חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הכתיבה ככלי אימוני מאת נוגה בר

החשש להתבטא בכתיבה מקורו בבית הספר, שם כללי האסור והמותר נוקשים ושיפוטיים. הכללים מאשרים ומחזקים משפטים קצרים, מובנים היטב ודוחים משפטים מתפתלים אסוציאטיביים. הדרישה היא לשפה מנוסחת היטב, מדויקת - למשפטים ללא התלהבות, מעורטלי תשוקה ולהשמטת פרטים לא רלבנטיים. החינוך הוא לספקנות, ביקורתיות ובעיקר ביקורת עצמית שהופכת מהר מאוד לסירוס עצמי.

התוצאה – הילד שהפך אדם בוגר הופך לכותב זהיר מאוד וניגש בזהירות רבה אל מלאכת הכתיבה. הוא רוצה לעשות את זה 'נכון', להישמע חכם, ראוי. האדם יכתוב רק במידה שיש לו כשרון, רק אם יש לו כוונה שיהיה תוצר שיכול להיות ספר, ספור, מאמר, עבודה, תכנים או טפסים. ההצדקה לכתיבה מתקיימת רק כאשר היא מתפרסמת או נחשבת על-ידי אחרים. כאשר אין את הצדקת הכישרון או התוצר - המשימה של לשים מילים על הדף הופכת להיות מאיימת, מסכנת ומפחידה.

הכתיבה בה אני דנה היא כתיבה אוטומטית, כתיבה שאין בה כללים, שאין בה מותר ואסור, שאין בה נכון ולא נכון. כתיבה משוחררת משיקולי אסתטיקה ושיפוטיות. כתיבה נטולת ביקורת. ההנחה היא שכתיבה המתבטאת בהנחת העט על הדף בעקבות גירוי כל-שהוא, מביאה את הכותב למקומות רגשיים, פחות מודעים, ומאפשרת לו להוציאם באמצעות כתיבה. ההוצאה לאור של החמרים, הופכת אותם לידע ואת הידע מנוף להתפתחות ושינוי.

תהליך הכתיבה עצמו הוא החשוב, "האמת שזורמת דרך הזרוע המתנועעת על הדף" (בולטון 1999), או האצבעות על הקלידים. כתיבה שמחברת את האדם אל עצמו אל מטרותיו. החומרים שיעלו על הכתב יכולים להיות קשים ומצערים, אבל נכונים לאותו רגע. אופן הכתיבה הוא זרימת העט על פני הדף ללא עצירה לחשיבה ותכנון. החשיבה מעכבת זרימה. כתיבה כזו מעלה רגעים של שמחה, הצלחה וסיפוק, אבל גם רגעים של כאב, צער, טעות וכישלון, שלעיתים רוצים לשכוח. הכתיבה מעלה זיכרונות אינטימיים וסודות ומשמשת להם אפיק ניקוז ואפשרות של שחרור. זוהי כתיבה מרפאה, מסע פנימי  דרך כתיבה, אשר עובר דרך סבל וכאב, שכן הנחת הריפוי היא, שהתנאי לשינוי הוא ההסכמה לגעת בכאב, ובמקרה שלנו - לכתוב אותו.

הכתיבה עשויה לתת כוח. הכותב יכול ליצור כל מה שהוא רוצה ללא גבולות, כל תשוקות הלב, למלא פנטזיות לא ממומשות, למתוח את גבולות האפשרי והלא אפשרי. בכתיבה הכול אפשרי. יש בכתיבה כדי להוות מחויבות, כתב התחיבות של הכותב עם עצמו, להרחבת המרחב שבו הוא נע בתוך חייו.

התנאי לכך שחומרים רגשיים אלו יעלו, הוא מוכנות האדם לפגוש עם עצמו. דרך כתיבה עשוי הכותב להיכנס לתכנים שלא העז לבטא בדיבור מול אדם אחר. כאן הוא לבדו מול הדף, במפגש עם עצמו.

בנוסף, הכתיבה נשארת על הדף, דבר הנותן הזדמנות לחזור אליה מאוחר יותר, בעוד דיבור ומחשבות תלויים בזיכרון. כתיבה עשויה לאפשר בהירות לכותב, בעוד הדיבור והמחשבות מסתובבים פעמים רבות במעגלים אין סופיים. הזיכרונות והחוויות שלנו נבראים על ידי השפה. מציאת המילים מגדילה את ההבנה, הפעולה עצמה היא בעלת איכויות של ריפוי. הכתיבה זמינה כל הזמן, והופכת להיות המצלמה הפנימית והחיצונית כעין יומן אישי או מאמן צמוד – יש למי לספר.

כאשר אני מלמדת אימון זוגי, אני מבקשת מהמאמנים לתת לזוגות שמגיעים אליהם משימות כתיבה זה לזו,  בעיקר כאשר ההקשבה לדיבור ירדה מאוד מפני השחיקה, העייפות והתסכול. הכתיבה שמגיעה לחדר האימון מקבלת הקשבה חדשה, בעלת משמעות מרגשת ומשחררת.

אעלה דוגמאות  לשלושה נושאים שניתן לקדם באמצעות משימות כתיבה. בכל המשימות הוראות הכתיבה הן:

1. מדיטציה – הדליקו נרות, שבו במשך 10 דקות בעיניים עצומות, אפשר עם מוזיקה ברקע.

2. כתבו  כתיבה אוטומטית במשך 10 דקות, כשהעט זורם על הדף, כמעט מבלי להניח את היד למנוחה. אין נכון או לא נכון. אם נתקעתם, חיזרו על המילה האחרונה או הרעיון האחרון,, עד שתצאו מהתקיעות.

 

לאתר החוויה הדיאלוגית

 

לדף הפייסבוק של החוויה הדיאלוגית


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
החוויה הדיאלוגית – בית הספר ליחסים וזוגיות', הוקם ב - 2008 על ידי נוגה בר ואסתי דנון בשותפות מלאה.
ביה"ס עוסק בהכשרת מורי דרך ליחסים וזוגיות וזאת ע"פ גישת החוויה הדיאלוגית שיצרה ופיתחה נוגה בר.
אסתי דנון מנהלת את בית הספר.
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אסתי דנון ונוגה בר

מאת: אסתי דנון ונוגה בר זוגיות ואהבה28/01/111868 צפיות
דיאלוג משמעו, לפגוש את האחר בתוכי. רק כאשר יש זיהוי פנימי של ייצוג האחר, בין אם הוא רצוי בין אם הוא דחוי, מתאפשר דיאלוג. משמעות החוויה הדיאלוגית היא הרחבת האני דרך הכלתו של האחר בתוכי. בובר בספרו 'אני אתה' טוען שהמפגש האמיתי עם האתה האחר הוא המפגש עם האלוהות, באתה התגלמות האלוהות.

מאמרים נוספים בנושא משפחה וזוגיות - כללי

מאת: ערןמשפחה וזוגיות - כללי10/02/215163 צפיות
כאשר אדם הולך לעולמו נותר בזכרוננו כל מה שהיה עבורנו. בין אם מדובר בבן משפחה ובין אם מדובר בחבר קרוב, זהו זמן כאוב. בימים האלה שהמשפחה מתכנסת ומתכוננת להלוויה ולשבעה, ישנה רק עוד משימה אחת אחרונה. לכבד את זכרו של אותו אדם באמצעות מודעות בעיתון שיאפשרו למכרים הרחוקים יותר לקבל מידע חשוב על המקום שבו תהיה השבעה.

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי17/10/204676 צפיות
ייעוץ זוגי והקלקולים בהורות אחד ממוקדי המריבות העיקריים המופיעים במהלך ייעוץ זוגי זו ההתנהלות של בני הזוג מול ילדיהם. נראה שכל אחד מביא את הדעות והאמונות שלו, יחד עם השריטות והמגבלות שלו.

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי14/07/201170 צפיות
בני זוג לעיתים מביאים עימם תחושת חסך שחוו במהלך ילדותם והתבגרותם. הרצון למלא חסך שהיה, לפצות על מחסור שנחווה, הינו פעולה המשולה למי שמוזג מים בחבית ללא תחתית

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי13/04/201462 צפיות
כיצד מרגיש זוג בהגיעו ליועץ זוגי? קבלו הצצה לזווית קצת אחרת

מאת: דוד כהןמשפחה וזוגיות - כללי15/03/201425 צפיות
אחת הדילמות שעומדות בפנינו, כשאנחנו רוצים לערוך פיקניק עם חברים ובני משפחה או כשאנחנו רוצים לארח אירוע בבית או בכל מקום אחר, זה עם מה נארח אותם? באילו כלים ואמצעים נשתמש? בסד אריזות הביאו לכם כמה נקודות מחשבה

מאת: נטלי הרוש משפחה וזוגיות - כללי27/07/173101 צפיות
החופש הגדול בעיצומו, הילדים מתחילים קצת להתבגר ולקראת השנה החדשה אנחנו ההורים מנסים לקדם אותם מכל מיני בחינות...אם לימודיות או לקיחת אחריות, איך להתנהג חברתית ועוד. הנה לכם כמה אפשרויות שישפרו לילדים שלכם את חופשת הקיץ ובמקביל יכינו אותם מכל מיני בחינות לשנה החדשה.

מאת: רוןמשפחה וזוגיות - כללי04/05/173405 צפיות
מאמר על חברת ניקיון

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica