חפש מאמרים:
שלום אורח
18.07.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תת-תרבויות נוער והון תת-תרבותי

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה27/07/20119577 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

"הון תרבותי" הוא מונח שטבע בורדייה שמציין את את הידע התרבותי של מנהגים, דרכי התנהגות, ומונחים המעניקים לפרט כוח חברתי וסטטוס. ת'ורנטון ניתחה את תת-תרבויות הריקודים של שנות ה80 וטבעה את המונח של "הון תת-תרבותי" שמציין את הידע לגבי מה אותנטי, מגניב, "אין", ושייך לקבוצה ומפריד אותה מהמיינסטרים. הרעיון של הון תת-תרבותי יכול לעזור בניתוח של תת-תרבויות נוספות המשתמשות בידע הייחודי להן בכדי לבדל אותן מהחברה הסובבת. דבר זה בולט במיוחד בניתוח צורות הביטוי האקספרסיביות של תת-תרבויות של בני נוער, הנמצאים במצב פסיכולוגי וחברתי של מעבר ומתח, ומוענק להם מורטוריום חברתי לנסות לגשש ולחפש את זהותם תוך כדי ניסוי וטעייה של חוויות וזהויות שונות.

תת-התרבות הגותית מעצימה את ההתעסקות של החברים בה עם המוות והדברים הקשורים בו. בני הנוער הגותיים רואים את המציאות בצורה מורבידית בהתייחסות לזמניות של החיים- דבר שניתן לקשר לעובדה שהם מתחילים להרגיש את התבגרותם כהזדקנות. כתוצאה מכך הגותיים יוצרים יוצרים הון תת-תרבותי שכולל תדמית אפלה והתנסות בצורות אקספרסיביות שקשורות לאובססיה אל המוות, כגון כתיבת שירה בעלת גוון מורבידי, או אף התנסויות של פגיעה עצמית ובחינת גבולות היכולת של הנער להיות על הגבול בין חיים למוות. תת-התרבות האימואית, תופעה חדשה יחסית, מזכירה במידת מה את הקשר למוות של הגותים, אך ההון התת-תרבותי שלהם דורש פן יותר רגשי ואף רגשני של ביטוי קיצוני של תחושות ומחשבות הסובבות סביב מצוקה, מועקה, ודיכאון. ניתן לומר שהאימואים מגיבים לסערת הרגשות הפסיכולוגית והלחץ החברתי שבני הנוער מצויים בו דרך החצנה של הרגשות והעצמתם. רגשנות זו זוכה להרבה ביקורת מצד בני נוער אחרים, כנראה כתוצאה מהרתיעה מההחשפות לרגשות שליליים בצורה חשופה כל כך.

מקרה אחר ושונה בעיקרו הוא תת-התרבות הגיקית. תת-תרבות זו מתאגדת סביב תחומי עניין וידע מסוימים- כגון מחשבים, מדע בדיוני ופנטזיה, משחקי תפקידים, ומשחקים שונים. תדמית הגיק- או ה'חנון'- עברה תהפוכות רבות ושונות, אך המאפיין הקושר אותה לאורך ההיסטוריה היא תחומי העניין שרובם נחשבים לא קונבנציונלים בתרבות המיינסטרים של הנוער. בדומה לתת-תרבויות אחרות, גם השייכות לתרבות הגיקים מאפשרת ליצור שייכות קבוצתית בולטת והיא מייצרת קבוצה מגודרת המפרידה את עצמה לעיתים קרובות מהמיינסטרים התרבותי בתחומי הספרות, הסרטים, והתחביבים. ביטוי בולט מאוד של ההפרדה של התרבות הגיקית היא בסלנג המיוחד לה, עד כדי כך שאדם ללא ההון התת-תרבותי המתאים לא תמיד יכול להבין את צורת התקשורת הגיקית.

תת-התרבות הגיקית לעיתים קרובות מחולקת ל'זנים' ספציפיים יותר כגון משחקי תפקידים, אוטקו (מתעניינים במנגה ואנימה יפנית), ותרבויות פאנדום שונות הסובבות סביב יצירה תרבותית מסוימת כגון סדרת טלוויזיה או סרט) 'זן' מעניין במיוחד הוא תת-התרבות הגיימרית של בני נוער המקדישים את זמנם למשחקי מחשב למיניהם ולגלישה באינטרנט, דבר שלעיתים קרובות בא על חשבון חייהם החברתיים מחוץ למחשב. ניתן לומר שנערים אלו רואים את המציאות כ"לא מספקת" ולכן מנסים ליצור מציאות אלטרנטיבית-וירטואלית, שיכולה להיות כתחליף (אם כי לא בהכרח מספק) למציאות הפיזית-חברתית. כאן ניתן לראות בצורה ברורה את הקשר בין הדרך שבה בני הנוער תופסים את המציאות ולתגובות האקספרסיביות-התנהגותיות הנובעות מתפיסה זו. הגיימרים דוחים את המציאות החברתית לטובת המציאות החדשה שהם יוצרים באופן אקטיבי לטעמם האישי ההון התת-תרבותי במקרה זה מלווה בידע הספציפי של משחקי המחשב למיניהם והומור אינטרנטי ענף.

תת-תרבות ההיפסטרים מאופיינת בחיבה לסרטים ולמוזיקת "אינדי" שצריכים להיות בעלי ייחוד ושונות ברור מהמיינסטרים. במקרה זה ההון התת-תרבותי תופס מקום חשוב מאוד בקביעת הגבול בין ה"אנחנו"- המקוריים, האלטרנטיבים, והמיוחדים לעומת ה"אחר" המיינסטרימי, הרגיל, וההמוני. ההיפסטרים מנסים לקבוע לעצמם, אולי יותר מכל התת-תרבויות האחרות, זהות שונה מהכלל ולהבדיל את עצמם, תוך כדי שייכות לקבוצה עצמה, שהיא מצומצמת ומובחרת שבה כל אחד נמדד לפי האיכות של הטעם שלו באומנות, מוזיקה, סרטים, ואופנה.

תת-התרבות הקווירית מאוגדת סביב מכנה זהותי משותף ברור- הזהות המינית. גיבוש הזהות המינית הוא תהליך פסיכולוגי מאוד חשוב שיש לו משמעויות חברתיות כבדות משקל. בנוסף, להיות להט"ב בכלל ומתבגר להט"ב בפרט אינה משימה קלה בעולם זה השרוי בהומופוביה, על אחת כמה וכמה בעולמם של בני הנוער. לכן בני נוער אלו מתאגדים סביב הזהות המינית שלהם לא רק בשביל למצוא בני ובנות זוג, אלא גם כדי ליצור קבוצת תמיכה לזהות שלהם שתאפשר להם מקום מפלט שבו יוכלו לבטא בגלוי את זהותם ללא פחד מסנקציות של החברה. ההון התת-תרבותי של הקווירים כולל ידע של מקומות המפגש ה"בטוחים" לקהילת הנוער הלהט"בי, צורת לבוש ודיבור יחד עם מודעות לסגנונות תרבותיים השונים מאלו של התרבות ההטרונורמטיבית.

תת-תרבות ההיפ-הופ התחילה להתאגד גם סביב מכנה זהותי משותף ברור- הזהות הגזעית השחורה. מכיוון שישנן קהילות אפרו-אמריקאיות מסוגרות- ה'גטאות'- שמאופיינים במצב סוציו-אקונומי קשה, נוצרות אצל הנוער צורות שונות לבריחה מחיי היומיום הקשים. דרך אחת היא דרך הסגנון של תת-תרבות ההיפ-הופ, המאופיינת בסגנון מוזיקלי ואומנותי שייחודי לקהילה האפרו-אמריקאית (אם כי מאוחר יותר סגנון זה עקף את גבולות הגזע). ההון התת-תרבותי של ההיפ-הופ מאופיין בידע של צורות הריקוד, הנגינה, והגרפיטי המאפיינים תת-תרבות זו. בעזרת הון תת-תרבותי זה הנוער האפרו-אמריקאי בגטאות יצר לעצמו צורת ביטוי ייחודית שסגורה בפני הרוב הלבן, ובכך דרך למסד את ההבדלים הגזעיים החברתיים בצורות של סגנון.

בכל המקרים האלו ניתן לראות כיצד בני נוער מנצלים את תקופת המורטוריום החברתי שניתנה להם כדי ליצור זהות שהיא בו-זמנית ייחודית וגם שייכת לקבוצה. כל תת-תרבות מתמודדת בצורה שונה עם יצירת הזהות של בני הנוער דרך התמודדות עם הסביבה החברתית שלהם ורקיחת תערובת סגנונית ייחודית שמבדילה את עצמם מאחרים. כתוצאה מההבדלה וההחצנה של השוני בין הקבוצה לאלו שמחוץ לקבוצה ההון התת-תרבותי משחק תפקיד מכריע, מכיוון שבעזרתו נמדדים חברי הקבוצה ומוערכים בתוכה. דרך הידע על המוזיקה, האופנה, האומנות, הסרטים, וכל שאר צורות הביטוי האופייניות, יחד עם יישומן, בני הנוער מרגישים חלק יותר אינטגרלי מתת-תרבות ייחודית של קבוצה שהיא בו-זמנית מובדלת מהחוץ ואחידה מבפנים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דורון מוסנזון, סטודנט לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ולחינוך באוניברסיטה העברית.

ליצירת קשר- norod005@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דורון מוסנזון

מאת: דורון מוסנזוןתרבות דיגיטלית25/05/13933 צפיות
בקטע זה אני דן באתגר שעולם האינטרנט מציב בפני החינוך במאה ה-21, ומנסה לחשוב על אופציות של חינוך המתאים לעולם הדיגיטלי והטכנולוגי בהתאם לעקרונות הפדגוגיה הביקורתית.

מאת: דורון מוסנזוןחינוך ולימודים - כללי25/05/13904 צפיות
בחינה של "פרדוקס השחרור" בגישת הפדגוגיה הביקורתית דרך בחינה של תפיסת החירות בגישותיהם של הרברט מרקוזה, אריך פרום, וג'ונת'ן קוזול.

מאת: דורון מוסנזוןחינוך ולימודים - כללי27/07/111252 צפיות
פאולו פרירה היה מייצג בולט של גישה פילוסופית חינוכית של "פדגוגיה ביקורתית". אנסה להציג את גישת הפדגוגיה הביקורתית ואת היחס שלה למערכת החינוך בישראל.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה29/03/119143 צפיות
הדיון על נטיות מיניות אחרות הוא כל כך סוער ונמצא בכותרות. למה? מה הדבר שמפחיד אותנו כל כך בבעלי הנטייה המינית השונה? במאמר אנסה לחקור זאת בעזרת פוקו ומאמר מאת כלנית צאלח.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/119719 צפיות
היפה והחנון היא דוגמה מבהיקה לתרבות הריאליטי ששותפת את הארץ והעולם המערבי בכלל בשנים האחרונות. במאמר אנסה לנתח את התוכנית מזווית ראייה קצת שונה- זווית סוציולוגית.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/1111304 צפיות
סוגיית בתי הספר הפרטיים היא סוגייה משמעותית שמעסיקה אותנו רבות. במאמר אנתח את התופעה מזוויות מנוגדת בתאוריה הסוציולוגית: הפונקציונליזם וגישת הקונפליקט.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה25/02/1110150 צפיות
הסתכלות סוציולוגית על פייסבוק מנקודת מבט פונקציונליסטית ואינטרקציוניסטית-סימבולית

מאמרים נוספים בנושא סוציולוגיה

מאת: לי באומןסוציולוגיה05/03/128693 צפיות
בעשור האחרון, ההתייחסות להפרעת אכילה נהייתה מאוד פופלארית בתרבות שלנו, עד כדי כך שהיא ממש הפכה להיות כמעט כינוי נרדף למישהי שעושה דיאטה . אם אנחנו רואים מישהי רזה או מישהי שמנסה לא לאכול מתוק בהפסקות אוכל עם יתר האנשים, או רואים אשה שמנה- מיד אומרים כלאחר יד "יש לה הפרעת אכילה"

מאת: לי באומןסוציולוגיה04/03/128162 צפיות
זהות מינית היא נושא שהפך להיות מאוד נחקר בעשורים האחרונים. אם בעבר הומוסקסואליות ו לסביות הוגדרו כסטייה מינית, כיום ברור לחלוטין שלא מדובר במשהו שאינו נורמטיבי, והתופעה אינה מופיעה כהפרעה ב-DSM- המדריך הסטטיסטי להפרעות נפש.

מאת: tom lachamסוציולוגיה01/11/118122 צפיות
המכון לחקר מין, מגדר ופריון השוכן באוניברסיטת אינדיאנה הוקם בשנת 1947על ידי אחד מחוקרי המיניות הגדולים ביותר בעולם. שמו היה אלפרד קינסי.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה29/03/119143 צפיות
הדיון על נטיות מיניות אחרות הוא כל כך סוער ונמצא בכותרות. למה? מה הדבר שמפחיד אותנו כל כך בבעלי הנטייה המינית השונה? במאמר אנסה לחקור זאת בעזרת פוקו ומאמר מאת כלנית צאלח.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/119719 צפיות
היפה והחנון היא דוגמה מבהיקה לתרבות הריאליטי ששותפת את הארץ והעולם המערבי בכלל בשנים האחרונות. במאמר אנסה לנתח את התוכנית מזווית ראייה קצת שונה- זווית סוציולוגית.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/1111304 צפיות
סוגיית בתי הספר הפרטיים היא סוגייה משמעותית שמעסיקה אותנו רבות. במאמר אנתח את התופעה מזוויות מנוגדת בתאוריה הסוציולוגית: הפונקציונליזם וגישת הקונפליקט.

מאת: סגן ניצב ד"ר אבי זלבהסוציולוגיה08/03/118308 צפיות
וכשגדלתי, הבנתי מהו יעודי וסיימתי לימודים בעבודה סוציאלית- תפסו אותי כסמרטוט!!! המאבק של העובדים הסוציאליים- זה המאבק של כולנו לצדק, שוויון ורווחה!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica