חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דלקת הלבלב – פנקריאטיטיס

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה28/09/20093234 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הלבלב (פנקריאס) הינו איבר בטני אשרתפקידו לייצר אנזימים המסייעים בעיכול המזון והורמונים כגון ההורמון אינסולין, אשר מווסת את רמת הסוכר בדם.

מה גורם למצב של דלקת לבלב בכלבים או חתולים?

גורמים רבים יכולים לעורר את תהליך העיכול העצמי של הלבלב. באנשים, דלקת לבלב נגרמת לרוב עקב אבני מרה או צריכת אלכוהול רבה, מצבים אלו אינם נפוצים בכלבים וחתולים. בבעלי חיים, הגורמים למחלה כוללים תרופות ורעלים שונים, פגיעה באספקת הדם והחמצן ללבלב, גורמים גנטיים, השמנת יתר, עודף שומן בדם וגידולים.
בחתולים וכלבים רבים עם דלקת הלבלב לא תמיד נמצאת הסיבה הראשונית למצב.

דלקת הלבלב עצמה מתפתחת כאשר אנזימי עיכול המיוצרים ונאגרים בלבלב הופכים לפעילים טרם זמנם ומתחילים לעכל את הלבלב עצמו ואיברים נוספים בחלל הבטן.

סימני דלקת לבלב: 
הסימנים הקליניים במחלה משתנים ויכולים לכלול הקאות, חוסר תיאבון, דיכאון, התייבשות וכאב בטני. חשוב להבין כי דלקת לבלב יכולה להיות מחלה חמורה ולכן במידת הצורך ניתן להתיעץ עם וטרינר מומחה.

כיצד מאבחנים דלקת בלבלב?

לאחר שהועלה חשד למצב של דלקת לבלב האבחון בד"כ מתחיל בביצוע בדיקות דם. בבדיקות דם רגילות לא תמיד ניתן למצוא עדות לדלקת בלבלב ולכן במקרים רבים יש צורך בבדיקה חדשה יותר אשר עוזרת באבחון והיא ספציפית למקרים של דלקת בלבלב. בנוסף, במקרים רבים מומלץ לבצע אולטראסאונד בטן לבחינת חומרת המצב, פגיעה באיברים אחרים בחלל הבטן וחיפוש הגורם הראשוני.

לעיתים האבחון מתאפשר רק לאחר שלילת מחלות אחרות עם סימנים דומים, על ידי בדיקות דם, צילומי רנטגן ואולטראסאונד של הבטן. לעיתים רחוקות נחוצה ביופסיה מהלבלב בניתוח.

טיפול בדלקת לבלב

הטיפול במחלה כולל נוזלים לווריד, שיכוך כאבים, נוגדי הקאות, מגני מערכת עיכול והזנה במזון מיוחד. במקרה של הקאות חמורות לעיתים יש צורך בצום או בצינור הזנה מיוחד. בשל הסימנים הקליניים הקשים מומלץ בד"כ אשפוז בבית חולים וטרינרי למספר ימים. במקרים חמורים נגרמת פגיעה במערכת קרישת הדם ולכן יש צורך במנות פלאסמה הנקנות מבנק דם לבעלי חיים אשר יספקו את חלבוני הקרישה להם בעל החיים זקוק. 
אם הגורם למצב ידוע וניתן לתיקון (כגון חשיפה לרעל, תופעת לוואי של תרופה, עיכול של מנה עתירת שומן), טיפול תומך ונוזלים במהלך מספר ימים יביאו לרוב להחלמה מלאה. חיות שמנות נוטות יותר לפתח דלקת לבלב חמורה, מחלה קשה או אפילו קטלנית. מרבית הכלבים והחתולים עם דלקת לא מסובכת, יחלימו לאחר אירוע יחיד ומצבם ישתפר כל עוד נמנע מהזנה במזונות עתירי שומן.

דלקת הלבלב הינה מחלה מאוד לא צפויה, עם שונות רבה בדרגת החומרה. חלק מבעלי החיים יפתחו מחלה קלה  לעיתים המחלה מלווה בסיבוכים קשים ומסכני חיים, אשר מובילים למותה של החיה למרות טיפול תומך אגרסיבי. במקרים אחרים, המחלה הופכת לכרונית, או עלולה לחזור, למרות טיפול.

לאחר החלמת בעל החיים לא דרוש טיפול מיוחד פרט להימנעות מגורמי הסיכון הידועים ובעיקר הימנעות ממזון שומני והשמנה.

כפי שהוסבר, בחלק מן המקרים דלקת הלבלב עשויה להפוך לכרונית ומתמשכת. במקרה כזה, הרס של תאי הלבלב המייצרים אנזימי עיכול יצריך תוספת אנזימי עיכול במזון. הרס של תאי הלבלב המפרישים אינסולין עלול לגרום לסכרת, המצריכה טיפול באינסולין. עם זאת, סיבוכים אלה הם נדירים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דר' תומר ויינגרם
בית החולים הוטרינרי בכפר הירוק
מרכז מומחים וטרינרי
וטרינר תורן 24 שעות ביממה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר' תומר ויינגרם

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה12/02/121036 צפיות
וטרינר מומחה הוא וטרינר אשר אחרי סיום לימודי המשיך ללמוד לפחות שלוש שנים נוספות בתחום ספציפי. תחומי המומחיות ברפואה וטרינרית דומים לאלו של רפואה הומנית וכוללים: רפואה פנימית, קרדיולוגיה, כירורגיה, דרמטולוגיה, אופתלמולוגיה ועוד.

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה28/09/092056 צפיות
עזרה ראשונה לכלבים וחתולים חשובה ויכולה להציל חיים עד ההגעה לוטרינר או לבית חולים וטרינרי בו יינתן הטיפול העיקרי לבעל החיים. חשוב לדעת מה ניתן לעשות בכדי לעזור לבעל החיים במקרה חירום וכן מה אסור לעשות.

מאת: דר' תומר ויינגרםוטרינריה28/09/091798 צפיות
עוויתות בחיות מחמד נגרמות מגורמים רבים כגון אפילפסיה, הרעלות, ירידה ברמת הגלוקוז ועוד. מאמר זה סוקר בקצרה את הסיבות לעוויתות והטיפול במצב.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197163 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187277 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187444 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187776 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187849 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187919 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184138 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica