חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ערן שלזינגר- דפוסי הצבעה בישראל - מבט מעמיק והשוואה לנעשה מעבר לים

מאת: Efratדמוקרטיה ושלטון22/08/20128052 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ערן שלזינגר- דפוסי הצבעה בישראל - מבט מעמיק והשוואה לנעשה מעבר לים

השיטה הדמוקרטית מתיימרת ושואפת לבטא בצורה הטובה ביותר את דעותיהם של מרבית האזרחים שבמדינה. אידיאל זה בא לידי ביטוי במדינות שונות בצורה שונה  עקב הבדלי תרבות, דמוגרפיה, ביטחון וכו' כאשר הביטוי הבולט ביותר בכולן הוא ההצבעה בבחירות, אשר היא לב ליבה של שלטון העם. עם זאת רבים בוחרים להתעלם מזכות זו. בעבודה זו אנסה לבחון מגמות של שינוי בדפוסי הצבעה על מנת לבאר את המגמה היורדת בשיעור ההצבעה בישראל כאשר בחלקה הראשון של העבודה הערוך בחינה של מגמות סקטוריאליות בחברה הישראלית, אשר ניתוחן יכולה  לקדם אותנו בהבנת דפוס ההצבעה הכולל בישראל של העשור האחרון, לשם כך ראשית אפתח בסקירה קצרה של מגמת ההצבעה הכללית בארץ ולאחריה אתמקד בשלוש קבוצות סקטוריאליות חשובות ואבחן האם מגמה כללית משפיעה על דפוס הצבעתן או שמא המגמות הסקטוריאליות המשתנות משפיעות על המגמה הכלל ארצית. בחלקה השני של העבודה אבחן מגמות ושינויים בדפוסי ההצבעה העולמיים ביחס למגמה הישראלית, בסיום העבודה הערוך השוואה ואנסה להבין כיצד משפיעות מגמות אלו על מדינת ישראל ואנסה להסביר מדוע חלה ירידה בשיעורי ההצבעה בבחירות.

ישראל- סקירה כללית

בחינת נתוני ההצבעה לבחירות בשישים שנותיה של המדינה מעלה כי עולות שלוש תקופות בהן יש מגמות הצבעה שונות: התקופה הראשונה המיוחסת למחצית שנות קיום המדינה, עד שנות השבעים, מאופיינת באחוזי הצבעה גבוהים במיוחד בכל קנה מידה, מעל 80% הצבעה כמעט בכל מערכות הבחירות. התקופה השנייה מתחילה בתחילת שנות השבעים (1973) ונראה כי נגמרת במערכת הבחירות של הכנסת ה- 15 בשנת 1999, והיא מאופיינת במגמה מאוד יציבה של אחוזי הצבעה הנמוכים במעט מ- 80% ואינם יורדים מ- 75%. התקופה השלישית מאופיינת בירידה אל מתחת לרף ה- 70% אשר ארעה במערכות הבחירות בשנות האלפיים, קרי הבחירות לרה"מ בשנת 2001 (62.3%), הבחירות לכנסת ה- 16 בשנת 2003 (67.8%) והבחירות לכנסת ה- 17 בשנת 2006 (63.5%). כאשר בוחנים את אחוזי ההצבעה בישראל בהשוואה לעולם הדמוקרטי ניתן לעשות זאת בעין רחבה, בפרספקטיבה של שישים שנה, ואז נראה כי ישראל נמצאת במקום די גבוה עם 78.6% וכאשר מסתכלים בפרספקטיבה צרה יותר של  מגמות בעשור האחרון נראה כי מחד ישנה ירידה במיקום ההשוואתי אך מאידך הירידה מתונה משום שישנה מגמה עולמית כללית של אחוזי הצבעה נמוכים עליה ניתן את הדעת בהמשך. השאלה המעניינת העולה היא האם מגמה זו תמשך? על מנת לנסות ולענות עליה יש לזכור כי אנו נמצאים במציאות מדינית-חברתית ייחודית ולא צפויה אשר הפתיעה ותמשיך להפתיע כל הזמן, אולם בעוד קשה יותר לבחון את המשתנים החיצוניים ננסה בחלק הראשון לבחון את הגורמים הפנימיים אשר משפיעים על המציאות החברתית במדינת ישראל מרובת המגזרים והקבוצות.

הסקטור הערבי
הסקטור הערבי בישראל מהווה כ- 20% מאזרחי המדינה וככזה משקלו הפוטנציאלי בבחירות הוא משמעותי ביותר, ניתן לבחון את השינויים בדפוסיי ההצבעה הערביים וללמוד בכך רבות אודות יחס המגזר למדינה, תחילה נסתכל על נתוני מערכות הבחירות ונראה כי קיימת ירידה מתונה אך עקבית בשיעור ההצבעה של המגזר, שיאי ההצבעה ממוקמים אי שם בשנות החמישים (90%) ושפל ההצבעה, בדומה למגמה הכללית, נמצא בשנות האלפיים. על מנת להבין מגמה זו עלינו להבין את מורכבותו של המגזר אשר סובל מבעיית שייכות ו"פיצול אישיות" לנוכח השתייכותו מחד לעם הפלשתינאי הנאבק על עצמאותו מול ישראל ומאידך למדינה הישראלית בה הם מממשים את זכותם להצביע ולהיבחר אך סובלים מתסמונת ה"גיס החמישי", נוסיף לכך בידול דתי אתני ואף מצוקה כלכלית חמורה. לטענת הסוציולוג פרופ' מאג'ד אל-חאג' הסיבה לאחוזי ההצבעה הגבוהים בשנות החמישים טמונה בכך שתקופה זו הייתה תקופת המתנה וצפייה אשר בה הערבים לא היו בטוחים בסטאטוס שלהם ולכן לנוכח הממשל הצבאי והתחזקות המדינה רצו להוכיח בכך שהם אזרחי המדינה. עם זאת עם השנים תחושת הקיפוח והדחייה הורידו את האחוזים בהדרגה למס' הנמוכים בד"כ מהממוצע הארצי. כעת אתייחס למערכות הבחירות האחרונות ואומר כי גם הערבים חוו בצניחת אחוזי בחירה  מהבחירות לכנסת ה-15 (1999) בה הצביעו 75% לבחירות לכנסת ה-16 (2003) וה-17 (2006) אליהן הצביעו 62%  ו- 56% בהתאמה (צניחה של כ-20%). יש שיראו בירידה המקבילה הן בסקטור והן בכלל האוכלוסייה חיזוק לסברה שהסיבה לירידה היא ריבוי מערכות הבחירות  והייאוש מאי ההתקדמות במישור הפלשתינאי במהלך שנות ה- 90 שהובילה לסוג של אפאתיות, נתון נוסף מצטרף והוא מחאת הבחירות לרה"מ בשנת 2001 בה טרחו להצביע 18% בלבד מהסקטור הערבי כמחאה לאירועי אוקטובר 2000 בהם הם ראו פגיעה ישירה של המדינה בציבור הערבי והוכחה יש אפליה בין דם לדם. לסיכום אומר כי מגמת הירידה מושפעת בשתי רמות: האחת, היא הרמה הכלל ארצית אשר מורגשת אצל כל אזרח מן המניין לנוכח ייאוש הולך וגובר ממצב הסכסוך הערבי- ישראלי, מצב כלכלי רעוע, ריבוי בחירות וכו' והשנייה, היא הרמה הפנים- סקטוריאלית בה רב הייאוש והמחאה הנובע מקיפוח כלכלי והרגשת אי השייכות המופנית אף לנבחרי הציבור הערביים אשר לא מובילים את הציבור שלהם להישגים ארציים משמעותיים. לראיה ניווכח לדעת כי אף מפלגה ערבית לא הייתה שותפה לקואליציה במדינת ישראל דבר שמשפיע על חלקם ב"עוגה" ומחדד את הקוטביות, לרחשים פנימיים אלו ניתן להוסיף אף את עליית כוחה של התנועה האסלאמית בקרב המגזר הערבי ובייחוד הפלג הצפוני המונהג ע"י השייח ראא'ד צ'אלח אשר מעודד אי השתתפות בבחירות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137895 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137959 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138042 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137974 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137886 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137518 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137223 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא דמוקרטיה ושלטון

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/232540 צפיות
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

מאת: אדיר בנימינידמוקרטיה ושלטון25/06/231570 צפיות
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/222537 צפיות
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון31/12/201252 צפיות
משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בייעוץ ייצוג ועבודה מול גורמים מוניציפאלים הקשורים בהוצאת היתרי בניה, תכנון ערים וסביבה, מיסוי,רישוי עסקים,בקשות לשימוש חורג,שינוי יעוד,הכשרת חריגות בניה,ביטול צווי סגירה,הפסקת עבודה,צווי הריסה. בקשות לשינוי תב"ע ,היתרי בניה, אדריכלות, קידום בקשות ,זירוז הליכים בירוקרטים ,יעוץ סטטוטורי, הסדרים והסכמים עם הרשויות, שרותי הנדסה ופקוח על הבניה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון27/03/201414 צפיות
תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מהווה מהפכה בחוק התכנון והבניה. הוא מחמיר מאד, מטיל צווי הריסה בסיטונות וקנסות של מאות אלפי שקלים, ומצמצם את סמכויות השופטים בבתי המשפט.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון11/01/201438 צפיות
מה הוא רישיון עסק? עסקים הפועלים בתחומים שונים נדרשים בהוצאת רישיון עסק – היתר מכוח חוק רישוי עסקים הניתן על ידי משרד הרישוי ברשות המקומית ומהווה אישור לפעילותו התקינה של העסק. הרישיון מעיד כי בעסק מסוים ננקטו כל האמצעים הנדרשים לשמירה על בריאותו, ביטחונו, בטיחותו ואיכות חייו של הציבור. בהתאם, קבלת הרישיון מותנית בעמידה בכל התנאים שהציבו הרשויות, בהם סידורי כיבוי אש, תנאי תברואה נאותים, בטיחות מבנים ועוד. משרד הרישוי הוא גם זה שאחראי על אכיפת החוק ורשאי להטיל סנקציות על עסקים שאינם עומדים בתנאיו

מאת: אבי דוידידמוקרטיה ושלטון07/04/191525 צפיות
מדריך למתחילים אודות הגשת עתירות לבג"צ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica