חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הוראה מתקנת - כל הפרטים

הוראה מתקנת - סקירה תמציתית

נראה כעת סקירה קצרה של המונח: הוראה מתקנת. תיאור, מטרות ואמצעים. ובסיום נראה גם את המגבלות ואת נקודות החולשה של ההוראה המתקנת:

אווירת בית הספר והלימודים בתוך כיתה גדולה גדושת ילדים בסביבה תחרותית אינם מתאימים לכל ילד. ישנם ילדים אשר מפיקים את המיטב מהסביבה הלימודית שמעניק בית הספר וישנם ילדים רבים אשר אינם מסוגלים או מתקשים להתמודד עם בית הספר הרגיל ואינם מסוגלים ללמוד במסגרת לימודית בכיתה רגילה. בעבור אותם ילדים פותחה מערכת לימודית תומכת מיוחדת אשר נקראת הוראה מתקנת.

מהי השיטה

שיטת ההוראה הזו מתמקדת בעיקרה בסיפוק הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. ההוראה המתקנת נכנסת לתמונה בשלבים מוקדמים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי. למן הרגע שמאותר ילד אשר מגלה קושי בלתי סביר לעמוד בקצב הלימודים הרגיל של הכיתה, הוא מופנה לאיבחון מקצועי מתאים. מטרתה העיקרית של התוכנית היא החזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי לעומת התלמידים האחרים. הוראה מתקנת בוחנת ונותנת מענה לצרכים רגשיים, בעיות תקשורת, בעיות הסתגלות חברתית וקשיים בפיתוח כישורי לימוד.

הוראה מתקנת מתמקדת בשלב הראשון בפיתוח מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. ישנם ילדים אשר מתקשים בפיתוח היכולות הללו במהלך הלימודים בכיתה א' או ב'. המעבר החד מגן הילדים ועולם הילדות אל תוך בית הספר אינו פשוט עבור כל הילדים. על מנת למנוע התדרדרות לימודית והתנהגותית של הילד נכנסים לתמונה אמצעי לימוד חדישים במסגרת הוראה מתקנת. ניתן לומר כי מדובר ברשת ביטחון עבור מערכת החינוך. מחקרים רבים מראים כי ילדים אשר מתקשים בלימודיהם בכיתות הנמוכות ימשיכו להתקשות לכל אורך השנים ללא טיפול מתאים.

שיטות הוראה ולימוד בתוכנית:

שיטת ההוראה הנ"ל דוגלת בבניית סביבה תומכת ומעודדת בעבור הילד. יש הרואים בשיטה סממנים טיפוליים אך ראוי לציין כי מעט הוא הדימיון בין הוראה מתקנת לבין לימודים בכיתה טיפולית. שיטת ההוראה היא פרטנית בה התלמיד לומד יחד עם המורה או בקבוצות קטנות. ניתן דגש משמעותי על יחס אישי, ניתוח רקע משפחתי, חברתי ופסיכולוגי של הילד ובניית תוכנית לימודים והעצמה אישית מיוחדת עבור כל ילד.

יש להדגיש כי מדובר בתהליך הדרגתי אשר אינו מראה תוצאות מיידיות. השיפור במיומנויות הלמידה וכישורי ההסתגלות הוא הדרגתי. הוראה מתקנת דוגלת בהעצמת הילד וחיזוק הביטחון העצמי שלו. התהליך מסתיים כאשר הילד מצליח לפתח תחושת הערכה עצמית ושאיפה להגשמה עצמית. החיים בעולם המודרני אינם פשוטים בעבור מבוגרים כך שאין זה מפתיע כי ילדים מתקשים לעיתים להתמודד עם הלחצים. מפליא לראות כיצד באמצעות יחס אישי, הקשבה וכמה שיעורים פרטיים מצליח הילד לגלות כישורים אישיים גבוהים.

הוראה מתקנת מתאימה גם לילדים בעלי ליקויי למידה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. כאשר הילד מגלה קושי בהסתגלות למערכת החינוך מבחינה חברתית, לימודית או התנהגותית כדאי לבצע אבחון ולהעביר את הילד זמנית למסגרת מתאימה. קיימות כיתות הוראה מתקנת אשר פועלות בתוך בתי הספר וישנם מורים ואנשי מקצוע אשר מטפלים ומעניקים שיעורים פרטיים לילדים בבתיהם.

ביקורת על ההוראה המתקנת:

עד כה עסקנו בחזות הרשמית של ההוראה המתקנת הסטנדרטית. אפשר גם להוריד את המונח המכובד "הוראה מתקנת"  אל קרקע המציאות היומיומית, ולתת לו את השם המיושן "שיעורי עזר" שכן זהו היישום המעשי של התחום. במרבית המקרים משמעותה של ההוראה המתקנת היא לימוד הילד בתוכנית מקבילה לזו הנהוגה בכיתה, לרכישת המיומנויות האקדמיות הנדרשות.

אין כל פסול כמובן בשיעורי עזר, ותלמידים רבים יוצאים נשכרים מזמן הוראה סבלני נוסף. אולם, כאשר מדובר בילדים עם ליקויי למידה משמעותיים בתחום רכישת הקריאה, הכתיבה והחשבון, כוחה של ההוראה המתקנת אינו רב.

אני נתקל פעמים רבות בילדים שנמצאים שנים בשיעורי הוראה מתקנת מבלי שיחול שיפור משמעותי בתחום הלקוי. המלצתי להורים היא לבחון את התועלת שהם מפיקים מההוראה המתקנת. אם זה עובד, אז מצויין!  אבל אם לא רואים שמסתמן שיפור משמעותי לאחר מספר שיעורים, כדאי מאוד להמשיך ולחפש פתרונות נוספים או אחרים. המלצה זו נוגעת לכל עזרה שהורים מחפשים עבור הילד המתקשה. הזמן קצר, החודשים והשנים חולפים, והילד המתקשה נמצא כל הזמן במצוקה. כדאי לחפש, לבחון אפשרויות חדשות, ולפסול במהירות את מה שלא עובד.

אודות המחבר

שלום בן דור הוא מורה לחינוך מיוחד, ומומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. שלום בן דור לימד שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד לילדים בעלי לקויות למידה. מתוך עבודתו עם ילדים בחינוך המיוחד, פיתח במהלך השנים שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה המתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים כמו - הפרעות קשב וריכוז (ADHD , ADD ), לקויות שפה (,( NVLD, PDD  דיסלקסיה (לקות קריאה), דיסגרפיה (לקות כתיבה), דיסקלקוליה (לקות חשבון) ועוד.

אתר:  http://www.dyslexia-bendor.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלום בן דור הוא מומחה מנוסה בתחום הוראה מתקנת באמצעות תנועה.

בן דור פיתח שיטה יעילה המתאימה לילדים בעלי לקויות למידה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון., שיטה זו הוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו - הפרעות קשב וריכוז , לקויות שפה ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שלום בן דור

מאת: שלום בן דורליקויי למידה19/02/121535 צפיות
הפרעות קשב וריכוז היא תופעה נפוצה וקיימת אצל ילדים ומבוגרים כאחד. חשוב לציין שהתופעה אינה באה בסתירה לרמת האינטליגנציה. אחד הפתרונות הוא הוראה מתקנת. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז13/01/121458 צפיות
ליקויי למידה מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: דיסלקציה (ליקויי קריאה), דיסגרפיה (ליקויי כתיבה), דיסקלקוליה (ליקויי חשבון). ישנם ליקויי למידה נוספים. יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי ולטפל בכך בהתאם. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז11/01/121385 צפיות
הפרעות קשב וריכוז מאובחנות לרוב כבר בתקופת הילדות ועשויות ללוות את הילד גם במהלך בגרותו. אבחון וטיפול צריכים להיעשות ע"י אנשי מקצוע, אולם בעידן הנוכחי של מידע זמין כדאי למעורבים ללמוד על התופעה ולהיות צרכן נבון וביקורתי של התחום העמום הזה. על כך ועוד, במאמר הבא.

מאת: שלום בן דורהפרעות קשב וריכוז12/08/091635 צפיות
הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות הקשות ביותר להגדרה ברפואה. בעצם שמה יש בעייתיות: מה בדיוק היא כוללת ? מה זה ADHD ? מהן תסמיניה ? כיצד היא משפיעה על הקריאה ועל הכתיבה ? מהן תופעות הלוואי שלה ? כיצד מאבחנים אותה וכיצד מטפלים בה. על כל אלה במאמר הבא של שלום בן דור.

מאת: שלום בן דורבריאות ילדים02/07/091572 צפיות
התואר "לקוי למידה" הוא תואר מחייב ! מי שנושא בתואר לומד במהירות את משמעויותיו המעשיות ואת תורת הזכויות וההקלות הנלווית לו. הילד שלנו הופך להיות יותר ויותר "ילד לקוי למידה" . זה יהיה עיקר עניינו בשנים הבאות ואולי תמיד ! מתוך עבודתי אני טוען שמפגש לא טוב בין הילד למערכת החינוך, בתוספת בעיות קלות יחסית שאותן מביא עמו הילד לביה"ס יוצרים במקרים רבים תהליך מתגלגל של בלבול וכשלון שמגדיר את הילד כלקוי למידה.

מאת: שלום בן דורבריאות02/07/092046 צפיות
שלום בן דור הוא מומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. פיתח שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה שמתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו - הפרעות קשב וריכוז (ADHD , ADD ), לקויות שפה (,( NVLD, PDD ועוד.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162110 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161633 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152490 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152040 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151814 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151931 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152111 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica