חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הביקורת השיפוטית בעולם ובישראל - דיון על הביקורת השיפוטית, חוקי היסוד, חוקה ומה שביניהם

מאת: Efratחוק ומנהל08/02/20092555 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בבואנו לדון בסוגית הביקורת השיפוטית והפעלתה יש לבחון בתחילה את התפתחות הביקורת השיפוטית בעולם ובישראל ולהבין את בסיס התובנה של הביקורת השיפוטית בהתייחס לתקופה של לפני ואחרי חוקי היסוד תחת ההבחנה כי בישראל אין חוקה.

רעיון הביקורת השיפוטית הגיעה לקידמת הבמה בדיון הציבורי לאחר מלחמת העולם השנייה.זהו אמצעי שניתפס אז כאחד הלקחים מעליית הנאציזם וכאחת הדרכים למניעת הישנותם של מקרים שכאלו עת משטרים טוטליטאריים  שלטו בעולם וניצלו את החוקים הבעייתיים  לשליטה במדינותיהם ובחלק מהעולם.

בבסיס החשיבה של הביקורת השיפוטית עומדת הקנית הסמכות לרשות השופטת אם באופן פורמאלי ואם ללא כל זאת על מנת לייצר מנגנון לשימור הנורמות החוקתיות במדינה ולהבטחת חוקתיות ההחלטות של הרשות המחוקקת.מנגד  רובם של המתנגדים לעצם הרעיון של הביקורת השיפוטית גורסים כי עצם הביקורת השיפוטית על ידי הרשות השופטת פוגעת בריבונות של הגוף המחוקק (במקרה של מדינת ישראל-הכנסת)דבר המהווה פגיעה בסיסית ברעיון הדמוקרטי ומכאן שמהווה פגיעה מהותית ברצון העם הבוחר בדרך דמוקראטית את נבחריו  ומבטל למעשה את רצון העם ונבחריו.בטעוני  המצדדים בביקורת השיפוטית  עומד המסר כי ביטול חוק בהיותו מנוגד לחוקה מהווה למעשה את רצונו האמיתי של העם כפי שבא לידי ביטוי בעת כינונה של האמנה החברית היינו החוקה ובמדינות שאין חוקה  אזי הביטוי לכך הינו חוקי היסוד.

כשבוחנים את המצב בעולם בסוגית הביקורת השיפוטית מבחינים בשתי גישות .הגישה הריכוזית והגישה הדיפוזית.הגישה הריכוזית מסמיכה למעשה גוף אחד לבצע ביקורת שיפוטית היינו בית משפט עליון או בית משפט חוקתי כערכאה נפרדת (דוגמת בג"ץ).הרציונאל שביסוד השיטה  הוא עליונות החוקה ולכן "מעמידים" גוף אחד המוסמך להפעיל ביקורת שיפוטית .מנגד השיטה הדיפוזית מאפשרת ביקורת  על ידי גופים שיפוטיים בלבד והיא מאפשרת ביקורת בכל ערכאה מהערכאה הגבוהה ביותר ועד לנמוכה ביותר.

בישראל עלתה שאלת הביקורת השיפוטית משחר הקמת המדינה וכבר בשנותיה הראשונות עלו שאלות קשות בסוגית הביקורת השיפוטית (קול העם) במקביל לניסיונות רבים לחוקק חוקה.כבר במועצת המדינה הזמנית הובאו לדיון  ונכללו התייחסויות מפורשות לערכאה שתהא סמכות לדון בחוקתיות חוקי הכנסת  ואף הוזכרו בוועדת הררי שכתוצאה ממנה הובאו חששות רבים בכנסת מעצם הביקורת השיפוטית שלא היתה מפותחת כמו היום.

המושג "הכל שפיט" שאותו הגדיר השופט ברק ברבות השנים  לא היה נהיר ובפותח בתחילת דרכה של המדינה ובהתחשב במבנה החברה הישראלית  מבנה רשויותיה  והמאפיינים הייחודיים של התרבות הפוליטית בישראל התפתחה מגמה זו עם השנים עד אשר הוגדרה הלכה למעשה על ידי בג"ץ הגם שגם כיום  נימצא לה מתנגדים רבים בציבור ובקרב חברי הרשות המחוקקת.

מכלל האמור לעיל ניתן לראות כי הדילמה הבסיסית הנמצאת בבסיס הביקורת השיפוטית  הינה סוגית האיזון שבין רצון העם בבוחרו את נבחריו על מנת שיישמו את מצע  החשיבה הפוליטית תרבותית וחברתית שלהם  מחד לבין ההגנה שצריכה להינתן ליתרת העם ע"י מתן האפשרות לרשות השיפוטית לבקר ואף לבטל חוקים שאינם חוקתיים .לא בכדי המדובר בביקורת שיפוטית ולא בחוק / חוק יסוד המגדיר חד ערכית את זכותה של הרשות השופטת לבטל חוקים אלא המדובר בהתפתחות  דרך הפסיקה למול המציאות הפוליטית החברתית והתרבותית הקיימת במדינה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137891 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137957 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138039 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137970 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137882 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137513 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137218 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא חוק ומנהל

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222461 צפיות
קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל22/10/222200 צפיות
הסרת צו למבנה מסוכן קיבלתם בדואר צו הריסה למבנה מסוכן מהרשות המקומית? לקבלת הצעת מחיר מהירה להסרת צו למבנה מסוכן כנראה שהמבנה עבר ביקורת של מהנדס העירייה והוא נחשד כמסוכן לציבור או לדיירים בו. יש מה לעשות! בודקים ומתחילים בתהליך של הסרת צו למבנה מסוכן.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל31/08/222281 צפיות
חריגת בניה הינה מושג שגור המתייחס למה שמוגדר בחוק התכנון והבניה, בסעיף 203, כעבודה ו/או שימוש אסור: + עבודה אסורה מוגדרת בחוק כ ״בנייה או עבודה הטעונה היתר שנעשתה בלא היתר או בניגוד לתנאי היתר״. + שימוש אסור מוגדר כ ״1. שימוש במקרקעין הטעון היתר שנעשה בלא היתר, או בניגוד לתנאי היתר או שימוש במקרקעין בניגוד לתכנית; 2. שימוש בעבודה אסורה״.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/05/222644 צפיות
מילון מונחים גולש יקר, האתר של קלינגר רישוי עסקים והתרי בניה מעניק לך מידע כללי עדכני ודינמי , ומידע נקודתי בתחומים ההנדסיים השונים ובהם רשוי ופקוח על הבנייה ותכנון בשילוב מפות גאוגרפיות עדכניות ומדויקות. בחלון זה תוכל לקבל מידע על מונחי יסוד בתחום ההנדסי / גאוגרפי ומידע אודות יכולות המערכת בתחומים שונים. להלן תאור של מספר מונחי יסוד שיקלו עליך את הגלישה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/03/222794 צפיות
עיריית תל אביב-יפו עושה מאמצים רבים לאתר עבירות בנייה, פיצול דירות או שימוש בלתי חוקי בנכסים ולטפל בהן. במקרה בו קיים חשד בנושאים אלו, אנא מלאו טופס תלונה ואנו נבדוק את החשדות ובמקרה הצורך ננקוט בדרכי אכיפה שונות. המחלקה יכולה להמליץ על תביעה משפטית המבוססת על הנתונים המצויים בידנו לצורך הוכחת ביצוע עבירה. לשם כך, חשוב שתתארו את כל פרטי המקרה ותציינו את פרטיכם המלאים (שם מלא, מספר טלפון, דואר אלקטרוני) על מנת שנוכל לעדכן אתכם בסטטוס הטיפול בפנייתכם. הטיפול בפניות למחלקת פיקוח על הבנייה נעשה בכפוף לחוק התכנון והבנייה.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל03/08/211701 צפיות
אנו משרד בנימין קלינגר שמחים לבשר כי לאחר מחקרים ו מאמצים רבים רשמית: אושרה "חלופת שקד" לתמ"א 38; "מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק" החלופה כוללת בין היתר גם התייחסות ל"קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות" – נושא שלא עמד במרכז מסיבת העיתונאים בחודש שעבר, שבה הכריזה השרה שקד על התוכנית פחות מחודש לאחר ההכרזה – אושר התיקון לחוק התכנון והבנייה של שרת הפנים, הוא "חלופת שקד" לתמ"א 38.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל21/06/211798 צפיות
שמים סוף לבירוקרטיה- אז אתם שואלים איך עושים את זה? כל בעל עסק, חברה או תאגיד אשר ניסה לפנות בעבר לרשויות עבור רישיונות, היתרים וכיו"ב, וודאי נתקל בבירוקרטיה העצומה שמשמעותה קשיים רבים בדרך, ובזבוז מיותר של זמן וכסף, ולעתים קרובות אף פנייה למגוון אנשי מקצוע ששירותיהם אינם מצליחים לזרז את התהליך מול הרשויות. כתוצאה מכך, בעלי עסקים שונים נוטים להתייאש ואף לא לפנות מלכתחילה לרשויות, וע"י כך מסתכנים בעבירה על החוק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica