חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התפתחות סנסומוטורית אצל תינוקות: מבוא

מאת: נעמי פריהריון ולידה08/07/20105747 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

התפתחות המערכת הסנסו-מוטורית של התינוק

התפתחות התינוק בתקופת חייו הראשונית תלויה בהתפתחות המערכת הסנסו-מוטורית שלו. התפתחות זו מוזנת מן הקשר בין מערכת החישה (סנסו) לבין מערכת התנועה (מוטורית). כל עיכוב בהתפתחות של אחת המערכות תשפיע גם על השנייה וכך יווצר עיכוב התפתחותי אצל התינוק.

התפתחות מערכות החושים והתנועה

התפתחות המערכת החושית (סנסו) כוללת את התפתחות כול מערכות החושים של התינוק – שמיעה, מישוש (מגע), ראייה, ריח וטעם – התפתחות מערכת החושים פרושה התפתחות היכולת לקלוט אינפורמציה מהסביבה ולהעביר את המסר ע"י חיישנים למוח. מערכות חושיות נוספות החיוניות להתפתחות תקינה של התינוק כוללות את המגע העדין, המגע העמוק,  מערכת שיווי המשקל ומערכת התנועה (הנעה / תאוצה).

המערכת התנועתית (המוטורית) אחראית על התפתחות התנועה הפיסית שלנו מכאן שהיא אחראית על השרירים,והשלד. מערכת זו אחראית על התפתחות היכולת של התינוק לנוע במרחב, החל משכיבה על הבטן והרמת הראש דרך התהפכות, זחילה וכלה בהליכה, ריצה,טיפוס ועוד.

כיצד משתלבות המערכות זו עם זו

המערכות תלויות זו בזו על מנת לבצע כול פעולה. המערכת החושית קולטת אינפורמציה אותה היא מעבירה למוח והוא שולח מסר לשריר או איבר מסוים איך להתנהג.

לדוגמא: אם תינוק נוגע עם היד בתנור חם – הוא חש שזה חם והחיישנים מעבירים מסר זה למוח ששולח ליד הוראה להתרחק מהתנור. אם הייתה בעיה חושית לאותו התינוק ולא היה מועבר מסר למוח שהתנור חם היה התינוק מקבל כוויה.

הקשר בין מערכת החישה למערכת המוטורית מתחיל עוד בזמן שהייתו של התינוק ברחם – אפשר לראות זאת כשדוחפים את הבטן וע"י כך גורמים למגע של דפנות הרחם בתינוק – חיכוך זה – המגע שקיבל התינוק  יכול לגרום לתינוק להגיב בדחיפה חזרה (בוקס / בעיטה) – התינוק חש מגע – מעביר מסר למוח – המוח שולח מסר לרגל/יד לדחוף חזרה.

כיצד עלולות התפתחות לא תקינה של מערכת אחת פוגעת בשנייה

 

יש תינוקות שעקב בעיה בהתפתחות המערכת החושית נמנעים ממגע מסוים כמו דשא,חול, ועוד. תינוקות אילו יכולים להימנע מפעולה מוטורית כמו זחילה וזה על מנת לא לחוש את הדשא/ החול. אפשר יהיה לראות את התינוקות הללו יושבים על מגבת בים או על הדשא ולא יורדים ממנה כי אינם רוצים לגעת בחול או בדשא. הקושי החושי עלול לגרום לעיכוב התפתחתי במישור המוטורי של התינוק.

בעזרת מפגש עם מלווה התפתחותית, ניתן לאבחן את התפתחותו הסנסו-מוטורית של התינוק ולבחור בדרך הטיפול המתאימה לו ביותר להתפתחות תקינה ובריאה.

מאמרים נוספים בנושא:

התפתחות סנסומוטורית אצל תינוקות: תינוק היפרסנסיטיבי למגע

התפתחות סנסומוטורית אצל תינוקות: תינוק היפוסנסיטיבי למגע

התפתחות סנסומוטורית אצל תינוקות: תינוק היפרסנסיטיבי לתנועה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נעמי פרי: מלווה ומאבחנת התפתחותית מוסמכת, לפי שיטת "צעד ראשון" המבוססת על שיטת פלדנקרייז. בעלת קליניקת "אמא לאמא" המעניקה מענה אישי ומקצועי הכולל: עזרה ראשונית לאחר לידה, מתן אבחון פרטני לתינוק וסדנאות ליווי התפתחותי בקבוצות קטנות. לפרטים וייעוץ התקשרו: 052-8059955 או כנסו ל- www.momtomom.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נעמי פרי

מאת: נעמי פריהריון ולידה08/07/102126 צפיות
מאמר זה יסקור את המאפיינים להתפתחותו של תינוק היפרנסיטיבי לתנועה. עיכוב התפתחות במערכת סנסו-מוטורית (מערכת החושית – תנועתית) בתקופת חייו הראשונית של התינוק עלולה לגרום לשלוש בעיות התפתחותיות מרכזיות: היפרסנסיטיבי למגע - רגישות יתר למגע. היפוסנסיטיבי למגע - חוסר רגישות למגע. היפרסנסיטיבי לתנועה – מערכת שיוו"מ לא מפותחת.

מאת: נעמי פריהריון ולידה08/07/102256 צפיות
מאמר זה יסקור את המאפיינים להתפתחותו של תינוק היפוסנסיטיבי למגע. עיכוב התפתחות במערכת סנסו-מוטורית (מערכת החושית – תנועתית) בתקופת חייו הראשונית של התינוק עלולה לגרום לשלוש בעיות התפתחותיות מרכזיות: היפרסנסיטיבי למגע - רגישות יתר למגע. היפוסנסיטיבי למגע - חוסר רגישות למגע. היפרסנסיטיבי לתנועה – מערכת שיוו"מ לא מפותחת.

מאת: נעמי פריהריון ולידה08/07/102282 צפיות
מאמר זה יסקור את המאפיינים להתפתחותו של תינוק היפרסנסיטיבי למגע. עיכוב התפתחות במערכת סנסו-מוטורית (מערכת החושית – תנועתית) בתקופת חייו הראשונית של התינוק עלולה לגרום לשלוש בעיות התפתחותיות מרכזיות: היפרסנסיטיבי למגע - רגישות יתר למגע. היפוסנסיטיבי למגע - חוסר רגישות למגע. היפרסנסיטיבי לתנועה – מערכת שיוו"מ לא מפותחת.

מאמרים נוספים בנושא הריון ולידה

מאת: ניר חוכיימההריון ולידה12/08/204655 צפיות
תקופת ההיריון היא תקופה נהדרת ,עוצמתית ומשמחת עבור כל אישה,יחד עם זאת תקופת ההיריון מלווה בצורך לטפל בגוף ולסייע בהורדת כאבים ולחץ מגב תחתון וריפוי בצקות שמקשות על ההליכה .

מאת: vodplaceהריון ולידה15/08/1610925 צפיות
אפשר ללכת לבד לצילומי הריון, ואפשר ללכת עם אלו שאנחנו אוהבים.

מאת: רוני הכהןהריון ולידה03/08/1611107 צפיות
העולם מורכב מבחירות שונות ומגוונות שאותן נשים רשאיות לבצע עבור עצמן בתור נשים חופשיות ועצמאיות, אז למה רק היום אנו שומעים יותר בחופשיות על הפלה בכדורים שקיימת כבר תקופה ארוכה?

מאת: orya peryהריון ולידה11/01/1611486 צפיות
זהו זה- ההיריון הארוך ומורט העצבים הגיע לסיומו הטוב ותינוק או תינוקת חמודים הגיחו לאוויר העולם. מכאן, מתחילות אינספור שאלות: איך מאכילים אותם? מתי צריך להחליף להם? איך מטפלים להם בבעיות של גזים בבטן?

מאת: orya peryהריון ולידה11/01/167494 צפיות
היום בו מגיח לאוויר העולם תינוק או תינוקת חדשים הם מהימים המרגשים ביותר- לא רק עבור המשפחה הקרובה שלו, אלא גם עבור שאר קרובי המשפחה וכן עבור חברי המשפחה. זהו יום מרגש, אשר כולל בתוכו את תחילתה של דרך מיוחדת במינה.

מאת: orya peryהריון ולידה11/01/167478 צפיות
הכניסה של ילד או ילדה חדשים למשפחה מהווה סיבה למסיבה (שלעיתים אף יכולה להיות כפולה או משולשת). כמו בכל מאורע משמח, כמו יום הולדת או יום נישואין, אנחנו נרצה להעניק מתנות מיוחדות ליולדת ולמשפחתה. למרות הרצון הטוב,

מאת: אבי דוידיהריון ולידה28/12/155946 צפיות
מידע שימושי על תרופה להפלה לנשים המתלבטות כיצד לבצע את ההליך.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica