חפש מאמרים:
שלום אורח
01.06.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חוקי הפיזיקה של ניוטון בבצוע שינויים בארגון עסקי

מאת: עוזי פלגניהול17/05/202071 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג - יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה מוסמך המעוף במשרד הכלכלה . 052.6969240

ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד.

במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

החוק הראשון של ניוטון בפיזיקה: המוכר גם כחוק ההתמד שמשמעו: כל גוף יתמיד במצבו הקיים, כל עוד לא מופעלים עליו כוחות חיצונים.

החוק הראשון של ניוטון בניהול עסקי: כל ארגון עסקי ימשיך בתפקודו הנוכחי, כל עוד הארגון נעדר יכולת ונכונות לבצוע שינויים הנדרשים שיביאו לשינוי המצב.

מסקנה: מצב קיים בארגון עסקי לא משתנה מעצמו. לצורך שינוי המצב הקיים ידרשו הפעלת כוח הגבוה מהכוח המקבע את מצבו הנוכחי.

החוק השני של ניוטון בפיזיקה: קובע כי שיעור שינוי במומנטום של גוף, יתרחש רק בכיוון בו הכוח מופעל באופן ישיר וישר אל הגוף. המומנטום מוגדר כמכפלת המסה של הגוף במהירות תנועתו.

החוק השני של ניוטון בניהול עסקי: שיעור המומנטום של מימוש השינוי עומד ביחס ישיר למכפלת הכוח והמהירות שיופעלו ישירות למימוש השינוי הנדרש וביחס הפוך לכוח המונע שינוי.

מסקנה: המומנטום של בצוע השינוי בארגון, תלוי בעוצמת המאמצים שיושקעו ישירות אל מול גורמי המצב הקיים, ובמהירות הבצוע של השינוי.

סיכום שתי הכוחות הפיזיקליים של ניוטון מההיבט העסקי אומר כדלקמן:

בכדי לבצע שינוי מצב קיים בארגון עסקי נדרש תמהיל של: משאבי הון שונים, יכולות ניהוליות ארגוניות ועסקיות, אמונה ונחישות בצורך לשינוי במינון ובעוצמה, הגבוהים מהגורמים השואפים להשאיר את המצב ללא שינוי. המומנטום של השינוי תלוי בעוצמת תמהיל היכולות ובמהירות פעולת הבצוע.

הכוחות מקבעי המצב הקיים האפשריים בארגון עסקי הם: אינטרסים ומידת ההשפעה של בעלי עניין (בעלים, משפחה, אנשי מפתח), חוסר אמונה בעתיד העסק, פחד מתוצאות השינוי, חוסר אמונה ביכולת לשנות, חוסר אמונה בצורך לשנות, חוסר אמונה בהצלחת השינוי, חוסר הבנת הצורך לשנות, חוסר ידע ויכולת לבצע שינוי, עלויות שינוי גבוהות במקביל להיעדר המשאבים (כסף כ"א) הנדרשים לשינוי בכמות מספקת. משך תהליך ארוך לשינוי, מצב כלכלי לא יציב, חוסר החלטיות, , מצב בריאות וגיל הבעלים, היעדר יורשים ממשיכים בעסק, הסתפקות בתוצאות הבצוע במצב הקיים של העסק, חשש וחוסר ודאות מעתיד הענף, ועוד.

מידת קיום הגורמים האפשריים מונעי השינוי, ועוצמת ההתנגדות לשינוי, איננה בהכרח זהה, כמו גם מכלול האינטרסים והדעות לגבי סוג ואופן  שינוי, והם עשויים להתקיים במינונים שונים של נחישות, ועשויים גם להשתנות לעיתים תכופות.

הכוחות מקדמי השינוי האפשריים בארגון העסקי הם: כל הסיבות שצוינו כגורמי בלימה, אבל בראייה והתייחסות חיובית.

את מקורות הגורמים מונעי השינוי ומקדמי השינוי ניתן לחלק לארבעה תחומים עקריים:

אינטרסים: של בעלי עניין בעסק.

עלויות ומשאבים: זמן, כסף, ידע.

תובנות עסקיות: שיקולים כלכליים עסקיים.

גורמים פסיכולוגיים: פחד, אמונה, חוסר בטחון, ספקנות, קושי להחליט

חשוב להדגיש שהגורמים המצוינים, הן הכוחות בעד השינוי והן הכוחות מונעי השינוי, נמצאים בראש של כל אחד מבעלי העניין, במינונים שונים בהתייחס: לסטטוס הבעלות והשפעת המשפחה, לאינטרסים אישיים, לתפקיד בעסק, לניסיון העסקי, לתובנות הניהוליות, ולגורמים פסיכולוגיים ואישיותיים.

מקבלי ההחלטות שהם חלק מבעלי העניין יצטרכו לקבל החלטה. בעסק של אדם אחד כל גורמי התחומים וכל הכוחות בעד ונגד השינוי הם אצל אותו האדם, וההתמודדות היא מול עצמו והשפעות של בני משפחה קרובים.

לסיכום: לכל משאב בעסק צריך להיות יעד לשימוש, הגדרת יעד השימוש תהפוך את עוצמת המשאב לווקטור עסקי, המשאבים יופנו לבצוע שינויים ושיפורים בעסק. התמהיל של כמות המשאבים, ועוצמת האנרגיה הניהולית שתופנה לבצוע השינוי, תידרש להיות גבוהה מהכוח הבולם את השינוי. מומנטום המימוש של השינוי, תלוי בתמהיל  נכון של משאבים דרושים, ובעוצמת המשאבים שיופנו לשינוי, ביחס לעוצמת בולמי השינוי ובמהירות הבצוע. כאשר בכל המהלך מבצעים בקרה בין נקודת המוצא, לנקודה בה נמצאים והנקודה אליה רוצים להגיע.

גם בארגון עסקי כדאי להסתכל מדי פעם בעיניים של פיסיקאי בלא להיות פיסיקאי, לא בטוח שניוטון חשב על זה.......

אודות: עוזי פלג,UP ייעוץ וניהול -פתרונות לניהול עסק ,חבר בלשכת היועצים העסקיים והניהוליים ,מוסמך כיועץ ניהולי עסקי CMC בינלאומי WWW.UZIP.CO.IL

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/2016 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/2015 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/2035 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/2067 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/2067 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/2070 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי10/05/2097 צפיות
ניתוח עפ"י מודל שרשרת הערך מסייע לזהות היכן נוצר הערך ומה ערכו במונחי עלות מימושו. צריך לזכור ששרשרת הערך טרם יצירתה בעסק, נוצרה בשלב מוקדם יותר כשרשרת ערך אצל ספקים שונים בשלבים קודמים, ועשויים להתווסף אליה שרשרות ערך נוספות של ספקים נוספים עד לסיכומה הסופי אצל הלקוח הסופי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול16/05/2067 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/2067 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/2070 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20129 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20120 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20119 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/2076 צפיות
העסק אשר יוביל את התחרות, יהיה העסק אשר יצליח להתמודד טוב יותר עם הבעיות הצפויות והלא צפויות בענף או במשק, ייתן מענה הולם למוצרי המתחרים, יגיב בהתאם להתנהלות המתחרים והספקים, יזהה את האיומים וההזדמנויות הנוצרות בשוק וירכוש את אמון הלקוחות, כל זאת בימים כתקנם. בימים של משבר כלכלי, התכונות הנדרשות לספיגה ולבלימה, שונות מהתכונות הנדרשות לצמיחה ולהתרחבות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica