חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דיקור סיני בחיות מחמד

מאת: ד"ר דיוויד אלבזוטרינריה15/03/20092811 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

דיקור כאלמנט טיפולי ברפואת בעלי חיים קיים מזה אלפי שנים. התיעוד הראשון בהיסטוריה מקורו בהודו לפני כ-3000 שנה שם טיפלו בפילים בשיטת דיקור עתיקה, אך מי שנחשב כאבי הדיקור הוטרינרי הוא Shun Yang מסין אשר חי בשנת 480 לפנה"ס. הדיקור הסיני התחיל לקבל חשיפה רחבה במערב לאחר ביקורו של ניקסון בסין בתחילת שנות ה-70 כאשר במהלך הביקור שלו, חבר במשלחת שלו עבר שם ניתוח שבו השתמשו בשיטת דיקור כתחליף להרדמה כללית. בעקבות כך הרפואה הסינית הפכה למאוד פופולארית בארה"ב ובעולם כאשר גם ברפואה הוטרינרית התחילו לאט לאט לשלב את הדיקור הסיני בהצלחה מרובה.

כדי להבין כיצד פועל הדיקור הסיני, חשוב להבין איך פועלת התיאוריה של הרפואה הסינית העומדת מאחוריו. כמו כן יש לזכור שהדיקור הסיני הוא רק אלמנט טיפולי אחד במסגרת השיטות הטיפוליות של הרפואה הסינית הכוללת בין השאר צמחי מרפא, מוקסה (שריפה של צמח הלענה), טווינא (פיזיוטרפיה סינית), אקופרסורה, תזונה ונשימה נכונים. מטרת המטפל ברפואה הסינית היא לגלות את מקור חוסר האיזון באנרגיית החיים (צ'י) ולטפל בסיבות הסביבתיות והפנימיות לבעיה זו. דרך ההסתכלות על הפציינט שונה מאוד מדרך ההסתכלות המערבית, ובמקום לחפש את הגורם הספציפי לסימפטום מסויים בגוף החיה, המטפל אוסף אליו מכלול של סימפטומים ומסתכל עליהם ועל המטופל כאחד. בעזרת הדיקור המטפל מפעיל נקודות מסויימות בהן רמת האנרגיה מצטברת, נקודות אלו נמצאות על מסלולי אנרגיה הנקראים מרידיאנים ובעזרתם ניתן להשפיע על האיברים הפנימיים ועל המסלול עצמו.

שיטות האבחון ברפואה הסינית שונות מהשיטות המקובלות ברפואה הוטרינרית המערבית. תחילה המטפל יתבונן בבעל החיים כדי לנסות להבחין חוסר איזון/סימטריות במבנה הגוף. בעזרת ההתבוננות המטפל יכול גם להעריך את רמת האנרגיה הכללית של הפציינט וכמובן בעיות נוספות כגון חוסר שקט, מגבלות תנועה, כאבים, שינויים בעור, הפרשות וצבע עיניים. לאחר מכן המטפל יגש לתשאול הבעלים תוך כדי ירידה לפרטים שיראו לכם לא רלוונטים לפעמים, כגון "האם הכלב שלך אוהב לשתות מים קרים או פושרים", הפרטים הללו חשובים מאוד כדי להגיע לאבחנה מדוייקת של המצב. לאחר התשאול המטפל יגש לבדיקה פיזית של הפציינט תוך כדי לחיצה על נקודות על מרידיאנים אשר מבטאות את האנרגיה באיברים השונים. המטפל יעזר גם בחוש הריח כדי לגלות אופי של הפרשות ופצעים על העור. השלב האחרון באבחון הוא לקיחת דופק והתבוננות בלשון, שתי שיטות ייחודיות לרפואה הסינית. ישנם 28 איכויות דופק ואינפורמציה רבה מהצורה/צבע/חיפוי של הלשון אשר תורמים לתמונה הכללית של מצב המטופל. אחרי אסיפת המידע במלואו ניתן להגדיר את עקרונות הטיפול ולבחור בנקודות הדיקור אשר יחזירו את המטופל לאיזון.

כאשר הרפואה המערבית באה לטפל במחלה מסויימת, היא תמיד תשתמש באותה התרופה לכל המטופלים, הטיפול בסכרת למשל תמיד יהיה אינסולין. בעיניים של הרפואה הסינית מחלה מסויימת יכולה להגיע ממקומות שונים ובהיותה ממקור אתילוגי שונה גם הטיפול בה לא יהיה אותו הדבר אצל פציינטים שונים. אותה הסכרת למשל יכולה לנבוע מחוסר באנרגיה של הטחול, אשר אחראי לניצול נכון של האנרגיה מהמזון, או לחליפין בגלל חוסר ביאנג הכליות, אשר אחראי לחימום והנעת הנוזלים בגוף ובנוסף גם לחמם את מערכת העיכול לתפקוד אופטימלי. עקרונות הטיפול ונקודות הדיקור אשר נבחר לבעיות אלו שונות לחלוטין כיוון שמקור המחלה הוא אחר למרות הסמפטומים הדומים.

כלבים בד"כ לא מראים התנגדות לטיפול במחטים. לפעמים אפשר להבחין בחוסר נוחות מסויימת בעת החדרת המחט, אך לאחר מספר דקות וכאשר האנדורפינים מתחילים להשתחרר בגוף (אחת הפעולות המתרחשות בעקבות דיקור) הכלב הופך למאוד רגוע, לעיטים עד כדי נימנום. בחתולים המצב שונה אם כי רובם יתרגלו לדיקור בסופו של דבר. באופן כללי חתולים נוטים "להשתולל" יותר בזמן החדרת המחטים ולכן דרוש אדם בנוסף למדקר אשר יחזיק וירסן את החתול בזמן הטיפול(למשל הבעלים). המחטים בהם משתמש המדקר עשויות מפלדה סטרילית והן חד פעמיות. גודל המחטים תלוי באיזור בגוף ובגודל החיה. בכלבים בגודל בינוני ומעלה נשתמש במחטים באורך 2.5 ס"מ באזור הגב, החזה והבטן ובמחטים באורך 1.3 ס"מ לאזורי הפנים וקצוות הגפיים. בכלבים קטנים יותר ובגורים נשתמש במחטים קצרות יותר בהתאמה. בחתולים נשתמש בעיקר במחטי "סרין" היפניות שהן המחטים העדינות ביותר. לאחר החדרת המחטים הפציינט יאלץ להמתין בסבלנות כ-15 עד 20 דקות עד להשגת האפקט המקסימלי של הטיפול. במקרים מאוד קיצוניים למטופל ינתן טישטוש כדי לאפשר את המשך הטיפול (בעלי חיים אגרסיבים במיוחד).

ישנן טכניקות דיקור רבות שבהן המטפל יכול להשתמש בהתאם לבעל החיים ובהתאם לאופי המחלה. בבעלי חיים רגישים מדיי המטפל יכול לבחור בשיטת האקופרסורה (לחיצה על נקודות דיקור) או שיטת הלייזר בנקודות דיקור. להשגת אפקט אינטנסיבי יותר המדקר ישתמש בשיטת האלקטרואקופונקטורה (חיבור אלקטרודות וסטימולצית המחטים ע"י חשמל) או שיטת האקווה-פונקטורה (הזרקת מים או תמיסות סטריליות לנקודות דיקור). כדי להשיג אפקט של חימום נבחר לרוב להוסיף טיפול של מוקסה מעל נקודות הדיקור.

כיצד המטפל בוחר את הנקודות? לאחר האבחון המטפל יכול לבחור עקרון טיפולי ע"פ "8 העקרונות" או ע"פ "5 האלמנטים" (גישות טיפול שונות). לאחר בחירת מספר נקודות לפי אחת השיטות, המטפל יכול להוסיף נקודות באיזור הבעיה, נקודות דיסטאליות (מרוחקות מהאיזור הבעייתי) וכן נקודות אסוסיציה של האיברים החולים (נקודות לאורך הגב). רוב הוטרינרים העוסקים היום בדיקור סיני משתמשים בנקודות בהיבט מערבי, כאשר הם בוחרים נקודות דיקור לטיפעל במחלה ספציפית, למשל נקודה כמו 36ST כטיפול גסטריטיס מכל אתיולוגיה. גישה זו פופולארית במערב, והיא נותנת תוצאות יפות, אך טיפול ובחירת נקודות לפי עקרונות הרפואה הסינית יעיל יותר ומשיג תוצאות טובות יותר.

אם כך, באילו מקרים הדיקור הסיני יכול להועיל לחיות מחמד? במקרים מסויימים הפניה לטיפול שכזה תגיע בתור מוצא אחרון אחרי שהבעלים ניסו את כל הטיפולים האפשריים, אך כמובן שהרפואה הסינית יכולה להיות גם האופציה הראשונה במגוון מחלות. יעילות הדיקור הסיני הוכחה פעם אחר פעם הן ברפואה ההומנית והן בטיפול בבעלי חיים, לפעמים בתור טיפול תומך לצד טיפול בתרופות (למשל הוכח שדיקור מעצים את פעילות האנטיביוטיקה בדלקות אוזניים בכלבים), ולפעמים בתור טיפול בפני עצמו למגוון בעיות שהרפואה הקונבנציונלית לא צלחה בהן. מבין המחלות בהם ניתן לטפל בעזרת דיקור נמצא מחלות לב, מחלות נשימתיות, מחלות עור, מחלות מערכת הרביה, מחלות מערכת חיסון, מחלות דרכי עיכול, מחלות מערכת העצבים, מחלות כאב ושרירים, מחלות כליות ודרכי שתן, מחלות אוזניים ועיניים ועוד מספר רב של מחלות אחרות.

הצלחת הטיפול תלויה בכמה אלמנטים, כשהחשוב שבהם הוא התמדה. בניגוד למה שנהוג לחשוב הדיקור הסיני לא תמיד פועל במהירות של אופטלגין וצריך לתת לו זמן עד שמתחילים לראות תוצאות. מספר הטיפולים הדרושים לאבחנה בשיפור המצב נע בדרך כלל בין 4 עד 8 טיפולים, אם זאת אין זה נדיר כלל לראות שיפור ניכר כבר אחרי הטיפול הראשון. תדירות הטיפולים תלויה באופי הבעיה, בד"כ אמליץ על 2-3 טיפולים בשבוע למצב אקוטי, לבעיות כרוניות פעם בשבוע-שבועיים. גם לאחר פתרון הבעיה הסימפטומים עלולים לחזור אחרי תקופה, במקרים כאלה יהיה צורך לחזור לטיפול "תחזוקה" פעם בכמה חודשים.

נפלאות הדיקור הסיני כבשו גם את ישראל בשנים האחרונות וכהמשך טבעי מגיע גם למרפאות הוטרינריות כאשר פשטותו והיותו נטול תופעות לוואי נותן לנו המטפלים ולכם הבעלים את הבטחון והרצון להשתמש בו ללא היסוס. הסינים משתמשים בשיטה זו כבר אלפי שנים, המדע התאהב בשיטה למרות חוסר יכולתו להסביר את מנגנון הפעילות שלה ושביעות הרצון מהתוצאות בקרב המטופלים הוא חסר תקדים. מיליארד סינים לא טועים!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר דייויד אלבז, רופא וטרינר ומטפל מוסמך ברפואה סינית, צמחי מרפא ואקופונקטורה


משלימה על ארבע

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר דיוויד אלבז

מאת: ד"ר דיוויד אלבזוטרינריה17/03/091212 צפיות
ברפואה הסינית ניתן להסביר כל מצב של יציאה מאיזון על פי חמשת האלמנטים. תיאוריה עתיקה זו נמצאת עדיין בשימוש נרחב גם היום ומטרתה להגיע לשורשה של המחלה. במאמר זה אנסה להדגיש את חשיבותו של כל אלמנט ואת תפקידו בשמירה על בריאות חיות המחמד שלנו.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197136 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187248 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187414 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187749 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187820 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187890 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184129 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica