חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אילוף כלבים - חרדת נטישה חלק א: הסבר לתופעה, סימפטומים ואבחון

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים11/05/20111771 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אילוף כלבים - חרדת נטישה - חלק א: הסבר לתופעה, סימפטומים ואבחון
מאת: אורי מגד - מאלף כלבים ומומחה בטיפול התנהגותי

www.dog-leader.co.il

חרדה אצל כלבים הינה פוביה בלתי נשלטת, תחושה לא נעימה של חשש מהעומד להתרחש כאשר לא קיים גירוי חיצוני מוגדר הנראה לעין כמהווה איום או מסכן את הכלב. בניגוד לכך, פחד הינו תגובה נורמאלית לסכנה או איום ממשי ידוע ממקור חיצוני, ואסביר את ההבדל בין שתי תחושות אלה. ההבדל בין החרדה לפחד הוא שתגובת הפחד היא חדה ומהירה ולכן חולפת במהירות בעוד שחרדה היא הרגשת חוסר נעימות מתמשכת. דוגמאות לפחד אצל כלבים ניתן לראות בכלבים שמפחדים מרעשים חזקים כגון זיקוקים, אופנועים שחולפים לידם ברחוב, ישנם כאלה שמפחדים מכלבים או בני אדם ועוד מקרים כאלה ואחרים. תחושת הפחד תיעלם ברגע שמקור הפחד ייעלם, לדוגמא כאשר האופנוע יחלוף או כאשר רעשי הזיקוקים ייפסקו.

 
חרדה נורמאלית וחרדה פתולוגית

חרדת נטישה אצל כלבים מאופיינת כמקרה חרדה פתולוגית ברוב המקרים. אחד ההבדלים בין החרדה הנורמאלית לפתולוגית הוא שבחרדה נורמאלית הכלב מפעיל מנגנונים מסוימים על מנת להתמודד עם סכנה ממשית עד שתיעלם לעומת חרדה פתולוגית בה אין לכלב סיבה ממשית להתגונן, הוא לא מאוים באמת. חרדה נורמאלית מתעוררת במצבים מאיימים ולכן אנו רואים בה סממן חיובי, רצוי וטבעי לשינוי וגדילה כאשר הכלב פונה לחוויות חדשות שטרם התנסה בהן. מטרת החרדה הנורמאלית היא להוביל את הכלב לפעולה שתסלק את האיום או תפחית אותו, לדוגמא כלב שתוקף אותו ועל הכלב הנתקף להתגונן. כאשר האיום חולף כפי שהזכרתי קודם, מנגנוני ההגנה מפסיקים לפעול, החרדה הנורמאלית נעלמת והכלב חוזר למצב של איזון ורגיעה. בחרדה פתולוגית לעומת זאת, תגובת הכלב אינה פרופורציונאלית לסכנה שהוא חווה מבחינת אפקט החרדה והאיום. הכלב בחרדה מסוג זה אינו יודע ממה הוא פוחד ולכן גם אינו מסוגל לברוח ממנה. בעקבות פחד פתולוגי נוצרים עיוותים ופגמים ביכולת התפקוד של הכלב ומופיעים סימפטומים חריגים. במקרים אחרים של חרדה פתולוגית, הכלב מבין את מקור החרדה אך אין לו סיבה אמיתית להרגיש כך, לדוגמא במקרים של חרדת נטישה, הכלב לא נמצא בסכנה ממשית מעצם העובדה שהבעלים עזבו את הבית אך הוא בכל זאת נמצא בחרדה תמידית מתמשכת. 

מדוע ואיך זה קורה

מחקרים מראים ש-10%-15% מאוכלוסיית הכלבים סובלת מחרדת נטישה בדרגה כזו או אחרת. כלבים הסובלים מהתופעה נכנסים לחרדה כאשר מושארים לבדם. מסיבות שאנחנו יכולים רק לשער (כיוון שהכלב לא יכול לדבר בשפתנו ולהגיד מדוע סובל) הכלב אינו בטוח כי הבעלים ישוב בחזרה לביתו. ככל שהזמן עובר מרגע עזיבת הבעלים את הבית, החשש שמא הבעלים לא יחזור גובר ואצל כלבים מסוימים הופך לחרדה כבר לאחר מספר דקות, אצל אחרים זה קורה עוד כשהבעלים בבית ומתכונן לעזיבה. ניתן לשער שהכלב אכן חושב שהבעלים לא ישובו והוא יישאר מנותק מהלהקה ולא יהיה מסוגל עוד לדאוג לעצמו למזון, מים וצרכים אחרים. אנו עדים לכך שכלבים המאומצים מעמותות לאחר שננטשו או כאלה שלא יודעים דבר על עברם הם רוב רובם של הכלבים הסובלים מהתופעה. מסיבות אלה ניתן לשער כי כלבים הסובלים מהתופעה חוו בעבר מצב בו אכן הרגישו כי ננטשו וסכנה מרחפת סביבם. במקרה בו טיפלתי לא מזמן, דובר בגור צעיר מאוד שנותר זמן רב לבדו וככל הנראה פיתח חרדת נטישה כתוצאה מכך. במקרים אחרים מדובר בכלבים שרגילים לעובדה שהבעלים חוזר בשעה מסוימת הביתה ולפתע לא חוזר לאחר שעות רבות או אפילו למחרת. משום שהכלב היה רגיל עד כה לשעות חזרה מסוימות במשך זמן רב והשעות השתנו, החשש הציף אותו והוא החל לפתח את חרדת הנטישה.

החרדה ורמת ההורמונים הגבוהה בגוף יוצרים תגובות התנהגותיות שונות בעזרתן הכלב מנסה להקטין את תחושת החרדה הבלתי פוסקת. כלבים הסובלים מהתופעה מנסים לצאת מהחדר, מכלוב הטיסה או מהקשירה בה הושארו, חלקם משחיתים רהיטים בבית, שורטים קירות, משקופים, מכרסמים שולחנות וכיסאות, נובחים או מייללים לעזרה ועוד התנהגויות שונות ומשונות על מנת להסיח את דעתם מהחרדה שנתקפו בה, אגע בכך בהמשך בסימפטומים

חיזוק עצמי - מושג ידוע במקצועות האילוף, חיזוק עצמי מתרחש גם במקרים של חרדת נטישה החל מהפעם הראשונה בה הכלב מנסה לצאת ממצב בו החשש גובר והחרדה מתחילה להציף אותו, למה הכוונה? יכולת הלמידה של כלבים תלויה בדרך כלל בחיזוק שמתבצע במקביל או מיד לאחר פעולה מסוימת, בהתניה אופרנטית לצורך העניין הכלב יכול ליזום תגובה כתוצאה מגירוי חיצוני. כיצד ההתניה עובדת במקרה זה? בפעם הראשונה שהכלב נבח, קרא לבעלים, עשה את צרכיו או כרסם את הספה והבעלים באותו הרגע בדיוק חזר הביתה, הוא בשוגג למד שהפתרון לחזרת הבעלים מצוי בהתנהגות החרדתית. יכול להיות שידובר בשתן, צואה, כרסום, נביחות או כל סימפטום אחר שהכלב מבצע בזמן שהבעלים שב הביתה. כצופים מהצד ברור לנו בני האדם שלא חזרנו הביתה בגלל התנהגות כזו או אחרת של הכלב. הכלב שסובל מהתופעה לעומת זאת, לעולם לא יידע זאת, מבחינתו הוא קיבל חיזוק עצמי על ההתנהגות החרדתית שביצע בכך שחזרנו. מרגע זה הסיכויים לחזרה על התנהגויות אלה בכל פעם שהכלב ייתקף בחרדה עולים. ככל שיעבור זמן הכלב יפנים את צורת ההתנהגות שמשמשת חיזוק לחרדה ותהפוך לכרונית. בשלבים מתקדמים של חרדת נטישה הכלב לא יידע לסגל התנהגות אחרת מלבד חפירה בקיר, כרסום משקוף, נביחות וכו'. חלק מהכלבים כפי שציינתי קודם, מתחילים בהתנהגויות חרדה אלה עוד בטרם הבעלים עוזב את הבית משום שמרגישים את החשש שמגיע אוטוטו ברגע שהבעלים יעזוב, להתנהגות זו קוראים חרדה נצפית והיא ברוב המקרים שלב מתקדם או חמור יותר של התופעה. 

סימפטומים

חרדת נטישה אצל כלבים ניתנת לזיהוי על ידי תופעות אוטונומיות גופניות ותופעות מוטוריות. לא תמיד נבחין בכל התופעות הללו אצל כלב הסובל מחרדת נטישה, לעתים נבחין בכל התופעות הבאות לידי ביטוי בצורה קיצונית ולעתים נבחין בחלקן בעוצמות נמוכות יותר. התופעות האוטונומיות הן: מתח שרירים מוגבר, התכווצויות שרירים, תכיפות בהטלת שתן או חוסר שליטה בסוגרי השתן, עלייה בלחץ הדם, נשימות עמוקות וכבדות, ריור מוגבר, קוצר נשימה, שלשולים וחוסר שליטה בסוגרים רקטאליים. התופעות המוטוריות הן: נביחות, יללות, רעידות, חוסר שקט, השמדת חפצים (נעליים, משקופים, רהיטים ואחרים כפי שציינתי לעיל), התכנסות בתוך ארונות, פינות בבית או כל מקום מסתור המהווה "מקום בטוח". לעתים כלבים מתכנסים בתוך עצמם בפינת הרביצה ומראים סממנים גופניים אחרים המעידים על לחץ ומתח. כאשר האירוע המאיים נגמר והסכנה חולפת (הבעלים כבר שוהה בבית זמן מה) הכלבים "חוזרים לעצמם", המערכת חוזרת לפעילות נורמאלית, לחץ הדם יורד, הנשימה מוסדרת והשליטה בסוגרים שוב חוזרת למצב נורמאלי. בסופו של דבר הכלב נרגע וחוזר לתפקוד תקין ורגיל, לדוגמא כלבים הסובלים מחרדת נטישה יתנהגו בטיול לאחר שהבעלים חזרו לביתם בצורה נורמאלית לחלוטין (ירחרחו, יבצעו צרכים ויתקשרו עם כלבים ואנשים בצורה נורמאלית). במהלך היום יום ניתן להבחין בחרדה בדרך נוספת, כלבים הסובלים מהתופעה מסתובבים בבית צמודים לרגלי בעליהם כאשר הם הולכים מחדר אחד לשני ונכנסים ללחץ כאשר אחד או יותר מבעלי הבית מתארגנים ליציאה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

Dog Leader - אורי מגד

מאלף כלבים ומומחה בפתרון בעיות התנהגות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורי מגד

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים01/07/111787 צפיות
טיפים ועצות לרכישת המזון המתאים והנכון לכלבכם. המאמר עוסק בתחום המזון היבש לכלבי הבית. מחירים, מרכיבים, מותגים והנחיות כיצד לבחור את המזון המשתלם כלכלית ובריאותית.

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים11/05/111689 צפיות
המאמר דן בדרכי טיפול שונות ומגוונות בתופעת חרדת הנטישה אצל כלבים. המאמר מעניק דרכים יצירתיות וחדשות לשיפור מצבו של הכלב באמצעות חברי הלהקה (משפחה) של הכלב ללא הוצאות מיוחדות ומאמצים רבים. המאמר דן כמו כן בטיפול תרופתי ומעניק רקע בנוגע לטיפול הנכון והמומלץ בתופעה.

מאת: אורי מגדבעלי חיים - כללי11/05/111610 צפיות
המאמר דן בהצבת גבולות בהגעת גור הכלבים או הכלב החדש לביתכם. המאמר סוקר שיטות לאימון בנושא ומסביר כיצד יש לקיים מערכת יחסים נכונה עם הכלב על מנת להציבו במקום הנכון לכם בלהקה.

מאת: אורי מגדאילוף בעלי חיים11/05/112039 צפיות
המאמר עוסק בגמילה מצרכים בשלב הגורות של הכלב ואף סוקר מספר שיטות לבצע גמילה מצרכים גם בגיל מאוחר יותר. באמצעות הבנה של תפיסת הכלב את ראשית חייו בשגר והשילוב בבית הבעלים, ניתן להגיע לתוצאות בזמן קצר ולחזק את הקשר בין הבעלים לכלב.

מאמרים נוספים בנושא אילוף בעלי חיים

מאת: דניאל מלמדאילוף בעלי חיים11/02/205630 צפיות
10 טיפים מעולים לכיצד לאלף את הכלב שלך לשבת, לתת יד ועוד. קריאה נעימה

מאת: רוני הכהןאילוף בעלי חיים10/01/165744 צפיות
כלב הוא חיה שיודעת להציע אהבה ונאמנות עד אין קץ לבעלים שמטפלים בהם במסירות ועבודה עם חיה זו היא קסם של ממש שפשוט אי אפשר לסרב לו מבחינת עיסוק במשהו שאוהבים.

מאת: משהאילוף בעלי חיים23/08/158045 צפיות
הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם. מה שחשוב להדגיש הוא שבהחלט ניתן לרתום את הכלבים לסיוע במגוון רחב של מצבים, הן פיזיים, הן רגשיים והן התנהגותיים. כאן בדיוק הרגע לדבר על אחד התחומים המרתקים ביותר בשנים האחרונות, והוא זה של הכלבנות הטיפולית

מאת: לירן יוסףאילוף בעלי חיים23/07/144470 צפיות
הכלב שלכם מציג אגרסיביות או אפילו תוקפנות כלפי אנשים? יכולות להיות לכך כמה סיבות, ביניהן מאפיין של טריטוריאליות וסיבה שנייה היא מטענים רגשיים והתנהגותיים שהכלב רכש לעצמו במהלך הזמן.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים29/07/132535 צפיות
מתים על בעלי חיים? כלבים עושים אתכם מאושרים? אתם משחקים עם כל כלב שעובר ברחוב? אם התשובות לשאלות האלה חיוביות, ואם אתם מחפשים בימים אלה קריירה - ומתלבטים מה ללמוד, שווה לכם לקחת קורס מאלפי כלבים.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים28/07/132289 צפיות
אם אתם אוהבים בעלי חיים ואם אתם מחפשים בימים אלו מקצוע מעניין שיכול לפתוח לכם פתח לקריירה עתידית, שווה לכם לשקול להירשם אל קורס של לימודי אילוף כלבים.

מאת: קופירייטינג פלוסאילוף בעלי חיים24/04/131963 צפיות
כיום ישנן אפשרויות רבות מהן תוכלו לבחור איך והיכן לבצע את תהליך אילוף גורים שלכם. אילוף גורים יכול להתבצע בקבוצות של מספר כלבים, כך שגור הכלבים רוכש הרגלי חינוך והן הרגלים חברתיים במקביל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica