חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תקופת האחרונים (משנת 1500 עד ימיינו)

מאת: יוני כץתאולוגיה14/01/20093564 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עם גירוש ספרד נוצרו מאבקי כוחות וסמכות, מהפכת הדפוס המגפה שחורה. וכד'. שולחן ערוך מקבל מעמד של סוף תקופת הראשונים וכך מתחילה תקופה חדשה.

לקראת סוף 1500 לא הייתה קהילה יהודית בספרד עקב הגירוש. והאשכנזים החלו להגר מזרחה לפולין, גליציה, הונגריה ורוסיה.

מהפכת הדפוס- מכונות הדפוס יוצרות רפורמה- רנסנס טכנולוגי בדפוס רפורמציה בנצרות לכל דתי יש את התנ"ך ביד "דבר אלוהים ביד אין צורך בכומר". נוצר מאבק על הנוסח שיכנס לדפס כי הוא יהפוך לטקסט הלגיטימי, יש בכך מתן כוח עצום.

תפוצת הידע ודרישה למקורות יוצרים פגיעה בזהות ובאחידות ויש צורך במפעל שיאחד את הקהילה כאשר השאלה הגדולה הייתה איזה נוסח של הפרשנות לתלמוד יזכה לצאת על דפוס? מי שהחליט בשאלה זו היו מנהלי בתי הדפוס. לבסוף התלמוד הבבלי, רש"י, משנה, קובץ שו"ת - כל פרשנויות אלו הועלו על כתב כלומר רוב המקורות ההיסטוריים הועלו על כתב. מהודרת וילנה ניצחה מבחינה ספרותית מאחר וזו המהדורה המוכרת ביותר ונלמדת בין כל יהודי העולם.

מפעלו של ר' יוסף קארו

הרב יוסף קארו מצפת מאה 16, (1) כותב פירוש משלו לרמב"ם, (2) כותב פירוש ל-"4 טורים" (3) כותב תקציר לתלמוד של הרי"ף.

(4) "בית יוסף"- ספר קודיפקטיבי הבנוי בצורה פולמוסית על "ארבע הטורים" מנוסח בלשון הרמב"ם.

(5) "שולחן ערוך"- ספר הלכות מעשי  אשר הוא  ספר פסקים רציו של "בית יוסף", קצר ושימושי מאוד. הספר זוכה להצלחה רבה, מאחר והוא משלב בספריו גם תיאוריה ("בית יוסף") וגם פסיקה ("שולחן ערוך").

מאפייני שולחן ערוך

•1.       כתוב בעברית.

•2.       הכרעה במחלוקות בשיטת רובית- רמב"ם, הרי"ף ו-"4 טורים" הם המקורות שבהם השתמש הרב יוסף קארו ובכל מחלוקת שהייתה בניהם לגבי הלכה מסוימת, הרוב ניצח (2:1 למקור מסוים).

בעיתיות: בשל רוב של שנים לאחד  הספר הוא לפי מנהג ספרד

•3.       בכל מקום בו מסכים עם הרמב"ם הוא מצטט אותו.

•4.       ללא מקורות, עם מחלוקות אך אם הכרעה / העדפה לפי עקרון הרוב, כאשר הארגון כמו הטור.

•5.       מכריע ופוסק, רק על מה שרלוונטי לתקופה (אין התייחסות לנושא בית מקדש טהרות וזרעים בניגוד לרמב"ם).

•6.       ארבע כרכים- נוח להתמצאות.

•7.       מקבל מעמד של הקודקס/ ספר החוקים החדש

.

תמורות מהפכת הדפוס- שולחן ערוך נעזר במהפכת הדפוס  ומודפס בלא מעט מהדורות וככל שצובר יוקרה מתחילים לפרש את שולחן ערוך במקום ארבע טורים, מעבר קריטי ובכך מקבל את מעמדו.

בפולין רעיון הספר מוצא חן, אבל התוכן לא מתחבר להלכות והמנהגים של הקהילה המקומית, ולכן הספר הזה אינו זוכה להצלחה בהתחלה.

ה"מפה"

הרמ"א, אשר חי בפולין, רצה לפרש את כלל הפרשנויות שהיו באותה התקופה, אך במקום לכתוב ספר נגדי לשלחן ערוך הוא יוצר רק הגהות לספר של יוסף קארו וכך נוצר מצב שיש רק ספר אחד - "שולחן ערוך" ותוספות של הגהה לפי המנהג האשכנזי שנקרא "מפה", ובכך נוצר ספר הלכה אחד לכלל היהודים - אשכנזים וספרדים.

"שולחן ערוך" מסמל סיום תקופה והאחרונים מקבלים ומסכימים כי הסמכות הקובעת ביותר היא "שולחן ערוך".

בעיתיות- קריאת הרציו (שולחן ערוך) עלולה לגרום לרדידות וחוסר התמצאות והעמקה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יוני כץ

מאת: יוני כץזוגיות ואהבה08/08/111465 צפיות
למשחק המקדים יש חשיבות רבה, הן להנאה מיחסי המין עצמם, הן לקרבה בין בני הזוג והן לאינטימיות. למרות שרובינו אוהבים לקיים יחסי מין, אחרי שנים של זוגיות, קיים סיכוי, שהיחסים האינטימיים יוזנחו וזוגות רבים ימצאו את עצמם בסופו של יום עייפים מדי בשביל להשקיע בזה זמן ויעדיפו להשקיע את מעט הזמן

מאת: יוני כץצרכנות17/08/101536 צפיות
אחרי חודשים של ניסיונות, הצלחתם להיכנס להריון. עברתם את החודשים הראשונים עם ההקאות והבחילות, פתאום הבטן כבר גדלה והנה אתם כבר לקראת סוף ההריון. בשלב הזה בדרך כלל כבר מתחילים לחשוב על שם לתינוק, על מה יקרה אחרי הלידה, איך התינוק יראה והכי חשוב - מתחילים לבנות את הקן, החדר של היצור הקטן, פרי אהבתכם. בשלבים המתקדמים של ההריון כבר יודעים אם זהו למעשה בן או שזוהי בת. ישנן שתי דרכים לריהוט חדרי תינוקות.

מאת: יוני כץשיפוצים07/01/101558 צפיות
משטחי שיש הפכו עם השנים לפופולאריים מאוד בחברה האנושית. האדם מזהה את משטחי השיש כמוצר יוקרתי המסמל את מעמדו, מיצובו בחברה וסמל הסטאטוס שלו. נראה לפעמים כי שיש הוא בן זוגו של היהלום והזהב, עוד סמל סטאטוס חברתי אותו מוכנים לרכוש הלקוחות לפעמים גם בכל מחיר. מציעה לכם מהפכה אמיתי בענף השיש בישראל, לראשונה שיש יוקרתי ומהודר במחיר של שיש פורצלן. האמת היא שזה די פשוט, אתם מגיעים אלינו למשרדים ונחשפים אל משטחי שיש אותם אנו מוכרים לשימושי ריצוף, חיפוי (אנו גם מוכרים אריחי אבן לחיפוי וריצוף

מאת: יוני כץהגבלים עסקיים20/07/099176 צפיות
בהלכת המכירה פרק ז' י' של הרמב"ם אנו רואים את הכלל המרכזי והלא מסויג אשר עונה לנו על השאלה, מה דינו של שליח שנשלח ע"י משלחו לקנות סחורה, ושהחליט לבסוף לקנות את אותה לעצמו? הרמב"ם עונה לנו כי אדם זה ייחשב כרמאי כי חובה על השליח להעדיף את עניינו של שולחו על פני עניינו שלו (לכך התייחס טל בפס"ד קליין), נראה כי הלכה זו של הרמב"ם, המבוססת על מקור מהברייתא הירושלמי ב"ה פ"ה מ"ג.

מאת: יוני כץתורת המשפט20/07/098921 צפיות
מספר פוסקים עסקו בעקרונות הנוגעים בהגבלות על "תחרות בתצרוכת", וניסו לאזנה עם קיום "תחרות חופשית" שמגינה על הסוחרים, הם החילו את ההגבלות על כל הליכות המסחר, וקבעו שורה של הלכות הקובעות סייגים ל"הסגת גבול מסחרית" (לדוגמא, ב"ב כ"א, ע"ב). עקרונות "זכות הקדימה בין קונים" נוגעות בסוגיית "עני המהפך בחררה" שמובא במשל הרב גידל בקידושין נ"ט ע"א, ההגיון המשפטי ממנו נגזר דין זה הוא ככל הנראה "קנייני ביסוד" (שו"ת דברי ריבות, שצ).

מאת: יוני כץחוק ומנהל20/07/094054 צפיות
השפעת אופן התקיפה על היקף הבטלות היחסית נחוצה להשגת הצדק החברתי ולהגשמת רצון המחוקק, כיום בעקבות ההלכה החדשה, יכול כל אדם להתאים את סוג התקיפה אל אופיו של האקט, על מנת להצליח בתביעה (דוגמא ע"פ זמיר: אקט אינדיבידואלי יטופל בישירה ותקנה בעקיפה), כאשר האזרח לא פועל כראוי ולמשל בוחר להתחמק מתקיפה ישירה תוך הסתמכות בשוגג על תקיפה עקיפה, הוא מפחית את סיכוייו לזכות בתביעה (כפי שקרה בהראל).

מאת: יוני כץחוק ומשפט - כללי24/06/092557 צפיות
באנגליה, נחלקים עו"ד ל2 הSolicitors והBarristers, כשההבדלים ביניהן משמעותיים וניכרים: ה- Solicitorsהם רוב עו"ד, העובדים מול לקוחות בעניינים אישיים ועסקיים (חוזים, צוואות, מיסים, ביטוח ודיני חברות) ולרוב פועלים כעצמאיים או מאוגדים במשרדים קטנים. תפקידם העיקרי, הכנת התיק לקראת המשפט אך במקביל הם גם מייצגים את לקוחות בביהמ"ש נמוכים, האיגוד המקצועי שלהם הוא, Law Society, למרות שאין דרישה חוקית להיות חבר בארגון, לארגון כוח רב לקבוע חוקים, בהסכמת השופט העליון ושופטים מובילים אחרים,

מאמרים נוספים בנושא תאולוגיה

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196079 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196046 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196068 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/1991985 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/195803 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/195742 צפיות
בולוציונים טוענים שבצעד אחר צעד, שינויים התרחשו בצורות החיים הפשוטות והסתיימו בסדר המופתי הקיים היום שאפשר רק להתפעל ממנו.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/195754 צפיות
יש אנשים החושבים שכל החיים התפתחו מהפשוט מאוד למורכב מאוד. ההשערה הזאת מתגלה כבדיחה גרועה, בבואנו לבחון את מורכבותם של החיים הפשוטים ביותר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica