חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניתוח תנועה לאבאן-בארטנייף- בסיטואציה הטיפולית

מאת: מילכה לאוןתראפיה15/05/20101861 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מילכה בר-מאיר-לאון

תנועה-מחול-תיאטרון

ת.ד. 1034 גבעת-עדה 37808

טל/פקס: 04-6388095

054-4643230

milca@zahav.net.il

ניתוח תנועה לאבאן-בארטנייף- בסיטואציה הטיפולית

ניתוח תנועה לאבאן – קרוי על שם יוצרו, רודולף לאבאן, אשר היה רקדן ומורה לתנועה בעל השפעה רבה. הוא נולד בהונגריה ב- 1879. הוא למד תחילה ציור וארכיטקטורה, אך מצא את ייעודו בחקירה ופיתוח של טכניקות תנועתיות הקשורות ללימוד של ההיבטים הרוחניים והמעשיים של תנועת האדם. 

לאבאן יצר מערכת ניתוח ועבודה בתנועה היכולה לסייע לאדם גישה אל, והרחבה של האפשרויות התנועתיות דרך הבנה של מרכיבי התנועה והיחסים ביניהם. ניתוח תנועה לאבאן הוא שיטה ושפה המשמשת לצפייה, תיאור, רישום והבנה של כל סוגי התנועה. מנתח תנועה משתמש בשפה זו על מנת לתאר ולפרש את התנועה האנושית, מתנועת היד הקלה ביותר בזמן שיחה ועד לתנועתו המורכבת של אתלט מיומן, מתבנית נשימתו של פעוט עד למעורבותו הגופנית הטוטאלית של הרקדן. ניתוח תנועה לאבאן הינו כלי בידי כל מי שרוצה להעשיר, לעדן ולשכלל ולהבהיר את התנועה.

כיוון שהתנועה משקפת גם את רגשותינו, אף הכמוסים, ודרכי ההתנהלות שלנו בעולם, הרי שניתוח תנועה לאבאן יכול לשמש גם ככלי לחקירה ולהבנה של ההיבטים הפסיכולוגיים של האדם.

שיטת לאבאן (לאבאן-בארטנייף) מיושמת במגוון גדול מאד של דיסציפלינות, כולל תרפיה בתנועה, משחק, מחול, שירה, ניצוח תזמורות, אנימציה של סרטים, אימון ספורטאים, אימון אישי, מנהל עסקים, אימון פוליטיקאים בתנועה, הנחיית קבוצות, ספורט, אנתרופולוגיה ולימודי תרבויות, ואפילו... משפטים (נו, אז אפילו האמא היהודיה יכולה להיות שמחה...).

לשיטה יש מעין שני פרקים עיקריים: הראשון עוסק בניתוח תנועה על פי עיקרי תורתו של רודולף לאבאן, ופרק נוסף עוסק בעבודתה של אירמגארד ברטנייף. עבודתו של לאבאן מתייחסת יותר למבנה של התנועה – הגוף, הפעולות, השימוש בחלל, הדינמיקה של התנועה והיחסים שיוצרים כל הנ"ל, ועבודתה של ברטנייף מקשרת את הנ"ל גם לתחומים גופניים כגון קינסיולוגיה ואנטומיה. בעבודתה של ברטנייף ישנו חלק חשוב העוסק ב"קישוריות גופנית", שזה האופן בו מאורגנת התנועה האנושית דרך דפוסים המתבססים על שלבי התנועה ההתפתחותית. לשלבים אלה יש קשר הדוק להתפתחות הרגשית והמחשבתית של התינוק, וניתן להשתמש בשיטה לזיהוי דפוסים חסרים או לקויים ולעבוד דרכם על מקומות חסומים או "תקועים".  

הגוף מדבר – בסיטואציה הטיפולית

דפוסי התנועה של אדם, והאופן בו "שוכן" האדם/העצמי שלו בתוך גופו משקפים את המשאבים הפסיכולוגיים שלו, את ההיסטוריה שלו ואת יכולותיו. השימוש בשיטת ניתוח התנועה לאבאן–ברטנייף בתוך טיפול פסיכותרפיסטי נעשה לצורך הערכה, קביעת מטרות עבודה וטיפול ומציאת דרכי התערבות טיפוליות. כל אלו משמשים על מנת לסייע למטופל להרחיב את האפשרויות התנועתיות שלו, בזמן שהוא מעמיק את הקשר שלו עם גופו בתוך סביבתו הייחודית.

הנה מספר תחומים בהם ניתן לעסוק דרך טיפול תנועתי זה (שימו לב לקשר ההדוק והמוצלב בין גוף ונפש):

  • איזון בין קישוריות פנימית ואקספרסיביות חיצונית (האופן בו אני חווה את הקשר שלי עם עצמי והיכולת שלי למצוא את הכוחות הפנימיים שלי על מנת להביא את מי שאני החוצה אל העולם).
  • איזון בין יציבות ובין תנועתיות ( כיצד אני יכולה למצוא את הביטחון שלי, אך מבלי "להיתקע" שם? כיצד אני יכולה, באופן הטוב ביותר להפעיל ולהניע –מהמילה מוטיבציה- את עצמי?)
  • עידוד לגישה אל התלת-מימדיות של: החלל האישי (כיצד אני יכולה למלא/"לאייש" את החלל האישי שלי, באופן אפקטיבי?) יחסים עם אחרים (כיצד אני תומכת את עצמי בזמן שאני יוצאת אל אחרים/מקבלת מהם, ו"מעצבת" את אשר קורה בינינו?) והסביבה (כיצד אני יכולה לנוע דרך העולם באופן שיעבוד עבורי?)
  • פיתוח קצב ורצף תנועתי באופן אפקטיבי (האם אני יכולה למצוא את הקצב בו אנוע באופן שהוא גם יעיל וגם מאפשר מנוחה?) 
  • פיתוח דרכי תנועה יצירתיות, בריאות ומתחדשות המכבדות את צורכי הגוף, מונעות פציעה ומעלות את ההנאה הקינסתטית (כיצד אני יכולה לשים לב לעצמי ולטפח את עצמי ברמה טובה דיה בכל התחומים?).

מילכה לאון – מתמחה בשיטת לאבאן, בעלת תואר שני בתנועה ומחול ממרכז לאבאן בלונדון. השתלמה במחול, תנועה, BMC, משחק והנחיית קבוצות.

 לימדה מחול וLabanAnalysis-  במרכז לאבאן בלונדון ובקולג'ים למשחק; מחול וכוריאוגרפיה באקדמיה למחול בירושלים, ניתוח תנועה לאבאן לתרפיסטים בלסלי קולג', אוניברסיטת חיפה ומסגרות פרטיות, מלמדת מחול מודרני, כוריאוגרפיה וLabanAnalysis  בארץ ובחו"ל. יוצרת קורסים והשתלמויות המשלבים בין מחול, תנועה ו-LabanAnalysis      לרקדנים, שחקנים, מאמנים ותרפיסטים.

משלבת ניסיון וידע מתוך LabanAnalysis, Body Mind Centering , מחול, יוגה, פילאטס משחק והנחיית קבוצות.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מילכה לאון, מ.א                    

סדנאות תנועה ומחול                                            

 milca@zahav.net.il

"Be prepared for change, because it's here to stay."

(I. Bartenieff)

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מילכה לאון

מאמרים נוספים בנושא תראפיה

מאת: לילה בן הרוש תראפיה09/11/171126 צפיות
בתוך חיינו יש הרבה מתח לחץ שגוררים איתם כל מיני מחלות , איך אפשר למצוא את השקט הפנימי ? איך אפשר לחזור לתוך מקום של שקט , אהבה ואיזון פנימית? סדנת הדגל של דהרמה גולן "לחזור הביתה " עוסקת בדיוק בזה בגילויי המפתח הפנימי לאיזון ושקט . לחיים שהם מה חיים ללא פשרות פנימית על השקט הנפשי שלנו.

מאת: סוגנדהותראפיה23/12/142326 צפיות
“לא, אין לי בעיות עם כוחניות" "אני אדם רוחני ואני לא רוצה להתעסק עם כוחניות" "כוח הוא בשביל פוליטיקאים, לא בשבילי" "כסף הוא כוח, ולי יש כסף" "אני פשוט לא יכול לסבול כוחניות"

מאת: דר' ירון זפרןתראפיה30/03/147678 צפיות
מהי פסיכותרפיה רוחנית? כיצד משתלבת פסיכולוגיה עם רוחניות בטיפול? מהן הטכניקות עימן עובד המטפל בגישה זו? דר' ירון זפרן, מורה רוחני ופסיכותרפיסט, מסביר מהי פסיכותרפיה הוליסטית

מאת: דר' ירון זפרןתראפיה30/03/147427 צפיות
מהי פסיכותרפיה רוחנית? כיצד משתלבת פסיכולוגיה עם רוחניות בטיפול? מהן הטכניקות עימן עובד המטפל בגישה זו? דר' ירון זפרן, מורה רוחני ופסיכותרפיסט, מסביר מהי פסיכותרפיה הוליסטית

מאת: אוהד ז.תראפיה23/09/131809 צפיות
טיפול פסיכולוגי דורש כוחות התמודדות, נכונות לעבודה עצמית , ומחויבות עמוקה לטיפול. הרבה יותר קל להדחיק בעיות, ולא להסתכל לתוך הנפש, אבל מי שמגיע לטיפול פסיכולוגי ניסה כבר, את הדרך הזו של ההדחקה, וזו לא עבדה עבורו. השיפור במצב המטופל יגיע, מהנכונות שלו לעבוד על עצמו ולהתייחס בצורה רצינית לטיפול. זה בא לידי ביטוי במחויבותו לטיפול ובהתמדתו. המטופל צריך לגלות נכונות לעבוד עבודה עצמית, במהלך הפגישות, אך גם ביניהם.

מאת: אוהד ז.תראפיה23/09/131870 צפיות
טיפול פסיכולוגי, שנקרא גם פסיכותרפיה הוא מפגש עם איש מקצוע, שמתמחה בהבנה של תהליכים נפשיים הנובעים מהמודע או מהתת מודע. מי שיש לו רישיון לעסוק בטיפול נפשי, הוא פסיכולוג קליני בעל מומחיות שיש לו רישיון מתאים לעסוק בתחום זה. בתהליך טיפול פסיכולוגי, יש אינטראקציה בין הפסיכולוג למטופל, ויש חשיבות גדולה לכך שיהיה ביניהם יחס של קרבה ואמון, שמתבסס על יכולתו של הפסיכולוג, להיכנס לעולם של המטופל, לקבל ולהכיל אותו איך שהוא, ולאפשר לו להיחשף בפניו ללא חשש שיידחה

מאת: אוהד ז.תראפיה23/09/131720 צפיות
אדם המחליט לפנות לפסיכולוג חושש לפעמים לפני המפגש עמו. הוא לא יודע באיזה פסיכולוג לבחור. אם אין לו המלצות קונקרטיות הוא עלול להרגיש שהוא קונה חתול בשק. ישנם כל מיני סוגי פסיכולוגים. יש פסיכולוגים, שהמפגש הראשון אתם מתחיל, בבירור ההיסטוריה, שכולל שאלות, אודות החיים שלכם, משפחתכם, עברכם התעסוקתי, הפחדים שלכם ומשאלותיכם. פסיכולוגים אחרים יבקשו שתספרו להם, מה מביא אתכם להגיע אליהם, ויעודדו אתכם לדבר באופן חופשי על הכול.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica