חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שותפות במעשה בראשית

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע28/09/20101120 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

                                                             פרשת "בראשית"

                   מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ...וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד..." (בראשית א'/א',לא').

הקב"ה ברא עולם בששה ימים, אנו - בני האדם שנבראנו בצלם אלוקים, צריכים להמשיך דרכו כבורא ויוצר. עלינו להיות שותפים למעשה בראשית, ללמוד מבורא עולם בריאת האור מן החושך, כך עלינו להיטיב לחדש, לשנות, לשפר כדי ליצור עולם יותר טוב ואיכותי, ולחדש כל הזמן. ככל שאדם לומד ומחכים הוא מפתח את כוח היצירה והחדשנות שבו והם גוברים מעלה מעלה, כפי שנאמר במסכת חגיגה - אין בית מדרש ללא חידוש.

הקב"ה ברא עולם מגוון מעניין ומרתק המכיל דומם, צומח, חי ולבסוף ברא את ה "מְדַבֵּר" - האדם הניחן בכישורי דיבור. כל תחום מעולמו של הקב"ה נהנה מהתחום האחר: הצומח מהדומם - מהאדמה, החי מהצומח, ה"מדבר" - האדם - נהנה ומפיק תועלת מכל סוגי הבריאה. בהתנהגותו הטובה הוא מבריא ומקדם את העולם, בבניה, בתעשיה בגנטיקה, אך הוא יכול גם להרוס עולם, האדם הוא המושל בדומם, בצומח ובחי ועליו לדאוג לשיפורם המתמיד ולא להרוס אותם.

שואלים המפרשים: מדוע ברא הקב"ה את עולמו ב-6 ימים, וכי לא היה יכול לברוא עולמו - דומם חי צומח ומדבר - בשניות מעטות? אלא, מלמדת אותנו תורתנו שעלינו לנהוג כמו בורא עולם, לבצע משימותינו לאט - בחשיבה, בסדר, בהיגיון ובשלבים.

כל יום נברא משהו אחר, חובה עלינו בחיינו לתכנן כל יעד בעשייתנו ולבצעו בתהליך ממושך ומחושב לכל שלב - בהיגיון, שכל וחשיבה מעמיקה ויצירתית, כדי להיות בטוח בהצלחת התהליך ובכיבוש היעדים. עלינו לבדוק את איכותנו, להעריך את עמלנו, כפי שעשה הקב"ה - מדי יום ברא משהו אחר ובכל יום העריך עמידתו בבריאת עולם: "וירא כי טוב". כאשר מלאכת היום השני לא הסתיימה - לא ניתנה הערכה, לא נאמר "וירא כי טוב". מלאכת היום השני הושלמה ביום השלישי, על כן ביום השלישי נאמר פעמיים "כי טוב", פעם אחת עבור היום השני ופעם עבור המלאכה של היום השלישי.

כאשר מושלמת המלאכה, יש לתת הערכה לפרויקט כולו, למשימה בשלמותה. לכן, בסוף מעשה הבריאה, בבריאת האדם, לא מצאנו את הכתוב "וירא אלוקים כי טוב". ביום סיום בריאת העולם נתן הקב"ה הערכה שונה: "וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאֹד..." (בראשית א'/לא').

אומר הספורנו - בריאת העולם של הקב"ה הוא לעולם טוב, אך בריאת האדם שונה מכולם, האדם נברא כדמות מוסרית, לאדם ניתן חופש הבחירה, הצלחת בריאתו של הקב"ה את האדם תלויה אם האדם יבחר בטוב במצוין, בתורה, במצוות, בעשיית הטוב, היות ומשמעות בריאת העולם היא קיומו של האדם. אם האדם בהתנהגותו (שכאמור לו זכות הבחירה) ינוע לכיוונים החיוביים הערכיים הטובים – הרי תבוא קדושה וגאולה לעולמנו, אך בבחירת הרע - בגלל האדם - מגיע החורבן וההרס.

המלה "מאֹד" מורכבת מאותיות המלה "אדם". לומר לנו, שהכל תלוי בבחירה החופשית של האדם. כאשר בחירת האדם תהא בכוון המוסרי, הערכי והנכון - זאת תהיה השלמות שבבריאה והציון יהיה "טוב מאֹד".

ככל שהאדם יבחר בתהליכים מוסריים אנושיים ומועילים הרי התרומה להמשך בריאת העולם תהא שלימה, בבחינת "לתקן עולם במלכות שדי".

                                                   ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרומר

מאת: דוד דרומריהדות26/11/181626 צפיות
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(

מאת: דוד דרומריהדות12/11/181556 צפיות
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...

מאת: דוד דרומריהדות06/11/181585 צפיות
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!

מאת: דוד דרומריהדות04/11/181515 צפיות
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).

מאת: דוד דרומריהדות31/10/181383 צפיות
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)

מאת: דוד דרומריהדות29/10/181440 צפיות
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.

מאת: דוד דרומריהדות22/10/181250 צפיות
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181041 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181080 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181026 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181048 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181034 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181127 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica