חפש מאמרים:
שלום אורח
10.07.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הפיל הלבן, הבור העמוק ,וצוואר הבקבוק בניהול עסקי

מאת: עוזי פלגניהול03/05/2020248 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג - יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה מוסמך המעוף במשרד הכלכלה . 052.6969240

"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים כגון: לקוחות בעייתיים, ספקים בעיתיים, הזמנות מורכבות ומכשילות, שימוש בחומרים נחותים ובעייתיים, פתוח מוצרים לא נדרשים, קליטת עובדי מפתח לא ראויים, רכישת ציוד קריטי שמתקלקל לא הרף, הכנסת מערכת מידע בעייתית, שלא נותנת מענה ראוי ומלא ועוד.

החלטות אסטרטגיות הן החלטות שלמימושן אמורה להיות השפעה חיובית ומשמעותית על פעילות העסק ולתוצאות העסקיות. מימוש ההחלטות יכול להיות בטווח הקצר או הארוך. רוב ההחלטות מתקבלות מנקודת ראות חיובית משמע מה נדרש לעשות. לעיתים החלטות נדרשות לא מתבצעות בשל העדר תקציב, ועיתוי לא מתאים. אי בצוען איננו נגזר מזה שאין בהן צורך. משמע "הלא לעשות" הוא תוצאת אילוץ של אי מימוש "הכן לעשות".

מאידך עסק צריך לקבל גם החלטות המגדירות מה "לא לעשות " כחלק מאסטרטגיית ניהול המנחה אותו. משמע גם אם יש תקציב  וזמן לא מבצעים פעילות כזו או אחרת, שלא מתאימה לסוג עסק, או שיש בה סכנה לעסק, או שאיננה מתאימה לאופי העסק וכו.

עסק צריך להיות בעל יכולת לזהות: צרכים אמיתיים לעסק, מול צרכים מדומים לעסק (שיטת העדר – "כולם עושים כך")

"השער האסטרטגי" הוא מטפורה לקבלת החלטות כבדות משקל בעלות חשיבות אסטרטגית, לגבי מה אמור ל "היכנס בשערי העסק", ומה לא צריך להיכנס לעסק. משמע הוא "שער של החלטות"

כל אחד מהגורמים שצוינו עשוי להפוך ל"פיל לבן" (בצוע השקעה חד פעמית גדולה ללא שימוש או/ו תועלת). או "בור עמוק " (השקעה בפעילות/תהליך שלא רואים את סופו בעל יכולת בליעת משאבים ללא גבול) או "צוואר בקבוק", (גורם שמונע לקדם תהליכים ותוקע את המערכת). כל הגורמים שצוינו הם גורמי נזק עסקי במינונים שונים ובאופנים שונים, וטוב היה אילו לא היו קיימים.

"הפיל הלבן" הוא צורך שמתגלה כלא מתאים לעסק זמן קצר אחר ההשקעה בו, הוא נותר ללא שימוש ולא ניתן למכרו ונתקעים אתו כגון: השקעה ברכישת ציוד לא מתאים, השקעה במלאי שתוך זמן קצר מתברר שהוא לא נדרש באמת לעסק והופך "לאבן שאין לה הופכין".

"הבור העמוק" הוא צורך מרכזי שלא ממש את ציפיות הרכישה הגבוהות. הוא צורך עלויות תחזוקה גבוהות, ושיעור הניצול שלו נמוך מכפי שתוכנן בעת רכישתו.

למרות שיעור ניצול נמוך הציוד חיוני לעסק, וחלופה אחרת לא זמינה ויקרה. וכך ללא קבלת תועלת ראויה, העסק לא מפסיק להשקיע ולתחזק את הציוד בהיעדר אלטרנטיבה זמינה. (השקעה בציוד שכל הזמן נדרש לתחזק ולהשקיע בו). "הבור העמוק" יכול להיות מוצר בעייתי שמלכתחילה לא היה צריך להיוולד ונדרש לתיקונים חוזרים ולתלונות מלקוחות. ובסה"כ גורם לנזק מתמשך כספי ותדמית.

"צוואר בקבוק" היא פעילות, גורם או תהליך, המונעים או מעכבים לממש את הפוטנציאל העסקי. בשל היותו גורם מרכזי, אירועים ותהליכים עסקיים מרכזיים רבים, עוברים דרכו ומתעכבים. בשל כך ביצועי המערכת העסקית לא מגיעה לידי מלא של הפוטנציאל. (הגורמים יכולים להיות, מנהלים, עובדי מפתח, מערכות מכניות, שטחים, בירוקרטיה ועוד.)

לעיתים "פיל לבן" נגרר ל "בור עמוק". בשל הרצון להציל משהו מההשקעה, משקיעים בניסיונות לניצול חלקי ללא הצלחה. ההשקעות הנוספות גוררות את "הפיל הלבן" לתוך "בור עמוק".

וכך החלטה אסטרטגית שאמורה הייתה לקדם את העסק יכולה במצבי קיצון להביא לקריסתו או לנזקים כבדי משקל.

השער האסטרטגי שימנע ויצמצם מהלכים שגויים, הוא תהליך מקצועי מעמיק, רב צוותי הלוקח בחשבון היבטים שונים, משמעויות ודקויות תוך ניתוח מעמיק של תרחישים וסיכונים, לפני קבלת החלטות לבצוע.

בארגון עסקי כמו גם בחיים מתקבלות החלטות בשלוש רמות: הרמה האסטרטגית המגדירה מה נדרש להשגת המטרה. הרמה הטקטית המגדירה איך לממש את מה שנדרש.  והרמה התפעולית לבצע את הנדרש . האירועים שצוינו במאמר זה הם ברמה האסטרטגית והטקטית של הארגון.

משמע מדובר בהחלטות כבדות משקל המצריכות בדיקות לעומק ולרוחב, ניתוחי כדאיות ועלות, הבנת הווה וראיית העתיד וכו.

במקרים רבים החלטות רבות מתקבלות החלטות לפי חוק פרקינסון: משמע ככל שההחלטה מורכבת ומסובכת יותר מתקבלת החלטה מהירה יותר.

הסיבה לכך חלק מהמעורבים לא מבינים, לחלק יש אינטרס כזה או אחר להצלחת התהליך, ולבסוף הולכים אחרי זה, שנתפס כגורם המבין ביותר בתחום. הגורם אולי מבין בתחום אך לא בהכרח בעל ראייה ארוכת טווח ברמה האסטרטגית, במקבל להיבט ניהול הסיכון של האירוע.

לעיתים בתהליכי קבלת החלטות יש קונפליקט בין רציונל עסקי מול רציונל רגשי ורציונל אינטרסנטי (לעיתים גלוי ולעתים נסתר). לכאורה הרציונל והרגש מנוגדים. במושג רציונל רגשי הכוונה, לתהליך של הצדקת פעילויות, שנובעות ממניעים רגשיים, על ידי שכנוע ומתן הסבר לכאורה רציונלי, לגבי נכונות וכדאיות הבצוע. או לעתים הפוך. התנגדות רגשית הנובעת מקנאה, או חשש לעתידו בארגון בעתיד, כאשר ההחלטות ימומשו.

לסכום בכל תהליך של השקעה משמעותית לעסק, יש לבצע בדיקות עומק ורוחב, בשיתוף הגורמים הרלבנטיים הן מהתחום המקצועי והן מהתחום העסקי/פיננסי, ולגבש החלטה מושכלת ומנומקת לגבי מימוש ההשקעה, כולל בדיקת חלופות שונות, לא להיגרר אחרי "מובילים" ללא בדיקה ראויה.

מי שרוצה למנוע או לפחות לצמצם את אפשרויות הקיום של "פיל לבן", "בור עמוק" או "צוואר בקבוק" שיוודא שליד השער האסטרטגי, עומדים הסלקטורים הנכונים.

אודות: עוזי פלג,UP ייעוץ וניהול -פתרונות לניהול עסק ,חבר בלשכת היועצים העסקיים והניהוליים ,מוסמך כיועץ ניהולי עסקי CMC בינלאומי

WWW.UZIP.CO.IL https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3704359,00.html

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/20154 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/20150 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/20165 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20185 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20185 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20191 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20194 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20185 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20185 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20191 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20194 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20237 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20237 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20101 צפיות
העסק אשר יוביל את התחרות, יהיה העסק אשר יצליח להתמודד טוב יותר עם הבעיות הצפויות והלא צפויות בענף או במשק, ייתן מענה הולם למוצרי המתחרים, יגיב בהתאם להתנהלות המתחרים והספקים, יזהה את האיומים וההזדמנויות הנוצרות בשוק וירכוש את אמון הלקוחות, כל זאת בימים כתקנם. בימים של משבר כלכלי, התכונות הנדרשות לספיגה ולבלימה, שונות מהתכונות הנדרשות לצמיחה ולהתרחבות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica