חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לשם מה נחוץ לערוך צוואה ?

מאת: עו"ד רגב אלקייםדיני ירושה19/10/20101230 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

צוואה הינה מסמך בעל תוקף משפטי הקובע מה ייעשה ברכושו ובממונו של אדם לאחר מותו. באמצעות הצוואה רשאי המצווה להעניק את רכושו לאנשים ו/או לארגונים לפי בחירתו.

חוק הירושה מכיר בקיומן של ארבע דרכים לעריכת צוואה.

·צוואה בפני עדים - צוואה אשר נחתמת במעמד שני עדים אשר אינם נהנים ומוטבים במסגרת הצוואה, ואשר יאשרו בחתימתם על הצוואה, כי המצווה הצהיר בפניהם שזו צוואתו וכי חתם עליה מרצונו החופשי. רצוי, כי הצוואה תאושר ע"י עו"ד אשר יוודא את זהות המצווה והעדים.

·צוואה בכתב יד - צוואה הנערכת בכתב ידו של המצווה ונושאת תאריך בכתב ידו של המצווה ואת חתימת המצווה. צוואה זו אינה דורשת נוכחותם של עדים.

·צוואה בפני רשות - צוואה זו נערכת כאשר המצווה מתייצב בפני רשות שיפוטית מוסמכת ומצווה צוואתו. רשות זו יכולה להיות הרשם לענייני ירושה, נוטריון, רשם בית המשפט או שופט, ועל הרשות לרשום את הצוואה כלשונה לאחר שהקריאה אותה בקול רם קריאה שנייה. צוואה זו אינה צריכה להיות חתומה על מנת להיות ברת תוקף משפטי.

·צוואה בעל פה - כאשר המצווה כבר ניצב בפני המוות ושעותיו ו\או ימיו ספורים, רשאי הוא לצוות צוואה בעל פה באזני שני עדים, אשר רושמים את דבריו, חותמים על זיכרון הדברים ומגישים אותו לרשם לענייני ירושה. יצוין, כי צוואה מסוג זה בטלה תוך 30 יום משחלפו נסיבות ה"איום" על חיי המצווה, אם זה נשאר בחיים.

ניסוח צוואה מומלץ לכל אדם בוגר, ואינו שמור רק לאנשים הנמצאים על ערש דוויי. אמנם צעירים רבים אינם מנסחים צוואה מפני שהם חשים שהמוות 'רחוק' מהם, אך מאוד רצוי לכל אדם בגיר לשמור על מידה של ביטחון וודאות, שהרי לא ניתן לדעת לאן החיים יובילו אותנו.

ניסוח צוואה מעניק למצווה מידה רבה של שליטה בחייו גם לאחר לכתו, ולכן מדובר בצעד חשוב ביותר. ניסוח צוואה הינו מעשה מומלץ עבור כל אדם המעוניין כי ידאגו ליקיריו גם לאחר שהוא עצמו לא יוכל כבר לעשות זאת.

דרך הצוואה האדם מבטא את רצונו ודואג כי זה יקבל תוקף משפטי ומוסרי כאשר האדם עצמו כבר אינו שם בכדי לדאוג בכוחות עצמו להתנהלות התואמת את ראות עיניו והשקפת עולמו.

מה המצב המשפטי כאשר הנפטר לא הותיר צוואה?

על פי חוק הירושה, אדם שלא הותיר צוואה, ירושתו תתחלק בין אשתו מצד אחד (מחצית מעיזבון) לבין כל ילדיו, מצד השני (יתר הילדים, יחד, מחצית מהעיזבון בחלקים שווים).

במידה והנפטר לא הותיר אישה ו/או ילדים, ירושתו תתחלק בהתאם לקבוע בחוק בירושה (כללי הפרנטלות) שעיקרן, בתמצית, כדלקמן:

המעגל הראשון של היורשים - ילדיו של המוריש. היינו, נפטר אדם - ילדיו הם היורשים הטבעיים.

המעגל השני של היורשים – הוריו של המוריש וזאת במידה ואין למוריש ילדים או נכדים, או אחיו של המוריש אם אין למוריש הורים.

המעגל השלישי - הסבים והסבתות.

כאמור לעיל, במידה וקיים בן זוג, הרכוש יתחלק בין בן הזוג לבין היורש ע"פ הקרבה.

מדוע חשוב לכתוב צוואה ?

מי שאינו עורך צוואה, מסכים, הלכה למעשה, כי רכושו יתחלק בין היורשים בהתאם לקבוע בחוק.אם נרצה להיות בטוחים שרכושנו יתחלק בהתאם לרצוננו לאחר שנלך לעולמנו, עלינו לכתוב צוואה.

לדוגמא, אם אדם מעוניין להעניק את כל רכושו לבת זוגו, הוא מחויב לכתוב צוואה, שכן, אי כתיבת צוואה תחלק את רכושו בין רעייתו ובין ילדיו, ורעייתו תהא תלויה בחסדי ילדיו. במקרה זה, רעייתו לא תוכל למכור את ביתה בהיות ילדיה חלק מבעלי הזכויות בדירה והיא תצטרך את אישור ילדיה ואת אישור בית המשפט (במקרה וילדיה הנם קטינים).

כמו כן, על האדם לשאול עצמו האם הוא מעוניין להעניק לאחד מיקיריו יותר מהאחרים? האם אחד מילדיו זקוק לעזרה רבה יותר מיתר אחיו? האם יש מישהו מהילדים שטיפל בו יותר ולו הוא מעוניין לצוות יותר?תשובה חיובית לאחת מהשאלות הנ"ל (ודומיה) מחייבת עריכת צוואה.

חשיבות נוספת לכתיבת צוואה הנה באפשרות המצווה להתנות את קבלת הירושה בתנאים מסוימים כגון, קבלת בית בירושה אשר ניתן יהיה למכור אותו רק לאחר תקופה מסוימת.

ראוי לציין בעניין זה, כי לא ניתן יהיה לקבל כל תנאי בצוואתו של המוריש. כלומר, צוואה אשר תכלול בתוכה תנאים אשר כביכול נוגדים את תקנת הציבור, סיכוייה להיפסל גדולים.

כתיבת צוואה עשויה למנוע סכסוכים רבים בין היורשים לרבות נתק מוחלט בין בני המשפחה.

כתיבת צוואה עשויה למנוע תשלומי מס מיותרים.

באמצעות עריכת צוואה הנפטר יכול להוריש חפצי אומנות ו/או יודאיקה וכיו"ב לאחד מהילדים שהמצווה יודע שהוא ישמור עליהם ו/או על ערכם.

לסיכום, הצורך בצוואה הוא צורך בסיסי וחיוני לכל אדם. היעדר צוואה יכולה לגרום למצב של חלוקת רכושו של אדם שלא על פי רצונו, ולמעשה לחוסר צדק ועוול רב, מחד, ולבזבוז כספים ומשאבים מאידך.

נכתב ע"י עו"ד רגב אלקיים ממשרד עורכי דין: שרף, אלקיים ושות'.

מאמר זה הנו למידע כללי וראשוני בלבד, ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רגב אלקיים, עו"ד

שרף, אלקיים ושות' - משרד עורכי דין

רחוב תובל 11, רמת גן (בית לז-רום)

טל': 03-6122772  ; פקס': 03-6122773 ; נייד: 050-7577899

E-Mail:  regev@se-law.co.il  WEB: www.se-law.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד רגב אלקיים

מאת: עו"ד רגב אלקייםנדל"ן ומקרקעין16/05/111165 צפיות
זכרון דברים מהווה חוזה מחייב בין הצדדים, אשר נסיגה ממנו מהווה הפרת חוזה ומזכה את הצד הנפגע מההפרה, בפיצויים ו/או באכיפת החוזה. טרם החתימה על זכרון דברים רצוי לשקול היטב את השלכות צעדיכם.

מאת: עו"ד רגב אלקייםדיני ירושה02/05/111267 צפיות
צוואה פגומה אינה פסולה בהכרח, ולבית המשפט קיימת סמכות, במקרים מסוימים, להורות על קיום הצוואה אף אם נפל בה פגם צורני ו/או פגם בכשרות העדים וכיו"ב.

מאת: עו"ד רגב אלקייםנדל"ן ומקרקעין27/04/111243 צפיות
ביום 3.4.2011 נעשה צעד חשוב ומשמעותי בקידומה של יצירת אנרגיה מתחדשת ונקיה, עם חתימתו של שר הפנים, מר אלי ישי, על תקנות התכנון והבניה (עבודה מצומצמת), שמקלות באופן יחסי את אפשרות הצבת מתקנים סולאריים ללא צורך בקבלת היתרי בניה להצבתם.

מאת: עו"ד רגב אלקייםנדל"ן ומקרקעין27/04/111931 צפיות
תכנית מתאר ארצית - למתקנים פוטו וולטאיים (תמ"א 10/ד/10) חלה על כל שטח מדינת ישראל. מטרת התכנית היא, לקבוע הנחיות והוראות שיפשטו את ההליכים הדרושים להקמת מתקנים פוטו וולטאיים בשטחים שונים שמפורטים בסעיף 5 לתכנית, על מנת לעודד את השימוש בהם לניצול ארגיית השמש לייצור חשמל.

מאת: עו"ד רגב אלקייםנדל"ן ומקרקעין27/04/111219 צפיות
בעת האחרונה עולה קרנן של האנרגיות החלופיות ליצירת חשמל והפקת מים, ומידי יום אנו שומעים על טכנולוגיות חדשות שמפותחות לצורך הפקת אנרגיה מן הטבע, בעלויות נמוכות, מהן יכול כל אדם ליהנות. כיצד יכול בעל זכויות במשק חקלאי לנצל את שטח המשק להנחת קולטי שמש, ליצירת והפקת אנרגיה סולארית ומכירתה לחברת החשמל?

מאת: עו"ד רגב אלקייםנדל"ן ומקרקעין21/04/111277 צפיות
מונית לבן ממשיך? עליך לוודא חתימת שני ההורים על מסמכי המינוי (גם אם המשק רשום על שם הורה אחד בלבד). חתימת הורה אחד עלולה לגרום לבטלות המינוי.

מאת: עו"ד רגב אלקייםנדל"ן ומקרקעין21/04/111326 צפיות
בן ממשיך אינו מפצה את אחיו היורשים, אלא אם כן זכות זו נקבעה כחלק מהסכם המשבצת. ומאחר והסכם המשבצת אינו כולל חובת פיצוי על הבן הממשיך, הרי שהבן הממשיך אינו חב בפיצוי אחיו

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201354 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201059 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191098 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191502 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181460 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152606 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144118 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica