חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זכויות כספיות לסטודנטים בביטוח הלאומי

בעבר הלא רחוק לא הכיר הביטוח הלאומי בלקויות למידה כנכות. לפני מספר שנים התחיל הביטוח הלאומי פיילוט שבמסגרתו לקויות הלמידה נכנסו לסל הנכויות. פיילוט זה הסתיים לאחרונה.

אולם, סטודנטים הסובלים מלקות למידה המשולבת בהפרעת קשב ובוודאי סטודנטים שיש להם ליקויים גופניים נוספים, יכולים להצליח בתביעה ולקבל מהביטוח הלאומי את הסיוע הכספי.

 אם זאת, הפרעות קשב וריכוז היו ונשארו מוכרות בביטוח הלאומי וכך גם ליקויים גופניים אחרים, כגון תאונה בעבר, פגיעה בצבא, מחלות שונות, ליקויי ראיה או שמיעה, קשיים רגשיים ועוד.

בהתאם, אנשים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ו/או ליקוי גופני נוסף יכולים לפנות לועדות רפואיות של הביטוח הלאומי לקביעת אחוזי הנכות הרפואיים. המטרה של קביעת אחוזי הנכות הללו אינה לצורך קבלת קצבת נכות כללית, אלא לצורך קביעת גובה נכות ולקביעת זכאות לשיקום מקצועי בביטוח לאומי.

 מטרת הביטוח הלאומי הנה שילוב צעירים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז בחברה כאזרחים יצרנים ועובדים. סטודנט המקבל שיקום מקצועי יכול כך לרכוש מקצוע המתאים למגבלותיו וליכולותיו ואז להשתלב בשוק העבודה.

הביטוח הלאומי  גם הגדיר סל שיקום, שכולל סיוע כספי ניכר, אשר נקבע בכל מקרה לגופו ביחס לחומרת הלקות ולאחוזי הנכות שנקבעו לו.

 סטודנט שנקבעה לו נכות בשיעור של 20% לפחות יכול להגיש תביעה לשיקום.

בהקשר של גובה הנכות חשוב להבין שני דברים: ראשית, ניתן לצרף נכויות, היינו סטודנט שיש לו לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז ו/או לקות גופנית נוספת, כמו בעיות גב, מחלת ילדות, מחלה נפשית ועוד, יכול להגיש תביעה לנכות לגבי כל הליקויים יחדיו ולקבל הכרה בנכות משוקללת של כל הלקויות. גובה הנכות הסופית יכול להשפיע על סל השיקום שיאושר לו.

 שנית, פעמים רבות לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז מלוות בקשיים רגשיים כגון בטחון עצמי נמוך, ערך עצמי ירוד, חרדות, שינויים במצבי הרוח ועוד. במידה שהסטודנט מטופל רגשית בקשר עם השפעות רגשיות אלה, אזי יתכן שתקבע נכות נפשית נוספת בגין אלה וכך יעלה הסיכוי להגעה לנכות המינימאלית הנדרשת לשיקום.

 התביעה הינה טופס הכולל נספח למילוי רופא המשפחה והמעביד, אם הסטודנט עובד. לתביעה יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים, כולל אבחונים, מסמכים רפואיים רלוונטיים ומסמכים על טיפול רגשי, במידה שניתן טיפול כזה. הסטודנט גם יכול לפנות למומחה הרפואי המתאים לצורך הגשת הערכת נכות/חוות דעת רפואית באשר לגובה נכותו הרפואית. לאחר הגשת התביעה לסניף המוסד בהתאם למקום מגוריו מוזמן הסטודנט לועדה רפואית, המורכבת מפסיכיאטר או נוירולוג ו/או מומחה נוסף בהתאם לתחומי הליקוי שנטענו (לדוגמא, אורטופד). הסטודנט נבדק על ידי הועדה הרפואית והודעה על ההחלטה נשלחת לביתו כעבור כחודש. במידה שהסטודנט בוחר בכך, הוא יכול להגיש ערר מנומק על החלטה הועדה הרפואית ויכול לצרף אליה גם חוות דעת רפואית או הערכת נכות רפואית מתאימה. במקרה כזה, יעמוד הסטודנט בפני ועדה רפואית לעררים ובהתאם להחלטתה תקבע זכאותו. 

 במידה ונמצא כי הנכות הרפואית הניא מעל למינימום הנדרש, זכאי הסטודנט להגיש תביעה לשיקום מקצועי. במקרה זה יזומן הסטודנט לועדה תפקודית של עובדת סוציאלית מטעם המל"ל, אשר תקבע את הזכויות הכספיות לסטודנט במסגרת סל ההטבות בסל השיקום להן הוא זכאי.

 סל השיקום כולל את ההטבות הבאות, המאושרות באופן ספציפי לכל סטודנט ע"פ צרכיו:

 דמי שיקום – זהו תשלום שנועד לכסות את הוצאות המחיה של הסטודנט בזמן הלימודים. דמי שיקום אלה משולמים בתנאי שהסטודנט לומד מינימום 20 שעות בשבוע.

החזר הוצאות שכר לימוד החזר הוצאות ספרים, מכשירי לימוד כגון מחשב ומדפסת שיעורי עזר החזר הוצאות נסיעה או החזר הוצאות דיור

שירותי הנגשה ותמיכה - לסטודנטים בעלי לקות פיזית נוספת – מי שיש לו נכות קשה נוספת, המגבילה את נגישותו ללימודים, עשוי לקבל שירותי הנגשה ותמיכה, כגון שירותי תרגום לשפת הסימנים, תימלול ועוד.

 סל השיקום שמאושר ניתן בשלב זה לתואר הראשון ובמידה שמוגש באיחור, התשלום שמאושר משולם עד שנה אחורנית.

 למרות השינוי  המשמעותי במדיניות הביטוח הלאומי, הבשורה טרם הגיעה לסטודנטים רבים המשולבים כבר בלימודים – הם פשוט לא שמעו על זה.

 בנוסף, הבשורה טרם הגיעה לצעירים הסובלים מלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז אשר שוקלים את דרכם בחיים וחוששים מבחירה במסלול אקדמי בגלל הקשיים הכרוכים בכך לסובלים מלקויות הלמידה והפרעות הקשב. אותם צעירים יודעים כי הקשיים עמם הם מתמודדים יום יום ובפרט בלימודים, יכולים להוות מכשלה בלימודים אקדמאים – כיצד הם יוכלו לשלב לימודים ועבודה? כיצד יעמדו במטלות המוסד האקדמי? כיצד יספיקו להשלים בחינות? לעשות עבודות? לשבת שעות ולהתרכז בלימוד לבחינה ועוד כהנה וכהנה חששות.

 אילו הצעיר או הסטודנט ידעו כי הם יכולים לקבל את גלגל ההצלה הזה מהביטוח הלאומי, כי הם לא חייבים לעבוד ויכולים ללמוד יותר זמן, כי הם יכולים לקבל שיעורי עזר, כי הם יכולים לקבל סיוע בדיור ועוד – אולי מערכת השיקולים שלהם תשתנה בבואם להחליט החלטות לגבי עתידם וגורלם. 

 מטרת הביטוח הלאומי, יחד עם גופים רבים אחרים, הנה להביא את הבשורה לפתחם של כל אותם סטודנטים הלומדים כיום במוסדות להשכלה גבוהה ואל אלה אשר שוקלים את דרכם ואולי נרתעים מבחירה בלימודים אקדמאיים.

 מאחר ותהליך לקבלת הזכאות לזכויות כספיות הוא מורכב ודורש ידע מקצועי וניסיון מומלץ לצאת לדרך זאת עם עו"ד המכיר את נבכי הפרוצדורה ודרך קבלת ההחלטות בביטוח הלאומי ובועדות המקצועיות. על מנת להקל על קהילת הסטודנטים ניתן לאתר אנשי מקצוע מתאימים בעמותות הסטודנטים, במרכזי התמיכה של הסטודנטים בתוך המוסדות האקדמאיים, בקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון ועוד.. 

בעבודה נכונה ומאומצת ניתן להעלות משמעותית את השילוב של צעירים עם לקויות למידה ו הפרעות קשב בלימודים אקדמאיים.  צעירים אלה פעמים רבות חוששים לבחור באקדמיה, עקב הקשיים מהם הם סובלים ואותם הם זוכרים כה טוב מהלימודים בבית הספר.  כאשר הם יבינו שהקשיים שלהם מוכרים ובמקביל להתאמות בלימודים הם יוכלו לקבל סיוע כספי משמעותי לאורך לימודיהם – הם ישנו אולי את מערכת השיקולים שלהם.

אין ספק כי תהליך זה יוביל לשיתופם של יותר צעירים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז בלימודים אקדמיים דבר אשר לבטח יסייע בעדם בעתיד במציאת עבודה ושילוב מיטבי בחברה ולא פחות חשוב ישפר את ביטחונם העצמי והאמונה כי עבורם השמיים הם הגבול.  

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד סיגל באואר דקל - הכותבת בעלת משרד נזיקין המתמחה במימוש זכויות סטודנטים הובלים מהפרעות קשב וריכוז בביטוח הלאומי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד סיגל באואר דקל

מאת: עו"ד סיגל באואר דקלליקויי למידה17/10/121266 צפיות
נרשמת ללימודים ? סובל מהפרעת קשב וריכוז? מה דעתך לתת למדינה לסייע בתשלום הוצאותיך בתקופת הלימודים ?

מאת: עו"ד סיגל באואר דקלהפרעות קשב וריכוז02/07/121321 צפיות
נרשמת ללימודים גבוהים ? כל הכבוד !! ייתכן שאתה זכאי לעזרה כספית ומענקים מהמדינה !! הביטוח הלאומי עשוי להכיר בהפרעות קשב וריכוז כליקוי גופני כמובנו בחוק ולהעניק במקרים המתאימים פיצוי כספי נרחב לסטודנטים הכולל בין היתר מימון ותמיכה בלימודים.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162111 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161636 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152493 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152046 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151818 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151932 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152113 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica