חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לגבות או לא לגבות חובות?

מאת: ניר גולןבנקאות25/07/20111508 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אחת השאלות שמטרידות נושים שחייבים להם כסף הינה עיתוי גביית החוב: האם כדאי למהר ולגבות את החוב מייד כשהוא נוצר או שאולי לחכות קצת ולתת לחייב הזדמנות להסתדר ולהחזיר את חובו?

נושים רבים, בעיקר ספקים, לא ששים למהר ולפתוח בהליכים משפטיים כנגד חייב, מחשש שהליכים אלו ימוטטו אותו ויקטינו בכך את הסיכוי להחזר החוב, וגם מחשש שפתיחה בהליכים תגרום לכך שאותו חייב יחדל מלרכוש מהם סחורות. יש לזכור כי החייב הנו בדרך כלל לקוח של הנושה, ולעתים אפילו לקוח גדול. הנושה יעדיף פעמים רבות להמתין בסבלנות ולנסות לגבות את החוב מבלי להשתמש באמצעים משפטיים.

הבעיה מחריפה כאשר מצטברות בידי הנושה אינדיקציות לכך שהחייב קרוב למצב של חדלות פירעון, שבו לא יוכל עוד להחזיר את חובותיו. במצב שכזה האינסטינקט הכלכלי של הנושה הוא למהר ולפתוח בהליכים כדי להיות הנושה הראשון של החייב. התחושה של הנושה תהיה לרוב שמי שימהר יראה את כספו, ומי שיחכה יפסיד את כספו, משום שאת המעט שנשאר לחייב יקחו אחרים. בגלל תחושה זו -  ברגע שחייב (או חברה חייבת) מגיעים למצב של חדלות פירעון, מייד עטים עליהם הנושים, ובן לילה הם מוצפים בתביעות ובבקשות לביצוע של בטוחות שנתנו לנושים.

הפרדוכס הוא שדווקא במצב הזה קטנים הסיכויים של נושה לגבות את חובו, משום שכאשר כל הנושים עטים בבת אחת על החייב, עסקיו מתמוטטים במהירות, וממעט הכסף שנשאר בהם אין דיי בכדי לכסות את החוב לכל מי שפתח בהליכים משפטיים. הפרדוכס הזה גורם לכך שנושה שמיהר ופעל בזמן סביר כנגד החייב עשוי לגבות פחות כספים מנושה שממתין בסבלנות עד שהחייב יתאושש ויכולת הפירעון שלו תשתפר.

אז מה לעשות?

התשובה, כמו תמיד, תלויה בנסיבות העניין: אם לחייב ישנם נושים רבים ויכולת פירעון נמוכה, סביר להניח שהוא ימצא עצמו בפשיטת רגל (או פירוק – אם מדובר בחברה). במקרה שכזה אין שום סיבה לחכות, אלא יש להגיש תביעת חוב לנאמן/ מפרק במועדים הקצובים בחוק או בהחלטת בית המשפט. אם החייב לא נכנס לפשיטת רגל, אזי יש מקום לשקול את עיתוי פתיחת ההליכים נגדו. השיקולים הרלבנטיים יהיו מספר וגובה החובות שיש לחייב, כמות ההליכים שנפתחו נגדו, מיהם הנושים (האם בנקים או ספקים – יש הבדל גדול בין השניים שלגביו נפרט בנפרד), האם העסק עדיין מתפקד או שחדל למעשה מלהתקיים, וכמובן – גילו של החייב – האם יש לו יכולת עתידית להשתקם.

כל הפרמטרים הללו כפופים לדיני השיהוי וההתיישנות: אם החוב עומד להתיישן – מובן שיש למהר ולגבות אותו, משום שאחרת יאבד הנושה את זכויותיו. אותו הדבר – אם ישנו חשש שהגשת תביעה או הגשת בטוחה לביצוע עשויה ללקות בשיהוי, וכתוצאה מכך להביא לדחיית התביעה – אף אז יש להקדים ולפעול. אם מדובר בחוב "טרי" ואין חשש מהתיישנות או שיהוי, וכל הפרמטרים מצביעים על עדיפות להמתנה על פני גבייה מיידית – אפשר לשקול להמתין עם הגבייה. כמובן שיש להיזהר מאוד בשקלול המרכיבים, משום ששאלת העיתוי תשפיע על יכולת גביית החוב ועל גובה הסכום שיתקבל, אם בכלל.

(אין באמור לעיל משום עצה משפטית ויש לשקול כל מקרה על פי נסיבותיו).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

למידע נוסף אתם מוזמנים לבקר בבלוג שלי: אסטרטגיה ומשפט.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ניר גולן

מאמרים נוספים בנושא בנקאות

מאת: דניאל מלמדבנקאות17/05/201249 צפיות
כאשר אדם מגיע למצב שבו הוא כבר לא יכול לעמוד בהוצאות החודשיות שלו והוא מתמוטט כלכלית – הוא צריך להכריז על חדלות פירעון ולפתוח צו פשיטת רגל בבית המשפט. להמשך קריאה כנסו לפוסט >>

מאת: רוי ורלבנקאות23/10/171444 צפיות
Does thinking about your credit report give you awake? The sound advice above will help you fix your credit and be proud that you are financially responsible again.

מאת: רוי ורלבנקאות16/10/171539 צפיות
Now is the best time to start taking charge of your personal financial issues. Use the tips and techniques from this article to learn some sound personal finance tips. You do not need to take classes or years of training to start seeing big savings by improving your financial management skills. Every single knowledge you learn will help.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןבנקאות01/06/171828 צפיות
הבנקים מחוייבים בחובת גילוי מוגברת כלפי לקוחותיהם, מהי חובת הגילוי של הבנק כלפי הערבים של לקוחותיהם ?

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןבנקאות01/06/171536 צפיות
האם בנק יכול לסרב לתת שירות ללקוחות מסויימים ? מהם התנאים לחוקיות סירוב הבנק לתת שירות ללקוח

מאת: איילתבנקאות20/01/162032 צפיות
טיפים - איך לא להיכנס למינוס מאת עו"ד רוני ברוש: על רקע מציאות כלכלית לא פשוטה ולעיתים אפילו סבוכה מאוד קל להתפתות לקחת עוד הלוואה או להיכנס למינוס בבנק. למעשה, יותר מידי הלוואות או משיכת יתר

מאת: ירון כהןבנקאות30/07/1510876 צפיות
יש לא מעט מוסדות ומשרדים שמבקשים אישורים נוטריונים עבור מסמכים שונים שמגיעים בשפות זרות. מסמכים כגון מסמכי לידה, תצהירים, דרכונים, תעודות, תעודות פטירה, תעודות נישואין או גירושין, מסמכי בעלות על רכוש והרשימה עוד ארוכה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica