חפש מאמרים:
שלום אורח
11.12.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניתן לבטל צווי הריסה במקרים מסוימים,רישוי עסקים התרי בנייה בדיעבד

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל01/05/20111107 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
רישיונות עסק במבנה ללא היתר ו/או עם חריגות בנייה
רשיונות עסק הממוקמים במבנים ללא הייתר או במבנים עם חריגות בנייה.


יש עסקים בעלי רישיון עסק הממוקמים במבנים חסריהיתר בנייה. כשמדובר בשנים ארוכות של שתיקה מצד רשויות הרישוי, אין וודאותכי לא היה בעבר היתר בנייה, ויש מצב בו למרות שבתיק הבנייה לא קיים המסמךהמהווה היתר בנייה – לא ייפסל רישיון העסק.

קבלת רישיון עסק נפרדת מקבלת היתר בנייה, וכרוכה באגרות נפרדות המגיעות לגורמים אחרים ומיועדות למטרות אחרות.

בהחלט ייתכן מצב בו יש היתר בנייה ואין רישיון עסק. אנו עדים במציאותהרישוי גם במצבים הפוכים, בהם יש רישיון עסק אך אין היתר בנייה, ומצבים אלואינם תקינים, שכן בהתאם לאמות המידה שנקבעו ע''י היועץ המשפטי לממשלה(הנחייה מס' 8.1351), תנאי למתן רשיון עסק צריך להיות קיומו של היתר בנייה.כך גם נקבע בחוק רישוי עסקים תשכ''ח - 1968 סעיף 1 (א) (6) הקובע לאמור:

צווים בדבר עסקים טעוני רישוי [תיקונים: התשל''ב, התשל''ד, התשנ''ד (מס' 2)]

1 (א) שר הפנים רשאי לקבוע בצווים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם, כדי להבטיח בהם מטרות אלה או מקצתן:
(1) איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים;
(2) מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות;
(3) בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו;
(4) מניעת סכנות של מחלות בעלי-חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות;
(5) בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים;
(6) קיום הדינים הנוגעים לתכנון ולבניה ולשירותי כבאות.

לפיכך, ככלל רישיון עסק מותנה בקבלת היתר בנייה.

אף על פי כן, היועץ המשפטי לממשלה בהנחייתו הנזכרת לעיל, ולאור המצבהעובדתי של קיום עסקים במבנים ללא היתר בנייה, מאפשר חריגה מכלל זה, כאשרמתקיים לפחות אחד מהתנאים הבאים:

  1. חריגות הבנייה שבגללן לא הוצא היתר הבנייה הן חריגות מזעריות, ולא מהותיות.
  2. העסק נמצא במבנה ישן ''אשר לא נמצא לו היתר בנייה'' (כלשון ההנחייה).

דיון בנושא זה מצוי בערעור על עתירה מנהלית [עע''מ] 8481/04 חברת חלקה 172 בגוש 6355 בע''מ נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה פתח תקווה, בית המשפט העליון, שופטים: ד' ביניש, א' פרוקצ'יה, ס' ג'ובראן,פסק דין מיום ט' באדר תשס''ו (9 למרץ 2006), פדאור 06 (5) 715, ולהלןציטוט רלוונטי הממחיש גם את ההתלבטות של בית המשפט בעניין שבנדון:

8. ביום 9.11.03 פרסם היועץ המשפטי לממשלה אתהנחיה 8.1351 הנ''ל, המבקשת לבחון את עוצמת הזיקה בין מישור דיני התכנוןוהבניה למישור דיני רישוי העסקים. כאמור לעיל, הנחיה זו מציגה את השאלה''האם סעיף 1(א)(6) לחוק רישוי עסקים, הקובע כי קיום הדינים הנוגעים לתכנוןולבניה הוא אחד ממטרות הרישוי, מחייב, כתנאי למתן רשיון עסק, עמידה מלאהבהוראות חוק התכנון והבניה, או שמא הוא מותיר שיקול דעת ליתן רשיון עסק,בנסיבות ובתנאים מסוימים ומתחומים, גם מקום שקיימת חריגה מסוימת מדיניהתכנון והבניה'' (פס' 4 להנחיה, הדגשות במקור - ד.ב.).

ברקע להנחיה ניצב הקושי הגלום במציאות שבה עסקים רבים אינם זכאים לקבלרשיון עסק בשל אי עמידה בהוראות חוק התכנון והבניה, וכתוצאה מכך פועליםמבלי להיות כפופים לפיקוח בשורה ארוכה של פרמטרים נוספים אותם נועד הרשיוןלהבטיח, ובהם הגנה על איכות הסביבה ומניעת מפגעים, מניעת סכנות לשלוםהציבור ולבריאותו, שמירה על בטיחות ועוד. כן נסמכת ההנחיה על אמירה באחדמפסקי הדין של בית משפט זה, ממנה עולה כי הגם שקיומם של דיני התכנון והבניההינו בין מטרות הרישוי, הרי שחוק רישוי עסקים אינו שולל, כשלעצמו, אפשרותלמתן רשיון עסק לעסק החורג מדיני התכנון והבניה (ראו: ע''א 8729/96 ש'כאכון, מלונות ונופש בע''מ נ' עמידר, החברה הלאומית לשיכון עולים בע''מ,פ''ד נה(1) 673, 678-677). על רקע זה נקבע, כאמור, בהנחיה 8.1351 כי''ככלל, החלטה ליתן רשיון עסק לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה, תהיההחלטה בלתי סבירה, בהיותה מסכלת מטרה ממטרות החוק. ברם, עדיין מסור לרשותשיקול דעת מוגבל ליתן רשיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון, וזאת בנסיבותמיוחדות וחריגות...'' (פס' 6 להנחיה; ההדגשות במקור - ד.ב.).

9. בהתאם לגישה האמורה, מתייחסת הוראה 7 בהנחיה 8.1351 לנסיבות ולתנאים בהםניתן ליתן רשיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה. נחזור ונצטט אותןהוראות הרלוונטיות לענייננו:
7. ניתן ליתן רשיון עסק לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה בהתקיים אחד מאלה:
א) בעסק חריגות בניה קלות (זוטי דברים), שהתובע שלהרשות המקומית נתן דעתו עליהן, וקבע כי אין מקום לנהל בגינן הליך לפי חוקהתכנון והבניה בשל העדר עניין לציבור בניהול הליך פלילי; או- ב) העסק נמצא במבנה ישן, אשר לא נמצא לו היתר בניה,ותובע של הרשות המקומית קבע כי לא ניתן - או שאין כל כוונה - לנהל בגיןהעדר ההיתר הליך לפי חוק התכנון והבניה.
סעיף 9 להנחית היועץ המשפטי מוסיף תנאי נוסףלפיו רשיון עסק יינתן בנסיבות האמורות ''בכפוף לאישור בטיחות שיינתן על ידימהנדס/יועץ בטיחות או לאישור מהנדס העיר כי החריגה בה מדובר אינה כרוכהבבעיות של בטיחות''.
המושג ''חריגות בניה קלות'' אינו מוגדר בהנחיה, אשר עומדת על הקושי לגבשרשימה נוקשה וממצה של עבירות העונות להגדרה זו. עם זאת, בסעיף 8 להנחיהכלולות מספר דוגמאות לעבירות שייחשבו על פי רוב לקלות, ובהן ריצוף משטחים,בניית מרקיזות מתקפלות והתקנות מזגנים - כל זאת, ללא היתרים כדין.

(באותו עניין שנדון בבית המשפט, היו החריגות מהותיות ולכן לא ניתן רישיון עסק).

לא במקרה ההדגשה של היועץ המשפטי לממשלה בניסוח תנאי מס' 2 להנחיותיו היא על כך שלא נמצא היתר בנייה לבניין הישן, להבדיל מהאפשרות שאין ולא היה היתר.

אי אפשר לקבוע בוודאות האם היה היתר בנייה לבניין הישן או שלא היה. שמאייאמר, ''מה הבעיה, בודקים בתיק הבנייה שבמשרדי הוועדה המקומית לתכנוןולבנייה''?

נכון הדבר כי אם יש היתר בנייה בתיק הבנייה שברשויות התכנון, אזי המסקנההיא כי יש היתר בנייה למבנה הישן, אך תהא זו טעות להסיק כי אין היתר בנייהלמבנה הישן, על סמך בדיקת תיק הבנייה.

היעדר ההיתר בתיק הבנייה לא מוכיחה דבר לגבי קיומו או היעדרו של היתר בנייהבר תוקף אשר ניתן בעבר. מדובר בתקופות ארוכות טווח היכולות להיות עשרותשנים בהן קורים אירועים כגון שריפות, העברות מיקום, אובדן, השחתה, וכיוצאבזה. היתר הבנייה יכול להיעלם, ואף אם יש בתיק הבנייה שרידים של מאבק משפטיאו אפילו כתב אישום בגין בנייה שלא כחוק, הדבר לא מהווה שום הוכחה כי לאניתן היתר בנייה לאחר מכן.

כך הדבר לגבי מבנים ישנים, שבמשך שנים רבות לא זכו לתשומת לב רשויות התכנון, וכעבור זמן רב נדרשים לבדיקת כשרותם.


כל זאת ייאמר לתשומת לב האזרח שברשותו מבנה ישן המשמש כעסק או לכלצורך אחר, ולפתע מגיעות הרשויות וטוענות כי למבנה הנדון אין היתר בנייה...

רשוי עסקים וייצוג מול הרשויות

רשוי עסקים

משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי מתמחה במתן ייעוץ וסיוע לעסקים פרטיים ולרשתות בפריסה ארצית במגווןנושאים, כולל תכנון בתי עסק על פי דרישת הרשויות - משרד הבריאות, כיבוי אש,משטרת ישראל, המשרד להגנת הסביבה, מחלקת ההנדסה ושאר הגורמים הרלוונטיים.

הליך קבלת רישיון העסק מהרשויות הינו מורכב ורצוףחוקים ודרישות רבות ברמת התכנון והביצוע וההתאמות הנדרשות לבינוי בפועל.ההליך גורם לבעלי עסק קושי רב בהתמודדות מול הרשויות, בניסיון לעמודבדרישות הרבות. התהליך מלווה בהשקעת זמן יקר, כסף ולעתים אף הליכים משפטייםלא נעימים, שעלולים אף להסתיים בסגירת העסק, הריסתו, הטלת קנסות כבדים ואףמאסר.

במטרה למנוע את כל הסחבת ועוגמת הנפש, מציע המשרד מגוון שירותים המקלים על תהליך רישוי העסק:

  • ייעוץ וטיפול בכל סוגי רישיונות העסק.
  • בדיקת תיק רישוי ואפשרויות רישוי הנכס לפני או אחרי קנייתו או שכירתו.
  • הכנת תוכנית אדריכלית (גרמושקה) לרישיון עסק, בהתאם לדרישות הרשויות וכל הגורמים המאשרים.
  • טיפול בשינוי בעלות בעסק.
  • טיפול בנושא שימוש חורג.
  • רישוי לכל סוגי העסקים - גנים ואולמות אירועים, מועדוני לילה, מסעדות רישוי ועיכוב צווי סגירה, הריסה והפסקת עבודה.
  • היתרים מיוחדים, כגון: היתרי לילה, כיסאות ושולחנות על מדרכה, קירוי חורף, פרגודים.
  • רשיונות למערכות סולאריות ליצור חשמל ביתי
  • ייצוג בכל הארץ.
  • שירותי בעלי מקצוע מוסמכים.
  • דו"ח יציבות מבנה על ידי קונסטרוקטור מוסמך.
  • דו"ח יועץ בטיחות,תרשים בטיחות לכבוי אש.
  • דו"ח חשמלאי בודק מוסמך.
  • בדיקת מערכות כריזה, ספרינקלרים,גלאים, שלטי חירום.
  • רישיונות שילוט.
  • רישיונות יצרן.
  • תיאום ביקורות וליווי מפקחיהמחלקות השונות: משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, משטרה, הג"א, תברואה,הנדסה, השירות הווטרינרי, כיבוי אש וכו'.
  • ליווי מקיף עד לקבלת הרישיונות, תוך זירוז ההליכים וצמצום בעלויות.
  • טיפול בבקשות "תקועות",פתרונות יצירתיים לבעיות סבוכות!

קלינגר- 03-6990134

נייד- 0523-888813

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי
בית שמאי 7, רמת גן
טל': 3888813 - 052
פקס: 6990134 - 03
דוא"ל: klinger_b@bezeqint.net

|  כניסה לאתר  רישוי וייצוג מול הרשויות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט14/09/19334 צפיות
קיבלת צו הריסה או צו הפסקת עבודה? יש לנו פתרון בשבילך! קלינגר היתרי בניה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי פתרונות יצירתיים לבעיות מורכבות מומחים בהכשרת חריגות בניה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי14/09/19376 צפיות
הסוגיה משפטית בעניין צו הריסה 1. האם מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבניה (להלן: מהנדס הוועדה המקומית) רשאי להאציל את הסמכות הנתונה לו בסעיף 221 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבניה או החוק) לחתום על צווי הריסה מינהליים? הרקע לבקשה והחלטות הערכאות הקודמות 2. ביום 13.11.2017, ניתן צו הריסה מינהלי לגבי בנייה ללא היתר של תקרות בטון ובריכת שחייה בדירת הדופלקס של המשיב בתל-אביב. צו ההריסה המינהלי (להלן: הצו) הוצא מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבני

מאת: בנימין קלינגרפסקי דין05/09/19361 צפיות
ההתיישנות גברה על השימוש בהעדרו של היתר אין שימוש שלא הותר על-פי ההיתר, קרי - אין שימוש חורג, ומשכך לא מתקיימת עבירת השימוש על-פי סעיף 204 לחוק. האם כאשר לא ניתן להרשיע אדם בביצוע עבודות בנייה ללא היתר בשל התיישנות, ניתן להרשיעו בעבירה נמשכת של שימוש בנכס שנבנה ללא היתר? ביהמ"ש לעניינים מקומיים משיב על כך בשלילה.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/19366 צפיות
בירות על חוק התכנון והבנייה הן עבירות חמורות שעשויות להוביל לסנקציות קשות כנגד העבריין. משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בטיפול בעבירות אלו ומעסיק אדריכלים ומהנדסים שיוכלו לסייע לך להתמודד מול המערכת. נתפסת בעבירת בניה? הפתרון בהישג יד. צור קשר ונשמח לעזור לך לצאת מזה… " אם ביצעתם עבירת בנייה כלשהי, יכול מאוד להיות שתוכלו להכשיר אותה בדיעבד. באמצעות טיפול מקיף במספר חזיתות נשיג עבורכם את האישורים שיאפשרו לכם להמנע מצווי הריסה, קנסות ואפילו רישום פלילי".

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/19351 צפיות
פרגולה ללא היתר בנייה, התקנת סוכך ללא צורך בהיתר בנייה, התקנת רשת צל ללא צורך בהיתר בנייה. האם יש צורך בקבלת היתר בנייה לצורך קירוי מרפסת או גינה או שטח הגג כאשר מבקשים להתקין את אחד מהנ”ל?

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/19378 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי18/03/19978 צפיות
צו הריסה מנהלי: הורחבה האפשרות להוצאת צו הריסה מנהלי עד חצי שנה מסיום הבניה ובבית מגורים- ימים ממועד האכלוס. 30 ניתן לכלול בצו המנהלי גם הוראות לעניין איסור שימוש ותחולתו בתנאים מסוימים גם חודשים לאחר 6 על עבודה שנעשתה לאחר מתן הצו וגם על בניה מחדש שבוצעה תוך ביצוע ההריסה. ימים לגבי 7 - ימים מהמצאתו ו 4 צו הריסה מנהלי ניתן לביצוע על פי התיקון רק בחלוף עבודה שהסתיימה. במאמר תמצאו את כל הפרטים של התקנות החדשות, מידע על גובה הקנסות והעונשים.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומנהל

מאת: עידן שלומןחוק ומנהל21/01/191052 צפיות
מתי פעם האחרונה בדקת את חיוב הארנונה שקיבלת? סביר להניח שלא ממש בדקת אותו, כמו מרבית הישראלים. התרגלנו כבר לקבל את החשבון בדואר ולשלם אותו לפי הסכום שכתוב. בלי שאלות ובלי בדיקות. חבל מאוד שזה המצב.

מאת: אדיר בנימיניחוק ומנהל14/08/18719 צפיות
ראשי עיר בישראל עושים שימוש במופעי בידור על מנת לקדם את מועמדותם סמוך מאוד למועד הבחירות. כמות האירועים הולכת וגוברת ככל שמתקרב מועד הבחירות. שופטי בית המשפט העליון שעמדו בראש ועדת הבחירות המרכזית ביקרו קשות תופעה זו.

מאת: אופירחוק ומנהל07/06/16881 צפיות
תחום המשפטים הוא תחום מורכב וכולל לא רק עורכי דין שמייצגים לקוחות בבתי משפט או בתי דין, אלא גם בעלי תפקידים נוספים שעבודתם נגזרת מכוח החוק. אחד מבעלי התפקידים הללו הוא נוטריון בתל אביב. עבודתו של הנוטריון נוגעת בעיקר לאישורים ולאימות של מסמכים בעלי תוקף משפטי כמו צוואות או הסכמי ממון וגם לתחומים נוספים כמו מקרקעין, אימוץ, תרגום ועוד.

מאת: אופירחוק ומנהל23/02/16987 צפיות
המושג נוטריון הוא מושג שאדם במשך חייו הבוגרים נתקל לא לפעם ואפילו נדרש במהלך חייו הבוגרים. מה זה אומר?

מאת: אופירחוק ומנהל31/01/16897 צפיות
מיהו הנוטריון שניתן לעבוד מולו בראש שקט במדינת ישראל פועלים לא מעט נוטריונים שמספקים שירותים משפטיים שונים בערים רבות בארץ.

מאת: אופירחוק ומנהל18/10/151531 צפיות
אם בדיוק סיימתם את השירות הצבאי שלכם או שהחלטתם לעשות שינו באמצע החיים, יש לכם לא מעט אפשרויות. האפשרויות הללו נעות בין לימודים אקדמאיים לכאלו שאינם אקדמאיים אך מקצועיים ויכולים להביא לא פחות פרנסה, ואחת האפשרויות שיעלו על השולחן מן הסתם יהיו לימודי משפטים.

מאת: אדיר בנימיניחוק ומנהל18/04/151230 צפיות
לרשות מנהלית מובהקת הפועלת בשם הרשות המבצעת, יכולה להיות עמדה אחת בלבד המחייבת אותה מבחינה משפטית (בדבר הדין הקיים); זו העמדה של היועץ המשפטי שלה. עובד הרשות ו/או נבחר ציבור מטעמה יכולים להיות להם עמדה נוגדת או שונה (בין אם משפטית ובין אם פוליטית), אך זו אינה משקפת את עמדת הרשות כלפי גוף שיפוטי או מעין-שיפוטי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica