חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אילוף כלבים - הצבת גבולות בבית

מאת: אורי מגדבעלי חיים - כללי11/05/20111609 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אילוף כלבים - הצבת גבולות בבית
מאת: אורי מגד - מאלף כלבים ומומחה בטיפול התנהגותי

www.dog-leader.co.il

לשיטות הגמילה מצרכים, כלוב טיסה, קשירה קצרה, גדר הגורים ואחרות יש יתרונות נוספים מלבד גמילה מצרכים בגורים או בכלבים בוגרים. מלבד העובדה שללא שיטות אלה הגור ימצא את עצמו מסתובב בבית ועושה את צרכיו באופן חופשי הוא ימצא סביבו רהיטים, את שלט הטלוויזיה, נעליים, משקופים ועוד מגוון דברים לעיסים המועילים לו בהפגת כאבי צמיחת השיניים אך מסבים לו נזק רב, התנהגותי בעיקר, נזק שנאלץ להתמודד איתו בהמשך. במקום כל אלה, באמצעות השיטות שהזכרתי במאמר חינוך גורים - גמילה מצרכים יושאר הגור בבטחה כשהוא מתאפק מלבצע את צרכיו עם צעצוע המיוחד לו שישמש אותו ללעיסה וימנע ממנו את הצורך ללעוס רהיטים וחפצים אחרים בבית. יחד עם זאת, ככל שיעבור זמן נשחרר את הגור בבית לפרקים ארוכים יותר, כמובן לאחר שביצע את צרכיו בחוץ. זכרו, עליכם לתת לגור לשהות במחיצתכם באופן חופשי אך יחד עם זאת לעקוב אחריו בעיניים אוהבות ומשגיחות - יש לתקן אותו על כל שגיאה שמבצע בבית, לעסנות, טיפוס על רהיטים וכדומה.

תיקונים יש לבצע אך ורק כאשר תפסנו את הכלב "על חם" (באותה שנייה - שנייה וחצי) ולא בדיעבד לאחר מעשה. התיקון צריך להגיע בצמידות לשגיאה ולהבהיר לכלב כי טעה ע"י טכניקות שאפרט בהמשך. חשוב להבין לצורך התיקונים הללו שהכלב חי ב"תפיסת הווה". לכולנו בני האדם יש זיכרונות רבים, דעות על אנשים, מקומות ותכנונים בנוגע לעתיד (בית, אישה או בעל, ילדים וכו'), אצל כלבים הדבר מעט שונה. הכלב חי בהווה, למרות שהוא מסתמך על אירועי עבר, ניסיון שצבר ואפילו חושב בצורה מסוימת לגבי העתיד. יחד עם זאת, לפחות על פי הידוע לנו כיום, כלב לא מתכנן תוכניות לעתיד, לפגוש בחברה לחיים, להביא גורים לעולם וכיוצא בזה. כתוצאה מכך וסיבות נוספות הקשורות לאופי הכלב, כלב לא יחליט שאם בעבר התנהגתם אליו בצורה מסוימת, כך תנהגו לעולם. כלב תמיד אבל תמיד ייתן הזדמנות שנייה שלישית או עשירית לבעלים שרוצה לשנות את מערכת היחסים שלהם. כלב לא ייטור טינה ולא ינהג כפי שנהג בעבר אם ילמדו אותו אחרת (כמובן שבמקרים חריגים של בעיות התנהגות קשות הדבר ייקח זמן ונידרש לסבלנות). רוב הכלבים מחפשים את מנהיג הלהקה סביבם וכמהים להדרכה נכונה, לתיקונים וחינוך המתאים לצרכי הלהקה. מכל אלה ניתן להבין שהכלב חי בהווה ולכן מבין את מה שקורה ב- :"עכשיו", "כרגע". משום כך, התיקונים צריכים להתבצע כמו כן ב- "עכשיו" וב- "כרגע". כלומר, כדי שכלב יבין את התיקון ויקשר בין הפעולה שעשה לעובדה שאינני רוצה בה, עליי לתקן אותו באופן מיידי, בשנייה, יש שיגידו שנייה וחצי שבצמוד לאירוע. התיקונים שיגרמו לכלב להבין את שגיאותיו ולא לחזור עליהן הם המפתח להצלחה, תיקונים שיכריחו את הכלב לעשות מה שהמאלף או הבעלים רוצה ויכפו זאת עליו בצורה אגרסיבית כמו דחיפת אפו של הכלב לשתן, אלימות וכו' יובילו לבעיות התנהגות, פחד מהמאלף או הבעלים ולעתים התעמרות בהם. יחד עם זאת, אציין שכפייה ניתן לבצע כטניקת אילוף אך יש צורך במאלף בעל ניסיון רב בתחום על מנת לא לגרום לנזק התנהגותי לכלב בעתיד. במקרים מסוימים כפייה תורמת לתהליך האילוף ולעתים היא אף הכרחית ומובילה לתוצאות מהירות.

בתהליך הלימוד במידה ותלמדו את הכלב לשבת לדוגמא בטרם הוא מקבל את קערת המזון, לעולם אל תבצעו תיקון אלא אם בטוחים ב- 100% שהוא מכיר את הפקודה ויודע אותה או שהוא יודע ב- 100% שאסור לו לבצע התנהגות שלילית מסוימת. רק במידה והכלב הבין ולא עושה את מה שמבוקש ממנו, או יודע מה אסור לו לעשות ובכל זאת חוזר על כך, יש לתקן אותו. קיים הבדל גדול בין תיקון כלב שלא נוהג בהתאם לכללי הלהקה, דבר שאני מכנה "חוסר בהתנהגות להקה" או בעיות התנהגות לבין תיקון לפקודה באילוף פורמאלי (שב, ארצה, רגלי וכו'). לדוגמא ההבדל בין תיקון ל- "שב" לתיקון כלב שמושך את הבעלים במורד הרחוב. אם כלב יודע שהוא צריך לשבת כשאני אומר "שב" ובכל זאת לא עושה זאת, אני יכול להגיד לו "שב" בפעם השנייה, לחכות ולראות האם אחרי כמה שניות הוא יישב או לתקן אותו. אם כלב מושך את הבעלים במורד הרחוב התיקון חייב להיות מיידי ואסרטיבי, למרות שלמעשה לא צריך להגיע למצב בו הכלב מושך את בעליו כלל. ברוב המקרים נתקן את הכלב ברגע שיחל לצעוד לפני הבעלים (מבחינת מיקום) או שיחל לצעוד לפני שהבעלים החל (מבחינת תזמון). התיקון חייב להיות עדין ועקבי, לעתים חזק יותר במידה והכלב דורש זאת. אני לעולם לא אתקן פינצ'ר בצורה שאתקן מסטינו או בול מסטיף, התיקון צריך להוביל את הכלב להבין שמי שמתקן אותו או מוביל אותו (Handler - הנוהג) הוא גם מנהיג הלהקה ברוב המקרים. כמו כן, חשוב להבין שתיקון חזק מדי יכול לגרום לנזק בלתי הפיך לכלב, תיקון חזק לגור בעל טמפרמנט רך יכול להסב לו נזקים ארוכי טווח ולעתים יגרום לפחד מהמאמן לכל החיים. יחד עם זאת, ישנם גורים בעל טמפרמנט חזק שמתאוששים מהר מאוד מתיקונים חזקים. באימון גורים אלה ניתן לבצע תיקונים חזקים יותר בהתאם. זכרו, חשוב מאוד לאתר בטרם האימון איזה טמפרמנט יש לכלב אותו רוצים לאמן ובהתאם לכך ולגודל הכלבלבצע את התיקון לכשנדרש.בנוסף לכך, תמיד יש להתחיל בתיקון כלב בצורה העדינה ביותר ולהגביר מעט בכל פעם עד שמוצאים את רמת התיקון הנכונה.

תיקונים ניתן לבצע במספר דרכים ואדון בכך בהרחבה במאמר הבא "תיקונים נכונים על פי שיטת האילוף המאוזנת". במאמר זה אזכיר רק שתיים מהדרכים הפופולאריות לתיקון כלבים. הדרך הראשונה היא באמצעות משיכה קצרה ברצועה כאשר היא מחוברת לקולר הכלב. ניתן לבצע זאת עם קולר רגיל (קולר פלסטי), קולר תיקונים מלולאות (Correction Collar - ולא קולר חנק כפי שרוב המאלפים קוראים לו בשוגג, מטרתו לא לחנוק את הכלב), קולר דוקרנים, קולר אלקטרוני ועוד סוגי קולרים פחות נפוצים. הדרך לתקן כפי שאפרט בהמשך היא באמצעות קולר פלסטי או קולר אימונים. במידה ותרצו לתקן את הגור או הכלב בבית, ניתן להשאיר אותו להסתובב חופשי כשהרצועה מחוברת לקולר בזמן שהותכם איתו. אל תשאירו את הכלב עם רצועה מחוברת לקולר ללא השגחה שמא הרצועה תתלפף סביב השולחן או כיסא בבית והוא חלילה ייחנק. כשאתם שוהים עם הגור או הכלב  בבית, ברגע שיעלה על הספה, ינשך נעל, יכרסם את המשקוף או יבצע כל התנהגות לא רצויה תתקנו אותו, משכו משיכה קצרה ותרפו מיד. התיקון באמצעות משיכה קצרה גורם ל - Snap Out מהמצב שבו היה הכלב לפני כן. השיטה השנייה שניתן לבצע בה תיקונים היא באמצעות נגיעה. גם הנגיעה בכלב צריכה להיות קצרה וחדה בדיוק כמו המשיכה הקצרה והחדה שנבצע עם הרצועה. כשהכלב יבצע התנהגות שלילית ניגע בו עם קצות האצבעות בצורה חדה וברורה, הנגיעה מתבצעת עם שתיים עד חמש אצבעות (תלוי בגודל וגיל הכלב) כשניגע בכלב רק בקצות האצבעות ולא באמצעות כף או גב היד,קשה לתאר במילים את אופן התיקון במדוייק, דמיינו שאתם "נושכים" את הכלב באמצעות קצות האצבעות. גם נגיעה זו גורמת ל - Snap Out לכלב מהמצב הקודם ששהה בו (לדוגמא כרסום של הספה החדשה). חשוב לי להדגיש שנגיעה בכלב בסיטואציות מסוימות או משיכה לא נכונה יכולה לגרום לנזק לכם או לכלבכם ולכן חשוב להיוועץ באיש מקצוע בעל ניסיון בתחום בטרם תנסו לבצע דרכים אלה בעצמכם. 

הצבת גבולות היא נושא מרכזי בחינוך כלבים ובעיקר גורים משום שעל ידי הגבולות אנו מגדירים את מקומם בלהקה וכיצד ישתלבו במערכת הביתית המורכבת. זכרו, אתם בעלי הבית והמנהיגים של הכלב, עליכם להחליט האם תרצו גור שישכב על המיטות והספות? לאיזה חדרים תרצו שלא יכנס? האם תרצו שהגור יאכל במקביל אליכם או בנפרד? בזכות החלטות אלה ועוד רבות אחרות, תציבו גבולות לגור ותלמדו אותו מה מותר ורצוי ומה אסור בהחלט. אני חוזר ומדגיש, אין דבר חשוב יותר מעקביות, כמובן שגם במקרה זה היא דרושה על מנת שהגור יבין כי ההחלטות (הכללים) שקבעתם הם ברורים, מוחלטים ואין לעבור עליהם. נוסף לאלה אם תרצו, תוכלו ללמד את הגור שאפשר לקחת לו את קערת האוכל בזמן האכלה, לשחק עם האוכל שבקערה תוך כדי אכילה ובכך להימנע בעתיד מבעיות של שמרנות יתרה על קערת האוכל בזמן האכלה או נשיכה.

חינוך גורים היא תקופה קריטית בחייו של כל כלב, רצוי שקדישו תשומת לב רבה לכלבכם בתקופת הגורות (עד גיל שנה לערך). גם תקופה זו ניתן לחלק לתקופות קריטיות יותר ופחות אך לא אדון בכך כעת, הדבר הברור והחשוב ביותר אותו עליכם להבין כבר כעת הוא שאין לתקופה זו תחליף ואי אפשר להשיבה. בתקופה זו אנחנו נרצה להספיק לעבור עם הגור חוויות רבות ככל האפשר וזאת על מנת להעניק לו הרגלים, ללמד אותו, לחנך ולעצב אותו כפי שאנחנו רוצים. חשוב להעניק לכלב בתקופה זו הרבה אהבה וטיפוח על מנת שייקשר אלינו. בסופו של תהליך נרצה להגיע לחיבור כפי שאני נוהג לכנות – Bonding, נרצה להגיע למצב שהכלב יאהב אותנו, ירצה לרצות אותנו, לבוא אלינו כשנקרא לו ויהיה נינוח בסביבתנו כך שיוכל ללכת לצידנו ברוגע גם כששועטים סביבו ברחוב כלבים, חתולים, ציפורים, בני אדם ואחרים. כל אימון שתבצעו עם הגור בשטח לא מוכר שיש בו הסחות דעת יחזק את הקשר בניכם לבין הכלב. כמו כן, משחקי מחבואים בשטח לא מסוכן (קוצני, שמשוטטים בו חתולים וכו'), בו הגור מאבד אתכם ומוצא אתכם לאחר שהשתמשתם בפקודת הקריאה שלכם לדוגמא: "אליי" יכול להיות צעד חיובי ולהוסיף לחיזוק הקשר ביניכם. פעולה זו תחזק בגור את הרצון לבוא אליכם ולחפש את קרבתכם תמיד, כמובן שכשהגור ימצא אתכם תרעיפו עליו חיבה, אהבה, חטיף או משחק, תלוי מה "עובד" על הכלב טוב יותר. זכרו, הקשר החזק הזה הוא הבסיס החשוב ביותר להמשך והצבת הגבולות בבית תגרום לשינוי גדול במערכת היחסים שלכם עם כלבכם. ככל שיעבור זמן תראו כיצד איכות החיים שלכם עולה והתקשורת עם הכלב לפתע ברורה ונעימה יותר.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

Dog Leader - אורי מגד

מאלף כלבים ומומחה בפתרון בעיות התנהגות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורי מגד

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים01/07/111786 צפיות
טיפים ועצות לרכישת המזון המתאים והנכון לכלבכם. המאמר עוסק בתחום המזון היבש לכלבי הבית. מחירים, מרכיבים, מותגים והנחיות כיצד לבחור את המזון המשתלם כלכלית ובריאותית.

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים11/05/111689 צפיות
המאמר דן בדרכי טיפול שונות ומגוונות בתופעת חרדת הנטישה אצל כלבים. המאמר מעניק דרכים יצירתיות וחדשות לשיפור מצבו של הכלב באמצעות חברי הלהקה (משפחה) של הכלב ללא הוצאות מיוחדות ומאמצים רבים. המאמר דן כמו כן בטיפול תרופתי ומעניק רקע בנוגע לטיפול הנכון והמומלץ בתופעה.

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים11/05/111770 צפיות
המאמר דן בתופעת חרדת הנטישה אצל כלבים. במהלך המאמר מפורטים כל הסימפטומים ודרכי האבחון האפשריים להופעת התופעה אצל כלבים בוגרים וגורים. כמו כן רקע ומבוא לעניין לאלה שלא מכירים את התופעה מופיע בתחילת המאמר.

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים11/05/112039 צפיות
המאמר עוסק בגמילה מצרכים בשלב הגורות של הכלב ואף סוקר מספר שיטות לבצע גמילה מצרכים גם בגיל מאוחר יותר. באמצעות הבנה של תפיסת הכלב את ראשית חייו בשגר והשילוב בבית הבעלים, ניתן להגיע לתוצאות בזמן קצר ולחזק את הקשר בין הבעלים לכלב.

מאמרים נוספים בנושא בעלי חיים - כללי

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/195911 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/173619 צפיות
הרחקת יונים באמצעות רשת להרחקת יונים, הינה שיטה נפוצה ואופטימלית, אשר קיימת במס' רב של מבנים ובניינים ומספקת פתרון מקיף למניעת קינון ומטרד רב של היונים. רשת נגד יונים ניתנת להתקנה באזורים שונים של הבית, בגדלים שונים ובסוגים שונים.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/173364 צפיות
לא רבים יודעים כי קיים מקצוע בשם "מרחיק יונים". מרחיק יונים כשמו כן. מרחיק יונים משתמש בשיטות שונות להרחקת היונים מהאזור המבוקש .

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/173170 צפיות
הרחקת יונים הינו תחום גדול בו קיימים חברות ובעלי מקצוע רבים ושונים, אשר נותנים מגוון פתרונות לכלל סוגי האוכלוסייה, החל מלקוחות פרטיים, וועדי בתים, ועד ללקוחות עסקיים וחברות. בתחום זה חשוב להבין מהו צרכיכם ולהכיר את השיטות השונות הקיימות להרחקת יונים, וכן למצוא בעל מקצוע אמין ומנוסה, אשר יוכל לספק לכם שירות הרחקת יונים כמו שצריך.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/172819 צפיות
הרחקת יונים מאזורי קינון ביתיים, מצריכה לנקוט במספר דרכים מסוימות אשר באמצעותם ניתן להרחיק את היונים ולהיפטר מהם אחת ולתמיד. אין זה מספיק לגרש את היונים ולקוות שלא יחזרו, נדרשות כאן שיטות מיוחדות להרחקת יונים וכן הקדשת זמן והשקעה רבה בכדי להשיג פתרון יעיל בהרחקת היונים.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/172732 צפיות
הרחקת יונים משלטים הינה שיטה חדשה ויעילה אשר נותנת מענה למטרד היונים אשר מביאות עימם לכלוך ורעש כאשר הם מקננות על גבי שלטי פרסום של עסקים וחנויות. מטרד זה יכול לעורר סלידה אצל הלקוחות המבקרים במקום ואף חלילה להרחיק אותם, דבר אשר יכול לפגוע בפרנסתו של העסק או בעל החנות.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/172437 צפיות
הרחקת יונים ניתנת לביצוע באופן עצמאי על ידי מס' שיטות מסוימות להרחקת יונים משטח ביתכם או מבית העסק שלכם, אך, בכדי להשיג תוצאות טובות יותר, המאפשרות הרחקת יונים לצמיתות, כדאי שתשקלו פניה אל חברה מקצועית להרחקת יונים, אשר מומחית בכלל סוגי העבודות הרחקת היונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica