חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אבחון של הפרעת קשב (ADHD)



מאת נופר ישי קרין ועדי פרי, תחנת העמקים

האבחנה:

הפרעת קשב וריכוז נקראת גם ADHD – ראשי תיבות של Attention Deficit Hyperactivity Disorder.כלומר, הפרעת קשב ופעלתנות יתר. ישנם ילדים שיש להם רק ADD, כלומר, הפרעתקשב ללא פעלתנות יתר. באופן תאורטי קיימת גם הפרעה בשם HDD שכוללת רקפעלתנות יתר ללא בעיית קשב, אולם רבים חולקים על קיומה בשטח. לשני שלישמהילדים עם הפרעת קשב יש גם פעלתנות יתר.
הגדרת ADHD לפי DSM, שהואהמגדיר הפסיכיאטרי האמריקאי, היא כדלהלן:

חוסר קשב:

שישהאו יותר מהתסמינים הבאים התקיימו במהלך ששת החודשים שלפני האבחון, ואינםקשורים להסתגלות או תואמים את רמת ההתפתחות:

לעיתים קרובות אינומקדיש תשומת לב לפרטים, או עושה שגיאות רשלניות בלימודים, בעבודה אובפעילות אחרת.
לעיתים קרובות מתקשה לשמור על הקשב במטלות או במשחק.
לעיתיםקרובות נראה כמי שאינו מקשיב כאשר מדברים אליו.
לעיתים קרובות אינועוקב אחר הוראות ומתקשה להשלים מטלות, כגון עבודות בית-ספר ומטלות בעבודה(לא כתוצאה של מרדנות או של חוסר הבנה של המטלות).
לעיתים קרובות מתקשהבארגון מטלות ופעילויות.
לעיתים קרובות נמנע, סולד או אינו מגלה ענייןבפעילויות שדורשות מאמץ שכלי ממושך.
לעיתים קרובות מאבד דברים שדרושיםלמטלות או לפעילויות (כמו צעצועים ומחברות).
לעיתים קרובות מוסח ע"יגרויים חיצוניים.
לעיתים קרובות שוכח לבצע פעילויות יומיומיות.
פעלתנותיתר ואימפולסיביות:

שישה או יותר מהתסמינים של פעלתנות יתר אואימפולסיביות שנמשכים לפחות שישה חודשים, ואינם קשורים להסתגלות או תואמיםאת רמת ההתפתחות:

פעלתנות יתר (היפראקטיביות):

1.לעיתים קרובות מזיז את הידיים או הרגליים ומקפץ בכיסא.
2. לעיתיםקרובות עוזב את כסאו בכיתה או במקומות אחרים בהם יש ציפיה שישאר ישוב.
3.לעיתים קרובות רץ ומטפס במצבים בלתי הולמים (אצל מתבגרים מספיקה תחושת אישקט).
4. לעיתים קרובות מתקשה להעסיק את עצמו בפעילויות פנאי או במשחקשקט.
5. לעיתים קרובות נמצא בתנועה מתמדת כאילו יש לו מנוע בישבן.
6.לעיתים קרובות מדבר ללא הפסקה.


אימפולסיביות:

7.לעיתים קרובות פולט תשובות לפני תום השאלה או מתפרץ לאמצע משפט.
8.לעיתים קרובות מתקשה לחכות לתורו.
9. לעיתים קרובות קוטע דברי אחרים אומפריע להם בעיסוקיהם.

ניתן לקבל אבחנה של ADD כאשר שישה תנאים שלחוסר קשב מתמלאים ואבחנה של ADHD אם גם שישהתנאים של אימפולסיביות ופעלתנות יתר מתמלאים. כדי לקבל את האבחנה חייבתלהיות עדות ברורה לפגיעה תפקודית בבית, בבית-הספר או בעבודה וחלק מהתסמיניםצריך להתקיים בשתי מסגרות שונות (למשל, בית ובי"ס). בנוסף לכך, חלקמהתסמינים של חוסר קשב, פעלתנות יתר ואימפולסיביות, הגורמים לבעיה, צריכיםלהיות קיימים לפני גיל שבע.

לפני שמאבחנים הפרעת קשב צריך לוודאשהתסמינים אינם נובעים מהפרעות ובעיות אחרות: PDD, סכיזופרניה או פסיכוזהאחרת, הפרעות במצבי הרוח, הפרעות חרדה, הפרעה דיסוציאטיבית או הפרעתאישיות. כלומר, צריך לוודא שקשיי הריכוז אינם נובעים מבעיותאישיותיות,רגשיות ומשפחתיות ומלחצים מצביים. בנוסף לכך צריך לוודא גם שהילדאינו סובל מהפרעת שינה שמתבטאת בקשיי ריכוז במהלך היום.

דכאון אצלילדים מתבטא, בניגוד למצב אצל מבוגרים, ברגזנות, אי שקט פסיכו-מוטוריוחוסר ריכוז. לכן, תמונה של הפרעת קשב יכולה לנבוע בגלל דכאון חבוי. מחקרימשפחות הראו קשר בין דכאון להפרעת קשב.

ילדים עם הפרעה דו-קוטביתמציגים אף הם תמונה שונה מזו של מבוגרים באופן שעלול להראות כהפרעת קשב.המאניה והדכאון מעורבבים ומתחלפים במהירות, עם בולטות של המאניה. הפרעהדו-קוטבית תתבטא אצלם ברגזנות, חוסר שליטה עצמית, פעלתנות יתר ושיבושיםבשינה. רק התבוננות מדוקדקת יותר חושפת תכנים מאניים שבינהם יש גדלות (יכוללעוף ולא ליפול, רק לו מותר לנהוג באופן מסוים...), מיניות יתר (אוננותבלתי פוסקת, עיסוק אובססיבי במיניות), ואף מחשבות שווא של ממש. בילדים אילומומלץ לא לטפל בפסיכוסטימולנטים כמו רטלין ללא טיפול נוסף שיגן מפריצהמאנית.


המאמר המלא:
ישי-קרין, פרי (2002). אבחון של הפרעת קשב (ADHD). [גרסה אלקטרונית]. אתר פסיכולוגיה עברית:http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=7

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

פסיכולוגיה עברית הוקמה ב 2002 בראיה קהילתית כאתר הבית לפסיכולוגים ולאנשי מקצועות בריאות הנפש. חברי הקהילה נפגשים לשיתוף בדילמות מקצועיות בפסיכולוגיה באמצעות פורומים. וחולקים מידע מקצועי בנושאי טיפול פסיכולוגי, חינוך, עבודה סוציאלית ועוד לצרכי העשרה והתפתחות מקצועית. פסיכולוגיה עברית משמשת במה פתוחה למאמרים בפסיכולוגיה של האדם במובן הרחב.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פסיכולוגיה עברית

מאת: פסיכולוגיה עבריתפסיכולוגיה12/08/101844 צפיות
הסדרה "בטיפול" הפכה במובנים רבים לציון דרך בדברי ימיה של הטלוויזיה הישראלית ואפשר שאף יותר מכך. אם יש הצדקה כל שהיא לדיון אקדמי, כבד ראש, באתיקה המקצועית של ראובן דגן הרי זו ההבנה כי דמותו המשוחקת בכישרון כה רב, הפכה זה מכבר לאייקון רב השפעה בשיח המקומי; לרישום בר-קיימא באגו-אידיאל המקצועי שלנו כאנשי טיפול.

מאת: פסיכולוגיה עבריתהתמודדות עם מצבי לחץ01/08/102313 צפיות
המאמר מתאר קבוצה טיפולית לבני נוער שחוו אובדן. המודל ההתערבותי מבוסס על גישות מילוליות וגישות הבעתיות, ביניהן הפסיכודרמה של לוי מורנו. הכלים הפסיכודרמתיים המרכזיים לעיבוד האבל המיושמים בקבוצה הם "המפגש האחרון", "העניינים הבלתי פתורים" ו"הכיסא הריק". הוויניאטות הטיפוליות שעלו בקבוצה מתוארות תוך פרישת התהליך הפנימי של המפגש הפסיכודרמתי ושלבי הקבוצה על פי בק.

מאת: פסיכולוגיה עבריתטלוויזיה29/07/104824 צפיות
בין ינואר לאפריל 2008, במקביל לשידורי העונה השנייה של הסדרה, פורסמו באתר "פסיכולוגיה עברית" כתבות שבועיות שסיפקו התבוננות מזווית פסיכולוגית מקצועית על המתרחש בסדרה

מאת: פסיכולוגיה עבריתהפרעות קשב וריכוז28/07/101654 צפיות
המאמר כולל התיחסות לאופן העברת האבחון, התחומים הנבדקים, והמלצות לדרכי עבודה בהמשך. המאמר מתייחס הן לצד הדיאנוסטי והן לתהליך הרגשי.

מאת: פסיכולוגיה עבריתחוק ומשפט - כללי26/07/101627 צפיות
הכנסת בישיבתה מיום 21.7.2010 אישרה את הצעת החוק של ח"כ משה מוץ מטלון, שהיא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) (טיפול בידי פסיכולוג מומחה).

מאת: פסיכולוגיה עבריתלימודי תעודה ומקצוע25/07/101700 צפיות
גישת הקומי פותחה במקור על ידי רון קורץ בשלהי שנות ה-70' ושואבת ממקרות ידע נרחבים החל מבודהיזם והדאויזם, דרך גישות פסיכולוגיות ממוקדות גוף, וכלה בפיזיקה ותורת המערכות המורכבות.

מאת: פסיכולוגיה עבריתפסיכולוגיה24/07/106592 צפיות
על האתגרים הייחודיים בטיפול פסיכולוגי למבוגרים הסובלים מהפרעות קשב. המאמר מציע שילוב בין גישות שונות בפסיכותרפיה: טיפול דינאמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, וטיפול גוף-נפש.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162111 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161634 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152491 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152046 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151817 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151932 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152112 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica