חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גבולות החמלה, או מורת הדהרמה הראשונה שלי. שיחת דהרמה עם פרופ' יעקב רז

מורה הדהרמה הראשון שלי היה קיודו רושי – מורה זן יפני עליז, מוזר, וחכם מאוד ששהה יותר מעשר שנים בישראל והקים מרכז מדיטציה קטן על הר הזיתים החל בשנת 1968. אחרי כן שהה כעשר שנים בניו יורק, ולבסוף היה לאב המנזר של אחד המנזרים החשובים ביותר של הזן ביפן. שם, במולדתו, מת.

את קיודו רושי פגשתי לראשונה בדירה בשדרות רוטשילד פינת שיינקין, אצל אישה בשם היינקה פיאטלי.

היינקה פיאטלי חייתה מספר שנים לפני כן ביפן, לימדה מוסיקה ולמדה מוסיקה יפנית. שם הכירה את קיודו רושי.


פידיה פיאטלי

היינקה פיאטלי החלה ללמוד בודהיזם שנים רבות לפני כן, זמן מה אחרי שבעלה, פידיה יעקב פיאטלי,  נרצח על ידי טומי בליץ, כשזה ניסה לשדוד את הקופה בקולנוע "צפון" בתל אביב, ברח משם וירה כל עבר. יעקב פיאטלי היה שם ונפצע. יומיים אחרי כן מת.

טומי בליץ: הילד טומי נרדף באנטוורפן של ילדותו בשל יהדותו. אביו מת במחנה מעצר של הגרמנים אחרי כיבוש בלגיה. אימו, הלנה, הסתירה את יהדותה ושלחה את טומי למנזר כדי להצילו.

הילד, לפי דבריו, למד לשנוא אנשים, והתגעגע לאימו ללא הרף.

אימו רצתה לשרוד, והתחברה לחיילי הוורמאכט. לאחד מהם הרתה וילדה בן. את שני ילדיה שלחה לפנימיה של אגודת ישראל באמסטרדם, ואחרי כן הוברחו לישראל. הלנה נידונה למאסר על שיתוף פעולה עם הנאצים. היא לא שמרה על קשר עם ילדיה.

טומי המשיך להתגעגע.

טומי בישראל היה ילד פנימיות. בגיל 16 נאלץ להתחיל לעבוד לפרנסתו. הוא הסתבך בפריצות, והיה לאדם מטיל אימה.

ב21 באוגוסט 1957 ניסה לשדוד את קופת קולנוע "צפון" ובדרך המילוט שלו הרג את יעקב פיאטלי. פסיכולוג בית הסוהר אבחן שהוא מלא זעם. פעם נמלט מבית הסוהר ואף הצליח לחצות את הגבול לסוריה.

אוטו אוברהוף: אביה של היינקה פיאטלי. תיאולוג קתולי שעבד ברומא. בתו, היינקה, היתה כנרת מחוננת. ב שנות השלושים, בקונצרט ברומא פגשה את פידיה יעקב פיאטלי, מהנדס אוירונאוטיקה, שעבד בתעשיית המטוסים באיטליה הפאשיסטית. כשחוקקו חוקי הגזע, פוטר פידיה יעקב מעבודתו בשל יהדותו ונאסר. אוטו אוברהוף התערב בשגרירות הנאצית ברומא והציל את יעקב פיאטלי ממחנות המוות.

היינקה אוברהוף פיאטלי: כנרת מחוננת מילדותה. בת יחידה לאוטו. אהבה מוסיקה יותר מכל. שכנעה את בעלה לעלות לישראל. הם עלו לישראל בשנת 1945, בשנה בה ילדה הלנה, אימו של טומי בליץ, את ילדה השני, לחייל הוורמאכט. היינקה אהבה מאוד את ישראל, אך מעולם לא השתלבה בה. כך אמרה לי אינספור פעמים, לא משתלבת ואוהבת. זרה ואוהבת. בישראל לימדה כינור, מוסיקה. אותי לימדה מוסיקה יפנית. פידיה יעקה פיאטלי היה ממקימי התעשייה האווירית בארץ. ב 1957 הוא מת מכדורי האקדח של טומי בליץ. בביתה פגשתי את מורה הזן הראשון שלי, קיודו רושי, בשנת 1968. היא נעשתה למורה שלי, לצידו של קיודו רושי. היא לימדה אותי דברים שונים על תרבות יפן, בעיקר מוסיקה, ספרות, שפה, אבל בעיקר לימדה אותי משהו אחר. היו לה כעשרים חתולים בביתה, לצד פסנתר כנף, כינורות, וכלי נגינה יפנים ואחרים. בעיקר היא לימדה אותי משהו אחר. היינו נפגשים פעמיים בשבוע. השיעור נקבע לשעה אחת. אבל נמשך כשלוש שעות. ושם למדתי את המשהו האחר, שאינני יכול לומר במלים מהו.

אחרי מות בעלה החלה להתעניין בבודהיזם. שלוש שנים אחרי המאסר כתב לה בליץ מכתב חרטה על מעשיו. היא החלה לבקר אותו בבית הסוהר. היא שמעה אותו מנגן בגיטרה. היא החלה ללמד אותו מוסיקה. הוא אף ניצח על תזמורת בית הסוהר. בזכות התערבותה זכה חנינה אחרי 15 שנות מאסר. לימים, כשהשתחרר, התפרנס מהוראת מוסיקה. מאוחר יותר הואשם בביצוע מעשים מגונים בתלמידותיו, ונאסר שוב.

היינקה פיאטלי נסעה ליפן, למדה סנסקריט ויפנית, למדה מוסיקה יפנית, לימדה מוסיקה מערבית, ובעיקר למדה זן בודהיזם. היתה, אולי אחת המתרגלות הראשונות בארץ של מדיטצית זן. בביתה התארח קיודו רושי בראשית ימיו בישראל.

במשך כמה שנים הייתי מבקר בביתה, לימים ברחוב פינסקר. הייתי כבן לה.

אינני יודע באמת מי היה המורה הראשון שלי – קיודו רושי או היינקה פיאטלי. או אולי מישהו אחר?

כמעט אף פעם לא דיברה על פרשת טומי בליץ. היא דיברה על שבועת הבודהיסאטווה – השבועה לעזור לכל הברואים – לא על בעלה ולא על בליץ.

רק פעם אחת אמרה משפט אחד בלבד:

זו היתה עבודת הריקות [שוניאטא היא אמרה בסנסקריט, ואחר כך, קו ביפנית]. האיש רצח אבל לא היה רוצח. אני כאבתי אבל לא הייתי קורבן. לא היה בי רצון לנקום. או כעס. הייתי צריכה לעזור לו.

זאת היתה שיחת הדהרמה הקצרה של האישה היינקה פיאטלי, הבודהיסטית, בת התיאולוג הקתולי הגרמני, אלמנת המהנדס היהודי-איטלקי, תלמידת מורה הזן היפני.

ביום השנה העשרים לרצח בעלה, התאבדה היינקה פיאטלי באגם בגרמניה.

מאיפה מתחיל הסיפור הזה?

בבלגיה? במינכן? בהמבורג? באיטליה? ביפן? בירושליים? בהודו?

איפה מתחילה שרשרת הכאב? מתי תיגמר?

איפה מתחיל סיפור החמלה? לאן הוא נמשך?

 

פרופסור יעקב רז הוא אחד ממורי  בית ספר פסיכודהרמה - בית ספר לאימון ברוח הבודהיזם

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פסיכו דהרמה

מאת: פסיכו דהרמה רוחניות - כללי26/08/101123 צפיות
שיחת דהרמה מס' 5: מה כל כך כאן ועכשיו ב'כאן ועכשיו'? מה כל כך being ב being? שיחת דהרמה, מאת יעקב רז.

מאת: פסיכו דהרמה רוחניות - כללי13/08/101263 צפיות
החיים מזמנים לנו אין-ספור מצבים שכרוכים בהם כאב וסבל. החל ממצבים של שינוי, חוסר וודאות, מחלות ואבדנים, דרך מצבים של שיברונות לב, מתח, ושחיקה יומיומית, ועד לפחד מאי מימוש של הזדמנויות וסיכויים. תורת הנפש הבודהיסטית מבחינה בין הכאבים הבלתי נמנעים שנקרים בדרכנו, לבין הסבל, אשר נובע מהאופן שבו התודעה שלנו מתייחסת אל אותם כאבים.

מאת: פסיכו דהרמה רוחניות - כללי06/08/101657 צפיות
תשומת לב זוהי המודעות לכך שתשומת הלב עצמה, כמו החיים בכלל, היא סדרה של רגעי תודעה, אחד אחרי השני. אחד אחרי השני. אלו הן פיסות ככות, אירועים כפי שהם, לא יפים ולא מכוערים. על ידי שכינה בהווה, אני חופשי. חופשי מן המצוקה שבאה כתוצאה מן ההיאחזות בתחושות.

מאת: פסיכו דהרמה רוחניות - כללי06/08/101429 צפיות
מכלול הכוחות, הדוחפים את התלמיד בקהילה לוותר על שיקול דעתו, להתמסר ללא ערעור לסמכות השרירותית ולהיות עיוור לשימוש בכוח שמאחורי החזות האוהבת והפתוחה, הוא עצום. הפסיכולוג נחי אלון מתאר את התהליך המניפולטיבי שעוברים היחידים הנופלים ברשתם של מנהיגי כתות

מאת: פסיכו דהרמה רוחניות - כללי30/07/101285 צפיות
רחוב אחד, מקומות שונים. מאמר של פרופ' יעקב רז חלק מצוות ההוראה של בית ספר פסיכודהרמה

מאת: פסיכו דהרמה רוחניות - כללי30/07/101074 צפיות
הקפיטליזם המודע לעצמו: הרוחניות כובשת את עולם העסקים. ד"ר אורה סתר הכתבה פורסמה לראשונה בnrg מעריב .

מאמרים נוספים בנושא רוחניות - כללי

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי12/11/191187 צפיות
בעת שהספינה היקרה בעולם טבעה בים, לא היה בכוחו של שום כסף שבעולם להציל חיי אדם. עשירים לא קבלו יחס מועדף. עשירים ועניים פלסו דרכם יחד, ונדחפו יחד לסירות ההצלה ללא הבחנה.

מאת: בתיה כץרוחניות - כללי29/04/19103075 צפיות
כתיבת ספר תורה הינה מצווה נעלה וחשובה עד מאד, מצווה זו הינה מצוות עשה מהתורה, האחרונה במניין תרי''ג המצוות. מי שזוכה לקיים את המצווה הזו, מעלה עליו הכתוב כאילו קיבל את התורה בהר סיני.

מאת: עופר שלורוחניות - כללי02/10/182139 צפיות
ספרי חומש

מאת: רוני הכהןרוחניות - כללי01/07/181836 צפיות
כולם מחפשים אחר הכוונה, והדת היא כבר לא הכלי היחיד אשר זמין על מנת להגיע אל איזון הנפש מלבד רפואה.

מאת: SEOMANרוחניות - כללי22/01/181414 צפיות
אם תמיד רציתם לדעת איך לאזן את הגוף בקלות ולהתחיל להכניס יותר שפע אל חייכם, הרי כי עכשיו גם אתם תוכלו לעשות זאת בעצמכם. כל שעליכם לעשות זה לאמץ לכם את אחת מהשיטות עתיקות היומין אשר הגיעו אלינו היישר מן המזרח. על מנת שאנרגיית הצ'י תוכלו לזרום בחייכם, תוכלו להתחיל ולהתאמן בטאי צ'י, צ'י קונג, סו ג'וק ,מדיטציות, רייקי, הילינג, יוגה ושיטות נוספות. היום נדבר על הדרכים האפקטיביות ביותר לריפוי הגוף והנפש אשר יתחילו לגרום לכם להרגיש שינוי משמעותי בחייכם ולאורך זמן.

מאת: דוד דרומררוחניות - כללי14/08/162313 צפיות
הכותל המערבי (בקיצור: הכותל) הוא אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית זה כאלפיים שנה, משלהי תקופת בית שני ועד ימינו. במסורת היהודית מיוחסת לכותל המערבי קדושה יתרה,

איך לקבל אנרגיה למכור, איך למכור עם חשק, איך להרגיש טוב למכור, למה עבודה במכירות שוחקת, איך לאהוב למכור, איך ליהנות לעבוד במכירות, תמיכה נפשית, מאמן אישי מומלץ: וכאן תתבאר עוד נקודת מבט, לאיך וכיצד איש המכירות אמור לקבל אנרגיה למכור את המוצר שלו ללקוחות. והדרך לכך היא, על ידי זה שאיש המכירות ישאל את עצמו, האם הייתי מוכר את המוצר הזה לאנשים, גם אם לא היית מרוויח מכך כסף?! ז"א שעל איש המכירות לדמיין לעצמו מצב, שבו הוא כאיש מכירות לא צריך כסף, משום שיש לו מספיק כסף, אבל מצד שני ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica