חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על אובדן וגעגוע - קבוצה טיפולית למתבגרים


מאמר מאת ציפי פאוסט

סדנה זו התקיימה במסגרת "מענה", מרכז ייעוץ לנוער של החטיבה לקידום נוערבעיריית ירושלים, ונמשכה ארבעה-עשר מפגשים. בין הפונים לתחנה לקבלת טיפולפרטני, פונים בני נוער שחוו אובדנים. בעקבות בקשה של אחת המטופלות, ומתוךהנחה מקצועית שקבוצה היא המדיום המתאים לטיפול בנושא זה, הוחלט להקים קבוצהלעיבוד אובדן ושכול שתיקרא "על אובדן וגעגוע".
אל הקבוצהטיפולית הופנו תשעה בני נוער בני 15 עד 18 ומתוכם נשארו בה שישה: חמשנערות ונער אחד, שהיו בשלבים שונים של עיבוד האבל, הן מבחינת משך הזמן שעברמאז האובדן והן מבחינת רמת העיבוד שלו.
ארבעה משתתפים מתוך הקבוצה איבדו את הוריהם בנסיבות שונות:

יולי (16) אביה נפטר לפני ארבע שנים מהתקף לב, שאירע לאחר תקופה ממושכת שלבעיות משפחתיות וכלכליות.
אלה (16):אביה נפטר מסרטן באופן פתאומי לפני כשנתיים. מאז היא לא שוחחהעליו עם איש.
גלי (17): בת יחידה להורים גרושים, סעדה את אמה בשנים האחרונות, עד שזונפטרה לפני שנה וחצי ממחלת הסרטן, שנמשכה כעשר שנים.
גד (17): נמצא במחיצת אביו בן ה- 80 כשזה איבד את הכרתו. גד הנשים אותוומשנכשל במאמציו, הזמין אמבולנס אשר קבע כי אביו לקה בהתקף לב. האב נפטרכעבור שלושה ימים. גד הגיע לקבוצה כחצי שנה לאחר מות אביו. גד עצמו נקרא עלשם אח שנפטר בגיל שנה, שנים רבות לפני שגד נולד.

שתי המשתתפות האחרות איבדו אנשים קרובים, האחת את אחיה והשנייה את שכנתה,שהיתה יקרה לה כבת משפחה.
רמה (15): אחיה החייל נהרג בתאונת דרכים במסגרת שירותו הצבאי, שלושה חודשיםלפני פתיחת הקבוצה.
רקפת (16): שכנתה בת ה3- נפטרה מסרטן חודשיים לפני פתיחת הקבוצה. גם הסביםשלה נפטרו בשנה שחלפה.
רוב בני הנוער שהשתתפו במפגשים לא מצאו מסגרת שבה יוכלו לדבר על אשר אירעלהם, בשל החשש שיסבו צער נוסף לסובבים אותם האבלים אף הם, מפחד שהשומעיםירחמו עליהם וגם מתוך רצון להימנע מהתמודדות עם הכאב. לכולם סיפקה הקבוצהאת המקום היחיד שבו יכלו להתייחד עם האדם שאבד.

מילות מפתח: טיפולקבוצתי, קבוצותטיפוליות, פסיכודרמה

המאמר המלא:
פאוסט, ציפי (2005). על אובדן וגעגוע - קבוצהטיפולית למתבגרים. [גרסה אלקטרונית]. אתר פסיכולוגיה עברית:http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=401

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

פסיכולוגיה עברית הוקמה ב 2002 בראיה קהילתית כאתר הבית לפסיכולוגים ולאנשי מקצועות בריאות הנפש. חברי הקהילה נפגשים לשיתוף בדילמות מקצועיות בפסיכולוגיה באמצעות פורומים. וחולקים מידע מקצועי בנושאי טיפול פסיכולוגי, חינוך, עבודה סוציאלית ועוד לצרכי העשרה והתפתחות מקצועית. פסיכולוגיה עברית משמשת במה פתוחה למאמרים בפסיכולוגיה של האדם במובן הרחב.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פסיכולוגיה עברית

מאת: פסיכולוגיה עבריתפסיכולוגיה12/08/101841 צפיות
הסדרה "בטיפול" הפכה במובנים רבים לציון דרך בדברי ימיה של הטלוויזיה הישראלית ואפשר שאף יותר מכך. אם יש הצדקה כל שהיא לדיון אקדמי, כבד ראש, באתיקה המקצועית של ראובן דגן הרי זו ההבנה כי דמותו המשוחקת בכישרון כה רב, הפכה זה מכבר לאייקון רב השפעה בשיח המקומי; לרישום בר-קיימא באגו-אידיאל המקצועי שלנו כאנשי טיפול.

מאת: פסיכולוגיה עבריתהפרעות קשב וריכוז31/07/102013 צפיות
האבחנה ההשלכות של האבחנה, תהליך האבחון והתחלה של התערבות מערכתית. מאת נופר ישי-קרין ועדי פרי, תחנת העמקים.

מאת: פסיכולוגיה עבריתטלוויזיה29/07/104791 צפיות
בין ינואר לאפריל 2008, במקביל לשידורי העונה השנייה של הסדרה, פורסמו באתר "פסיכולוגיה עברית" כתבות שבועיות שסיפקו התבוננות מזווית פסיכולוגית מקצועית על המתרחש בסדרה

מאת: פסיכולוגיה עבריתהפרעות קשב וריכוז28/07/101651 צפיות
המאמר כולל התיחסות לאופן העברת האבחון, התחומים הנבדקים, והמלצות לדרכי עבודה בהמשך. המאמר מתייחס הן לצד הדיאנוסטי והן לתהליך הרגשי.

מאת: פסיכולוגיה עבריתחוק ומשפט - כללי26/07/101625 צפיות
הכנסת בישיבתה מיום 21.7.2010 אישרה את הצעת החוק של ח"כ משה מוץ מטלון, שהיא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) (טיפול בידי פסיכולוג מומחה).

מאת: פסיכולוגיה עבריתלימודי תעודה ומקצוע25/07/101697 צפיות
גישת הקומי פותחה במקור על ידי רון קורץ בשלהי שנות ה-70' ושואבת ממקרות ידע נרחבים החל מבודהיזם והדאויזם, דרך גישות פסיכולוגיות ממוקדות גוף, וכלה בפיזיקה ותורת המערכות המורכבות.

מאת: פסיכולוגיה עבריתפסיכולוגיה24/07/106563 צפיות
על האתגרים הייחודיים בטיפול פסיכולוגי למבוגרים הסובלים מהפרעות קשב. המאמר מציע שילוב בין גישות שונות בפסיכותרפיה: טיפול דינאמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, וטיפול גוף-נפש.

מאמרים נוספים בנושא התמודדות עם מצבי לחץ

מאת: בנימין קלינגרהתמודדות עם מצבי לחץ05/04/205546 צפיות
הסבר ותיאור כללי של מחלקת רישוי בניה בעיר הרצליה הנמצאת כיון במאמצי פיתוח רבים, אמונה מחלקת רישוי בניה על הפקת היתרי הבניה השונים שבאמצעותם ניתן יהיה לבנות ולפתח את העיר. תהליך הפקת היתר מלווה בבדיקות המשלבות בדיקות סטטוטוריות, זאת יחד עם בדיקת טיב התכנון המוצע המתבצע באמצעות בדיקת התאמה להנחיות המרחביות. בנוסף, נציגי מחלקת רישוי מסייעים במתן מידע וליווי המתכננים משלבי התייעצות ראשוניים ועד לשלב הפקת ההיתר.

פיטורים ממקום עבודה, פרידה מרצון, לא רוצה אותי, גירושין מרצון, פרידה מבחירה, התמודדות עם דחייה, אימון עסקי, מורה רוחני: עכשיו נניח ששני אנשים נפרדו נניח עכשיו והבן אדם, בא נדבר על נושא של פרידות יש פה כמה היבטים, היבט ראשון מה בן אדם מעדיף יותר שייפרדו ממנו או שהוא ייפרד מה הוא מעדיף יותר, מה בן אדם מעדיף שיגידו לו "לא רוצים אותך" או שהוא יגיד שהוא לא רוצה מה בן אדם מעדיף יותר? ש: שהוא יגיד שהוא לא רוצה. אליעד: שהוא יגיד שהוא לא רוצה למה? ש: כי אז זה הרצון שלו כאילו ואז הרצון ...

מפחד להיפגע, לאהוב שוב, פחד מבגידה, פחד מאינטימיות, מפחד להיפגע, לא רוצה להיפגע, טיפול נפשי, ייעוץ אישי: עכשיו השאלה היא כזאת אוקי איך בן אדם שניסה משהו ונכשל איך הוא בעצם יכול לקבל את הבטחון לנסות עוד פעם, עכשיו מה שאמרתי זה לבוש של כמה ווריאציות שונות זה יכול להיות בן אדם שניסה משהו ונכשל וזה יכול להיות נגיד בן אדם נגיד שבגדו בו באמון והוא צריך לתת אמון מחדש או נגיד שבן אדם היה במערכת יחסים ואז הוא נפרד נגיד והוא איבד אמון באהבה והוא רוצה להתאהב מחדש זאת בעצם השאלה איך זה אפשרי ...

טיפול בדמיון מודרך, התעללות בבעלי חיים, איך למחוק זיכרון, ניתוק רגשי, איך לטפל בטראומה, צמחונות, קואצינג, הדרכה: את שומעת אותי לפי איך שאת שותקת נראה לי שאת סובלת מאיזו טראומה, יכול להיות? אני לא יודע ממשהו, באותה מחשבה איך שהתחלת לדבר הבנתי שאת כנראה לא סובלת מאיזו טראומה חשבתי שאת שותקת בגלל טראומה, לא יכול להיות? ש: שלשתוק זה בהכרח בגלל טראומה? אליעד: מה הטראומה גורמת לבן אדם? לשתוק סתם אני צוחק איתך אוקי. עכשיו בכל מקרה הנושא הוא טראומות זה הנושא, עכשיו השאלה היא כזאת למרות ...

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/153025 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/152500 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: אלעד רימוהתמודדות עם מצבי לחץ11/06/152758 צפיות
חרדה היא מצב הגורם לנו לחוסר נוכות, חשש או מצוקה בסיטואציות שונות בחיים ללא טריגר מגורם אובייקטיבי או סכנה ממשית. הבנת הבעיה וטיפול נכון עשויים לסייע לחזור לשיגרת חיים תקינה ולתפקוד מלא בחיים החברתיים והמקצועיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica