוגין ואף פעם לא בא על פורקנו. בשלב מסוים (בדרך כלל עם היציאה לפנסיה) אדם אומר לעצמו: זהו, הגיעה השעה לספר את סיפורי פעם אחת ולתמיד, לשיר את שירת חיי במלוא הגרון מהתחלה ועד הסוף, להעביר את המסר, להרגיע את הגעגוע, להבין מה בדיוק התרחש שם/כאן.

בשלב הזה הרבה אנשים נוטלים עט או מקלדת ומנסים לאסוף את אירועי חייהם לרשימה קוהרנטית.

יש כאלו הנעזרים בסופרי צללים, הכותבים בשמם. בעברי הייתי סופרת כזאת. למען האמת ההתנסות הזאת בדיוק גרמה לי ליצור את  הסדנה לכתיבת זיכרונות.

הצללים של אולגה

אולגה הייתה אישה בת 75. אמידה, אצילה, חולה במחלה קשה.

העורך בהוצאה לאור, שבה עבדתי, שלח אותי אליה. "היא מחפשת מישהו שיכתוב את הסיפור שלה בדיוק דרך העיניים שלה", הוא אמר. "תראי אם את מתחברת".

נקשתי בדלת וחיכיתי ברעדה לפנים זקנות, לגוף חולה.

רגע אחרי זה עמדה מולי אישה יפיפייה. עיניה הכחולות, השובבות, התבוננו בי בעליצות וכמה דקות אחרי זה כבר היינו בעיצומה של הפלגה מרתקת אל קורות חייה הלא שגרתיים.

נפגשתי איתה מידי שבוע לאורך מספר חודשים. כל אירוע בחייה היה מצמרר ומפתיע מקודמו. בנוסף נפרשו לפני אינספור תמונות, שירים, חפצים. אולגה הייתה אשת העולם הגדול, דרמת חייה יכלה לפרנס טלנובלות.

לאחר מספר חודשים היה בידי פרק ראשון. היה זה פרק מרתק, שלא היה מבייש אף ספר מתח. נגשתי אליה נרגשת.

דקות ארוכות חלפו עד שאולגה הרימה את עיניה מצרור הדפים שהגשתי לה.

"יפה", היא אמרה "יפה מאוד"

"ו..."

"אם זה היה בסטימצקי – הייתי קונה".

"אבל..."

"אבל זה לא הסיפור שלי, זה הסיפור שלך."

יצאתי משם מאוכזבת. היית עורכת צעירה, משימתית, מלאת שנינות ותשוקה. איך יכול להיות שנכשלתי במשימה?

אבל התשובה הגיעה שנים אחר כך. באמצע החיים גם אני עשיתי את השינויים שלי ובנוסף למקצוע שלי ככותבת ועורכת למדתי מקצוע חדש – הנחיית קבוצות.

הנחיתי קבוצות בתחומים שונים, עד שיום אחד סבא של בן זוגי פנה אלי בבקשת עזרה.

"את יודעת שהיה לי את המטוס הראשון בארץ? את יודעת שבזמן המלחמה השאלתי את המטוס שלי לעזר וייצמן? שנים חייתי במחתרת בזהויות שונות -  יש לי כל כך הרבה סיפורים שאני רוצה לכתוב, אבל איך עושים את זה?"

נזכרתי באולגה וחשבתי איך אני יכולה לעזור לו, איך יכולה הייתי לעזור לה.

הסדנה "סיפור חיים"

הסדנה שיצרתי לפני כעשור  - "סיפור חיים" - היא התשובה שלי. גיליתי שסדנה דינמית וחווייתית מעניקה לאנשים מסגרת שמאפשרת להם לבטא את סיפורם באופן אותנטי, כמו שאף אחד אחר לא יכול לבטא בעבורם. אך לא זו בלבד – הסדנה מאפשר בחינה ורענון של גרסאות החיים שלנו. ולפעמים, גם בגילאים מבוגרים, יש הפתעות...

הסיפור של מיכל

מיכל שרמן – תלמידתי המוכשרת, שכתבה ספר מרתק "מבבל לישראל" - היא דוגמה מאלפת להפתעה מסוג זה. היא עלתה לארץ מעיראק והייתה חברה באחד הקיבוצים בארץ עם קום המדינה. שנים רבות סחבה משם סיפור כואב שהיה כפצע פתוח בגופה. באחד מהמפגשים של הסדנה היא קראה את שכתבה על פרק זה בחייה. מיכל עבדה בבית ילדים כמטפלת עד שנכנסה להריון. הבשלת הילד ברחמה, לצד עבודתה עם ילדים רכים, עוררה בה תחושות חדשות. היא חשה כי לא תהיה מסוגלת לעשות מה שכל חברת קיבוץ עשתה באותם ימים – למסור את בנה לגידול משותף בבית הילדים. ככל שהתקרב מועד הלידה, כך גברה במיכל ההתנגדות למובן מאליו הקיבוצי. כמובן שהצהרתה על כך וסירובה הולידו תגובות זועמות. בסופו של דבר, בעודה בהריון, היא ובעלה נאלצו לעזוב את הקיבוץ ולהתחיל את חייהם מחדש בעיר. שנים קשות עברו עליהם – שנים של נידוי חברתי וקשיים כלכליים, הרחק מכל חבריהם ומכריהם שלא סלחו להם.

כשמיכל סיימה לקרוא, היה שקט מוחלט בקבוצה. היה ברור כי אנשים נרגשים מאוד. מיכל לא הייתה היחידה שעל לחייה נצנצו דמעות.

בסוף קמה אחת המשתתפות ואמרה בקול רועד: "את יודעת מה את? את גיבורה, לי לא היה אומץ לעשות את זה, למרות שמאוד רציתי. עד היום הילדה שלי לא סולחת לי על כך".

אחרי אותה אישה דברו עוד ועוד משתתפים, שחלקו עם מיכל רקע דומה, ואמרו לה כי הם חשים כלפיה הערכה והערצה.

הדינאמיקה הקבוצתית אפשרה למיכל, לראשונה בחייה לראות את עצמה ואת חייה מזווית אחרת.

זו לא הייתה רק הסתכלות חדשה, זו הייתה גרסה חדשה שהלכה ונבנתה בה. בספר שלה ניכר בבירור כי תפיסת עצמה כאישה קפריזית וחלשה שהביאה סבל על משפחתה, התחלפה בתחושת ערך עצמי של אישה גיבורה שהלכה אחרי לבה.

זוהי רק דוגמה אחת מני רבות לתהליכים שחווים אנשים בסדנה, באמצעות הדינמיקה הקבוצתית וכתיבת סיפורם, תוך שיתוף האחרים וקבלת משוב.

איך מתחילים

השאלה הראשונה שמטרידה את משתתפי הסדנה היא איך מתחילים. מאיפה תוקפים סיפור חיים שלם על מורכבותו הבלתי נתפסת?

הסדנה עובדת באמצעים חווייתיים, המאפשרים לאנשים להתחבר באופן טבעי וספונטני לחוויות העבר שלהם, כך שהשאלה נעשית לא רלוונטית, ההתחלה פשוט צצה ועולה.

גם שאלות נוספות כמו: מה לספר? מה לחשוף? האם אני עלול/ה לפגוע במישהו? מוצאות את פתרונן תוך סיעור מוחות, שיתוף ותמיכה. בסופו של דבר כל אחד מוצא את התשובה האישית שלו. הכתיבה עצמה ופריקת הזיכרונות – איננה בהכרח זהה לתוצאה הסופית. לעתים אדם כותב על אירוע מסוים ואחר כך מחליט לעדן אותו, לשנות את פרטיו, להפוך אותו למשל או אפילו להשמיטו לגמרי.

אולם גם סיפור שנכתב ולא הועבר הלאה – תורם לכותבו ומתיר את רישומיו בתהליכי הכתיבה והמודעות שבאים בעקבותיו.

קול האינטואציה

באחת הסדנאות ליקטנו את סיפוריהם של כל המשתתפים לספר שנקרא "פיסות חיים" (ניתן להשאילו בספריית קריית אונו – רחוב המייסדים 5).

אחד הסיפורים המדהימים בספר היה של משתתף ותיק בשם שמואל בן טולילה. בניגוד לאחרים שכתבו על אירועים קונקרטיים בחייהם, שמואל כתב על פר שנידון למוות. שמואל שעלה ממרוקו הספרדית קיבל את ההשראה ממלחמות השוורים. הפר שלו היה לוחם ותיק שיום אחד נגלתה אליו ישות רוחנית ואמרה לו כי בקרב הבא נגזר עליו למות. הישות הכינה אותו ללכת אל מותו בכבוד ובאצילות כיאה לפר שחי כגיבור. בערב ההשקה של הספר הגיע שמואל, שהיה מגדל ורדים, עם ורד מפואר עבור כל משתתף בסדנה. במהלך הערב הוא חש ברע, לקח את הספר ונסע לבי"ח. באותו לילה הוא נפטר.

רק אז הבנו את הסיפור שלו, הבנו את האינטואיציה שהייתה לו והבנו שזכינו להיות החממה בה נבט סיפור חייו – סיפורו האחרון.

כתיבת זיכרונות  - לא רק לגמלאים

הסדנאות מועברות לרוב במרכזים עירוניים עבור קהל יעד מבוגר. יום אחד פנתה אלי אישה בת 35.  "המליצו לי להצטרף לסדנה שלך", היא אמרה. שמחתי כמובן, אבל הסברתי לה שהיא תוריד באופן דרמטי את ממוצע הגילאים. "זה לא מפריע לי", היא אמרה, "להיפך. יש משהו מנחם בכך שהסיפור שלי יסופר בפני אנשים מבוגרים ומנוסים." והיא צדקה.

לראשונה בחייה היא מצאה קבוצה שבה לא חשה מאוימת לכתוב ולשתף בסיפורה הקשה והמורכב. היא הפכה להיות משתתפת קבועה ואני מצדי הורדתי את "הפליית" הגיל. כל אדם בוגר - גבר או אישה - מוזמן לכתוב את סיפורו. זיכרונות יש גם בגיל 20, והם לא פחות דרמטיים ולא פחות זקוקים לעיבוד.

יוצאים לדרך

כל סדנה היא סיפור  חדש ומרגש בעבורי. אני חשה הכרת תודה עמוקה שהמקצוע שלי מאפשר לי לגעת באנשים ולהיות עדה לכל כך הרבה סיפורי חיים מרתקים, כואבים, מצחיקים, מרגשים.

לכל סדנה יש דינמיקה קצת אחרת, טיפוסי אנשים שונים. יש את סדנאות המתחילים עם משתתפים חדשים בכל פעם, ויש את הסדנאות הותיקות – שם אנשים חשים עצמם בני בית בקרב הנשים והגברים שאיתם הם כותבים כבר שנים רבות. המשתתפים הותיקים בנו לעצמם קבוצת תמיכה והעצמה עם ההומור שלה, הרגישויות שלה והנושאים המרכזיים שלה. כל משתתף מכיר לעומק את סיפורו של האחר, את כאביו, את חלומו. הותיקים מזהים מיד בחבריהם את השיפור בכתיבה, את היכולת להביא זווית חדשה. יש שם אינטימיות אמיתית, אי אפשר שלא לחוש בה.

הפתעה

אחת לכמה זמן אני מקבלת בדואר הפתעה. הדוורית יודעת שכאשר היא מוצאת אותי על מדרגות סניף הדואר - לא עונה, לא שומעת, לא רואה, רק מדפדפת בלהיטות בספר – סימן שעוד אחד ממשתתפי הסדנה שלי הוציא ספר לאור.

אני לא חושבת שהוצאת ספר לאור היא הדבר החשוב ביותר בסדנאות אלה, אבל האירוע הזה, שבו אני אוחזת בספר - שהיה פעם זיכרון - של אדם - שניסה והצליח לכתוב את  סיפורו – גורמת לי להרגיש תחושת ניצחון בעבורו.

שלומית מירון – מנחת הסדנה "סיפור חיים"

052-2805516

shlomit@barak.net.il

סדנאות  "סיפור חיים"  וסדנאות לכתיבה אינטואיטיבית - מתקיימות בספריה של קרית אונו החדשה – רחוב המייסדים 5 בימי ראשון חמישי ושישי בשעות 10:00-12:30. סדנת ערב לכתיבה אינטואיטיבית מתקיימת בגבעת הסלעים בראש העין בימי ראשון בערב.

קישור לדף הסדנה בפייסבוק

ההרשמה לסדנאות הבוקר בקתדרה העממית של קריית אונו:

03-5353635

קישור לבלוג: סיפורים קצרים לימים מעורפלים:

http://saloona.co.il/shlomitstory/


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלומית מירון   - יוצרת,  רעיונאית ומנחת קבוצות.

מרצה בנושא כתיבה אפקטיבית מעם מרכזי הדרכה למנהלים "יוניברסיטי", אודם" ו- "Perfect Hr"

יוצרת מנחת סדנאות כתיבה "סיפור חיים" לקהל הרחב בקתדרה של קריית אונו

מחברת הספרים :

"המוצץ שלי והמוצץ של אבא - סיפורו של מסע גמילה משפחתי",

"מי נבהל מחץ מורעל"

סדרת הקומיקס - "המכורים לאייפון"

"ככה נראה אושר - סיפורים מאמצע החיים".

לקריאה נוספת:

באתר פסיכולוגיה עברית ובסלונה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלומית מירון

מאת: שלומית מירוןקופירייטינג07/02/102308 צפיות
כתיבה שיווקית – יותר מכל כתיבה אחרת, היא כתיבה שזוכה ליחס חשדני – כאילו מילותיה רודפות אותך על מנת להשיגך ובכל מחיר. זו הסיבה שדווקא לעוסקים בכתיבה שיווקית חשוב כל כך לברור את המילים, לחוש אותן ובעיקר למצוא את האיזון הדק בין הרצון להגיע לקהל היעד מהר ובעוצמה, לבין הקשבה לאותו קהל מאוים, מוצף מסרים

מאת: שלומית מירוןהורות01/03/091810 צפיות
אתם זוכרים איך הבטחנו לעצמנו ברגע של חולשה להיות ההורים הכי טובים בעולם ולעולם לא לתת לאוצרותינו היקרים לחוות את הכאב שחווינו אנחנו מול המסרים הסותרים של הורינו? איך הבטחנו לחנך אותם לכל מה שטוב ונכון בעינינו, כדי שיהיו אנשים טובים, מאושרים. בעיקר כאלו המאמינים בכוחותיהם ומסוגלים לעזור לעצמם מול כל מכשול, מול כל צרה. "המוצץ שלי והמוצץ של אבא – סיפורו של מסע גמילה משפחתי" - שכתבה שלומית מירון וצילמה עדי אדר (הוצאת אסטרולוג) - מוריד את הלוט מעל כל ההכחשות שלנו. הם רואים. הם שומעים. הם מפנימים. והם יהיו כמונו. עוד סיבה להרחיב את המודעות ולהגביר את הצמיחה

מאמרים נוספים בנושא קורסים וסדנאות

מאת: pebקורסים וסדנאות03/03/191726 צפיות
קורס סלולר וניהול מעבדה המצב בשוק כיום הוא כזה, שכמעט לכל אדם מעת עמדו על דעתו, יש מכשיר סלולארי כלשהו, סמארטפון, טאבלט ואפילו שניהם. לעומת זאת המעבדות וטכנאים המוכשרים לתיקונים הנפוצים הנדרשים לאותם מכשירי סלולר – מועטים למדי ביחס לכמות העצומה של מכשירי הסלולר הנמצאים בשימוש כל הזמן ומועדים לתקלות מכל סוג. מסיבה זו, קיימת היום דרישה רבה לאנשי מקצוע מוסמכים, המסוגלים לתת את המענה המושלם לכל צורך בתחום תיקוני סמארטפונים או טאבלטים או כל מכשיר סלולארי אחר. למי מתאים להיות טכנאי סלולר?

מאת: pebקורסים וסדנאות03/03/191694 צפיות
למה דווקא טכנאי טלפונים סלולרים ? שכיר או עצמאי – לפתוח מעבדת תיקונים או לעבוד במעבדה פרטית או לעבוד בחברות הסלולריות אתגר – בחזית הטכנולוגית. שוק מפותח וגדל – התפתחות מדהימה בנושא הסלולר התפתחות טכנולוגית. פתיחת שוק המכשירים הסלולרים לתחרות. שימוש הולך וגדל – לא רק טלפון. תלות הולכת וגדולה במכשיר הסלולרי. מכשירי הטלפון שבחזית הטכנולוגית מתאימים לכל הגילאים. שינוי מרכז ההוצאה – העברת עלות השימוש מחברות הסלולר. המחיר הממוצע אותו אנו משלמים עבור המכשיר עלה. חבילות התקשורת מוזלות באופן משמעותי – י

מאת: נויקורסים וסדנאות28/09/172964 צפיות
יותר ויותר אנשים בוחרים ללכת וללמוד מקצוע דרך קורס מקצועי כזה או אחר כאשר לא כולם פונים ללימודי תואר ראשון. הסיבה לכך היא שאנשים מבינים כי סביבה משרדית או סביבה סגורה לא תמיד מתאימה לכולם.

מאת: מגניב קורסים וסדנאות29/09/161860 צפיות
העולם שבו אנו חיים כיום הוא ללא ספק עולם צרכני. הלקוח שלכם חשוף בכל רגע נתון למגוון מוצרים המוצעים למכירה על ידי אנשי מכירות מטעמה של החברה המתחרה. חשוב לזכור כי כישורי מכירה גבוהים הם אינם בהכרח משהו שנולדים איתו, אולם נכון שגישה שאפתנית וכריזמטית בהחלט תוכל לסייע לכם, יחד עם זאת ובסופו של יום מדובר בטכניקה מאד ברורה. השקעה גדולה יותר בשיפור יכולות המכירה על ידי קורס מכירות איכותי למשל, תאפשר לכם להצליח במשימה של הגדלת מכירות

מאת: רוני הכהןקורסים וסדנאות25/09/161714 צפיות
אחד הדברים הבולטים בכפר הקטן הזה שלנו הוא הקשרים שכולנו יוצרים עם אנשים זרים שהדרך היחידה לפתוח ערוצי תקשורת איתם באינטרנט היא על ידי הבנה של השפה הבינלאומית ברחבי הסייבר שהיא השפה האנגלית

מאת: אבי דוידיקורסים וסדנאות03/08/161859 צפיות
בקצרה על לימודי אנגלית למתקדמים עם רמה בסיסית תוך המלצה על לימודי אנגלית בטלפון בהתאמה אישית.

לגרום למישהו לא לעשן, שיטות להפסקת עישון, לשכנע את עצמך לא לעשן, איך להפסיק לעשן, לשכנע מישהו לא לעשן, דרכים לא לעשן, מאמן אישי מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: כן מה אתה אומר מההתחלה, מישהו. ש: מישהו רוצה להפסיק לעשן. אליעד: מישהו רוצה להפסיק לעשן כבר נפסלת עוף. ש: הוא טוען שהוא רוצה להפסיק לעשן. אליעד: אוקי תודה רבה אמר שהוא רוצה להפסיק לעשן אוקי עכשיו בא נתקדם כן, מישהו אמר שהוא רוצה להפסיק לעשן אוקי סיפור מעניין אוקי. ש: שואלים אותו למה אתה לא מפסיק לעשן. אליעד: שואלים אותו ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica