חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מרפאת שיניים לילדים - חרדה דנטאלית

מאת: ד"ר מיכאל שושניבריאות השן19/12/20101023 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

האם שאלתם את עצמכם פעם מדוע אנחנו, ופעמים רבות גם צאצאינו, כל כך חוששים מהטיפול ולעיתים חרדים מהביקור אצל רופא שיניים ?

החרדה הדנטאלית [חרדה מטיפול שיניים] יכולה להתבטא במס' מישורים וקיימות סיבות רבות לכך. במאמר זה אחלק אותן למס' מישורים שונים ואציע פתרונות בהתאם לסוג הקושי.

המישור הפיזי:

ילדים בעלי רגישות יתר לרעש, בעלי רגישות סנסו מוטורית- רגישות יתר למגע, וילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מתקשים בטיפול שיניים בגלל הרעש של המכשירים השונים, מגעם של המכשירים בפה או גירוי יתר שנובע מהסביבה הזרה.

המישור הסביבתי:

הסביבה בה נמצאים הילדים עשויה לתרום רבות להתפתחות של פחד וחרדה. כך, הורים חרדים החוששים מהטיפול ומתוצאותיו או שחוו חוויה טראומטית בילדותם גורמים לילדם חרדה גם אם אינם מודעים לכך. חבריהם של הילדים עשויים לעורר גם הם פחד וחרדה.

הדוגמא האישית, בנושא טיפולי שיניים לילדים, כמו בכל נושא, היא בעלת משקל כבד. הורה שמתייחס לטיפול כחוויה חיובית, שאיננה גורמת לחרדה מאפשר לילדו להתייחס לכך באותה הצורה.

המישור הרגשי:

כל טיפול מחייב ויתור על שליטה, משמעת עצמית ויכולת דחיית סיפוקים וכמו כן נתינת אמון באדם זר.  ילד אינו נכנס מיוזמתו לטיפול, אינו מסוגל לבחון מצב בפרספקטיבה ונתון להשפעה רבה של הסביבה ובטיפול דנטאלי הדבר מתעצם אף יותר כיוון שיש כאן אלמנטים של איבוד שליטה רב, קרבה פיזית וחדירה למרחב האינטימי. כמו כן, ישנן משמעויות רגשיות רבות לטיפול דווקא בפה שמסמל חיץ בין העולם הפנימי לחיצוני.

קיימות מס' אפשרויות  לפתרון מצבים כאלה. ברצוני לציין כי לא כל פיתרון מתאים לכל ילד או להורה שלו. כל אחד יכול לבחור מהי הדרך המתאימה לו ביותר.

במישור הפיזי:

להגיע למרפאה בגיל צעיר, בשלב בו השיניים במצב תקין ואין צורך בטיפולים.

חוויה זו גורמת לילד להכיר את המרפאה ואת הרופא ולחוות חוויה חיובית אשר תאפשר לו להגיע למרפאה בעתיד רגוע ונינוח יותר.

ניתן להביא מהבית חפץ אהוב או שמיכה מרגיעה שהילד יוכל לחבק במהלך הטיפול.

הסחת דעת ע"י צפייה בטלויזיה. אופציה זו קיימת כיום במרפאות רבות. במידה שלא, ניתן להביא מכשיר מוסיקה נייד על מנת שהילד יוכל להאזין למוסיקה מרגיעה במהלך הטיפול.

במישור הסביבתי:

שיחה מקדימה עם ההורים, יצירת קשר של אמון והבנה, הכנת תכנית טיפול ע"י הרופא וחוויה חיובית מהביקור – אף להורה ולא רק לילד יכולים ליצור יחס חיובי אצל ההורה לטיפול.

במקרים אחרים מוצעת תכנית להנחיית הורים, בדיקה של מקור הפחד, ההחלטה המשותפת בין בני הזוג מי ילווה את הילד והתזכורת להורה כי הינו "מודל לחיקוי".

במישור הרגשי:

את תחושת חוסר השליטה המקשה מאוד על שיתוף הפעולה ניתן לעמעם ע"י בחירה בין אפשרויות תוך כדי הטיפול כגון "אם אינך חש בטוב, הרם את ידך", באיזה שן אתה רוצה שנטפל קודם? וכו'

כמן כן חשוב שהרופא ייתן מקום לשאלות הילד וישתמש בחיזוקים חיוביים והענקת מתנה בסוף הטיפול.

צמצום חוסר הוודאות - הסבר מה עומד לקרות, כתיבת "חוזה טיפולי" בין הרופא למטופל,  הדגמה על בובה - בגילאים צעירים יותר, אף הוא מקל על שיתוף הפעולה של הילד [ופעמים רבות אף של ההורה!] .

גישה טיפולית החושפת את הילד בהדרגתיות למגוון המכשירים הקיימים נקראת דה-סנסיטיזציה, והגישה "אמור – הראה ובצע" [[TELL – SHOW – DO  מוכחות בספרות המקצועית כיעלות מאוד בהורדת חרדה של מטופלים ובהרגעתם.

לסיכום,  קיימות דרכים שונות לעזור לילדים ולמטופלים בכלל להתגבר על חששות, על פחדים ועל חרדות לפני טיפול שיניים. שיתוף פעולה בין ההורים , הילדים ורופא השיניים , "המשולש הדנטאלי", הוא המפתח להצלחת הטיפול ובניית גישה חיובית מצד המטופל כלפי טיפול שיניים לאורך השנים.

שלכם,

ד"ר מיכאל שושני

www.my-kid-dent.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר מיכאל שושני מומחה ברפואת שיניים לילדים ולנוער

מייקי דנט - מרפאת שיניים לילדים

רח' יסמין 125 מבשרת ציון

טל: 077-9180040

אימייל: mykid.dent@gmail.com

http://my-kid-dent.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר מיכאל שושני

מאת: ד"ר מיכאל שושניבריאות השן27/06/11888 צפיות
מהם הגורמים לחבלות אצל ילדים ומה ניתן לעשות במקרים כאלה

מאת: ד"ר מיכאל שושניבריאות השן14/02/11987 צפיות
מתי כדאי לפנות לראשונה לרופא השיניים עם ילדינו, מהן הסיבות לטיפול בגיל כה צעיר ומה כדאי לעשות כדי להקל על התהליך.

מאת: ד"ר מיכאל שושניבריאות השן19/12/101115 צפיות
אצל מי כדאי לבצע יישור שיניים ומתי כדאי לעשות זאת?

מאמרים נוספים בנושא בריאות השן

מאת: דניאל מלמדבריאות השן11/02/201581 צפיות
טיפים מעולים וחשובים. איך לבחור נכון את הרופא שיניים שלי? במאמר הבא יגלו לכם. קריאה נעימה

מאת: ליאורבריאות השן04/10/181662 צפיות
יישור שיניים בעזרת מומחה בעל ניסיון, יכול להתקיים בכל גיל. יישור של השיניים, מבוצע בגילאים שונים (מבוגרים, נוער, וילדים). יישור השיניים, משפר את הדימוי העצמי, של המטופלים. יישור השיניים, מבוצע בעזרת מכשירי יישור שונים.

מאת: ליאורבריאות השן13/08/181774 צפיות
יישור שיניים בעזרת מכשירים שונים, מתבצע כל העת. מכשירים ליישור השיניים, יכולים להיות למשל: סמכים פנימיים, גשר שקוף, פלטה רגילה, פלטה שקופה, רסן, גשר רגיל ועוד. יישור השיניים מבוצע על ידי מומחים ליישור שיניים, שעברו הכשרה מתאימה.

מאת: ליאורבריאות השן01/05/181585 צפיות
אורתודנט בארץ, מטפל באנשים שרוצים ליישר את השיניים. אורתודנט הוא רופא שיניים, שהוא גם מומחה ליישור השיניים. בארץ רק כשני אחוז, מרופאי השיניים, הם מומחים ליישור שיניים.

מאת: ליאורבריאות השן17/12/171500 צפיות
יישור שיניים למבוגרים במבצע מיוחד, מספק הזדמנות נוספת ליישר שיניים. יישור שיניים עבור מבוגרים, יכול להתאים למי שעברו טיפול לא מוצלח, או למי שלא עברו טיפול מעולם.

מאת: נינה כהןבריאות השן29/11/171500 צפיות
מטופלים רבים מעוניינים לבצע את שיקום הפה על גבי שתלים, הצלחת הטיפול, והשיקום בשנה הראשונה מוכרת ב-95% הצלחה,

מאת: נינה כהןבריאות השן29/11/171376 צפיות
השתלת שיניים, מתבצעת תוך ניצול תהליכים טבעיים, הדומים לאלה שקיימים בפה לאחר עקירה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica