חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מסמך רקע בנושא: מפגעי בטיחות במתקני שעשועים – חלק 1

מאת: עידן מורהפקת אירועים27/02/2011795 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מסמך רקע בנושא: מפגעי בטיחות במתקני שעשועים – חלק 1

מוגש לוועדת החינוך והתרבות, נכתב במקור ע"י אלעד ואן גלדר. אישור: שמוליק חדד-חזקיה, ראש צוות.
עריכה לשונית: מערכת "דברי כנסת"
6 ביולי 2003
רקע כללי
מסמך זה הוא המשך למסמך שהוגש לוועדה לקידום מעמד הילד (כיום הוועדה לזכויות הילד) ב-12 בנובמבר 2000, לקראת ישיבה בנושא הנדון. במסמך הנוכחי התייחסות למסקנות שהתקבלו בעקבות הישיבות שקיימה הוועדה לקידום מעמד הילד, וכן סקירה עדכנית של המצב בתחום השמירה על בטיחותם של מתקני שעשועים. [1]
1. המצב החוקי
תקן מתקני משחקים לילדים, מס' 1498, נקבע בשנת 1994 כתקן רשמי החל על משחקי ילדים המוצבים באתרי משחקים ציבוריים ופרטיים. התקן חל על מתקנים אשר מונעים באמצעות גוף האדם ואינם מחוברים לשום מקור אנרגיה. משמעות ההכרזה על התקן כתקן רשמי היא שחובה לפעול בהתאם לכללים הקבועים בו. במלים אחרות, כל מתקן המיוצר בארץ או המיובא מחו"ל חייב לעמוד בדרישות התקן, וכל בעל שטח או מפעיל של גן שעשועים רשאי להציב בשטח אך ורק מתקנים אשר עומדים בדרישות התקן וחייב לתחזק את המתקנים בהתאם לדרישות התקן. באופן מעשי, האחריות להצבת מתקנים בהתאם לתקן ולהפעלת מערך תחזוקה בהתאם לנדרש בתקן חלה על בעל המקום – הרשות המקומית במקרה של גני שעשועים ציבוריים ובעל השטח במקרה של גן שעשועים פרטי.

בחלקו הראשון של התקן דרישות מגוף המתקן עצמו: מיקום המתקן, החומרים שהוא עשוי מהם ובטיחותו הכללית. בחלקו השני של התקן מפורטים כללים לתחזוקת מתקני שעשועים לילדים ולבדיקתם.

סעיף 4 לתקן קובע כי יש לערוך בדיקות בטיחות במתקני משחקים בשתי רמות:

1. בדיקה חודשית בידי נציג מטעם בעל המתקן שהוסמך לכך;

2. בדיקה שנתית שעורכת מעבדה מאושרת.[2]

יש לציין כי בעת האחרונה הוחלט לאמץ תקן חדש, למעשה תקנים אירופיים מקבילים, אולם התקן החדש עדיין אינו בתוקף, וגם עם כניסתו לתוקף (בחודשים הקרובים) הוא יחול אך ורק על מתקנים שיוצבו מכאן ולהבא, ואילו מתקנים ישנים ימשיכו להיות כפופים לתקן הישן במשך תקופת הסתגלות של שלוש שנים. נדחתה בקשת הרשויות המקומיות לשנות את התקן כך שחובת הבדיקה התקופתית תחול אחת לשנתיים ולא אחת לשנה, וגם התקן החדש (לדוגמא תקן 1604 של מתנפחים ושל מתקנים מתנפחים) קובע כי יש לערוך בדיקה חודשית בידי מפעיל המתקן ובדיקה שנתית של מעבדה מאושרת. [3]

לדברי הממונה על התקינה במשרד העבודה, חלה התקדמות רבה בכל הקשור למודעות לקיום התקנים, ורובם המכריע של מתקני המשחקים הנרכשים עומדים בתקן, אף שקיימים עדיין מתקנים שנרכשו לפני כניסת התקן לתוקף, בשנת 1994. לעומת זאת, יש בעיות חמורות בכל הקשור לאחזקת המתקנים ולתחזוקתם ולעמידה בבדיקות החודשיות והשנתיות.[4]

מכון התקנים הוא הגוף המקצועי האחראי למתן אישורי העמידה בתקן, ובסמכותו גם להכשיר ולהסמיך גופים אחרים לערוך את הבדיקות התקופתיות הנדרשות על-פי התקן. עלות הבדיקה משתנה בהתאם לגודל הגן ולמספר המתקנים המוצבים בו. האחריות לאכיפת התקן היא על הממונה על התקינה במשרד העבודה.[5]

2. המצב בפועל
על-פי עמותת "בטרם – המרכז הלאומי לבריאות ולבטיחות ילדים", הפועלת בבית-החולים לילדים "שניידר", השמירה על בטיחות מתקני השעשועים מתחלקת לשלושה נושאים מרכזיים:[6]

§ הצבת מתקנים שעומדים בדרישות התקן;
§ תחזוקה שוטפת של המתקנים ותיקון ליקויים;
§ פיתוח המודעות של בעלי המגרשים ושל ההורים לנושא הבטיחות.
כאמור, בנושא הראשון חל שיפור בשנים האחרונות, ורוב המתקנים המוצבים בגני השעשועים עומדים בדרישות התקן בזמן הצבתם. הבעיה היא שהשימוש הרגיל במתקנים, ובמקרים מסוימים גם השחתה מכוונת, פוגעים בבטיחות המתקנים, אשר דורשים תחזוקה שוטפת. ככלל, תחזוקת המתקנים כיום אינה ברמה נאותה. במקרים רבים אפשר להציב את המתקנים מלכתחילה בצורה שתדרוש תחזוקה מועטה יותר, למשל לרצף את השטח שמתחת למתקנים במשטחים בולמי זעזועים במקום להניח את המתקנים על משטחי חול, שהם בטיחותיים רק כשהם יבשים ומאווררים, אך לשם כך נדרשת מודעות של בעלי המתקנים לנושא זה. ביוזמת עמותת "בטרם" הוקם פורום לאומי לבטיחות ילדים, שמשתתפים בו נציגים של משרדי הממשלה. הפורום מפעיל ועדה סביבתית, שפועלת לקידום יצירת סביבה בטיחותית לילדים, ובכלל זה גם במתקני שעשועים. ועדה זו החליטה להפעיל בחיפה תוכנית ניסיונית של הקמת גני שעשועים בטיחותיים, אולם התוכנית היא עדיין בשלבים ראשוניים בלבד.

טענה נוספת של עמותת "בטרם" היא, כי התקן מאגד בתוכו קבוצות גיל גדולות מדי – גילאי 0-4 שנים, וילדים מעל גיל 4. לפי "בטרם", מדובר בטווח גילים גדול מדי, שכן ההבדלים ההתפתחותיים בקבוצת הגיל הראשונה גדולים מאוד, ואי-אפשר להשוות את צרכיו של ילד בן שנה לאלה של ילד בן שלוש.

בעמותת "בטרם" טוענים כי צריך להגביר את המודעות של בעלי המתקנים לחשיבות התחזוקה השוטפת שהתקן דורש מהם, אולם חשוב מאוד גם להגביר את המודעות של המשתמשים במתקנים למצבם מבחינה בטיחותית, שכן המשתמשים במתקנים נמצאים בעמדה המתאימה ביותר למעקב אחר מצב המתקנים. ב"בטרם" מאמינים כי הגברת המודעות לנושא בטיחות המתקנים, הקניית כלים בסיסיים לזיהוי ליקויי בטיחות ויצירת נורמה של דיווח על מתקנים לקויים עשויות ליצור מערכת פיקוח בסיסית יומיומית על בטיחות המתקנים.

[1] ראו: מרכז מחקר ומידע, הכנסת, ליקויי בטיחות במתקני משחקים לילדים, כתבה איילת ברק, 12 בנובמבר 2000; פרוטוקול מס' 73 ופרוטוקול מס' 81 מישיבות הוועדה לקידום מעמד הילד, בטיחות מתקני המשחקים בגני-ילדים ובשטחים ציבוריים, 13 בנובמבר 2000 ו-11 בדצמבר 2000.
[2] מרכז מחקר ומידע, הכנסת, ליקויי בטיחות במתקני משחקים לילדים, כתבה איילת ברק, 12 בנובמבר 2000.
[3] מר גרישה דייטש, הממונה על התקינה במשרד העבודה, שיחת טלפון, 2 ביולי 2003.
[4] מר גרישה דייטש, הממונה על התקינה במשרד העבודה, שיחת טלפון, 2 ביולי 2003.
[5] שם.
[6] מר אנדי סינטלינג, "בטרם – המרכז הלאומי לבריאות ולבטיחות ילדים", אגף המחקר, שיחת טלפון, 2 ביולי 2003

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בברכה, עידן מור
idan's - אטרקציות לאירועים

בר ממתקים
מפלי שוקולד
בר אקטיבי לילדים
מתנפחים
שולחנות משחק
ג'ימבורי ועוד!

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עידן מור

מאת: עידן מורהפקות אירועים11/11/12993 צפיות
נספח מספר 3 - בדיקה שגרתית מספר הנושא הנבדק הערות 1. בדיקה כי המקום מתאים להתקנת המתקן 2. כל העגינות בטוחות ומחוברות לקרקע כנדרש 3. ציוד משני כמו מזרוני הגנה קיים ומונח במקום 4. אין חורים או קרעים משמעותיים באריג ובתפרים 5. נעשה שימוש במפוח המתאים 6. לחץ האוויר הכולל מספיק כדי להעניק בסיס יציב וקשיח במתקנים מתנפחים (לא קשור לג'ימבורי להשכרה) 7. אין חלקים אלקטרוניים חשופים והכבלים אינם שחוקים וגלויים. 8. אין נזק לפלגים, שקעים ומתגים. 9. צינור הקישור והמפוח מחוברים בחוזקה זה לזה. 10. המפוח ממוקם

מאת: עידן מורהפקות אירועים11/11/121021 צפיות
נוהל הפעלת מתנפחים - מרץ 2008 - משרד החינוך, התרבות והספורט - חלק 10 האגף הבכיר לביטחון, בטיחות ושע"ח יא. אופן ההתקנה 1. השטח המינימלי הנדרש - אורך 15 מטר ורוחב 6 מטר. 2. מספר יתדות עגינה - 6 3. מזרוני מגן - להניח 3 מזרונים באיזור עליה למתקן ו- 4 מזרונים באיזור הנחיתה. (כל מזרון באורך 2 מטר, ברוחב 1 מטר ובעובי 10 ס"מ.

מאת: עידן מורהפקות אירועים11/11/121160 צפיות
חלונות א. שטח החלונות בגן הילדים יהיה לפי התקנות והתקנים המקובלים של המכון לפיתוח מבני חינוך ורווחה. ב. כאשר הסף התחתון של החלון נמצא בגובה מעל 2 מ' מפני הקרקע יהיו החלונות מובטחים מפני כל אפשרות של נפילה חופשית דרכם. החלונות יוגנו מפני נפילה על ידי מניעת הפתיחה של אגף מעל 100 מ"מ (ראה מתקן מגביל פתיחה אוניברסלי של חלונות כאחד מן הפתרונות נגד נפילה דרך חלונות). מפתח מגביל פתיחה יימצא בקופסת ניפוץ אדומה, בידי המורה/הגננת, בארון המפתחות ובידי המנקה של החלונות. כל המפתחות בגן הילדי

מאת: עידן מורהפקות אירועים11/11/12932 צפיות
יא. אופן ההתקנה 1. השטח המינימלי הנדרש - אורך 15 מטר ורוחב 6 מטר. 2. מספר יתדות עגינה - 6 3. מזרוני מגן - להניח 3 מזרונים באיזור עליה למתקן ו- 4 מזרונים באיזור הנחיתה. (כל מזרון באורך 2 מטר, ברוחב 1 מטר ובעובי 10 ס"מ.

מאת: עידן מורבידור ופנאי - כללי11/11/121424 צפיות
הניהול של מתקני משחקים באתרים ציבוריים בעיר הינו בתחום האחריות של אגף שפי"ר בעירייה. מתקני משחקים נמצאים בעיקר בגנים ציבוריים ובגני ילדים.

מאת: עידן מורהפקות אירועים11/11/121016 צפיות
שלום לכולם, שמי עידן מור ואני מנהל את העסק המשפחתי "עידנ'ס" כבר מספר שנים (אבא שלי בחר את שם העסק... אין לי שיגעון גדלות או משהו...). בתחילת הדרך, בין השנים 2002 ל-2007 תפעלתי 3 משחקיות לילדים, אחת בפ"ת ושתיים בר"ג, אחת במרכז אלרם ברח' ביאליק והשניה ב"מרום סנטר", בשכונת מרום נווה.

מאת: עידן מורהפקות אירועים11/11/121145 צפיות
חוגגים אירוע ומעוניינים לשדרג אותו משמעותית? השכרת מכונת פופקורן תעשה בשבילכם את העבודה! השכרת מכונות פופקורן דרכנו יכולה להתקיים בכל ימי השבוע ובהתראה קצרה. במידה ותבצעו השכרת מכונת פופקורן אנו מבטיחים לכם אירוע שלא תשכחו!

מאמרים נוספים בנושא הפקת אירועים

מאת: קרוסלה הריון ולידההפקת אירועים27/01/211611 צפיות
חשבתם לעשות אירוע קטן בפורים, להזמין כמה חברים או משפחה ואתם רוצים שיהיה כיף ושמח במיוחד? שילוב כלים חד פעמיים באירוע יכול בהחלט לתרום לאווירת החג והשמחה הגדולה.

מאת: יובל בן בסטהפקת אירועים23/07/202351 צפיות
דמיינו שהייתה לך אפליקציה שבה ניתן היה לכוון את מכשיר האיפון / האנדרואיד לערב צוות מושלם. או למצוא היכן יש מסעדות ואולמות אירועים עם חדרי אירוח קרובים. הצלחת ערב גיבוש תלויה במיקום, בתכנים, בציפיות ובתקשורת בין העובדים. להלן רעיונות לערב גיבוש איכותי:

מאת: יובל בן בסטהפקת אירועים02/09/195876 צפיות
מה הופך ערב גיבוש עובדים לאירוע בלתי נשכח? אווירה משוחררת, אוכל טעים, הפעלה מתאימה וקונספט שמוביל את הערב למקומות מפתיעים. ערב גיבוש יווני יכול להפוך לטוויסט מעניין.

מאת: יובל בן בסטהפקת אירועים06/02/191781 צפיות
שנת 2019 משופעת באירועי לילה כמו חוגי בית לגיבוש בזמן בחירות, ערבי גיבוש משפחתיים עם הכלה מאיסטנבול ואירועים כמו הקמתו של מפעל אינטל החדש. הרצאה מצחיקה לערב גיבוש קבוצת עובדים היא חלק חשוב מאוד משמירת התלכיד הקבוצתי ושמירה על הצביון הייחודי של צוות עובדים.

מאת: יובל בן בסטהפקת אירועים28/01/191564 צפיות
הפקת יום כיף לעובדים בדרום מפסטיבל "דרום אדום" ועד ים המלח -אילת. זאת הזדמנות לשלב בין ערכי ציונות לבין אטרקציות לעובדים, פעילות גיבוש בשטח, טיולים ולינה.

מאת: יובל בן בסטהפקת אירועים27/01/191676 צפיות
כאשר בנו את החומה הסינית בין המאה החמישית לפני הספירה ועד המאה השש עשרה לא בטוח שעשו שם סדנאות גיבוש לעובדים החומה משתרעת על פני 8851 ק"מ. סדנאות גיבוש לצוותים הם חלק מהז'רגון התרבותי של חברות, מוסדות וארגונים במדינה ובעולם.

מאת: עידן אברהמיהפקת אירועים21/02/181677 צפיות
אצל איזו חברה כדאי לשכור אוהלי אבלים? צריכים לשכור אוהל אבלים? חשוב לדעת כי יש מספר חברות שמציעות שירות בתחום זה. כמה חשוב לכם לבחור בחברה טובה ומומלצת בה תקבלו שירות מושלם שעונה על הצורך שלכם. כאשר נזקקים לשכור מוצר חשוב למצוא את נותן השירות שיש בידו את היכולת לספק את המוצר ואת השירות בצורה מושלמת. שימו לב שזה נכון גם באשר לשכירת אוהלי אבלים. ניתן לברר ולמצוא את החברה המומלצת בה תוכלו לקבל מענה מושלם לצורך שלכם. קראו על כך בשורות הבאות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica