חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

משמעות אבחון דידקטי ואבחון ליקויי למידה

אבחון ליקויי למידה

כאשר ילד מתחיל ללמוד בבית הספר, אנו מצפים שהוא ילמד במהירות ויחד עם בני גילו את אומנות הקריאה והכתיבה, החשבון הבסיסי וכן הלאה. רוב הילדים אכן עושים זאת כמצופה מהם, אולם ישנם ילדים אשר מתקשים בתחומי למידה שונים. לעיתים מדובר בקושי סטנדרטי, שנחשב בגדר הנורמה, ודורש אך מעט מאמץ על מנת להתגבר עליו. אולם ישנם ילדים אשר סובלים מלקויות למידה שונות, אשר הופכות את הלמידה הרגילה המקובלת בבית הספר למשימה מסובכת מאד עבורם, עד בלתי אפשרית. אבחון ליקויי למידה נועד לבדוק האם הקשיים של הילד נורמאליים או מהותיים.

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הוא האבחון אשר נועד לזהות לקויות למידה מסוגים שונים, כמו למשל דיסלקציה, קשיי הבנה מסוגים שונים וכדומה, ולעיתים אף בעיות קשב וריכוז. אבחון דידקטי נערך על ידי מורה להוראה מתקנת אשר הוסמכה לעריכת אבחונים, והוא אורך כשעה עד שעתיים. במהלך האבחון, הילד נשאל שאלות בתחומי למידה שונים, אשר מאפשרים הערכה של היכולות הבסיסיות שלו - לרוב יכולות שאינן נשענות על ידע קודם שנדרש, או בחינה של יכולת הלמידה של דברים חשים (כמו אותיות, חשבון וכדומה). במהלך אבחון דידקטי נבחנים תחומים כמו התארגנות במרחב, זיהוי, שיום ושליפה של שמות או עצמים מסוגים שונים, זיכרון שמיעתי וחזותי, הבנת רצפים, היגיון, זיהוי אותיות וכדומה, ובגיל מבוגר יותר גם הבנת הנקרא והנשמע.

תוצאות האבחון

תוצאות האבחון הדידקטי או תוצאות של אבחון ליקויי למידה עשויות להצביע על קיומה של לקות למידה מסוימת, שמשמעותה קושי ספציפי בתחום מסוים. לקות למידה איננה מנת משכל נמוכה - ילדים רבים שסובלים מלקויות למידה הם דווקא בעלי מנת משכל גבוהה במיוחד, אלא שקושי מסוים, שמקורו נוירולוגי, גורם להאטה ביכולות הלימוד שלהם. לאחר האבחון ניתן להתאים לילדים תוכנית לימודית מותאמת אישית, אשר תקדם אותם.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורי כהן

מאת: אורי כהןמתכונים ואוכל - כללי01/10/141168 צפיות
כשתמר פלג, שף קונדיטורית המתמחה באפייה ללא גלוטן ובעלת העסק 'המאפים של תמר', הבינה כי אפייה ללא גלוטן בריאה ומזינה את גופנו באנרגיות והרגשה טובה לאורך כל היום, היא החליטה להביא את הבשורה לכולם. היא למדה והתמחתה בנושא, אפתה ימים ולילות, טעמה ושיפרה, יצרה תערובות קמחים ייחודיים ורק אז התחילה במלאכה. כיום, אופה תמר במקצועיות והרבה אהבה למאות משפחות, מוצרים בריאים, מזינים וטעימים. תמר הוכיחה כי מאפים ללא גלוטן יכולים להיות גם טעימים. היכנסו לאתר של תמר ותיהנו גם אתם.

מאת: אורי כהןהפרעות קשב וריכוז01/09/142954 צפיות
ככל שהעולם הולך ומתקדם כך התחום האבחוני והטיפולי בכל עניין שהוא הולך ומתפתח. פעם, ילד שהיה מתקשה בלימודים היה מיד מתויג כילד בעייתי, כזה שהמורים לא רוצים להשקיע בו ובהתאם גם ההורים היו מתייאשים וחושבים ש"לא ייצא ממנו כלום" אך היום מבינים כבר שלכל ילד יש את הסיבות שלו לקשיים ובחלק גדול מהמקרים ניתן לעזור ואפילו לפתור את הבעיה. על ידי אבחון לקויות למידה ניתן לעלות על הבעיה ולסייע לתלמיד להדביק את חומר הלימוד עם שאר בני כיתתו וכך לתרום להעלאת הביטחון העצמי שלו.

מאת: אורי כהןליקויי למידה01/09/143525 צפיות
רבים מתלמידי ישראל כמו גם תלמידים בעולם כולו סובלים מקשיי למידה, קשיים שיכולים להופיע ממספר סיבות וביניהם לקויות למידה שונות. בעבר, ילד שלא היה מצליח להדביק את בני כיתתו בחומר הלימוד היה נשאר בצד ללא טיפול מתאים מה שהיה גורם לו להרגיש דחוי, להורדת הביטחון העצמי שלו, מה שהיה יוצר כדור שלג ובסופו של דבר גם בהמשך חייו הוא היה מרגיש שאינו מספיק אנטלגנטי כבני גילו והדימוי העצמי שלו היה נמוך מאוד. היום על ידי אבחון ליקויי למידה ניתן בשלב מוקדם לזהות את הבעיה ולהתמודד איתה.

מאת: אורי כהןחינוך ולימודים - כללי30/07/141357 צפיות
אבחון TOVA הוא בדיקה ממוחשבת להערכה נוירולוגית שבודקת תפקודי קשב ממושך. האותיות t.o.v.a מייצגות את ראשי התיבות Test of Variables of Attention שמשמעותן מבחן ליכולות משתנות של תשומת לב. למרות השם המלחיץ והמילה הפרעה שהוצמדה לבעיות קשב וריכוז סה"כ מדובר במשחק מחשב פשוט שמציג לילד גירויים חזותיים ומודד את התגובות שלו אליהם

מאת: אורי כהןחינוך ולימודים - כללי30/07/141172 צפיות
הגדרת לקות למידה היא קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות כתוצאה מהפרעה נוירו התפתחותית כלשהי, אשר מונעת מהאדם למצות את פוטנציאל היכולות שלו בתחום מסוים. ההנחה הרווחת היא שהפרעות מוחיות הן שגורמות להיווצרותן של לקויות הלמידה ומכאן נגזרים גם אופי אבחון לקויות למידה ואופי הטיפול בהן. במסגרת אבחון לקויות למידה נבדקות יכולות קוגניטיביות שונות ותפקודים שונים הנדרשים לקיום תהליכי למידה. חשוב לציין שלקויות למידה הן רבות ומגוונות ושונות מאדם לאדם ולכן הטיפול יתחיל באבחון נקודתי של לקות הלמידה אצל האדם וב

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144162 צפיות
אבחון TOVA הוא נכון להיום חלק בלתי נפרד מכל מערך אבחונים הבודקים את לקויות הלמידה, מכיוון שהוא נועד לבדוק האם הנבחן סובל מהפרעות קשב וריכוז והאם טיפול תרופתי יכול לשפר את המצב. הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים נמצא כי אבחון לקויות למידה שאינו מתמקד באספקט הנוירולוגי שבוחן את יכולות הקשב והריכוז, לא תמיד מסוגל להצביע בצורה מדויקת על הסיבה לקשיים בלימודים. למעשה, מבדקי טובה עצמם יכולים בלא מעט מקרים לספק את התשובות לשאלה מה גורם לקשיים בלימודים וזה בתורו יכול לקצר את התהליך וגם להוזיל אותו בצורה...

מאת: אורי כהןליקויי למידה29/06/144147 צפיות
אבחון ליקויי למידה שונה מהאבחונים הפסיכולוגיים בכך שהוא מתמקד בליקויי למידה מנקודת מבט נוירולוגית. אבחון TOVA שונה מאבחונים אחרים בכך שהוא מבוצע פעמיים על גבי המחשב, בפעם הראשונה ללא השפעת תרופות ובפעם השנייה לאחר נטילת תרופה שאמורה לסייע בשיפור יכולת הריכוז. בעוד אבחון הליקויים יורכב ממערך בדיקות על סמך פגישה מקדימה עם יועץ אבחונים, אבחון פסיכודידקטי שלפעמים ייכלל במסגרת מערך אבחון ליקויי הלמידה יעסוק בעיקר בגורמים סביבתיים המשפיעים על מצבו הנפשי של הנבחן.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162107 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161631 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152488 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152037 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151811 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151929 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152108 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica