חפש מאמרים:
שלום אורח
09.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

Don't let me be misunderstood

איך מתגברים על הקושי שנוצר כשעוברים מקשר פנים-אל-פנים על בסיס יומיומי למערכת יחסים וירטואלית, כיצד מונעים קצרים ומגשרים על פני אי הבנות.

שלום,

אני מנהל פרויקט בצוות וירטואלי רב לאומי. רב הקשר עם העובדים בפרויקט נעשה באמצעות תקשורת מרחוק - הערוץ המרכזי הוא הדואר האלקטרוני ולעיתים מתקשרים גם באמצעות טלפונים, לעיתים נדירות באמצעות וידאו קונפרנס. שמתי לב כי בזמן האחרון אני מתרגז הרבה מקצרים בתקשורת - אי הבנות, ואני לא תמיד יודע מה לעשות עם זה, כיצד להגיב ואיך לשפר את המצב. אני מוצא קושי רב ביצירת קשר אישי ובניית מערכת יחסים עם העובדים. דברים כאלו מאוד ברורים עם עובדים שאני בקשר פנים-אל-פנים יום יומי, אך לא במערכת היחסים הוירטואלית. זה גוזל ממני הרבה אנרגיות ומשאיר אותי מתוסכל, וכנראה גם את הצוות. אשמח לשמוע כיצד ניתן להקל על כך.

אלכס, מנהל פרויקט, חברת היי-טק בינלאומית


אלכס שלום,

אתה מציף קושי שמאפיין מנהלים רבים שעובדים באמצעות ניהול מרחוק ועוד יותר מאפיין מנהלים מרחוק העובדים בסביבה רב לאומית. הקידמה הטכנולוגית מביאה עימה יתרונות רבים לעולם העבודה - מהירות, גמישות, בינלאומיות. במקביל, היא דורשת מאיתנו להשתנות להתאים עצמנו לסגנון החדש למדיום החדש. כפי שאמר מרשל מקלוהן - "המדיום הוא המסר". על-כן יש לבחון את סגנון התקשורת ואת סגנון הניהול שלנו ולהתאימו לשיטת העבודה החדשה, דהיינו למדיום (ערוץ התקשורת) בו אנו משתמשים.

הכלי השתנה, יש לבחון את המשמעויות הנגזרות מכך. למשל, אנו יודעים כי סגנון ניהולי אפקטיבי משלב בין סגנון ניהולי ממוקד משימה (שם דגש על ההיבטים המשימתיים של תהליך העבודה - תכנון, חלוקת עבודה, משימות, הדרכה, מעקב, בקרה) לבין סגנון ניהולי ממוקד יחסים (שם דגש על ההיבטים הבין אישיים של תהליך העבודה – הקשבה, שיתוף, התייחסות..). בחינה של תקשורת המיילים מעלה כי מדיום זה מחזק משמעותית את מימד המיקוד במשימה, בעוד מימד המיקוד ביחסים בהכרח מצטמצם. אחוז גבוה של המיילים מאוד קצר, ענייני, משימתי. עובדה זו משפיעה על סגנון הניהול הנתפס, על ההנעה של העובדים ועל התפוקות. עולה אפוא השאלה כיצד ניתן למצוא איזון נכון בין המיקוד במשימה וביחסים, סגנון ניהולי רצוי , על אף המדיום?

נבחן תחילה את ההשפעה של הניהול מרחוק על התקשורת בכלל, על התקשורת הניהולית, ולאחר מכן על ניהול קונפליקטים.

מאפייני מפגש Face to Face מבוססים על משאבים וטכניקות אישיות של הצגה עצמית, מכירה עצמית ושכנוע. כדברי הסוציולוג הנודע, ארווין גופמן, המנהל מכין עצמו "מאחורי הקלעים" לקראת ההופעה "על הבמה". תהליך האינטראקציה מורכב מחלק ה"ניתן בכוונה תחילה" – מתוכנן, וחלק שהוא GIVEN OFF, מושפע מהתהליך הבין אישי, והוא לעיתים אף חשוב יותר מהחלק המתוכנן. הקשר F2F הנו דינאמי, משתף ונתמך בזולת על מנת לקדם את האינטראקציה. לתקשורת הרגילה עומק ועושר רב. לעומת זאת בתקשורת האלקטרונית משתנים המשאבים, אין מידע לא כתוב - ריח, מראה, הבעות פנים... הרגשות המלווים את התקשורת האלקטרונית (EC) שונים - למשל, המבוכה שמאפיינת תקשורת F2F מצטמצמת מאוד ברשת, וקל יותר ליצור אינטראקציות חברתיות. לעומת זאת, שביעות רצון או הערכה, אם לא תורגמו למילים ישירות לא ישודרו לזולת.

נשווה בין ערוצי התקשורת הניהולית:

תקשורת פנים אל פנים F2F

תקשורת אלקטרונית EC

כאן ועכשיו

מעבר למקום והזמן

מספר משתתפים מוגבל

ניתן לבחור את מספר המשתתפים באינטראקציה

תגובה מיידית כחלק מהשיחה

יש תגובה אם כי לא מיידית

עמימות נמוכה

עמימות גבוהה

תקשורת א-מילולית מלווה את התקשורת המילולית

תקשורת מילולית "נקיה", מה שלא נכתב לא קיים

המידע נמצא בחדר (לפחות בשלב הראשון)

אין שליטה להיכן יגיע המידע

שליטה נמוכה במעבר מידע לא רצוי

צמצום מעבר של מידע לא רצוי

כתוצאה מהבדלים אלו ניתן לומר כי יש להתאים למציאות החדשה כמעט את כל מיומנויות ניהול האנשים, מה שמכונה מיומנויות "רכות". למשל על מנת לבצע את המשימות הניהוליות כמו:  מיון וקבלת עובדים, הכשרת עובדים עם קבלתם, ובאופן רציף, חניכת עובדים, הנעה, פיתוח צוות, העצמת כפיפים, העברת מידע  או מתן משוב, אנו נדרשים, לשינוי  והסתגלות של רוב המיומנויות הניהוליות שלנו, לדוגמא:

  • יצירת קשר אישי באמצעות EC
  • פיתוח מערך תמיכה בין אישי באמצעות EC
  • מתן משוב במייל/בטלפון
  • תיאומי ציפיות וירטואליים
  • קבלת החלטות משותפת
  • העברת מסרים קשים ברשת
  • ניהול זמן כפיפים
  • העברת מסרים הנוגעים להחלטות שיש צורך ל"הנחיתן" ממטה לסניף, למשל.
  • בקרה
  • קליטת עובדים, חניכה והדרכה
  • ניהול קונפליקטים עם עובדים/בין עובדים, גישור.

כתגובה להתלבטות המלווה אותך, נרחיב את הדיבור בנושא ניהול קונפליקטים וירטואלי. בניהול מרחוק, דעה שונה, חשיבה אחרת או אי-הבנה יכולים להפוך מהר מאוד לקונפליקט בין המנהל לעובד (כפי שאתה מתאר), שעלול לגלוש למקומות לא רצויים. הקונפליקט ברשת "נדלק" מהר יותר ובוער בלהבה חזקה יותר, שיותר קשה לכבותה. זהירות!

מהם הגורמים המשפיעים על הקונפליקטים בתקשורת אלקטרונית?

  • התקשורת האלקטרונית עניינית והקשר הבין-אישי מוגבל - עולה הרגישות למסרים שכן עוברים
  • אין קשר עין - חסרה שפת הגוף
  • אין קשר שמיעה - חסר הצליל, הסגנון, הטון.
  • הריק (ואקום) יוצר מקום רב יותר לפירוש עצמי - למחשבות והרגשות של קורא המסר, קיימת השפעה על תרגום המסר והבנתו
  • כמו באמנות, קריאת הטקסט מעידה על הקורא ולאו דווקא על הכותב, ציפיות, צרכים, פנטזיות משפיעים על ההבנה והפירוש של הכתוב
  • דעות קדומות ממלאות את הריק
  • נטייה לומר דברים שלא היו נאמרים ב-F2F
  • יתכנו הבדלי שפה ותרבות

טיפים לניהול אפקטיבי של קונפליקטים וירטואליים

קבע עם כפיפיך דרכים מוסכמות לטיפול בקונפליקטים. למשל: קבע מה עושים כשאחד הצדדים חש כעס; מה עושים כשמרגישים שעומד להיווצר קונפליקט וכדומה. במידה ומתעורר קונפליקט:

  • השהה תגובה - אין חובה לענות מיד
  • הנח כי אנשים מתכוונים לטוב, אלא אם כן יש להם היסטוריה של התנהגות אגרסיבית
  • בקש הבהרה למייל
  • ברר עם עצמך מהן מטרות התקשורת ומה אתה מעוניין להפיק ממנה
  • תרגם את הרגשתך למילים - הבע רגשות באופן מילולי וישיר (מה שלא נכתב לא נשמע)
  • השתמש בהצהרות "אני" לשיתוף ברגשות ובמחשבות (כשאתה פועל כך, אני מרגיש...)
  • בחר מילים בזהירות (במיוחד כשאתה עדיין נסער)
  • הקפד להתייחס לפעולות/לעובדות הקשורות בצד האחר ולא להיגרר לפרשנות על תכונותיו.
  • הכנס לנעלי האחר והערך את תגובתו, טרם שליחת המייל
  • התחל וסיים את המייל באמירה חיובית ואופטימית לגבי ההמשך
  • התייעץ על תוכן התגובה עם אדם נוסף שמכיר אותך
  • קרא את המייל פעם נוספת בטרם תשלח אותו
  • בחן את המכותבים ונסה להבין את ההשלכות של היותם מכותבים בטרם תשלח את המייל

בהצלחה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

פירמה פיתוח ארגונים -  מתמחה בתהליכי פיתוח ארגוני הכוללים:  פיתוח מיומנויות ניהול  ותהליכי Talent Management  , ייעוץ ארגוני, פיתוח צוותים ופיתוח מיומנויות אינטליגנציה רגשית.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יעל בודואן ודורית פרגמן

מאת: ד"ר יעל בודואן ודורית פרגמןייעוץ עסקי21/09/103944 צפיות
דווקא בתקופה הנוכחית המתאפיינת בקיצוצים, התייעלות וחיסכון, קיימת חשיבות רבה לבחון את הניהול בדרגי הביניים בארגון. אומנם, לדרג הבכיר בארגון קיימת השפעה מכרעת על הצלחתו העסקית של הארגון, אך יש לזכור כי דרגי הביניים הם שמתרגמים את האסטרטגיה לטקטיקה ולעשייה.

מאת: ד"ר יעל בודואן ודורית פרגמןייעוץ עסקי21/09/101023 צפיות
אין ספק שהשתתפות בקבוצת עמיתים תורמת רבות למשתתפי הקבוצה – הקבוצה מהווה מקום לקבלת תמיכה בקשיים ובעיות בעבודה. הקבוצה מהווה כלי למציאת פתרונות ויציאה מ"תקיעות".

מאת: ד"ר יעל בודואן ודורית פרגמןייעוץ עסקי21/09/101360 צפיות
חשוב שחזון וערכים לא יישארו "על הנייר", אלא יתורגמו לעשייה יומיומית. לשם כך יש להשקיע משאבים ותכנון, לשתף מנהלים ולקיים תקשורת תקינה, כי התקשורת היא ה"דם" שבגוף הארגון.

מאת: ד"ר יעל בודואן ודורית פרגמןייעוץ עסקי21/09/10945 צפיות
איך המנהל יוודא כי מיומנויות הנלמדות בתהליך הדרכה, ייושמו ויוטמעו במערך העבודה היומיומי? איך נוכל לדאוג למינוף מיומנויות שנלמדו בהדרכה על ידי חלק מהעובדים, לעובדים האחרים?

מאמרים נוספים בנושא ייעוץ עסקי

מאת: ישראל רף ייעוץ עסקי22/11/222277 צפיות
טו בשבט מתקרב ובא ! עציצים ממותגים למתנות חברים יקרים אשמח מאוד לעזרתכם להגשים לי חלום להשריש בתודעה של האנשים בכל התחומים את הרעיון לתת בטו בשבט חג האילנות מתנות עציצים ממותגים או מארזים בשילוב עציץ ממותג שלהם קשר הדוק לחג כמתנות לעובדים, ללקוחות וחברים גם בכנסים ואירועים עסקיים. נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי25/08/221493 צפיות
הכנסת אישרה לאחרונה שינויים בחוק המכר (דירות), בקריאה שנייה ושלישית. השינויים עתידים להשפיע רבות על יחסי מוכר-קונה, בכל הנוגע לעסקאות מכר של דירות קבלן ואלה נכנסו לתוקף החל מה-7 ביולי (ורק ביחס להסכמים שייחתמו לאחר מועד זה).

מאת: ישראל רף ייעוץ עסקי02/01/22906 צפיות
עוד מעט יחול חג האילנות. בעלי עסקים תנו ללקוחות, לעובדים ולקולגות העסקיים מתנה פופולרית ביותר שניתן להעניק בחג ט"ו בשבט. עציצים ממותגים ומארזי שי בשילוב עציץ ממותג מזכרת לשנים רבות נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי03/08/211221 צפיות
חריגות בניה והדרך להכשרתם- בנימין קלינגר יועץ מונציפאלי בכיר מרבית מחריגות בנייה הינן, למעשה, תוספות ושינויים לבניינים הנעשים ללא קבלת היתר בנייה מהרשות המקומית חלקם עם שינויים בקונסטרוקציה והגדלה מעבר לרווי הבניין ולפעמים גם מקווי המגרש ,או שימוש בניגוד להיתר שניתן לנכס. במקרים רבים חריגות הבנייה נעשות בידיעה, לעיתים תוך כדי בנייה או בזמן שנראה שהגיע להתאים את הנכס לדרישות הבעלים

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי22/04/21955 צפיות
עיכוב וביטול צו הריסה מנהלי חשוב לדעת כי צו הריסה מנהלי שהוצא למבנה מסוים איננו בגדר חוק פסוק. במקרים אלו יש לפעול במהירות רבה, ובתוך שלושה ימים לכל היותר, להגיש בקשת עיכוב צו הריסה מנהלי אשר יכולה להביא בסופו של יום גם לביטולו.

מאת: מיכה קורייעוץ עסקי15/02/211038 צפיות
כולם מכירים את האמרה "ידע הוא כח" וכל בעל עסק ניצב בפני שאלה מה נכון יותר לעשות למכור ידע או לחלק אותו בחינם.

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי30/12/201518 צפיות
לאחרונה, במספר מקרים, בתיקים פליליים הנוגעים לעבירות בניה, בתי המשפט (בית המשפט לעניינים מקומיים ובית המשפט המחוזי) קבעו סטנדרט מחמיר ביותר לקבלת ההגנה היחידה שהיתה לאדריכלים ולמהנדסים. בשורה של פסקי דין, נקבע על ידי בתי המשפט, שהאדריכל והמהנדס הינם "אחד מסוכניו החשובים של החוק לתכנון ובנייה" שאם הם יודעים על עבירת בנייה הם צריכים לדווח על כך לפיקוח העירוני וכי גם פיקוח עליון צריך להתבצע באופן הרבה יותר צמוד מאשר היה מקובל. בתי המשפט קבעו שביקור באתר הבנייה על בסיס "קריאה" או על בסיס של פעם ב –

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica