חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיקים ותסמונת טורט בראי הרפואה הסינית

מאת: גולן שרבבריאות ילדים12/07/20121351 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כיום, בעקבות חתירה למצוינות בידי ההורים, אורח חיים עמוס מטלות, תזונה לקויה ולחץ המאפיין את העולם מערבי אנו רואים יותר ילדים או מבוגרים לוקים בטיקים או בתסמונת הנקראת טורט. מעצם זה שטיקים נחשבים לתופעה חזותית אשר נראית בפני החברה רוב הזמן, הטרדות והערות בנושא עלולות לתרום להגברת הלחץ. מטבע הדברים לחץ מעורר טיקים, ולכן נוצר מעגל שאינו נגמר בו הטיקים מוחמרים ככל שהזמן חולף.

 

טיקים ותסמונת טורט בראי הרפואה המערבית.

תסמונת טורט (טוראט) נקראה על שם הרופא הצרפתי ז'ורז' ז'יל דה לה טורט שאבחן אותה לראשונה באופן נרחב, תסמונת טורט היא הפרעה נוירולוגית המאופיינת בטיקים. טיק הוא תנועה לא רצונית של הגוף ו/או השמעת קולות באופן לא רצוני . זוהי הפרעה שכיחה המקשה על ההתנהלות היומיומית ואף יוצרת קושי בהשתלבות חברתית, הטיקים יכולים להיות עם/ללא דפוס חוזר או רצף קבוע.

טיקים חולפים מאפיינים בעיקר ילדים ומופיעים במשך מספר שבועות או חודשים עד שנה לכל המאוחר ויכולים להיעלם כפי שבאו. במקרים בהם הסימנים נמשכים מעל לשנה הם מוגדרים כטיקים כרוניים או כתסמונת טורט לאחר אבחנה יותר מעמיקה של איש רפואה מערבי. עד תקופת הבגרות טיקים נוטים להיחלש בתדירותם ועוצמתם ואף לחלוף עד גיל שמונה עשרה ב 40% מהמקרים.(burd et al., 2001; leckman et al. ,1998).

תסמונת טורט/ טיקים נחשבים לתופעה מורכבת ברפואה הסינית ולא פחות ברפואה המערבית בשל יכולתם לשנות מיקום,  תדירות ואף יכולים להתחלף בתדירות גבוהה או נמוכה.

קיימת חלוקה לטיקים קוליים (ווקאליים) וטיקים חזותיים (מוטוריים).

טיק מוטורי הוא טיק התוקף קבוצת שרירים, כגון:

  • הרמת כתפיים
  • תנועה של הראש
  • מצמוץ
  • קימוט האף
  • מתיחת השפתיים
  • רקיעה ברגליים

טיק קולי הוא השמעת קול לא רצוני, כגון:

  • כחכוח
  • נחירה
  • נביחות
  • אנחות
  • גרגור
  • חזרה על קולות או מילים
  • נקישות בלשון
  • שריקה
  • יריקה

 

קצרה היריעה מלהכיל את כל הטיקים האפשריים בתסמונת הנ"ל, אך ההתחלה בדרך כלל היא בגילאים שלוש עד עשר שנים כאשר בנים לוקים בכך יותר מבנות. מניסיוני בקליניקה עם עשרות מטופלים בתחום זה נראה כי רוב המטופלים יותר אמוציונאליים או בעלי רגישות יתר לסביבה, וחשים לרוב באי שקט או אי נוחות המקנה להם אופי קופצני. עם זאת, נראה כי יכולת הניתוח והמחשבה אצל רובם חדה באופן יוצא דופן.

 

תסמונת טורט/ טיקים בראי הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מתייחסת לטיקים כהפרעה ברציפות התנועה של הגוף. בדומה לטיפול בבעיות רבות, באפשרותה של הרפואה הסינית להביא לאיזון מערכתי, כך ניתן להפחית גם את הטיקים עד להיעלמותם.

בחלק מהמקרים ניתן לראות כי לסובלים מטיקים/ תסמונת טורט יש גם הפרעת קשב וריכוז. הטיפול בתרופות של הפרעת קשב וריכוז כגון ריטלין יכול להביא להגברת הטיקים בחלק מהמקרים בשל עודף הדופמין שנגרם מלקיחתה. ולכן לרפואה הסינית יש מענה במיוחד כאשר שתי ההפרעות משולבות יחדיו.

הדיקור הסיני לעיתים אינו נעים לילדים, ולכן ניתן להשתמש בשיטה המדמה דיקור סיני ללא מחטים ונקרא "מוקסה ישירה" שבו מחממים את הנקודה. בנוסף, ניתן להשתמש בצמחי מרפא סיניים המאושרים ע"י משרד הבריאות הישראלי וה-FDA האמריקאי. צמחי המרפא הסיניים מטפלים בשורש הבעיה ומסייעים להפחתת הטיקים באופן משמעותי ואף לפתרונם ברמה השורשית. פן נוסף של הצמחים הוא הרגעת המטופל במקרה של מתח, חרדה או דאגה ובכך עוזרים להשלמת הטיפול.

לרפואה הסינית יש פיתרון יעיל לתסמונת טורט/טיקים, במיוחד אם הבעיה בראשיתה. טיקים הקיימים לאורך שנים מצריכים טיפול שורשי ומעמיק אשר ברוב המקרים מניב תוצאות טובות.

 

ספרות מומלצת בתחום:

"טיקים ותסמונת טורט" – מדריך להורים ולאנשי מקצוע. ד"ר אוטום צודהורי; הוצאת "אח" בע"מ 2010.

"ילדים עם תסמונת מעורבת" – ADHD, לקויות למידה, תסמונת טורט, תסמונת אספרגר ועוד! מדריך להורים, מורים ואנשי מקצוע. מרטין ל. קוצ'ר ; הוצאת "אח" בע"מ 2010.

 

 

הכותב, גולן שרב  ( Dip. Acu.HBS ), מטפל ברפואה סינית וצמחי מרפא סיניים מעל עשר שנים. עוסק בתחומים אורטופדים ונוירולוגים שונים לרבות תסמונת טורט וטיקים והפרעת קשב וריכוז. למד כארבע שנים במכללת מדיסין לרפואה משלימה והתמחה בבתי חולים בסין. משמש סגן מנהל היחידה לרפואה משלימה באגף השיקום של מרכז רפואי ת"א סוראסקי (ביה"ח איכילוב).

לאתר הבית של גולן שרב www.golansharav.co.il

.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גולן שרב

מאמרים נוספים בנושא בריאות ילדים

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191555 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: ליאורבריאות ילדים10/06/181053 צפיות
יישור שיניים לילדים שלכם, משפר את הדימוי העצמי שלהם. יישור השיניים, מבוצע על ידי מומחה ליישור שיניים. מומחה ליישור שיניים, נקרא אורטודנט.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים29/04/161776 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: דרך חדשה של קצירת תאי גזע מפחיתה תופעות לוואי שליליות. מדענים אוסטרלים פיתחו שיטה פחות פולשנית כדי לחלץ תאי גזע ממח העצם להשתלה. תאי גזע עבור השתלות מח עצם נקצרים מתורמים בריאים ומשמשים לטיפול בחולי סרטן כולל לוקמיה, אמרו חוקרי CSIRO.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים04/04/161720 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: עיניים הופכות לעור: כיצד דלקת יכולה לשנות את גורלם של התאים מדענים מ-EPFL מצאו שדלקת כרונית יכולה לגרום להתחדשות של תאים לתוך סוגים חדשים ובלתי רגילים: הליך זה נקרא מטפלזיה, ומהווה הפרעה הקשורה לדלקת מתמשכת. המחקר מדגיש קונספט חדש שדלקת כרונית שיכולה להוביל לטיפולים טובים יותר.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים11/03/161736 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם-טבורי מהעולם: תאי לבלב המייצרים אינסולין נוצרו מתאי עור אדם התאים החדשים מפרישים אינסולין בתגובה לשינויים ברמות הגלוקוז. כאשר הושתלו בעכברים, התאים הגנו על בעלי החיים מהתפתחות סוכרת בצורתה הקיימת בעכברים.

מאת: אבי דוידיבריאות ילדים08/02/161734 צפיות
המלצה על אלטמן ויטמינים לחיזוק מערכת החיסון לילד לקראת החורף.

מאת: מיקי שחםבריאות ילדים15/01/161917 צפיות
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים בוגרים עשויים להיות עדיפים על מח עצם. תאי גזע מושרים פלוריפוטנטיים (iPSCs) בוגרים שעברו תכנות מחדש חזרו למצבם הראשוני – דמוי עוברי, עשויים להיות טובים יותר מתרומות מח עצם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica