חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפול פסיכולוגי מכוון רגשות

מאת: יורם ראובניפסיכולוגיה13/05/20101965 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

רגשות הם האופן שבו מתבטא מצבו הנפשי של האדם.  מאחר ובני האדם הינם ייצורים אנושיים, הרגשות קשורים בקשר חזק עם מצבו הפסיכולוגי הפנימי, הגופני והחברתי של האדם. 

אפשר לתאר איך רגשות משפיעים עלינו במונחים פיזיולוגיים, למשל, הזעה, התכווצות שרירי הפנים, עלייה או ירידה בדופק, שינויים בבטן, דמע. ואפשר לתאר כיצד רגשות משפיעים עלינו במונחים פסיכולוגיים כמו, רתיעה משינויים, קשיי ריכוז, התפרצויות זעם, שקרים, חוסר מוטיבציה ללמוד, אופנים שונים של קשיים חברתיים ועוד . 

כאשר אנו חשים רגש, לרוב הוא ימצא ביטוי התנהגותי.

פעמים רבות נוכל לשמוע הורים מתלוננים על ילדיהם שאינם קשובים להם, זוהי דוגמא לביטוי התנהגותי כשמאחוריו מסתתר לו רגש של זלזול למשל או אכזבה או משהו שעוד לא נוסח ועל כן אין יודעים עליו דבר.

טיפול פסיכולוגי ריגשי הינו כזה  המיועד לגלות הרגשות מאחור . רגשות  חבויים, נסתרים , כלומר,

כאלה שאינם רוצים להיחשף מסיבות שונות. וגם כאלה שעדיין לא ידוע על קיומם, כלומר, שעדיין לא ניתן להם השם, ובעזרת הטיפול ניתנים לאמירה, לניסוח ובסופו של דבר להבנה.

על השפה וחשיבותה במערך זה אין עוררין, השפה היא התשתית לטיפול הפסיכולוגי, בהיעדרה לא ניתן לכונן את העולם הפנימי, את החוויות ואת הרגשות. ללא מושגים אין אנו יכולים להרגיש ולחוות! 

מהיכן מגיעים המושגים של השפה?  

את מערכת המושגים שלנו אנו רוכשים מאנשים אחרים, מהקבוצה או התרבות להם אנו משתייכים.

כפי שהשפה יוצרת  את המציאות החיצונית,למשל, נותנת שם לחפצים ( אגרטל,שולחן) , מתארת את הקשר ביניהם ( האגרטל מונח על השולחן) כך היא גם בונה את עולמו הפנימי של האדם.

חקירת המילים אותם בוחר המטופל בדבריו הינה הבסיס לעבודה בטיפול הפסיכולוגי.

לדוגמא, את המילה "כאב" התינוק לימד כאשר מישהו מראה לו התנהגות חיצונית של אדם שכואב לו. אנו רואים מישהו המעווה את פניו, משמיע קולות מפיו וכדומה- ואז מפרשים לו שלאדם הזה "כואב". כשתינוק בוכה- איננו יודעים מדוע הוא בוכה. אנו נתקלים בתופעה שמבחינתינו היא תעלומה. אמא ניגשת אליו ואומרת "אתה רעב? אתה זקוק להחלפה? כואב לך? היא מפרשת לו את ההתרחשות והופכת אותה לחוויה בעלת משמעות. בפעם הבאה שיבכה והיא תגיב " אוי חמודי עוד פעם כואב לך?", הוא יזהה את החוויה אז והחוויה היום : את המשותף בין החוויות והחיתוך ביניהן ויסיק שזו חוויה שאפשר לקרוא לה "כאב" זהו הפירוש שהאם נותנת, ופירוש זה יוצר משמעות. הילד למד מושג. כך גם לגבי מושגים אחרים, רגשות ותחושות הפוקדות אותנו במהלך החיים.

הטיפול הפסיכולוגי הריגשי ממשיך את עבודת הפירוש. הטיפול לוקח את החוויה של המטופל ונותן פירוש המאפשר לחוויה להתקיים באופן שונה מהפירושים שהיו לו עד היום.

כלומר, הטיפול הפסיכולוגי ריגשי משתמש בשפה כדי לטפל בבעיות שנוצרו על ידי השפה. 

הורים רבים מדווחים על התנהגותו של ילד , התנהגות ש"ממש אינה מאפיינת אותו". כזו, שלא ברור למה? איך? מאיפה?

המונח "ביטוי בפעולה" או לחילופין "acting out"  שמור לרוב לאותן פעולות החושפות היבט אימפולסיבי שאינו תואם את דפוסים הרגילים של האדם, ולכן ניתן לבודד אותם מהנטייה ההתנהגותית השולטת לרוב בהתנהגותו. 

אם אירועים/ מחשבות/רגשות מודחקים מן הזיכרון הם חוזרים על ידי כך שהם מבטאים את עצמם בפעולות.

אם אירועים/מחשבות/רגשות נמנעות בגלל סירובו של האחר להאזין אז הילד/האדם נאלץ לבטא את המסר במעשים. כאשר האחר הופך להיות "חירש", האדם אינו יכול להעביר לו מסר במילים ונאלץ לבטא את המסר במעשים.

במילים אחרות, לא הצליח  להעביר את המסר במילים ועל כן יישגר אותו במעשים.

גם באופנים האלה בהם הביטוי  ההתנהגותי תואם לדפוסי הילד וכאלה שהביטוי ההתנהגותי אינו תואם את התנהגותו עוסק הטיפול הפסיכולוגי הריגשי. 

מי רשאי לעסוק בטיפול פסיכולוגי ריגשי?

איש מקצוע, מטפל, אשר הוכשר לכך וקיבל תעודה המעידה על יכולתו לטפל. 

הטיפול הפסיכולוגי ריגשי יכול להיעשות במגוון אפשרויות: באמצעות יצירה, הבעה, אומנות, דרמה סיפור ועוד. כל זאת תחת התנאי של הדיבור.

טיפול פסיכולוגי בנתניה 

 



תגיות המאמר: טיפול פסיכולוגי


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יורם ראובני

מאת: יורם ראובניהורות13/05/101489 צפיות
"אמא, שכחתי היום להביא קרטון לגן", "אבא, איפה החולצה הלבנה?", "כמה זמן לוקח לך לצחצח שיניים? כל בוקר אותו סיפור!"... נשמע מוכר?

מאת: יורם ראובניהורות13/05/101045 צפיות
התמקדות בכוחות הילד והחיובי שבו הנו אחד העקרונות החשובים בחינוך ילדים ואחד הגורמים המשפעים ביותר על פיתוח דימוי עצמי חיובי בקרב הילד. לכאורה, נשמע הדבר פשוט, אולם במציאות וחיי היום יום יישום העיקרון אינו קל כלל.

מאת: יורם ראובניחינוך ולימודים - כללי13/05/102879 צפיות
המונח לקות למידה הנו מונח כללי לקבוצת הפרעות מגוונת המתבטאת בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש בהקשבה, בדיבור, בקריאה, בכתיבה, בהמשגה ו/או ביכולות מתמטיות. הפרעות אלו הן פנימיות, ונובעות ככל הנראה מתפקוד נוירולוגי בלתי תקין.

מאת: יורם ראובניזוגיות ואהבה13/05/101199 צפיות
טיפול זוגי, הידוע גם בשם ייעוץ נישואין, הוא תהליך של טיפול פסיכולוגי אותו עוברים היחסים בין בני זוג. השוני בין טיפול זוגי לטיפול אצל פסיכולוג נובע מכך שבטיפול זוגי הפוקוס באבחון עובר מהאנשים המשתתפים בטיפול למערכת היחסים ביניהם. עם זאת, כמו בטיפול פסיכולוגי, משך הזמן של טיפול זוגי אינו ידוע מראש.

מאת: יורם ראובניפסיכולוגיה13/05/102321 צפיות
המושג של הזדהות השלכתית, תואר בשנת - 1946, על ידי מלאני קליין, במאמרה "Notes on some schizoid mechanisms" שהיה הניסיון הראשון והעיקרי שלה לתאר רעיונית את העמדה הסכיזואידית פרנואידית. בעמדה זאת ישנם מערך של חרדות, הגנות ויחסי אובייקט האופייניים לינקות המוקדמת ולשכבות העמוקות והקדומות יותר של הנפש. העמדה הסכיזואידית קיימת גם בקרב האדם הבוגר, הבריא נפשית, אשר עשוי לגולש אליה, לפרקים.

מאת: יורם ראובניחינוך ילדים22/03/101902 צפיות
הצבת גבולות מיטיבים לפעוטות, הוא אחד מהאתגרים המשמעותיים, העומד בפני צוות המחנכות בפעוטון. במאמר זה אנסה להסביר את חלק מהסיבות המובילות את הפעוטות להפר את חוקי הגן ואמליץ על טכניקה ספציפית. החל מגיל 8 חודשים עולה ביתר שאת השאלה כיצד ללמד את הילד גבולות, חוקים. השאלה האם להיענות לרצון שלו, ובכך להימנע מבכי ותרעומת מהדהדת בראש של כל מי שמבלה עם פעוטות ואחראי על חינוכן.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196315 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196315 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196170 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196297 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196382 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196578 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196252 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica