חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך...

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע12/08/20101058 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד.

                                                             פרשת "שופטים"

                 מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך...ושפטו את העם משפט צדק" (דברים ט"ז/יח').

מדרש רבה מסביר את הפסוק בדרך משל:

"אמר  רבי לוי: למה הדבר דומה? למלך שהיו לו בנים הרבה והיה אוהב את הקטן יותר מכולן והיה לו פרדס אחד והיה אוהבו יותר מכל מה שהיה לו. אמר המלך - נותן אני את הפרדס הזה שאני אוהבו מכל מה שיש לי לבני הקטן שאני אוהבו מכל בני. כך אמר הקב"ה - מכל האומות שבראתי איני אוהב אלא לישראל שנאמר: 'כי נער ישראל ואוהבהו...' (הושע י"א/א'), מכל מה שבראתי איני אוהב אלא את הדין שנאמר: 'כי אני ה' אוהב משפט...' (ישעיה ס"א/ח'). אמר הקב"ה: נותן אני מה שאהבתי לעם שאני אוהב".

משל זה מעורר תמיהה: וכי עשיית דין ומשפט צדק היא ייחודית רק לעם ישראל? הלא גם אומות העולם מקיימות מערכות משפט וצדק? יתרה מזו, ההתעסקות בדיני משפט מצריכה בגרות, הבנה ושיקול דעת ואלה אינם נמצאים בהכרח אצל נער קטן. מדוע, אם כן, ממשיל המדרש את עם ישראל ל"בן הקטן"?

התשובה לכך נמצאת ברמז שהמדרש נותן לנו, לסוג המיוחד של המשפט העברי, בהדגישו שמדובר ב"פרדס" ולא ב"שדה". המיוחד בפרדס הוא, שמגדלים בו פירות שמטרתם להסב עונג לאוכלם, בנוסף לצורך במזון בסיסי, לעומת הגידולים בשדה המדומים לדברים החיוניים לקיומו של האדם, כמו חיטה ושעורה. זהו בעצם ההבדל בין המשפט הכללי - המדומה ל"שדה", שהוא חיוני לקיום היומיומי של העולם וכל האומות חיות ופועלות לפיו, לעומת המשפט העברי - המדומה ל"פרדס", שמגמתו להסב עונג מיוחד. עמי העולם פועלים עפ"י חוקים ומוסכמות אוניברסליים קבועים, אין להם את הייחודיות שבתורה שבעל פה, הנותנת הסבר וגמישות. שופטי ישראל, לעומת זאת, נסמכים בנוסף על החוקים האוניברסאליים גם על התורה שבכתב והתורה שבע"פ, ועל פי פרד"ס – פשט, רמז, דרש, סוד. לכן יש בכוחם אף לבטל את נטיותיהם מפני רצון ה' ולהקטין עצמם מפני ה' ותורתו. בכך מסבים שופטי ישראל לאלוקים ואדם עונג, כמו הפרדס.

ומוסיף המדרש: "אמר הקב"ה לישראל: בני, חייכם, בזכות שאתם משמרים את הדין אני מתגבה...ועל ידי שאתם מגביהין אותי בדין, אף אני עושה צדקה ומשרה קדושתי ביניכם...ואם שמרתם את שניהם - הצדקה והדין - מיד אני גואל אתכם גאולה".

מכאן גם מובן הדימוי של עם ישראל ל"בן הקטן", התמים, שאין נזקפים לחובתו עדיין חטאים והוא מסב עונג לאביו. כך מבקש הקב"ה להסב לו עונג ע"י  "הבן הקטן" - עם ישראל - שחייו מושתתים על פי ה"פרדס" שקיבל ממנו.

                                                                                                                   דוד דרומר

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרומר

מאת: דוד דרומריהדות26/11/181628 צפיות
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(

מאת: דוד דרומריהדות12/11/181558 צפיות
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...

מאת: דוד דרומריהדות06/11/181587 צפיות
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!

מאת: דוד דרומריהדות04/11/181517 צפיות
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).

מאת: דוד דרומריהדות31/10/181385 צפיות
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)

מאת: דוד דרומריהדות29/10/181442 צפיות
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.

מאת: דוד דרומריהדות22/10/181252 צפיות
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181043 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181081 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181004 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181027 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181050 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181035 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181128 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica