חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איך עושה פסיכולוג? דיון בפנטזיית ההצלה

מאת ד"ר יוסי טריאסט

הסדרה "בטיפול" הפכהבמובנים רבים לציון דרך בדברי ימיה של הטלוויזיה הישראלית ואפשר שאף יותרמכך. למיטב הבנתי רכשה מקום זה לא רק בזכות איכות המשחק המעולה של רובשחקניה (סדרות משוחקות היטב יש די והותר) אלא גם משום ששברה (לפחות בעונתההראשונה)  את מיתוס ה - "Talking Heads"  כמרשם בטוח לשיממון קולוסאליולהתרסקות ברייטינג,  כאשר הוכיחה כי שני אנשים ומצלמה אחת שאינה יוצאתכמעט אל מחוץ לגבולות חדר אחד - חדר הטיפולים - עשויים לספק דראמה אנושיתמרתקת ונוגעת ללב. ככל שהדברים נוגעים לנו - ציבור הפסיכולוגים הקלינייםוהפסיכותרפיסטים - נדמה לי כי לא אטעה אם אטען כי בארבע השנים מאז עלתהלשידור עשתה "בטיפול" עבור הפסיכותרפיה ומקצוע "הפסיכולוג הקליני" לא פחותממה שעשתה "בלוז לכחולי המדים" עבור המשטרה ומקצוע השיטור.

נזדמן לי בזמנו לפגוש את יוצר הסדרה וההוגה שלה חגי לוי. בשיחה עם צוותהמטפלים של מכוננו (מכון טריאסט-שריג) הדגיש את המאמצים שהושקעו, לא במעטהודות ליועציה הפסיכולוגיים של הסדרה (רוני באט, עירית פז),  לשרטט דמותאותנטית כמידת האפשר של הפסיכולוגי הקליני - בשונה כל כך מתדמיתוהרדודה-עד-להביך ברוב סדרות הטלוויזיה האחרות (להוציא הסופרנוס אולי). לויביטא בהזדמנות זו את תקוותו כי בין רווחי-המשנה של הסדרה אפשר יהיה לזקוףלזכותה גם תרומה להגברת מודעות הציבור לאופציה של הפסיכותרפיה. "סוף סוףידע ציבור ההדיוטות והמטופלים בפוטנציה מה באמת עושה פסיכולוג קליני" -אמר. "עזוב ציבור ההדיוטות" -  הרהרתי  ביני לבין עצמי  - "סוף סוף ידע גםציבור הפסיכולוגים הקליניים עצמו מהבאמת עושה פסיכולוג קליני בחדר הטיפולים". האפשרות שאסי דיין בתפקידפסיכולוג קליני יהיה נאמן למקור יותר מן המקור עצמו - שעשעה אותי כבר אז.ואכן, תנוחת גופו הדובי, המכונס פנימה, ראשו המורכן תמיד, הבעת פניוהדאוגה, הדכדוכית רוויית הסבל, הפאוזות הארוכות המתחלפות בפרצי נאומיםרגשניים, הפכו זה מכבר לפוזה האופיינית של "מטפל" בתודעת הציבור. איך עושה פסיכולוג? ככה!

המאמרהמלא:

טריאסט, יוסי (2009). איך עושה פסיכולוג ? דיוןבפנטזיית ההצלה. אתר פסיכולוגיה עברית:http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2365

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

פסיכולוגיה עברית הוקמה ב 2002 בראיה קהילתית כאתר הבית לפסיכולוגים ולאנשי מקצועות בריאות הנפש. חברי הקהילה נפגשים לשיתוף בדילמות מקצועיות בפסיכולוגיה באמצעות פורומים. וחולקים מידע מקצועי בנושאי טיפול פסיכולוגי, חינוך, עבודה סוציאלית ועוד לצרכי העשרה והתפתחות מקצועית. פסיכולוגיה עברית משמשת במה פתוחה למאמרים בפסיכולוגיה של האדם במובן הרחב.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פסיכולוגיה עברית

מאת: פסיכולוגיה עבריתהתמודדות עם מצבי לחץ01/08/102313 צפיות
המאמר מתאר קבוצה טיפולית לבני נוער שחוו אובדן. המודל ההתערבותי מבוסס על גישות מילוליות וגישות הבעתיות, ביניהן הפסיכודרמה של לוי מורנו. הכלים הפסיכודרמתיים המרכזיים לעיבוד האבל המיושמים בקבוצה הם "המפגש האחרון", "העניינים הבלתי פתורים" ו"הכיסא הריק". הוויניאטות הטיפוליות שעלו בקבוצה מתוארות תוך פרישת התהליך הפנימי של המפגש הפסיכודרמתי ושלבי הקבוצה על פי בק.

מאת: פסיכולוגיה עבריתהפרעות קשב וריכוז31/07/102018 צפיות
האבחנה ההשלכות של האבחנה, תהליך האבחון והתחלה של התערבות מערכתית. מאת נופר ישי-קרין ועדי פרי, תחנת העמקים.

מאת: פסיכולוגיה עבריתטלוויזיה29/07/104826 צפיות
בין ינואר לאפריל 2008, במקביל לשידורי העונה השנייה של הסדרה, פורסמו באתר "פסיכולוגיה עברית" כתבות שבועיות שסיפקו התבוננות מזווית פסיכולוגית מקצועית על המתרחש בסדרה

מאת: פסיכולוגיה עבריתהפרעות קשב וריכוז28/07/101654 צפיות
המאמר כולל התיחסות לאופן העברת האבחון, התחומים הנבדקים, והמלצות לדרכי עבודה בהמשך. המאמר מתייחס הן לצד הדיאנוסטי והן לתהליך הרגשי.

מאת: פסיכולוגיה עבריתחוק ומשפט - כללי26/07/101627 צפיות
הכנסת בישיבתה מיום 21.7.2010 אישרה את הצעת החוק של ח"כ משה מוץ מטלון, שהיא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) (טיפול בידי פסיכולוג מומחה).

מאת: פסיכולוגיה עבריתלימודי תעודה ומקצוע25/07/101700 צפיות
גישת הקומי פותחה במקור על ידי רון קורץ בשלהי שנות ה-70' ושואבת ממקרות ידע נרחבים החל מבודהיזם והדאויזם, דרך גישות פסיכולוגיות ממוקדות גוף, וכלה בפיזיקה ותורת המערכות המורכבות.

מאת: פסיכולוגיה עבריתפסיכולוגיה24/07/106593 צפיות
על האתגרים הייחודיים בטיפול פסיכולוגי למבוגרים הסובלים מהפרעות קשב. המאמר מציע שילוב בין גישות שונות בפסיכותרפיה: טיפול דינאמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, וטיפול גוף-נפש.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196322 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196319 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196175 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196302 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196392 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196584 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196256 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica