חפש מאמרים:
שלום אורח
13.12.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אשא עיני אל ההרים, מאין יבוא עזרי.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/03/2012888 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד.

 

 

 

פרשת "ויקרא"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאוהל מועד לאמור" (ויקרא א'/א').

הקב"ה קרא אל משה בלשון חיבה והזמין אותו להיכנס אל האוהל. רבות נכתב אודות ה-א' הזעירה שיש במלה "ויקרא". הסיבה העיקרית ל-א' הזעירה היא: שמשה רבנו, שהיה בעל מידת הענווה, רצה בצניעותו להקטין מחשיבותו ולכתוב "ויקר", מלשון "מקרה", כאילו הפניה אליו היתה מקרית, ללא חשיבות מיוחדת. "בעל הטורים" מסביר: "ואמר לו הקב"ה לכתוב גם האל"ף. ושוב אמר לו משה, מחמת רוב ענווה, שלא יכתבנה אלא קטנה יותר...".

את מידת הענווה למד משה מהקב"ה וסיגל אותה לעצמו כאבן דרך. אומרת הגמרא: "אמר רבי יוסף, לעולם ילמד אדם מדעת קונו, שהרי הקב"ה הניח כל ההרים והגבעות והשרה שכינתו על הר סיני..." (סוטה ה'). הדבר מעיד על השוני בין ה' לבני האדם - בן אנוש רם מעלה מביט מגבוה ורואה רק את אלה שהם במעמדו ולא את הנמוך והשפל ממנו. אך האל - הוא רם ונישא, ומביט אל השפל ומאזין לו, כנאמר: "כי רם ה' ושפל יראה" (תהלים קל"ח/ו').

דוד המלך אומר: "אשא עיני אל ההרים, מאין יבוא עזרי" (תהלים קכ"א/א'). דוד מביט בהרים ומבין מדוע לא זכו כל ההרים הגבוהים שתינתן עליהם התורה, אלא דווקא הר סיני הנמוך. זאת, משום גאוותם על גובהם הרב, לעומת הר סיני שהיה צנוע. דוד הבין, שאם רוצה אתה שה' יושיעך בעת צרה עליך לקיים תנאי חשוב: "מאין, יבוא עזרי" - להרגיש כ"אין" וללמוד מהר סיני את מידת הענווה. או אז תבוא עזרת ה' וישועתו. 

מסופר בגמרא על ירבעם בן נבט: "'אחר הדבר הזה לא שב ירבעם מדרכו הרעה'. אמר ר' אבא: אחר שתפשו הקב"ה לירבעם בבגדו ואמר לו 'חזור בך, ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן', אמר לו: 'מי בראש?' - 'בן ישי בראש'. אי הכי לא בעינא! (אם כך אני לא רוצה)" (סנהדרין ק"ב/ע"א). מהלשון "ואני ואתה ובן ישי נטייל" משתמע שיהיה ירבעם בראש. אם כן, מדוע שאל "מי בראש?". אלא שמרוב להיטותו אחר הכבוד לא הסתפק במשמעות אלא רצה לשמוע באוזניו במפורש שהוא יהיה בראש. ע"י שאלה זו נתקטן ירבעם, כי "הרודף אחר הכבוד - הכבוד בורח ממנו". ירבעם, שהיה גדול וענק בידיעת התורה, הגיע לתחתית שאול - חטא והחטיא את הרבים - וזאת משום גסות הרוח ומידת הגאווה שהיתה בו.

האות "א" הקטנה, במלה "ויקרא", רומזת על משה שלמרות שידע להכיר במעלותיו הרבות, לא התגאה בכך מעולם. לעומת זאת, בספר דברי הימים נכתב שמו של אדם הראשון ב-א גדולה - "אדם". הדבר רומז, כי האדם הראשון הרגיש חשוב מאוד. זאת, כי הקב"ה יצר אותו בכבודו ובעצמו. אדם הראשון הכיר במעלתו וחשיבותו, והדבר גרם לו לחטוא בחטא עץ הדעת.

התורה כולה כתובה באותיות בינוניות, ללמדנו דרך הנהגה בחיים - הדרך הבינונית: מצד אחד, ללמוד מאדם הראשון ולהכיר בחשיבותו כאדם, יציר כפיו של הקב"ה, ומצד שני ללמוד ממשה רבנו את מידת הענווה, ולא להתגאות ברבים. שהרי, לכל אחד מאיתנו נשמה ששואפת לעשות טוב אך, עלינו לאמץ את דרכו של משה רבנו, דרך הענווה והצניעות, ללא הרגשת עליונות על הסביבה. כך נמצא חן בעיני אלוקים ואדם. 

                                                                                                               דוד דרומר

        אתר:   www.h-y1.fav.co.il

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרומר

מאת: דוד דרומריהדות26/11/18834 צפיות
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(

מאת: דוד דרומריהדות12/11/18850 צפיות
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...

מאת: דוד דרומריהדות06/11/18858 צפיות
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!

מאת: דוד דרומריהדות04/11/18853 צפיות
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).

מאת: דוד דרומריהדות31/10/18695 צפיות
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)

מאת: דוד דרומריהדות29/10/18686 צפיות
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.

מאת: דוד דרומריהדות22/10/18486 צפיות
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/18290 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/18301 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/18292 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/18282 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/18294 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/18309 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/18336 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica