חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עוויתות ואפילפסיה בבעלי חיים

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה28/09/20091797 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

התקף אפילפטי הינו סימן לעודף פעילות אבנורמלית במוח. להבדיל ממחלות רבות אחרות, באפילפסיה, בין ההתקפים ישנן תקופות בהן החיה מתפקדת באופן נורמלי. למרות שהחיה נראית בריאה, התהליכים אשר גורמים להופעת העוויתות ממשיכים להתרחש.

את העווית נהוג לחלק לשלושה שלבים:

שלב ראשוני – נמשך דקות עד שעות, במהלכו החיה נראית חסרת מנוחה, מתחבאת, יכולה להראות התנהגות חריגה של ליקוקים, נביחות, ריור מוגבר והקאות. לעיתים הבעלים מסוגלים לזהות התקף שעתיד להגיע בעקבות שינויי התנהגות אלו.
העווית עצמה – מתבטאת בתנועת או פעילות שרירים בלתי רצוניות ו/או שינויים בתחושה ובהתנהגות. משך שלב זה נע בין שניות לדקות.
שלב לאחר העווית – החיה עשויה להציג התנהגות לא נורמאלית המתאפיינת בדיסאורינטציה, חוסר שליטה על צרכים, צמא ותאבון מופחתים או מוגברים, חולשה, עיוורון ועוד.

נהוג לסווג את העוויתות לשתי קטגוריות עיקריות:

עווית חלקית – תוצאה של פעילות חשמלית מוקדית במוח, אופיינית לתהליכים ממוקדים כגון

גידול. דוגמא לעווית חלקית הינה רעד בשרירי הפנים או רדיפה אחר זבובים בלתי נראים.

עווית כללית – שינוי במצב ההכרתי, תנועה לא רצונית סימטרית (תנועת "אופנים" ברגליים,

קשיון שרירים או חוסר תנועה בגפיים).

לאחר שאושרה האבחנה של עווית השלב הבא הוא זיהוי הגורם הראשוני למצב. כאמור, קיומה של העווית מעיד על בעיה במוח אולם לא על הגורם. ההמלצה היא לבצע אבחון מסודר של הגורם לעווית ע"י וטרינר המתמחה במחלות של מערכת העצבים (נוירולוג).

מטרות התהליך הדיאגנוסטי הן לאבחן את הגורם הראשוני, להעריך את הסיכוי לחזרתיות ולהמליץ על טיפול.

אפילפסיה ראשונית מאובחנת על ידי שלילת גורמי העוויתות האחרים. מדובר במחלה בה יש מרכיב תורשתי והיא נפוצה בגזעים ביגל, קיסהאונד, האסקי סיבירי, רועה גרמני, בורדר קולי, סטר אירי, גולדן רטריבר ועוד. המחלה מופיעה לרוב בגילאי שנה עד חמש שנים, ולרוב המרווח בין ההתקפים הינו מעל 4 שבועות.

אפילפסיה משנית הינה תוצאה של תהליכים שונים אשר גורמים לנזק מבני במוח, לדוגמא: בעיות התפתחותיות של המוח, גידולים, דלקות או אוטם ("שבץ").

מצב נוסף הינו עווית הנגרמת מגורמים חוץ – מוחיים, כגון הרעלות, בעיות כבד, בעיות כליה, ושינויים חריפים ברמות הגלוקוז, הסידן והמלחים בדם.

במידה והוחלט כי העוויתות נגרמו בשל אפילפסיה מטרת הטיפול היא צמצום תדירות העוויתות ע"י תרופות מתאימות.

לא תמיד ניתן להשיג את היעלמותם המוחלטת של אירועי העווית, לעיתים קרובות ניתן על ידי הטיפול להפחית את מספר ההתקפים ואת חומרתם, להקטין את הסיבוכים ולהאריך את פרק הזמן שבין ההתקפים.

יש להבין כי מדובר בטיפול יומיומי ומדי פעם יש לבצע מעקב אחר רמות התרופות בדם. כמו כן תיתכנה תופעות לוואי וחזרתיות של התקפי עווית המהווים מצב חירום.

התרופות המקובלות כיום לטיפול בעוויתות הן פנוברביטל ואשלגן ברומיד, כאשר לעיתים מטפלים בשתיהן גם יחד.

מובן שבמקרים בהם מאובחנת אפילפסיה משנית או על רקע חוץ – מוחי יש לתת גם טיפול ספציפי בהתאם לגורם הראשוני.

התקף עוויתות הינו מקרה חירום ויש לפנות מיד אל וטרינר תורן אל בית חולים וטרינרי .

בזמן עווית יכולים להתרחש סיבוכים שונים: פעילות השרירים המוגברת גורמת להצטברות מטבוליטים שונים בדם, אספקת החמצן למוח עשויה להיפגע (דבר שעלול לגרום לנזק קבוע), תיתכן שאיפה של תכולת קיבה לריאות, חנק ועוד.

ברמת הפעילות המוחית, כל אירוע של עווית משפיע על הפעילות החשמלית במוח וגורם לכך שהעווית הבאה תתרחש ביתר קלות.

מסיבות אלו חשוב מאוד לטפל בעוויתות כמה שיותר מהר, ובמקביל לנסות ולאבחן את הגורם הראשוני.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דר' תומר ויינגרם
בית החולים הוטרינרי בכפר הירוק
מרכז מומחים וטרינרי
וטרינר תורן 24 שעות ביממה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר' תומר ויינגרם

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה12/02/121036 צפיות
וטרינר מומחה הוא וטרינר אשר אחרי סיום לימודי המשיך ללמוד לפחות שלוש שנים נוספות בתחום ספציפי. תחומי המומחיות ברפואה וטרינרית דומים לאלו של רפואה הומנית וכוללים: רפואה פנימית, קרדיולוגיה, כירורגיה, דרמטולוגיה, אופתלמולוגיה ועוד.

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה28/09/092056 צפיות
עזרה ראשונה לכלבים וחתולים חשובה ויכולה להציל חיים עד ההגעה לוטרינר או לבית חולים וטרינרי בו יינתן הטיפול העיקרי לבעל החיים. חשוב לדעת מה ניתן לעשות בכדי לעזור לבעל החיים במקרה חירום וכן מה אסור לעשות.

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה28/09/093234 צפיות
דלקת בלבלב הינה מחלה קשה בכלבים וחתולים. סימניה כוללים הקאות, חולשה, דיכאון, כאב בטני, חוסר רצון לאכול ועוד. הטיפול במחלה כולל אשפוז, נוזלים לווריד, תרופות והזנה במזון מיוחד.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197163 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187277 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187444 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187776 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187849 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187919 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184138 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica