חפש מאמרים:
שלום אורח
20.08.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שחרור וחירות בפדגוגיה הביקורתית

רעיון השחרור הוא חשוב ומרכזי לפדגוגיה הביקורתית, שכן השאיפה לכיוון החופש האנושי היא אחד ממרכיביה המרכזיים. אך ברעיון עצמו של שחרור טמון פרדוקס בעייתי בעל מספר מימדים. חירות יכולה להיות מוגדרת על ידי המרחק של האדם מהעולם- האדם צריך להצליח להרחיק את עצמו מהעולם ולא להיות כבול לחוקיו. אם האדם כבול לטבע הוא נעשה אובייקט מחופצן, ולא סובייקט עצמאי ומודע לעצמו. אך עם זאת, אם האדם ירחיק את עצמו יותר מדי מהעולם הוא עלול לטבוע ברעיונות מופשטים ותלושים למרות שיש לו אשליה של חירות- אך גם זה אבדן של חירות. דבר זה משמעותי במיוחד שמסתכלים באופן ספציפי על החברה האנושית: החברה היא אוסף של סובייקטים עצמאיים, אך הם יכולים לממש את עצמם רק בתוך המסגרת המגבילה של החברה הכפופה לרצונות ויחסים עם סובייקטים אחרים.

החירות, אם כן, צריכה להיות מצב תודעתי של דיאלקטיקה עם העולם הסובב אותנו. האדם צריך להתפתח ולהשתנות בהתאם להתפתחויות של העולם הסביבה. שני מצבי הקיצון הם למעשה מצבים שבהם האדם מבטל את היחסים הדיאלקטיים שלו עם המציאות: במצב אחד האדם מטמיע את עצמו במציאות מקבל אותה כדבר נתון, ובכך הופך להיות חלק מה"רקע" של הטבע. במצב הקיצון השני האדם מתנתק לחלוטין מהמציאות ומסרב להכיר בה כשותפה לדו-שיח הקיומי שלו. דרך האמצע היא החירות- היכולות להיות סובייקט מגיב ופעיל על המציאות שנמצא בקשר מתמיד עם מה שסביבו.

המצב הראשון מתגבש ברעיונותיו של מרקוזה על "התודעה החד-מימדית", שהיא מצב תודעתי מנוגד לחירות- תודעה שמקבלת את המציאות כמובנת מאליה ובלתי ניתנת לשינוי, ללא חשיבה ביקורתית או רצון לפעולה עצמאית ולשינוי. מרקוזה רואה בחברה הקפיטליסטית המודרנית כגורם המעודד את צורת החשיבה הזו: "בחברה המסוגלת, לכאורה, לספק במידה גדלה והולכת את צרכי הפרט על ידי עצם הדרך בה היא מאורגנת, נשלל התפקיד הביקורתי היסודי מן המחשבה העצמאית והבלתי תלויה" (מרקוזה, 1971:19). כשהאדם חש שכל צרכיו מסופקים הוא מרגיש בנוח בלהיות אובייקט בסביבתו המספקת, ומוותר על האופציה של דיאלוג ביקורתי- שהיא למעשה החירות.

פרום, בדיונו על היחס בין האדם לחברה וההשפעה של יחס זה על החופש, מקבל את העובדה שהאדם כפוף לתנאים החברתיים שאליהם הוא נולד, ולצרכים הביולוגיים הבסיסיים שלו. "שני הגורמים, הצורך שלו לחיות והמשטר החברתי, אין בכוחו לשנותם בתור פרט, והם הקובעים את התפתחות הגורמים האחרים הגמישים יותר" (פרום, 1992:22). עם זאת, פרום מסרב לתת לגורמים קבועים אלו לשלול מהאדם את חירותו- לאדם עדיין יש יכולת לפעול תחת המגבלות החיצוניות האלו. יותר מכך, האדם כסובייקט תלוי בהכרה ובאינטראקציה עם אנשים אחרים- "האדם אינו יכול לחיות בלי שיתוף פעולה מסוים עם אחרים" (שם, 24). אבל בניגוד לתפיסות כמו זו של מרקוזה, פרום רואה בחברה כבעלת פוטנציאל לפתח את האדם. ברגע שהאדם התנתק מהטבע נוצרו אצלו צרכים חדשים- צרכים חברתיים. "המודעות לנפרדות האנושית, בלי איחוד מחדש בעזרת אהבה- היא מקור הבושה. עם זאת היא גם מקור אשמה וחרדה" (פרום, 2001:17). האדם הוא בודד, ובשביל להיות נטול חרדה וחופשי באמת, הוא חייב להתאחד עם אנשים אחרים דרך האהבה. האהבה משחררת, לפי פרום. בחברה שבה האהבה לאחר ולעצמי שולטת לאדם תהיה הזדמנות לאינטראקציה פרודוקטיבית עם אחרים תוך כדי הזדמנות להתפתחות אישית משמעותית (Pietikainen,2007:204). לכן פרום ידגול ב"חינוך לאהבה" שידגיש יחסים בין-אישיים וערכי מוסר וחברה.

קוזול, לעומת זאת, מעדיף ללכת הישר על הקשר בין האדם לסביבתו. קוזול דוגל בחינוך פרוגרסיבי שמבוסס על התנסות של התלמיד בחומר, ובצורה כזו הוא מקרב את הלימודים לחייו האישיים, ובכך מקיים את התהליך הדיאלקטי של החירות. זהו תהליך של אינטראקציה מתמדת עם המציאות שמאפשרת למידה והתבוננות שתוביל להשפעה ושינוי (גם במימד הפוליטי ולא רק בסביבה הטבעית). קוזול, אם כן, יעדיף להתקרב אל המציאות מאשר להתנסות ברעיונות תיאורטיים ומילים ללא מעשים. תוכנית לימודים על פי קוזול תמעיט במקצועות ורעיונות תיאורטיים לטובת מקצועות מעשיים ויישום של רעיונות במציאות.

גם פרום וגם קוזול חותרים לקראת פיתוח של החירות הדיאלקטית שמצליחה ליצור קשר הדדי ומתמשך בין התלמיד לסביבה שלו. כלים תיאורטיים מדי רק ירחיקו את התלמיד מהאמת והחירות שלו- "[The Reading Teacher] in fact had equipped them with a set of tools to keep themselves at as far as possible a distance from the truth" (Kozol, 1967:169). החינוך הפרוגרסיבי של קוזול והחינוך החברתי-שיתופי לאהבה של פרום מתמקדים ביחסים אקטיביים וביקורתיים של האדם עם סביבתו, ובכך בתהליך העיגון שלו כסובייקט עצמאי וחושב בזכות עצמו.

ביביליוגרפיה

מרקוזה, הרברט. 1971. האדם החד מימדי, תל אביב: ספריית פועלים.

פרום, אריך. 2001. אמנות האהבה, תל אביב: זמורה-ביתן.

פרום, אריך. 1992. מנוס מחופש : ניתוח פסיכו-סוציולוגי על מבנה האישיות של האדם המודרני, תל אביב: הוצאת דביר.

Kozol, Jonathan. 1967. Death At An Early Age. Boston: Houghton-Miffin.

Pietikainen, Petteri. 2007. Alchemists of Human Nature. London: Pickering & Chatto.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דורון מוסנזון, סטודנט לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ולחינוך באוניברסיטה העברית.

ליצירת קשר- norod005@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דורון מוסנזון

מאת: דורון מוסנזוןתרבות דיגיטלית25/05/13948 צפיות
בקטע זה אני דן באתגר שעולם האינטרנט מציב בפני החינוך במאה ה-21, ומנסה לחשוב על אופציות של חינוך המתאים לעולם הדיגיטלי והטכנולוגי בהתאם לעקרונות הפדגוגיה הביקורתית.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה27/07/119592 צפיות
תת-תרבויות נוער הן נושא מרתק שמהווה הצצה לעולמם של בני הנוער בעולם המודרני. כל אחת מתת-התרבויות השונות מתמודדת עם הקונפליקטים הזהותיים הפסיכולוגיים והחברתיים בצורה שונה תוך כדי יצירת זהות משותפת. במאמר אבחן כמה מתת-התרבויות הבולטות כיום דרך המושג של "הון תת-תרבותי", ואנסה להראות את הצורות האקספרסיביות המגוונות שבני הנוער יוצרים לעצמם.

מאת: דורון מוסנזוןחינוך ולימודים - כללי27/07/111263 צפיות
פאולו פרירה היה מייצג בולט של גישה פילוסופית חינוכית של "פדגוגיה ביקורתית". אנסה להציג את גישת הפדגוגיה הביקורתית ואת היחס שלה למערכת החינוך בישראל.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה29/03/119155 צפיות
הדיון על נטיות מיניות אחרות הוא כל כך סוער ונמצא בכותרות. למה? מה הדבר שמפחיד אותנו כל כך בבעלי הנטייה המינית השונה? במאמר אנסה לחקור זאת בעזרת פוקו ומאמר מאת כלנית צאלח.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/119729 צפיות
היפה והחנון היא דוגמה מבהיקה לתרבות הריאליטי ששותפת את הארץ והעולם המערבי בכלל בשנים האחרונות. במאמר אנסה לנתח את התוכנית מזווית ראייה קצת שונה- זווית סוציולוגית.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/1111417 צפיות
סוגיית בתי הספר הפרטיים היא סוגייה משמעותית שמעסיקה אותנו רבות. במאמר אנתח את התופעה מזוויות מנוגדת בתאוריה הסוציולוגית: הפונקציונליזם וגישת הקונפליקט.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה25/02/1110162 צפיות
הסתכלות סוציולוגית על פייסבוק מנקודת מבט פונקציונליסטית ואינטרקציוניסטית-סימבולית

מאמרים נוספים בנושא חינוך ולימודים - כללי

מאת: רונית שמאי שורץחינוך ולימודים - כללי12/07/19182 צפיות
אם הילד שלכם לומד מתמטיקה ללא שימוש במחשבון או אפילו אם מותר לו כבר להשתמש במחשבון – בכל מקרה כדאי ללמד אותו לבדוק את התוצאות בפתרון השאלות. יש דרך קצרה לחישוב אחוזים, שיכולה לעזור במניעת - או תיקון - טעויות חישוב.

מאת: ליאורחינוך ולימודים - כללי02/05/181234 צפיות
הנדסאים מאזור תל אביב, יכולים לעבוד במרכז הארץ. ההנדסאים העתידיים, לומדים בבתי הספר להנדסאים, שנקראים גם בשם מכללות טכנולוגיות.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/18709 צפיות
לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירה פופולארית בקרב אנשים אשר מחפשים מקצוע בעל אפשרויות תעסוקה מגוונות וביקוש נרחב. לימודי הנהלת חשבונות מתקיימים במכללות ובתי ספר מקצועיים רבים ברחבי הארץ בהם ניתנת האופציה ללמוד במתכונות גמישות כמו מתכונות לימודי יום, מתכונות לימודים חלקיות ומתכונות לימודי ערב.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/18650 צפיות
אתם יושבים מול המחשב, מדפדפים בין אתרים שונים של לימודים ותוהים לעצמכם מה כדאי לכם ללמוד. בעולם של היום קשה מאוד למצוא תעסוקה ללא תואר או תעודה, ולכן אנשים רבים מתחבטים בשאלה מה עליהם ללמוד כדי שהם יוכלו לצאת לשוק העבודה ולמצוא תעסוקה שהיא גם מעניינת וגם בתחום מבוקש. עבור רבים מאלו שחושבים על כך, התשובה היא הנהלת חשבונות הודות לאופי הדינמי של המקצוע הזה, וגם הביקוש הרב שלו. עם תעודה של מנהל חשבונות, עולם התעסוקה יהיה פתוח בפניכם, ואתם רק תצטרכו לבחור את המקום שאתם רואים את עצמכם נמצאים בו.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/18572 צפיות
המסלול ללימודי הנהלת חשבונות נחשב בשנים האחרונות לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר בישראל. מטרתם של לימודי הנהלת חשבונות הינה להכין את תלמידיהם להשתלבות בעולם המקצועי של מנהלי החשבונות בישראל, כמו כן במהלך הקורס ניתנת הכנה למעבר מבחן ההסמכה של משרד התעסוקה אשר מסמיך מנהלי חשבונות צעירים לעבודה בשוק המתפתח בארץ. לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירת מקצוע חכמה אשר טומנת בחובה יתרונות רבים.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי03/01/18576 צפיות
כאשר עולה בפנינו ההתלבטות האם ללמוד מקצוע כזה או אחר, לכולנו עוברים בראש אותם שיקולים הכוללים כדאיות ורווחיות של מקצוע כזה ואחר. הדבר נכון לא רק עם לימודי תואר, אלא גם עם לימודי תעודה בהם ניתן לרכוש מקצוע ולעבוד בתחום הנלמד, או לא. בגלל זה, אנשים רבים בוחרים לפנות ללימודים של הנהלת חשבונות שעונים על כל הסוגיות ובעצם נותנים את האפשרות לעבוד במקצוע מעניין ומבוקש שהוא כדאי וגם רווחי מפני שתמיד יש בו תעסוקה.

מאת: חינוך ולימודים - כללי25/12/17341 צפיות
מסלול לימודי הנהלת חשבונות נחשב כיום לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים בישראל כאשר מטרתם של לימודים אלו הינה להקנות את כל הכלים והידע הדרוש לעבודה בתחום הנהלת חשבונות בארץ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica