חפש מאמרים:
שלום אורח
07.06.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדריך לבימוי שחקנים

במדריך זה אחשוף בפניכם את היסודות הבסיסיים לבימוי שחקנים. תלמדו מהיהגישה הנכונה מול השחקן שלכם?, כזאת שתפיק את התוצאה הטובה ביותר. עקבמחסור במקום (ובסבלנות שלכם לקרוא עשרות עמודים), אני אגע במספר נקודותבסיסיות לבימוי שחקנים בלבד. ומה לגבי השאר? אתם מוזמנים להגיע ולשמוע אתההרצאה המלאה בסטודיו למשחק חי שגיא.

במסגרת המדריך אנחנו נעבוד על הדברים הבאים:
1. הקדמה
2. מערכת יחסים בין במאי לשחקן
3. חוסר כימיה
4. התנגדות של השחקן
5. משחק כללי מדי
6. שחקן שמקריא שורה
7. משחק מוגזם
8. שחקן שלא מתחבר לטקסט
9. שחקן שלא סומך על במאי
10. אמון וכבוד הדדי
11. סיכום

1.הקדמה
כבמאים על סט הרבה יותר קל להתרכז במצלמה ובצדדים הטכניים מאשרלעבוד עם השחקן. הרבה במאים מתחילים מפחדים משחקנים, לא סומכים עליהם אולחילופין, מאמינים בהם אבל לא יודעים איך לדבר איתם.
כל במאי מפתח את הדרך הייחודית ואת השפה שלו לתקשר עם שחקנים. במאמר זה אניאראה לכם דרך שמבוססת על הוראות משחק ברורות וספציפיות שיחסכו לכם הרבהזמן וכאבי ראש בניסיון להסביר את עצמכם. אני אציג סוגים שונים של בעיותמשחקיות ואתן הצעות לפתרון, אבל לפני שנתחיל, נבין קודם את מערכת היחסיםבין במאי ושחקן.

2.מערכת יחסים בין במאי לשחקן
שחקן צריך להיות בעל יכולת ורצון שיצפו בו בלי שהוא יתבונן בעצמו. זה הופךאותו לפגיע וחשוף. הוא צריך לעבוד מתוך דחף ואינסטינקט. אנחנו צריכים להיותה"שומר" של השחקן ולומר לו האם המאמץ שלו משתלם. התלות של השחקן בנומשחררת אותו. השחקן מחפש תגובה כנה ומדויקת אחרי טייק ולוקח זמן עד שהואסומך עלינו. הוא רוצה לראות שאנחנו מבינים את התסריט ואנחנו יודעים להבחיןבין טייק טוב לרע. אם הוא רואה שאנחנו משקרים או לא מבחינים בין טייק טובלרע, אז הוא מתחיל להיות מודע למשחק שלו ומביים את עצמו.
אנחנו צריכים לדעת מתי להגיד print ולא לוותר עד שיש את הופעה אמיתית. אסורלנו להיות מסופקים מהופעה פחות טובה של השחקן.

3.חוסר כימיה
איך נוצרת כימיה בין שחקנים? התשובה היא הקשבה. הדבר הכי חשובבמשחק זה הקשבה. אם אין הקשבה בין שחקנים, אין סצנה, זה עוד זוג שחקנים שכלאחד בעולם שלו.
הקשבה נוצרת ששני השחקנים עובדים מרגע לרגע, מהלא מודע ומשפיעים אחד עלהשני. השחקן צריך לשים את הפוקוס על התגובה של הפרטנר ולא על עצמו.
אם השחקן שלנו מודע לעצמו וחושש שהוא לא בדיוק הדמות, אפשר לומר לו "אניאיתך אל תדאג האם אתה הדמות או לא. זה התפקיד שלי, רק תעשה בחירות ותשחקמרגע לרגע. תקשיב לפרטנר שלך. תתרכז במה שהשחקן השני מרגיש".

4.התנגדות של השחקן
מתי שהוא תגיע ההתנגדות. קבלו אותה בצורה חיובית, כסוג של מתנה. לכל שחקןישנה התנגדות באיזהו שלב בדרך להתחברות לדמות. משהו שהוא מפחד להתמודדאיתו. לא להיבהל ולהילחץ, לנסות לפתור את הבעיה. כל הבעיות של השחקן הןבעיות אומנותיות, לא נפשיות. הן רק מחסום בדרך לאמת. אין שחקנים מושלמיםולכולם יש בעיות. אנחנו עובדים עם בני אדם ולא עם מכונות. לא לחשוב שמדוברבשחקן בעייתי אלא להבין שיש לו בעיה שצריכים לפתור במערכת יחסים מתוךהקשבה. אנחנו צריכים להוציא את השיפוט של השחקן על הדמות ולמצוא איפה הואמתחבר אליה.
כשמתעוררת בעיה אצל השחקן עליכם להיות שם בשבילו, לא לפחד לעזור לו. לתקשרבאינטימיות ולשאול מה מפריע? ולתת לו רשות "אני יודע שאתה מסוגל ללכת רחוקיותר".
אסור לתת לחוסר ביטחון של השחקן להשפיע עלינו.
בשעה שמתעוררת בעיה אנחנו חייבים להיות נלהבים לפתור אותה ולהפוך אותהלהזדמנות, כי
התנגדות היא אנרגיה שהשחקן מוציא וצריך לתעל אותה. עבורנו זה עוד שיעור עלבני אדם.

5.משחק כללי מדי
משחק לא טוב הוא משחק כללי וסטריאוטיפי. משחק של השחקן והוראת הבימויחייבים להיות ספציפיים: השחקן והבמאי צריכים לרדת לפרטי פרטים ולהביא אתניסיון החיים שלהם. לדוגמה:אם כתוב בתסריט "סצנת נשיקה בין בני זוג שחייםיחד 5 שנים". אין דרך אחת נכונה לנשק שמתאימה לתסריט, לכל שחקן יש אתהבחירה שלו. רוב שחקנים היו מנשקים בפה. אני הייתי שואל את עצמי איך באמתאני מנשק את חברה שלי? אני אישית מנשק באף. זה יותר ספציפי ויוצר היסטוריהואינטימיות של זוג מאשר נשיקה בפה.
אם שחקן משחק סטריאוטיפ או שופט את הדמות לומר לו "איך אתה היית מתנהגבאותה סיטואציה". לשאול אותו "איפה אתה מתחבר לדמות"?

6.שחקן שמקריא שורה בצורה לא אמינה
אם השחקן לא מרגיש את השורה, צריך למצוא לו אימאג' . אימאג'- תמונה שטוענתרגשית את המילים, מפעילה את השחקן ובאה מהניסיון חיים שלו. אם השורה "יש פהריח של גופות" והשחקן מעולם לא נתקל בגופה. הוא יכול לדמיין אימאג' שלזבל, ביוב, רחוב בהודו או מקום הכי מסריח שהוא היה בו.
אם השחקן בחר אימאג' והוא לא עובד, לבקש ממנו לקחת יותר זמן עם האימאג' או"תן לאימאג' להשפיע עליך". אם זה לא עובד לבקש ממנו להביא אימאג' יותראישי.

7.משחק מוגזם
אם השחקן שלכם משחק גדול מדי או תיאטרלי, סימן שהוא לא עובד מתוך הקשבה.פשוט תבקשו ממנו שיהיה עם הפרטנר. אפשר גם לשאול אותו "איך אתה היית אומראת השורה"? אם זה לא עובד לומר לו "אני רוצה יותר פשוט וכנה".

8.שחקן שלא מתחבר לטקסט
שחקן שמתקשה להתחבר או שוכח את השורה מביע התנגדות. התוצאה שהואהופך להיות מודע ומקריא את השורה בצורה יבשה. בשעה ששחקן לא מבין את הטקסטהדרך הטובה ביותר לגרום לו להתחבר היא לשאול אותו: "מה השורה הזאת אומרתלך? מה אתה חושב שקורה בשורה הזאת?"

9.לא לומר לשחקן את הבעיות שלו
אסור לכם לחשוף בפני השחקן את הבעיות במשחק (נוירוזה, עצלנות או בעייתשליטה). הדרך הטובה היא להוציא את השיפוט של השחקן ולהשתמש בשפה של רשותשמעודדת את השחקן להשתפר.
אתם מצלמים סצינה ובמהלכה השחקן לחוץ. לא לומר לו בסיום הטייק "אתה לחוץמדי, תשתחרר". הערה הזאת תגרום לשחקן להיות מודע בטייק הבא והוא לא יעבודמרגע לרגע. הוא יאמר לעצמו בראש "אני לא רגוע, מה יש לי?. תהיה יותר רגוע",במקום להתרכז בפרטנר ובמטרה של הסצנה. אם אתם שמים לב לבעיה שמרו אותהלעצמכם ואל תשתפו את השחקן. תנסו לפתור אותה. אני הייתי משתמש בשפת רשותואומר לשחקן "קח את זמן שלך יש לי רק בקשה אחת שתיהנה מהסצנה ותעשה אותהבכיף". החוכמה לתת להם אישור להיכשל שיעבדו מהלא מודע.

10.שחקן שלא סומך על הבמאי
והיה ואתם מביימים שחקן מנוסה ו/או עם אגו מנופח, שכל הזמן אומר לכם מהלעשות ומתחיל לביים לכם את הסרט, הדבר הכי חשוב מבחינתכם הוא להתרכז בעבודהולא באגו. אם שחקן לא מכבד את היכולת שלך זה בסדר. תשקיעו את האנרגיה שלכםבלהוציא את התסריט לחיים.
לא להתווכח איתם. אם השחקן מתחכם ומפקפק לומר לו "בוא נעשה את זה בכלמקרה".
הדרך למנוע מקרים כאלה היא לעשות הכנה וניתוח טקסט כמו שצריך ולדעת בדיוקעל מה הסרט שלכם ומה קורה בכל סצנה. אופציה נוספת היא לזהות את הבעיהבאודישן או בחזרות ולהיפרד בנימוס מהשחקן.

11.אמון וכבוד הדדי
הבמאי והשחקן צריכים לכבד את המרחב היצירתי, אחד של השני. אם ישמחלוקת צריך לפתור אותה מתוך הקשבה. כל אחד מביא את ההבנה שלו לגבי התסריטוהדמיון שלו. בזמן ההקשבה נוצר רעיון חדש שעשוי להיות יותר טוב ממה ששניהםחשבו בנפרד. עבודה משותפת מובילה לגילויים חדשים.
השחקן יכול לתת לכם רעיון שלא חשבתם עליו.
לפעמים צריך ללמוד לוותר על רעיונות או מטרות שלכם אם הם לא יושבים טובלשחקן. אל תפחדו שאתם מתפשרים, תזכור שבסוף היום כולם עושים את אותו הסרטוגם לשחקנים יש רצון שהוא יצליח.

12.סיכום
צריך לקחת בחשבון שכל שחקן שונה מהשני ועובד בצורה שונה. צריך להתייחס לכלאחד בדרך אחרת, על סמך הכרות באודישן או בחזרות. ברוב המקרים שיחות ותקשורתפותרים את המחלוקת בין במאי לשחקן.
אני ממליץ בחום לכל מי שרוצה לביים להתנסות בשיעורי משחק, בכדי להבין איךהשחקן עובד ולדעת תהליך של בניית דמות, על מנת ליצור שפה משותפת.
זהו מבוא בסיסי לבימוי, כמובן שיש עוד נושאים רבים לדבר עליהם כמו בעיות עלהסט, בימוי על ידי שימוש בפעלים, יצירת אווירת עבודה על סט, ניתוח טקסט,תהליך הליהוק, חזרות ונושאים רבים ליישם.
אני מקווה שלמדתם ונהניתם. בימוי היא אחד הנושאים שאני הכי נהנה ללמד.תיישמו את העקרונות שעכשיו למדתם, תביימו שחקנים מתוך הנאה ורצון ללמודולשתף פעולה.
תהיו שם בשביל השחקנים שלכם כמו אב שהולך להופעה של בנו ותעזרו להם להביאהופעה בלתי נשכחת.

החומר אותו קראתם הוא חלק מההרצאה מערכת יחסים בין במאי לשחקן. רוציםללמוד עוד? אתם מוזמנים לסדנת משחק מול מצלמה לבמאים ותסריטאים
שלכם,
חי שגיא
מאמרים נוספים במשחק- עקרונות משחק מול מצלמה, איך להשתלב בתעשיה, טכניקות משחקומדריך הכנה לאודישן מנולוג.
© כל הזכויות על המלל שמורות לחי שגיא, נא לא לעשות כל שימוש בלי אישורבכתב מראש. כמובן שמוזמנים לקשר למאמרים על מנת שאחרים ילמדו גם כן.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

סטודיו למשחק חי שגיא

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חי שגיא

מאת: חי שגיאהודעות לעיתונות - כללי01/08/101169 צפיות
במדריך זה אני אחשוף בפניכם את היסודות הבסיסיים של משחק מול מצלמה ותלמדו כיצד לתת הופעה כנה ואמינה יותר מול מצלמה. עקב מחסור במקום (ובסבלנות שלכם לקרוא עשרות עמודים), במאמר זה אני אגע במספר עקרונות בסיסיים של משחק מול מצלמה בלבד. מה לגבי השאר? כמובן שאתם מוזמנים לשמוע את ההרצאה המלאה בסטודיו למשחק.

מאת: חי שגיאהודעות לעיתונות - כללי30/06/101369 צפיות
סטודיו למשחק חי שגיא- הכנה לאודישנים לקולנוע וטלוויזיה- מרכז מידע לשחקן על אודישנים, משחק מול מצלמה וכיצד להצליח באודישנים.

מאת: חי שגיאתרבות ובידור30/06/101223 צפיות
מדריך זה מציג את הגישה הנכונה שבה צריך שחקן לגשת לאודישנים. המדריך הינו חלק מקורס יסודות משחק מול מצלמה בשיטת סנפורד מייזנר ב"סטודיו למשחק חי שגיא," ומוגש למענכם לצורך קריאה ולמידה.

מאמרים נוספים בנושא הודעות לעיתונות - כללי

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי04/06/2029 צפיות
יוביל את המשימה לאפשר ללקוחות לסלק פחמן מרשתות החשמל ולקדם את השגשוג של בני האדם

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי03/06/2041 צפיות
כתוצאה של מגיפת קוביד-19, בשפל כלכלי גלובלי ועלייה בשיעורי האבטלה, ענף הקריפטו צובר אחיזה רבה - המספר הכולל של עסקאות מאושרות ביום, לפי Blockchain.com, גדל בהתמדה אחרי הירידה הדרמטית של BTC במרץ לסביבות 250 אלף עסקאות ביום, ונפח המסחר הכולל בבורסות הביטקוין החשובות הגיע ל-684.4 מיליון דולר במרץ.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי03/06/2033 צפיות
בית משפט אירופי חשוב פוסק לטובת Impossible Foods בתביעה של הפרת סימן מסחר נגד נסטלה, חברת המזון גדולה ביותר בעולם

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי02/06/2043 צפיות
פלטפורמת מכשירים בחזית הקידמה ובדיקה חדשנית של החתימה של התגובה החיסונית של המארח מבדילות במהירות בין זיהומים בקטריאליים וויראליים כדי לשפר את התוצאות של החולים.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי02/06/2045 צפיות
הדרישות, היחס וההתנהגות של הסטודנטים הבינ"ל העתידיים ישנו את האופן שבו האוניברסיטאות מלמדות, מעשירות ומארחות את האוכלוסיות שלהן

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי02/06/2046 צפיות
Toon Blast ו-Toy Blast מרחיבים את התיק של זינגה לשמונה זיכיונות לעד מגדילה את המשתמשים הפעילים היומיים (DAUs) בסלולר של זינגה ביותר מ-60% זינגה והצוותים הכישרוניים של פיק מאחדים כוחות כדי לצמוח מהר יותר ביחד

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי30/05/2046 צפיות
Tygrus LLC הודיעה היום שניסויים שנערכו על ידי מעבדה עם דרגת בטיחות ביולוגית 3 ומוסמכת על ידי המרכז למניעת ובקרת מחלות (CDC) במרכיב החדש שלה, Tydracide, הראו שהפורמולציה חיסלה את נגיף SARS-CoV-2 בדקה אחת עם קיטון של יותר מ-5-Log (99.999%). הניסויים נערכו על נגיף SARS-CoV-2, הווירוס עצמו שגורם לקוביד-19 ולא נגיף פונדקאי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica