חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיצד תלמד את העובדים שלכם להסתדר בלעדיך?

מאת: לימור בר-שלמהניהול16/07/20121720 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כמעט כולנו גדלים ומחונכים במחשבה כי עלינו לפתור (או לפחות לנסות) את הבעיות של הבאים אלינו בדרישה, תלונה או בעיה כלשהי. בחלוף השנים, מחשבה זו הופכת לסוג של אמונה פנימית המשתרשת בנו ועולה אינסטינקטיבית, באופן לא מודע, בכל פעם שאנו מוצאים את עצמנו בתפקיד המושיע, אנחנו חושבים "אם אני לא אפתור את זה, אז מי יעשה זאת?"... האומנם?

סיפורו של מנהל... כלב

יש לי חברה טובה שאני אוהבת לשוחח איתה על החיים. הבעיה היא שאנחנו לא יכולות להיפגש בביתה - לא בגלל הילדים הישנים או ביתה המבולגן אלא בגלל הכלב. בכל פעם שנכנס אדם שאינו בן משפחה אל ביתה הוא מתחרפן. למרות שהיא שמה את הכלב במרפסת הוא מתחיל לילל, לנבוח ולהשתגע. אלו גורמים לה לקום ולהכניסו לתוך הבית שם הוא מקבל ליטוף ונרגע. לא חולפת לה דקה והכלב מתחיל לילל מתחת לארון מסוים במטבח, "עכשיו הוא רוצה ממתק, הממזר...", אומרת חברתי בסוג של גאווה. לאחר ששבע מן הממתק אותו הוציא במרמה, חוזר הכלב להתיישב מולה ומישיר אליה מבט... שתי יללות קטנות והיא אוספת אותו בייאוש, מחזיקה אותו בידיים ומלטפת אותו כמו תינוק. טוב, כמה אפשר?

חושבים שהבעיה היא עם הכלב? תחשבו שוב

מנהל נושא על עצמו את האחריות שכל פעולות העסק יתנהלו בצורה נאותה. יחד עם זאת, אין זה אומר כי אותו מנהל צריך לבצע בעצמו פעולות כאלו ואחרות. אחת הפעולות החשובות ביותר שעל המנהל לעשות היא לדאוג כי העובדים שלו ילמדו כיצד להתמודד בעצמם עם המשימות הנופלות במסגרת תפקידם.

תחשבו על זה, אם בכל פעם שאחד מהעובדים שלכם בא אליכם בטענה שהדברים לא מסתדרים לו ואתם משיבים "עזוב, אני אטפל בזה"... יצרתם לעצמכם כלב מיילל. באופן מטפורי, מהר מאוד תבינו שהגעתם למצב בו במקום לאלף את הכלב, גרמתם לכלב לאלף אתכם. אתם אלה שקובעים לעובדים סביבכם כיצד ועד כמה ניתן להפעיל אתכם!

כולנו עושים טעויות

גם אני, בתחילת דרכי כמנהלת זוכרת שנפלתי למלכודת הזו. אני יכולה לספר לכם למשל כיצד בכל פעם שהייתי קובעת פגישת עבודה ואותו אדם היה מקדים נכנסתי ללחץ שגרם לי למהר ולהזדרז לסגור את כל המשימות שלי מבלי לתת את תשומת הלב הראויה לפרטים חשובים רק בגלל שלא נעים לי שאותו אדם יחכה לי מחוץ למשרד.

בכל פעם שלקוח היה לא מרוצה הייתי לוקחת את אחריות הטיפול על עצמי. לקוח לא מרוצה? "אני אסדר את זה".

בסופו של דבר, אחרי מספר חודשים קצרים מצאתי את עצמי קורסת תחת עומס - עובדת שעות נוספות, לוקחת עבודה הביתה, קופצת מכיבוי שריפה אחת לכיבוי שריפה אחרת עד שבסופו של דבר אמרתי "אין לי כוח. אני צריכה חופש".

מה שהיה לי קשה להבין אז והיום אני יודעת טוב מאוד - לא הייתי זקוקה לחופש אלא הייתי צריכה להאציל סמכויות ולסמוך על האחראיים שיסדרו את העניינים בעצמם.

הקול הפנימי שלנו אמנם לוחש לנו שעלינו להיענות לדרישתם של אחרים, אך אנחנו לא חייבים להקשיב לו.

תפסיקו לאסוף קופים

בכל פעם שאתם מוצאים את עצמכם לא עומדים ביעדים שקבעתם לעצמכם רק בגלל שאתם עסוקים בלכבות שריפות שאחרים הציתו כנראה שהסביבה שלכם מפעילה אתכם. בכל פעם שאתם נענים לבקשות של הסובבים אתכם לסדר, לפתור או לטפל במטלות שלהם אתם למעשה אוספים קוף ומניחים אותו על הכתף שלכם, שם הוא יתחיל להציק, להכביד ולמנוע מכם לבצע את התפקיד המקורי שלכם.

למרות שנראה לכם לא פעם ש"הם לא יכולים לעשות את זה", הם למעשה כן יכולים. ברגע שנלמד אותם כיצד ונבנה להם את הביטחון העצמי שהם כן מסוגלים להתמודד בהצלחה עם האחריות המוטלת עליהם, אתם תתפלאו כמה תושייה תגלו בעובדים שלכם.

הלידה קשה, אך המאמץ משתלם

לשנות סדרי עולם זה אף פעם לא קל. העובדים שלכם כבר התרגלו לעובדה שאתם אלו שמכבים את השריפות עבורם ועל כן לא יהיה לכם קל להרגיל אותם שהם אלו שצריכים להתמודד מעתה עם קשיים ואתגרים העומדים בפניהם. בהתחלה זה קשה, הרבה מהם יתחילו "לנבוח וליילל" עד כדי שיביאו אותנו לנקודת השבירה אך, אל לנו להישבר. בסופו של דבר תמצאו את עצמכם משלימים הלו"ז היומי שלכם בלי הסחות דעת ובלי לשמוע אף "יללה".

אז איך עושים את זה?

בפעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם רגע לפני איסוף קוף נוסף על הכתף תעשו את הדבר הבא - קודם כל תעצרו ותיקחו נשימה עמוקה, תדמיינו שאתם מאוד צרודים או שהגב שלכם תפוס ואין לכם את היכולת לטפל באותו עניין. ותניחו לעובד שלכם להסתדר עם הבעיה.

בהתחלה זה יציק לכם, תעלה בכם המחשבה "יו... אולי הוא לא יסתדר?"... תרפו! באמת תרפו! כאשר אנחנו סומכים על אנשים הם מוצאים בעצמם יצירתיות ותושייה רבה. עליכם להניח להם לבנות לעצמם את הביטחון העצמי דרך התמודדות עם קשיים ואתגרים שעד עכשיו מצאו את עצמם בטיפולכם האישי.

אז נכון, יכול להיות שהתוצאה הסופית היא לא כמו שרציתם ויכול מאד להיות שאתם הייתם מגיעים לתוצאה טובה יותר. אך זכרו - אתם לא יכולים לעשות הכל. בכדי שתוכלו לעשות את התפקיד שלכם כמו שצריך לעתים יש לשחרר את השליטה לטובת אחרים.

עכשיו אתם חופשיים ויש לכם את השקט לבצע את מטלותיכם מהתחלה ועד הסוף - בלי הפרעות!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לימור בר-שלמה, מומחית לתקשורת ניהולית, מנכ"לית סאטוריקה - פתרונות יצירתיים בפיתוח מנהלים.

בוגרת כלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת חיפה. מאמנת מוסמכת, מפתחת מודל "השפעה מניעה" לפיתוח מיומנויות מנהלים להנעת עובדים ליוזמה, יצירתיות ושיתופי פעולה המובילים את העסק להגשמת מטרותיו העסקיות והחברתיות. אתר החברה: www.satorika.co.il

כותבת המדריך המלא להנעת עובדים: http://Ez.com/Handbook

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת לימור בר-שלמה

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201487 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201599 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201616 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201336 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201287 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201150 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201044 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica