חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שיטת בוטייקו לטיפול באסתמה

מאת: מרגלית נועםאסטמה ואלרגיה27/09/20101403 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


שיטת בוטייקו, באמצעות תרגילי נשימה וללא תרופות, מוכרת בעיקר בשל הפתרון שהיא נותנת בנושא טיפול באסטמה. להפחית שימוש בתרופות ויחד עם זאת: להתגבר על התקף ללא משאף, לישון לילה שלם ללא התקף בשעות הקטנות, לעסוק בפעילות פיסית ללא משאף וללא קוצר נשימה, לצחוק חופשי, לדבר ארוכות, וולחזור לפעילויות ומקומות שמוכרים כמעוררי התקפים. מחקרים רפואיים שבדקו את שיטת בוטייקו והשפעתה על מחלת האסתמה מצביעים על יעילותה. ירידה בשימוש בתרופות (96 אחוז בתרופות מרחיבות סימפונות ו-49 אחוז בשימוש בתרופות טיפול מונע) נצפתה בתום 12 שבועות של לימוד השיטה, כפי שעולה במחקר מבוקר ורנדומאלי מ-1998 לבדיקת השפעת שיטת בוטייקו על חולי אסתמה, בבית החולים מאטר, בריסבן, אוסטרליה. מחקרים נוספים שנעשו בקבוצות מבוגרים מראים תוצאות דומות.

כללי
שיטת בוטייקו נקראת על שמו של הרופא והחוקר, פרופ' קונסטנטין בוטייקו. את פיתוחה החל בשנת 1952 ברוסיה הסובייטית. ב-1985, כ-30 שנה אחר כך, היא הוכרה ע"י משרד הבריאות שם. כל זאת בשל יעילותה ועמידתה במחקרים מחמירים בצד הורדת עלויות הטיפול. אל המערב הגיעה השיטה ב-1990. לאחר עשרים שנות פעילות ומספר מחקרים, גדלה תפוצתה. לדוגמה,בשנת 2008 האגודה הבריטית למחלות ריאה וחזה העניקה לשיטה דירוג B, המשקף את אמינות המחקרים. באותו מסמך אף אושרה השיטה כפתרון טיפולי להקלה על סימפטומים של אסתמה.

איך זה עובד?
שיטת בוטייקו מייחסת חשיבות עליונה לרמות תקינות של פחמן דו חמצני. אותו הגז הנתפס בדרך כלל כפסולת שיש לסלק, הוא גורם רב השפעה על התופעות המרכזיות במחלת האסתמה. היצרות הסמפונות בשל התכווצות השריר החלק העוטף אותן, תהליכים דלקתיים בדרכי הנשימה, וירידה באספקת חמצן לתאים המזוהה בתחושת "אין לי אוויר" – כולם מואצים ברמות נמוכות של גז זה, הנחשב כעודף. כמו כל מרכיב חשוב (למשל המוגלובין), גם לפחמן דו-חמצני יש טווח תקינות. רמות נמוכות מדי הן חסר המשפיע באופן שלילי על הבריאות.
רמות נמוכות של פחמן דו חמצני הן פועל יוצא של נשימה בנפחים גבוהים יחסית לפעילות נתונה. יותר אוויר פירושו פחות פחמן דו-חמצני. באוויר אותו אנחנו נושמים ריכוז הפחמן הדו-חמצני זניח, וכך ככל שאנו נושמים יותר אוויר, הוא בעצם  "נשטף החוצה". אם כך: בזמן התקף, להתאמץ לנשום יותר ולהשיג את האוויר האבוד – יפעל כנגד התוצאה הרצויה. לחילופין, להרגיע את הנשימה ולהסתפק בנשימה מופחתת נפח הוא צעד בכיוון הנכון.

מהו טווח הגילאים?
תהליך הריפוי באמצעות הנשימה מבוסס על עקרונות פיזיולוגיים, ולכן מתאים לכל גיל. אולם, אופי התהליך דורש תקשורת ושיתוף פעולה. לכן יישום השיטה באמצעות קורס מתאים לילדים מגיל 6, ולמבוגרים בכל גיל. גם מבוגרים מעל גיל 80 השתתפו בקורס, יישמו בהצלחה את התהליך והביאו לשיפור ניכר באיכות החיים במקביל להפחתת שימוש בתרופות.

מהי רמת הבטיחות?
יישום שיטת בוטייקו מאפשר שיפור ניכר בבריאות ובאיכות החיים, תוך הפחתה בשימוש בתרופות. ההטבה הכמעט מיידית היא ירידה בצורך להשתמש במרחיבי סמפונות, הנלקחים על פי הצורך.
יחד עם זאת, היא אינה תחליף לטיפול התרופתי המונע. ההדרכה הנשימתית מתווספת לטיפול הרפואי, משפרת את השליטה במחלה ואכן מביאה להפחתת המינון התרופתי. השינוי מתבצע בהשגחה רפואית, ורק לאחר שהושג השיפור ונעלמו הסמפטומים. מחקר שנערך באוניברסיטת קלגרי שבקנדה בדק את ההשפעה של הדרכה נשימתית, המתווספת לטיפול הרפואי הניתן לחולי אסתמה. על פיו השיטה, המבוססת על הדרכה נשימתית, משפרת את השליטה הכללית ב אסתמה ומביאה להפחתת המינון בשימוש במשאפי סטרואידים.

אחריות אישית ועצמאות
הפתרון אותו מציעה שיטת בוטייקו מאפשר לחולי אסטמה החלמה עצמית מבוקרת. לאחר שלומדים את מיומנות התרגול, זוהי עבודה עצמאית. ללא תלות בגורם חיצוני לטיפול, ללא צורך בטיפולים חוזרים. ארועי קוצר נשימה ניתנים לשליטה באמצעות נשימה: במאמץ, במקום עם עשן סיגריות, או בשעות הבוקר המוקדמות.
כל הידע הנדרש לכך נלמד בקורס בן ששה מפגשים: מיומנות תרגול השגרה, הנחיות של תרגילי הטיפול ברגעי קושי נשימתי, הסבר התיאוריה שבבסיס השיטה, והתווית המשך התהליך שאחרי סיום הקורס. חשוב לדעת שיישום שיטת בוטייקו דורש התמדה בשגרת תרגול למשך תקופה, השקעה המניבה תוצאות לבעיות בריאות רבות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מרגלית נועם, מדריכה מוסמכת שיטת בוטייקו, מנהלת מרכז "לנשום מחדש" לטיפול בקשיי נשימה, רעננה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מרגלית נועם

מאת: מרגלית נועםרפואה משלימה13/12/10905 צפיות
בין בעיות הבריאות הנוספות הניתנות לטיפול באמצעות תרגילי הנשימה היחודיים: אלרגיות, נזלת כרונית ואף סתום, נטיה להתקפי חרדה, והפרעות שינה: בעיקר נחירות והפסקות נשימה בשינה, וכמובן חזרה מנשימת פה לנשימת אף.

מאמרים נוספים בנושא אסטמה ואלרגיה

מאת: דוד כהןאסטמה ואלרגיה09/02/201534 צפיות
לא מעט אנשים, צעירים ומבוגרים, מוצאים את עצמם מתמודדים עם אסתמה ברמות שונות. הבאנו לכם כמה סיבות מה גורם להחמרת התופעה וכיצד אפשר לטפל בה

מאת: אליס פ.סטפןאסטמה ואלרגיה13/05/145956 צפיות
מהם הסוגים של פסוריאזיס? אם אי פעם יש לך עסק עם פסוריאזיס שאתה מכיר את ההרגשה של נאבק עם עור אדום, מגורה , מכוסה קשקשים . האם אתה יודע איזה סוג של פסוריאזיס יש לך ? היית אפילו מודע היו יותר מאשר רק סוג אחד ? יש , למעשה, שלושה סוגים עיקריים של פסוריאזיס ולמרותשהתסמינים הבסיסיים הם אותו הדבר, הם כולםקצת שונים.

מאת: Daniel.Bאסטמה ואלרגיה24/03/147860 צפיות
הטיפול הרפואי במחלות נשימה הוא בדרך כלל שימוש בתרופות המרחיבות את הסימפונות ומפחיתות את המאמץ הנדרש מהחולה על מנת להכניס אוויר לריאותיו. אבל, מעבר לטיפול התרופתי, יש הרבה דברים שניתן לעשות שאולי לא ירפאו את המחלה לחלוטין, אבל בהחלט יוכלו להקל על תסמיניה.

מאת: ולרי בריארטאסטמה ואלרגיה05/01/148649 צפיות
אנו עושים רבות בכדי לשמור על אויר נקי שאותו אנחנו נושמים אך אין לנו באמת שליטה על כך. אנחנו לא אחראים על החומרים הכימיקלים שנפלטים לאויר, ואנחנו לא יודעים אילו חומרים מזיקים אנחנו נושמים ועד כמה הם פוגעים בנו. מה שבטוח - יש לנו את השליטה ואת הכלים לשפר ולטהר את האויר בבית, במשרד וברכב.

מאת: ולרי בריארטאסטמה ואלרגיה18/12/138466 צפיות
בשנים האחרונות הביקוש והסקרנות למטהרי אוויר עלה, בעיקר מהסובלים מאסתמה. מטהרי אוויר ביתיים ואיכותיים מנקים ומטהרים את האוויר ממזיקים ואלרגנים שונים אשר משפיעים ומקשים על חולי האסתמה. מטהרי האוויר הללו הוכיחו את עצמם ככלי מאוד יעיל אשר עוזר ומשפר את חייהם של רבים מהסובלים מאסתמה ונותן להם הקלה ונוחות בפעילות היום יומית שלהם, בבית ובמשרד.

מאת: ולרי בריארטאסטמה ואלרגיה18/12/138566 צפיות
בשנים האחרונות הביקוש והסקרנות למטהרי אוויר עלה, בעיקר מהסובלים מאסתמה. מטהרי אוויר ביתיים ואיכותיים מנקים ומטהרים את האוויר ממזיקים ואלרגנים שונים אשר משפיעים ומקשים על חולי האסתמה. מטהרי האוויר הללו הוכיחו את עצמם ככלי מאוד יעיל אשר עוזר ומשפר את חייהם של רבים מהסובלים מאסתמה ונותן להם הקלה ונוחות בפעילות היום יומית שלהם, בבית ובמשרד.

מאת: סולומון יעקבאסטמה ואלרגיה27/11/139915 צפיות
מחלות דרכי הנשימה כגון; אסתמה, COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) ומחלות ריאה אחרות הן מחלות נפוצות ואין לה מרפא! זיהומים בדרכי הנשימה מגבירים את התמותה ממחלות אלה. הערכה היא כי 340 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים ממחלות אלו. עם זאת, חולים שנטלו SOLIAIR™ דיווחו על ירידה והפחתה בזיהומים עונתיים של דרכי הנשימה. הפחתת השכיחות של זיהומים בדרכי הנשימה מהווה פוטנציאל והישג רפואי אדיר!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica