חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אלימות במשפחה – תובנות אישיות

לאחר כ-20 שנות עבודה בטיפול פסיכותרפי בתחום האלימות במשפחה, 20 שנות טיפולאישי ו/או קבוצתי במאות נשים וגברים שהתקשורת שהם מקיימים כוללת בתוכה גםהתנהגות אלימה ולאחר טיפול בלמעלה מ100 ילדים מגיל 3 עד 16 החשופיםלאירועים אלו יש לי מספר תובנות בנושא.

לא מדובר במסקנות מדעיות או מבוססות סטאטיסטית אלא בחוויות מתוך המפגש האנושי.

השימוש במילה אלימות בהקשר לתופעה אינו תורם בהכרח להכחדתה ולעיתים מקשה ואף מונע מאנשים להגיע לטיפול.

פגשתי נשים שהשמעת המושג "אישה מוכה" לגביהן היווה זעזועמנטלי ורגשי משמעותי ביותר ובהמשך הפך למקור כח ונקודת מפנה בתהליךהטיפולי.יחד עם זאת ברור לי שיש נשים הנמנעות מפנייה לטיפול עקב המטעןהרגשי השלילי המתלווה למושג "אלימות" או "אישה מוכה".

לא נתקלתי אף לא בגבר אחד שציין שעצם הזכרת המילה "אלימות" לא עוררה אצלו התנגדות וקושי  משמעותי.

בשנים האחרונות אני נתקל יותר ויותר בנשים המשתפות בחדרהטיפולים באלימות שלהן כלפי בן הזוג.אין כאן ניסיון להשוות,להצדיק או לנקוטעמדה כלשהי כלפי הנושא בכללותו אך מדובר בהחלט במידע שמסייע לשפוך אורנוסף על התופעה.

במרכזים למניעת אלימות העוסקים בטיפול יומיומי בנושא עסוקיםמאד בחשיבה על טכניקות של שיווק ופרסום לטובת גיוס גברים לטיפול.מניסיוניאני יכול לומר שקרוב ל-100% מהגברים מגיעים לטיפול בעל כורחם אם כתוצאהמהתערבות משטרה,בית משפט או פנייה מוקדמת של האישה לקבלת עזרה והחשש לפירוקהקשר.יחד עם זאת חלק ניכר מהגברים נשאר בטיפול גם לאחר שפג האיום או צוובית המשפט.

עבודה בטיפול בילדים וטיפול במתבגרים החשופים לאירועי אלימות בבית לימדהאותי המון על הנזק הנפשי הרב הנגרם להם.מדובר בעצם בקורבנות "השקטים"שלהתופעה הקשה. מבוגרים רבים סבורים ואף טוענים שהילדים לא היו עדים אונוכחים באירוע הקשה ולכן לא נפגעו אך ברור  שטיעון זה הינו חלק מהכחשה שלהתופעה וקושי להתמודד  האחריות של ההורים לשלומם הנפשי של הילדים.שפתהגוף,האווירה הקשה והמתח אינם נעלמים מעיני הילדים ומעבירים מסר לפעמיםעקיף על המציאות הקשה השוררת בבית.

מדובר במצבים מורכבים ולעיתים תמוהים מפני שהפגיעה לפעמיםסמויה מהעין ולא תמיד אפשר להבחין בסימפטומים התנהגותיים או רגשיים.אנונמצא גם ילדים שבפועל מתפקדים היטב בבית ספר,מגיעים להישיגים טובים ואףלמעלה מזה וכך "מצליחים להסתיר את מצוקתם".

הילד החשוף לאירועים קשים בין הוריו חווה משבר אמון קשה.לרובמקבל מסר שעליו לשמור את הדברים בסוד כי "לא קרה כלום".ולומד לפתח מנגנוניהגנה והסתגלות המתאימים לסיטואציה בה הוא גדל.בתהליך איטי גרעין האישיותמצטמצם ונעטף בקליפה קשה לחדירה .הילד מתרחק מעצמו ומרצונותיו ומכל מהשחשוב להתפתחותו התקינה ועסוק במציאת דרכים להשביע את רצון הוריו ולדאוגלכך שיהיו רגועים.

אחד השלבים ההתפתחותיים המשמעותיים בו ניתן לפגוש בנזק הנגרםכתוצאה מגדילה של ילדים בצל אלימות הוא שלב גיבוש הזהות שמתחיל בגילההתבגרות ונמשך לאורך שנים.תהליך בניית הזהות שמתקיים באופן מודע וגם באופןלא מודע תוך כדי דיאלוג עם דמויות ההורים מלווה  בקשיים,תסכולים וייסורים כאשר חלק  מהקשיים הינם אובייקטיביים לגמרי וחלק מחריפים מאד  כתוצאהמהיחסים שהילד מפתח עם דמויות האב והאם שחשפו אותו למציאות פוגעת.

טיפול בילדים ומתבגרים -החשופים לקונפליקטים קשים,אווירתמתח,עוצמות רגשיות גבוהות אימפולסיביות ולבטח אלימות אמור ליצור בחדרהטיפולים אווירה מקבלת,תומכת ומבינה ולאפשר לילד או למתבגר תנאים אופטימליםכדי להיות מסוגל להכיר את עצמו ולבטא את מחשבותיו ורגשותיו באופן אותנטי.

אתר : http://www.nahali.co.il/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נחל איתיאל - פסיכותרפיסט

טיפול בילדים , בני נוער ומבוגרים שליטה בכעסים ומניעת אלימות

http://www.nahali.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נחל איתיאל

מאמרים נוספים בנושא משפחה וזוגיות - כללי

מאת: ערןמשפחה וזוגיות - כללי10/02/215142 צפיות
כאשר אדם הולך לעולמו נותר בזכרוננו כל מה שהיה עבורנו. בין אם מדובר בבן משפחה ובין אם מדובר בחבר קרוב, זהו זמן כאוב. בימים האלה שהמשפחה מתכנסת ומתכוננת להלוויה ולשבעה, ישנה רק עוד משימה אחת אחרונה. לכבד את זכרו של אותו אדם באמצעות מודעות בעיתון שיאפשרו למכרים הרחוקים יותר לקבל מידע חשוב על המקום שבו תהיה השבעה.

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי17/10/204660 צפיות
ייעוץ זוגי והקלקולים בהורות אחד ממוקדי המריבות העיקריים המופיעים במהלך ייעוץ זוגי זו ההתנהלות של בני הזוג מול ילדיהם. נראה שכל אחד מביא את הדעות והאמונות שלו, יחד עם השריטות והמגבלות שלו.

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי14/07/201168 צפיות
בני זוג לעיתים מביאים עימם תחושת חסך שחוו במהלך ילדותם והתבגרותם. הרצון למלא חסך שהיה, לפצות על מחסור שנחווה, הינו פעולה המשולה למי שמוזג מים בחבית ללא תחתית

מאת: כרמי אומרומשפחה וזוגיות - כללי13/04/201460 צפיות
כיצד מרגיש זוג בהגיעו ליועץ זוגי? קבלו הצצה לזווית קצת אחרת

מאת: דוד כהןמשפחה וזוגיות - כללי15/03/201422 צפיות
אחת הדילמות שעומדות בפנינו, כשאנחנו רוצים לערוך פיקניק עם חברים ובני משפחה או כשאנחנו רוצים לארח אירוע בבית או בכל מקום אחר, זה עם מה נארח אותם? באילו כלים ואמצעים נשתמש? בסד אריזות הביאו לכם כמה נקודות מחשבה

מאת: נטלי הרוש משפחה וזוגיות - כללי27/07/173098 צפיות
החופש הגדול בעיצומו, הילדים מתחילים קצת להתבגר ולקראת השנה החדשה אנחנו ההורים מנסים לקדם אותם מכל מיני בחינות...אם לימודיות או לקיחת אחריות, איך להתנהג חברתית ועוד. הנה לכם כמה אפשרויות שישפרו לילדים שלכם את חופשת הקיץ ובמקביל יכינו אותם מכל מיני בחינות לשנה החדשה.

מאת: רוןמשפחה וזוגיות - כללי04/05/173402 צפיות
מאמר על חברת ניקיון

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica